Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 140
Offentligt
1689790_0001.png
Fødevarestyrelsen / Kemi og Fødevarekvalitet
J.nr. 2016-29-35-00315 /2016-11697
Den 18. november 2016
MFVM 171
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for pesticiderne acetamiprid,
cyantraniliprol, cypermethrin, cyprodinil, difenoconazol, ethephon, fluopyram,
flutriafol, fluxapyroxad, imazapic, imazapyr, lambda-cyhalothrin, profenofos,
propiconazol, pyrimethanil, spirotetramat, tebuconazol, triazophos og trifloxystrobin i
eller på specifikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier i bilag II og
III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for nitten aktivstoffer i en
række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse (komitésag). Forslaget vedrører ændringer af
maksimalgrænseværdier, så de stemmer overens med de maksimalgrænseværdier, der er fastsat i
Codex Alimentarius for stofferne acetamiprid, cyantraniliprol, cypermethrin, cyprodinil,
difenoconazol, ethephon, fluopyram, flutriafol, fluxapyroxad, imazapic, imazapyr, lambda-
cyhalothrin, profenofos, propiconazol, pyrimethanil, spirotetramat, tebuconazol, triazophos og
trifloxystrobin. For stofferne spirotetramat og flutriafol foreslås maksimalgrænseværdierne også
ændret som konsekvens af henholdsvis ny anvendelse og importtolerance. Ændringerne betyder, at
der er maksimalgrænseværdier, der sættes op, og nye maksimalgrænseværdier der etableres. Der er
gennemført risikovurderinger af det Europæiske Fødevareinstitut (EFSA) for de anførte stoffer, og
de ændrede maksimalgrænseværdier vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable. DTU
Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget, og vurderer, at der ikke vil være
sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende
maksimalgrænseværdier. DTU Fødevareinstituttet har også foretaget en vurdering af eventuelle
kombinationseffekter, som ikke giver anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder. Forslaget
vurderes generelt at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Forslaget forventes sat til
afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 28. - 29.
november 2016. Regeringen kan støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget
ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere regering i 2012 forelagde Folketingets
fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for
pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 140: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for pesticiderne acetamiprid og atten andre i og på specifikke produkter
1689790_0002.png
på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF
(herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a, i pesticidrammeforordningen.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med
henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig inden for
tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig
med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for
tidsfristen.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF) den 28. – 29. november 2016.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningens bilag II
for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med optagelse eller ikke-optagelse på
EU’s positivliste til anvendelse af pesticider (Europa Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1107/2009). Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu
ikke er færdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog
foretaget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et
eventuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko.
Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bilag IV. Pesticider, hvor alle
maksimalgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU
en konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for
pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund
af konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på
0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det
pågældende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette generelle princip, er
pesticider, som opføres på bilag IV.
En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres eller ændres
på baggrund af:
• en udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid,
• en anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for en effektiv
bekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i afgrøden,
• ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU, og hvor der
ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi,
• implementering af Codex Alimentarius (FAO – Food And Agriculture Organization /WHO – World
Health Organization) grænseværdier i EU,
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 140: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for pesticiderne acetamiprid og atten andre i og på specifikke produkter
1689790_0003.png
nye oplysninger om for eksempel toksikologi,
en planlagt revurdering af pesticidet,
andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening) eller
en tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller
import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat
i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig
sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag II og III
ændres med hensyn til maksimalgrænseværdier (MRL) for stofferne acetamiprid, cyantraniliprol,
cypermethrin, cyprodinil, difenoconazol, ethephon, fluopyram, flutriafol, fluxapyroxad, imazapic,
imazapyr, lambda-cyhalothrin, profenofos, propiconazol, pyrimethanil, spirotetramat, tebuconazol,
triazophos og trifloxystrobin. For disse stoffer foreslås maksimalgrænseværdierne ændret, så de
stemmer overens med de maksimalgrænseværdier, der er fastsat i Codex Alimentarius.
For stofferne spirotetramat og flutriafol foreslås maksimalgrænseværdierne også ændret som
konsekvens af ny anvendelse og importtolerance.
Neden for er de væsentligste ændringer beskrevet. Der skelnes mellem maksimalgrænseværdier, der
foreslås sat op fra den analytiske detektionsgrænse (ny maksimalgrænseværdi),
maksimalgrænseværdier, der foreslås sat op fra en værdi højere end den analytiske detektionsgrænse
(maksimalgrænseværdien sættes op) samt maksimalgrænseværdier, der sættes ned og
maksimalgrænseværdier, som fastsættes til detektionsgrænsen.
Grænseværdier, der ændres så de stemmer overens med maksimalgrænseværdier fastsat i Codex
Alimentarius for stofferne samt som følge af ny anvendelse og ansøgning om importtolerance af
stofferne:
• For acetamiprid sættes ny maksimalgrænseværdi for asparges, kardemomme, peberkorn, alle
produkter fra svin og lever og spiselige slagtebiprodukter fra en række husdyr.
• For acetamiprid sættes grænseværdien op for kød, fedt og nyrer fra en række husdyr.
• For cyantraniliprol sættes ny maksimalgrænseværdi for trænødder, bønner - og ærter med bælg,
tørrede bønner og visse olieholdige frø.
• For cyantraniliprol sættes grænseværdien op for bønner uden bælg, kaffebønner og alle produkter
fra en række husdyr.
• For cypermethrin sættes ny maksimalgrænseværdi for kardemomme.
• For cyprodinil sættes ny maksimalgrænseværdi for rapsfrø.
• For difenoconazol sættes ny maksimalgrænseværdi for sojabønner.
• For difenoconazol sættes grænseværdien op for avocadoer.
• For ethephon sættes ny maksimalgrænseværdi for figner og for visse produkter fra en række
husdyr.
• For ethephon sættes grænseværdien op for æbler, kirsebær, tomater og bomuldsfrø.
• For fluopyram sættes grænseværdien op for bønner med og uden bælg og en række animalske
produkter.
• For flutriafol sættes ny maksimalgrænseværdi for cucurbitae med spiselig skræl, havesalat,
bomuldsfrø, sorghum og visse produkter fra fjerkræ.
• For flutriafol sættes grænseværdien op for tomater.
3
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 140: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for pesticiderne acetamiprid og atten andre i og på specifikke produkter
1689790_0004.png
For fluxapyroxad sættes ny maksimalgrænseværdi for appelsiner, visse trænødder, bananer og
bomuldsfrø
For fluxapyroxad sættes grænseværdien op for ferskner, druer og havesalat.
For imazapic sættes grænseværdien op for sojabønner.
For imazapyr sættes ny maksimalgrænseværdi for visse produkter fra en række husdyr.
For imazapyr sættes grænseværdien op for sojabønner.
For lambda-cyhalothrin sættes ny maksimalgrænseværdi for kardemomme.
For profenofos sættes ny maksimalgrænseværdi for visse krydderier af frø og alle krydderier af
frugter.
For propiconazol sættes grænseværdien op for visse typer af korn.
For pyrimethanil sættes grænseværdien op for brombær, hindbær og blåbær.
For spirotetramat sættes ny maksimalgrænseværdi for kaki, guavaer og sukkermajs.
For tebuconazol sættes ny maksimalgrænseværdi for ginseng.
For tebuconazol sættes grænseværdien op for bananer og de fleste løg.
For triazophos sættes ny maksimalgrænseværdi for koriander og fennikel.
For triazophos sættes grænseværdien op for kardemomme.
For trifloxystrobin sættes ny maksimalgrænseværdi for tørrede linser og – ærter samt for
sojabønner.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direkte
gældende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen
væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU´s budget.
Forslaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes
medfører forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA, som har vurderet, at de
foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for
forbrugerne.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget, og vurderer, at der ikke vil være
sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende
maksimalgrænseværdier.
DTU Fødevareinstituttet bemærker, at EFSA ikke har foretaget en vurdering af eventuelle
kombinationseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette. Der arbejdes i
EFSA målrettet på at udvikle en sådan metode. Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14,
stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer,
når der findes en egnet metode.
4
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 140: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for pesticiderne acetamiprid og atten andre i og på specifikke produkter
1689790_0005.png
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU
Fødevareinstituttet - på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af
pesticidrester hos den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for
indtaget af pesticider, hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de
foreslåede maksimalgrænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i
Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende høringssvar:
Biodynamisk Forbrugersammenslutning har indsendt høringssvar med det hovedbudskab, at alle
fødevarer skal være biodynamiske eller økologiske for at undgå gift i fødevarer.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være
kvalificeret flertal for forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Alle pesticider der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, som fører til
fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II og III), eller som
fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier (optagelse på
bilag IV). Stoffer, hvor alle maksimalgrænseværdierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til
bilag V. Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige elementer i
beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at
være sundhedsmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i
fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres,
herunder bilag II, III, IV og V.
For stofferne er det vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på
fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere
regering forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættelse af
maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5