Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 162
Offentligt
1692735_0001.png
Den
MFVM 177
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om “Draft Commission Implementing Regulations (EU) No SANTE/…./2016.. of
… concerning the of approval of the basic substance Clayed Charcoal in
accordance with Regulation (EC) No 1107/2009 of the European Parliament and
the Council concerning the placing of plant protection products on the market,
and amending the Annex to Implementing Regulation (EU) No 540/2011”.
(Komitesag)
Resumé
Kommissionen foreslår, at aktivstoffet clayed charcoal godkendes som basis stof i henhold til
forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler. Hvis forslaget bliver vedtaget, vil det betyde, at
stoffet bliver opført på bilag C om basisstoffer til Kommissionens forordning nr. 540/2011 af 25. maj
2011 om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 for så vidt
angår listen over godkendte aktivstoffer.
Der er ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for regioner, kommuner, staten eller
erhvervslivet.
Der skal stemmes om forslaget i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder den 6.-7.
december 2016.
Miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark påvirkes neutralt.
Regeringen mener, at der er vist sikker anvendelse til de i EU ansøgte anvendelsesområder for
clayed charcoal med de foreslåede risikobegrænsende foranstaltninger.
Regeringen agter derfor at stemme for Kommissionens forslag om godkendelse af clayed charcoal
som basisstof.
Baggrund
Foreløbigt forslag til Kommissionsforordning “Draft Commission Implementing Regulations (EU) No
SANTE//2016.. of … approving the basic substance Clayed Charcoal in accordance with Regulation
(EC) No 1107/2009 of the European Parliament and the Council concerning the placing of plant
protection products on the market, and amending the Annex to Implementing Regulation (EU) No
540/2011” er fremsendt til medlemsstaterne.
Forslaget har hjemmel i forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler især artikel 23, stk. 5 og
artikel 13, stk. 2, som fastlægger, at basisstoffer skal vurderes iht. forordningen, og at Kommissionen
skal foreslå enten en godkendelse eller en ikke-godkendelse af et basisstof, når vurderingen af dette er
foretaget.
Forslaget er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i Kommissionsregi den 6.-7. oktober 2016.
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 162: Notat om komitésag om godkendelse af basisstof clayed charcoal som aktivstof i plantebeskyttelsesmidler
1692735_0002.png
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder.
Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget.
Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget,
idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller indenfor en
måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret
flertal, kan Kommissionen indenfor to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller indenfor en
måned forelægge forslaget for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen
ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan
Kommissionen på egen hånd vedtage forslaget.
Formål og indhold
Det foreløbige forslag drejer sig om godkendelse af clayed charcoal som basisstof iht. forordning om
plantebeskyttelsesmidler.
Aktivstoffet er blevet vurderet af en medlemsstat, og vurderingen er derefter behandlet i mindre
ekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under EFSA (Den Europæiske Fødevaresikkerheds
Autoritet), hvor flere EU-landes pesticidmyndigheder har deltaget. Denne vurdering har resulteret i
ovennævnte forslag, der har til hovedformål at godkende clayed charcoal som basisstof iht. forordning
1107/2009.
EFSA har udarbejdet konklusionsrapport over risikovurderingen for aktivstoffet. Rapporten er
tilgængelig på EFSA’s hjemmeside: http://www.efsa.europa.eu.
Ifølge EU Kommissionens udkast til vurderingsrapporten, der hører til forslaget, har vurderingen af
aktivstoffet ud fra de i bilag II angivne anvendelsesområder vist, at det kan antages, at aktivstoffet
opfylder betingelserne i artikel 23 i forordning 1107/2009 for godkendelse, dvs. at det er vist, at der
ikke er uacceptable effekter på sundhed og miljø.
De angivne anvendelsesområder er:
Aktivstof
Clayed Charcoal
Anvendelsesområde
Anvendes forebyggende mod svampesygdomme i vindruer
(1 gang hvert 3. år).
Når et aktivstof er godkendt som basisstof iht. forordning 1107/2009, skal plantebeskyttelsesmidler,
der udelukkende indeholder et eller flere basisstoffer, ikke godkendes i medlemsstaterne. Midlerne må
anvendes uden godkendelse til de anvendelser og med de risikobegrænsende foranstaltninger, der er
sammenfattet i en vurderingsrapport, som er knyttet til forordningsforslaget.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 162: Notat om komitésag om godkendelse af basisstof clayed charcoal som aktivstof i plantebeskyttelsesmidler
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltning til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Basisstoffet clayed charcoal er ikke godkendt i henhold til forordning 1107/2009 om
plantebeskyttelsesmidler, som er direkte gældende i Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis forslaget bliver vedtaget, vil stoffet blive optaget på bilag C (basisstoffer) til Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 for så vidt angår listen over godkendte
aktivstoffer. Denne liste er direkte gældende i Danmark, og der vil derfor ikke være
lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget.
Clayed charcoal må i dag ikke anvendes til behandling af afgrøder, da det ikke er godkendt som
basisstof.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige
eller konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet, da basisstoffer efter EU
godkendelsen må anvendes uden national godkendelse.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Det vurderes, at forslaget påvirker beskyttelsesniveauet neutralt, da stoffet opfylder kriterierne for
godkendelse som basisstof iht. forordning 1107/2009.
Høring
Forslaget har været i høring i EU-miljøspecialudvalget den 16. – 18. november 2016. Der er ikke
indkommet bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater.
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal
for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Clayed charcoal skal benyttes forebyggende som granulat i vindruer mod svampesygdomme (hæmmer
spredningen af svampesygdomme mellem rækker af vinstokke). Stoffet er en blanding af trækul
(charcoal), som er optaget på bilag 4 i fødevareforordningen Regulation (EC) No. 839/2008, og
bentonit, som er et godkendt tilsætningsstof i fødevarer (E558). Det betyder, at der ikke skal fastsættes
3
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 162: Notat om komitésag om godkendelse af basisstof clayed charcoal som aktivstof i plantebeskyttelsesmidler
1692735_0004.png
grænseværdier for rester i fødevarer. De ansøgte doseringer vil ikke resultere i en væsentlig forøgelse
af de naturlige forekomster af stofferne, og deres mulige nedbrydningsprodukter, i miljøet. Det
vurderes derfor, at den søgte anvendelse ikke vil udgøre en risiko for mennesker, dyr eller miljøet.
Regeringen agter på den baggrund at stemme for forslaget
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4