Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 109
Offentligt
1685815_0001.png
Jørn Holger Christensen
26.10.2016
I nedenstående artikel citerer TV 2’s Net-nyheder talsmanden for det tyske
udenrigsministerium, Martin Schäfer:
”Fri bevægelighed er et vigtigt princip - et af de største resultater, som EU har opnået i de
seneste år, siger talsmanden for det tyske udenrigsministerium, Martin Schäfer.”
http://nyheder.tv2.dk/udland/2016-01-04-tyskland-om-dansk-graensekontrol-i-bringer-
schengen-i-fare
Men det er jo på betingelse af, at EU's ydre grænser bevogtes ellers har Schengen-
Traktaten og Dublin-Forordningen jo netop ingen værdi overhovedet!
I Schengen-Traktaten hedder det bl.a.:
”Schengen-samarbejdet bygger på Schengen-traktaten, der blev indgået mellem
1985 og 1990 og som havde til formål at nedlægge europæiske grænseposter og
fjerne grænsekontrollen inden for Schengenområdet samt harmonisere eksterne
grænsekontroller.
Traktaten blev oprindeligt indgået af fem EF-lande (Belgien, Frankrig, Holland,
Luxembourg og Vesttyskland) i juni 1985 på skibet Prinsesse Marie-Astrid på Mosel-
floden nær landsbyen Schengen i Luxembourg ved den franske og tyske grænse.
Den 19. juni 1990 undertegnede de samme lande en aftale mere, Schengen-
konventionen. Danmark har siden 25. marts 2001 deltaget i samarbejdet, og
besluttede den 11. maj 2011 at genindføre en permanent toldkontrol af de danske
grænser, idet det sker indenfor rammerne af samarbejdet. [se link herunder] Denne
aftale blev dog ikke realiseret efter regeringsskiftet i 2011.
Flere lande har sluttet sig til traktaten i løbet af de seneste år. For tiden er der 26
Schengen-lande, alle i Europa.”
http://www.fm.dk/Nyheder/Pressemeddelelser/2011/05/~/media/Files/Nyheder/Pressemedd
elelser/2011/05/Graensekontrol/permanent%20toldkontrol%20i%20danmark.ashx
I Dublin-Forordningen hedder det bl.a.:
”Dublinforordningen (Forordning nr. 604/2013, undertiden Dublin III-forordningen,
tidligere Dublin II-forordningen og Dublinkonventionen) er en EU-forordning, der
fastsætter kriterierne og procedurer til afgørelse af, hvilken af Den Europæiske
Unions (EU) medlemsstater, der er ansvarlige for at behandling af asylansøgere, som
søger international beskyttelse i overensstemmelse med Genevekonventionen samt
EU's kvalifikationsdirektiv (sidstnævnte deltager Danmark ikke i).
Thorkildsvej 19, 3700 Rønne – tlf. 86 42 48 59 – e-mail: [email protected]
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Henvendelse af 26/10-16 fra Jørn Holger Christensen vedr. Schengen og Dublinforordningen
Jørn Holger Christensen
Den er en hjørnesten i Dublin-systemet, som består af Dublin-forordningen og
EURODAC-forordningen, der etablerer et fælles europæisk fingeraftryksregister for
illegale indvandrere i EU. Dublinforordningen har til formål "hurtigt at afgøre, hvilken
medlemsstat der er ansvarlig [for behandling af asylansøgning]", og giver dermed
andre medlemsstater mulighed for at sende en asylansøger tilbage til den ansvarlige
medlemsstat.
Normalt vil den ansvarlige medlemsstat være staten, hvorigennem asylansøgeren
først kom ind i EU.”
Har nogen europæisk politiker eller nationalstaternes politikere prøvet at foreholde dette for
EU-Kommissionen, Martin Schäfer, Angela Merkel, Francoise Hollande, Jean-Claude
Juncker m.m.fl.?
Formodentligt ikke!
Men i min terminologi har man i EU vedtaget en traktat samt en forordning, som man
åbenbart ikke havde til hensigt at anvende da det virkeligt gjaldt, dengang de allerførste
migranter kom til Lampedusa.
Derfor har vi i dag et kæmpe migrationsproblem, som bl.a. Angela Merkel prøvede at løse
ved en aftale med Tyrkiets Præsident Recep Tayyip Erdoğan, som nu viser sig heller ikke
fungerer.
Venlig hilsen
Jørn Holger Christensen
Den største fejl du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en, Elbert
Hubbard
Thorkildsvej 19, 3700 Rønne – tlf. 86 42 48 59 – e-mail [email protected]