Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 179
Offentligt
1694104_0001.png
Den 29. november 2016
MFVM 184
Notat til Folketingets Europaudvalg og Miljø- og Fødevareudvalg
om forslag om begrænsning af PFOA, salte heraf og PFOA-relaterede stoffer i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1907/2006 om
registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsning for kemikalier
(REACH)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Europa-Kommissionen har fremsat forslag om begrænsning af anvendelse af PFOA, salte heraf og
PFOA-relaterede stoffer. Stofferne anvendes bl.a. i brandslukningsskum, tekstiler og til
papirfremstilling. Forslaget er fremsat i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
Nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier
(REACH).
Forslaget forventes sat til afstemning på et møde i REACH-Komitéen den 7-8. december 2016.
Forslaget vurderes at have en positiv påvirkning på beskyttelsesniveauet i Danmark.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske eller
erhvervsadministrative konsekvenser.
Regeringen er enig i, at risici ved anvendelsen af PFOA, salte heraf og PFOA-relaterede stoffer ikke
er tilstrækkeligt kontrolleret, og at der derfor er behov for at begrænse anvendelsen. Regeringen
agter derfor at stemme for forslaget, idet der arbejdes for en kortere overgangsperiode af forbuddet,
lavere grænseværdier samt hurtigere udfasning af brug af PFOA i de produkter, hvorfra der frigives
mest til miljøet.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om begrænsning af perfluoroktansyre, forkortet PFOA, salte heraf
og PFOA-relaterede stoffer i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr.
1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier
(REACH). PFOA-relaterede stoffer anvendes blandt andet i brandslukningsskum, tekstiler og
papirfremstilling, på grund af stoffets vand- og fedtafvisende egenskaber.
Begrænsningsforslaget er fremsat på baggrund af et forslag udarbejdet af Norge og Tyskland i henhold
til artikel 69, stk.4, hvorefter en medlemsstat skal indsende et såkaldt Bilag XV-dossier til det
Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, såfremt medlemsstaten vurderer, at fremstilling, markedsføring
eller anvendelse af et stof som sådan, i en blanding eller i en artikel udgør en risiko for menneskers
sundhed eller miljøet, der ikke er tilstrækkelig kontrolleret.
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 179: Notat om komitésag om forslag om begrænsning af PFOA, salte heraf og PFOA-relaterede stoffer
Der træffes endelig afgørelse om begrænsning af stoffet i henhold til artikel 133, stk. 4 i REACH-
forordningen og efter forskriftprocedure med kontrol i artikel 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, jf.
artikel 12 i forordning nr. 182/2011.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-
Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut
flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet
tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i
REACH-komitéen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig
med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for
tidsfristen.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i REACH-komitéen, den 7.-8.december 2016.
Formål og indhold
Perfluoroktansyre (PFOA), salte heraf og PFOA-relaterede stoffer, som kan nedbrydes eller omdannes
til PFOA har en række gavnlige tekniske egenskaber såsom høj modstand mod friktion, varme, kemisk
påvirkning og elektricitet. Derfor kan de anvendes i en lang række produkter såsom
brandslukningsskum, og i tekstiler og papir med henblik på at give materialerne vand, fedt - og
smudsafvisende egenskaber. Stofferne er industrielt fremstillede og forekommer ikke naturligt. PFOA
kan opstå som nedbrydningsprodukt fra andre fluorstoffer, selvom det ikke er tilsat fra start.
PFOA og PFOA-relaterede stoffer, dvs. stoffer, som enten indeholder PFOA som urenheder eller som
nedbrydes til PFOA i miljøet er PBT-stoffer, hvilket betyder, at de er Persistente (svært nedbrydelige) i
miljøet, Bioakkumulerbare og Toksiske. De bioakkumulerer især i pattedyr og fugle og er, blandt
andet, der fundet store koncentrationer i isbjørne. Stofferne kan bl.a. skade evnen til at få børn og er
desuden mistænkt for at være kræftfremkaldende og være hormonforstyrrende. Menneskers
udskillelse af PFOA er lavere end dyrs og derfor ophobes disse stoffer i højere grad i mennesker end i
dyr, hvilket gør mennesker mere følsomme over for stofferne.
PFOA produceres ikke i EU, men importeres i en mængde på op til 40 tons om året som stof, i
blandinger og i artikler. PFOA-relaterede stoffer produceres i EU i en mængde på 100-1.000 tons om
året, og samme mængde importeres. Herudover importeres store mængder af PFOA-relaterede stoffer
som bestanddele af artikler, herunder måske 1.000-10.000 tons om året i tekstiler.
I forbindelse med LOUS-projektet blev anvendelsen af PFOA undersøgt i Danmark og ifølge
Produktregistret er det samlede registrerede forbrug af PFOA og stoffer, der kan nedbrydes til PFOA,
beregnet til 1 kg/år.
Da PFOA og PFOA-relaterede stoffer er PBT-stoffer, er det især udledningerne til miljøet, der ønskes
begrænset. Tyskland og Norge har derfor fremsat forslag om et generelt forbud mod produktion,
markedsføring og brug af PFOA og PFOA-relaterede stoffer som stoffer, som bestanddele af andre
stoffer og i blandinger i en koncentration på mere end 2 ppb. Ligeledes foreslår de et generelt forbud
mod markedsføring af artikler indeholdende PFOA og PFOA-relaterede stoffer i en koncentration på
mere end 2 ppb. De foreslår, at begrænsningen skal træde i kraft 18 måneder efter vedtagelsen. Den
samlede reduktion af udledninger af forslaget er beregnet til omkring 40 tons/år.
Kemikalieagenturets risikoudvalg, RAC, og socioøkonomiske udvalg, SEAC, har efterfølgende
vurderet, at der på EU-plan potentielt set samlet udledes 31-73 tons PFOA om året fra anvendelser af
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 179: Notat om komitésag om forslag om begrænsning af PFOA, salte heraf og PFOA-relaterede stoffer
PFOA og PFOA-relaterede stoffer, hvori PFOA findes som urenheder. Herudover dannes PFOA i
miljøet via nedbrydning af PFOA-relaterede stoffer i en samlet mængde på 40-220 tons/år. Miljøet
tilføres således 70-300 tons PFOA om året.
Kommissionen har, på baggrund af udtalelserne fra de to udvalg, foreslået en begrænsning af PFOA og
PFOA-relaterede stoffer, som på flere punkter adskiller sig fra det oprindelige forslag fra Tyskland og
Norge. Kommission foreslår således, på baggrund af udtalelse fra det socioøkonomiske udvalg, at
begrænsningen skal have en overgangsperiode på 36 måneder for at give sikre at en rimelig tid til at
finde alternative til PFOA. Derudover er Kommissionen enige i de to udvalgs foreslåede
koncentrationsgrænser på henholdsvis 25 ppb for PFOA og salte heraf og 1000 ppb for PFOA-
relaterede stoffer, da Kommissionen vurderer at den oprindelige fastsatte koncentrationsgrænse på 2
ppb ikke tager højde for urenheder af PFOA, som kan forekomme utilsigtet.
Endelig foreslår Kommissionen en række undtagelser, som skal gælde permanent, og nogle
undtagelser med længere overgangsperiode.
Ud fra de tilgængelige oplysninger er det ikke muligt at beregne effekten af den foreslåede
begrænsning på udledninger af PFOA samt i hvilken takt disse reduceres. Især den fortsatte brug i
vandtætte tekstiler må forventes at bidrage væsentligt til de fortsatte udledninger. Kravene til kontrol
af frigivelse fra brug af brandslukningsskum må forventes at føre til en væsentlig begrænsning af lokale
forureninger af grundvand og overfladevand (skum, der ikke bruges til brandslukning eller træning, vil
typisk blive bortskaffet efter ca. 20 år). Udledning fra brug af latex-printfarver må forventes gradvist at
blive reduceret i takt med udfasning af opstillede printere.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et
led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på legalitetskontrol og høres forud for den
endelige vedtagelse om hvorvidt Kommissionen har overskredet sine beføjelser i forbindelse med
forslaget; om udkastet ikke er foreneligt med basisretsaktens formål eller indhold, eller om det ikke
overholder nærhedsprincippet eller proportionalitetsprincippet.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt, hvor formålet
vedrører realiseringen af det indre marked, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Retningslinjer for indholdet af PFOA i drikkevand findes i flere EU-lande. I Danmark reguleres PFOA i
drikkevandet ved bekendtgørelse nr. 802 af 01/06-2016 om vandkvalitet og tilsyn med
vandforsyningsanlæg (drikkevandsbekendtgørelsen),
§3,
jf. bilag
1c,
som
fastsætter
koncentrationsgrænser for PFOA i drikkevand. Endvidere er PFOA blevet undersøgt i forbindelse med
projektet for Listen Over Uønskede Stoffer (LOUS).
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige
konsekvenser
Der er tale om en forordning, der kommer til at gælde umiddelbart i Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes endvidere ikke at medføre væsentlige
samfundsøkonomiske – eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
3
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 179: Notat om komitésag om forslag om begrænsning af PFOA, salte heraf og PFOA-relaterede stoffer
1694104_0004.png
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark, idet PFOA er et
miljøfarligt stof, som akkumuleres i kroppen og, blandt andet, kan skade forplantningsevnen.
Høring
Forslaget har været i høring i Miljøspecialudvalg i perioden 24. – 28- november 2016.
Det Økologiske Råd og Green Peace har i den forbindelse oplyst, at de generelt mener, at en
begrænsning af anvendelsen af PFOA, salte heraf og PFOA-relaterede stoffer er et konstruktivt forslag.
Dog så de helst et forbud mod brugen af PFOA og gerne et der gælder alle fluorstoffer, da disse alle er
PBT-stoffer. De bemærker at den foreslåede grænseværdi for PFOA og dens salte er 2 ppb, hvilket
svarer til 2 μg/L. Detektionsgrænsen for PFOA er 0,001 μg/L1. Den foreslåede grænse er dermed noget
over detektionsgrænsen, og med et stof med så stor giftighed for mennesker og miljø mener de, at hvis
der skal være tale om en grænseværdi fremfor et forbud mod brugen, så skal grænsen være lavere. De
oplyser, at der evt. kan være tale om baggrundsforureninger fra produktionen, som evt. skyldes det
vand der er brugt, men grænseværdien kunne stadig ligge nærmere detektionsgrænsen. I forlængelse
deraf oplyser de, at baggrundsniveauet af fluorstoffer i dansk overflade- og grundvand ligger på
estimeret < 0,03 μg/L, men i lande som Kina, hvor mange af vores forbrugerprodukter (artikler)
produceres, kan niveauet ligge højere (0,13 μg/L for gennemsnitssummen af PFAA i Shanghai, Kina2).
De fremhæver, at der er meget langt fra de baggrundsforureninger, som produktet kan have og til den
foreslåede grænseværdi på 2 ppb. De mener derfor, at den bør nedsættes, hvis ikke et forbud kan
komme på tale. De er derudover enige i, at begrænsningen skal træde i kraft tidligere end 36 måneder
fra vedtagelsen, som der også ligges op til. 18 måneder burde ifølge DØR og Green Peace være
tilstrækkeligt til at stille disse krav til leverandørerne. De fremhæver Norge som eksempel idet det
oplyses, at de allerede har et forbud mod PFOA i outdoor-tøj og de mener derfor at det også er på sin
plads, at begrænsningen træder hurtigere i kraft i bl.a. tekstiler, da det her er vist, at der findes
alternativer. Afslutningsvis skriver de, at de mener, at det er et konstruktivt restriktionsforslag der er
udarbejdet af Norge og Tyskland.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Begrænsningsforslaget har været til diskussion i REACH-komitéen den 26.oktober 2016, hvor flere
lande udtrykte støtte til Kommissionens begrænsningsforslag. Enkelte lande udtrykte ønske om
kortere overgangsperiode end de foreslåede 36 måneder, herunder ønske om en overgangsperiode på
18 måneder, som oprindeligt foreslået af Norge og Tyskland.
På denne baggrund forventes der umiddelbart at være generel støtte til Kommissionens forslag blandt
medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at stoffer, som udgør en risiko for menneskers sundhed, skal begrænses, når der
kan identificeres en uacceptabel risiko. Miljøstyrelsen har således kommenteret ændringerne i
høringssvaret til det socioøkonomiske udvalgs beslutning og har til det igangværende arbejde i EU
bidraget med resultater af LOUS kortlægnings – og implementeringsprojekterne.
Regeringen kan derfor støtte Kommissionens forslag generelt.
Da der allerede på nuværende tidspunkt findes alternativer på markedet, finder Regeringen, at den
foreslåede overgangsperiode på 3 år bør afkortes og derfor arbejde for dette.
Samtidigt er regeringen ikke enig i Kommissionens ændring af den foreslåede grænseværdi på 2 ppb,
men anerkender, at Kommissionens foreslåede grænseværdier på henholdsvis 25 ppb for PFOA og
salte heraf samt 1000 ppb for PFOA-relaterede stoffer stadig er lave og under grænsen for PFOS (som
4
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 179: Notat om komitésag om forslag om begrænsning af PFOA, salte heraf og PFOA-relaterede stoffer
er en anden gruppe af perfluorerede stoffer) i EU, som er 10.000 ppb. Regeringen vil derfor arbejde for
at de forslåede grænseværdier sættes ned.
Da brugen af PFOA i tekstiler og latexprintfarver resulterer i de højeste udledninger af PFOA til
miljøet, vil Regeringen derudover arbejde for at nedbringe overgangsperioden for brug af PFOA i disse
to produkter.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5