Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 181
Offentligt
1694126_0001.png
Den 29. november 2016
MFVM 186
Notat til Folketingets Europaudvalg og Miljø- og Fødevareudvalg
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
trichlorethylen (TCE) til formulering og i emballage i henhold til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet trichlorethylen (TCE) til formulering og i emballage i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH). Forslaget giver den tyske virksomhed Richard Geiss
GmbH (Richard Geiss) tilladelse til efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, fortsat at
anvende stoffet i en periode på 12 år fra vedtagelsen af godkendelsen.
Forslaget er sat til mulig afstemning på REACH-komiteens møde den 7.-8. december 2016.
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Sagen forventes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet, eller
have statsfinansielle konsekvenser.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde,
hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. Den konkrete
ansøgning omfatter blanding og pakning, inden stoffet overdrages til en downstream-bruger, hvor-
for vurderingen af alternativer er irrelevant. Kemikalieagenturet har konkluderet, at der er usikker-
hed relateret til, om risikohåndteringsforanstaltningerne og anvendelsesforholdene er passende og
effektive i forhold til beskyttelse af arbejdstagere. Den beregnede maksimale koncentration i ar-
bejdsmiljøet er dog lavere end Arbejdstilsynets gældende grænseværdi. Ansøgeren har desuden de-
monstreret, at forbrugerne ikke vil blive udsat for stoffet hverken direkte eller gennem miljøet. Rege-
ringen agter derfor at stemme for forslaget, idet der arbejdes for, at det i forslaget tydeliggøres, at
risikoen for arbejdstagere skal reduceres, og idet der arbejdes for vedtagelse af en frist for fornyet
vurdering på maksimalt 7 år.
Baggrund
Kommissionen har den 16. november 2016 fremsendt forslag til gennemførelsesretsakt til mulig af-
stemning på REACH-komiteens møde den 7.-8. december 2016. Kommissionen vil herefter i henhold
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 181: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af trichlorethylen (TCE) til formulering og i emballage
1694126_0002.png
til REACH træffe en forvaltningsafgørelse vedrørende ansøgningen fra virksomheden Richard Geiss
om godkendelse til fortsat at anvende TCE i EU.
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er kvali-
ficeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødvendige. I
appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt hvor der
hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Formål og indhold
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden Richard Geiss om fortsat anvendelse af TCE,
til følgende:
1.
Til formulering (blanding)
2.
I emballage
REACH-forordningen indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer. Godken-
delsesordningens formål er på sigt at udfase anvendelsen af særligt problematiske stoffer, når der fin-
des alternativer, som er teknisk og økonomisk egnede og udgør en mindre risiko, og indtil da at sikre
kontrol med anvendelsen samt sikre et højt beskyttelsesniveau for mennesker og miljø.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter mange virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder udfaser stofferne. I sidste ende skal de virk-
somheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om og få
godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici. I denne konkrete sag er der
tale om en virksomhed i Tyskland.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Richard Geiss fremsendte den 21. august 2014 ansøgning om godkendelse af TCE til ovennævnte an-
vendelser. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det
Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vur-
dering, SEAC, som den 31. juli 2015 har afgivet følgende udtalelser:
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 181: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af trichlorethylen (TCE) til formulering og i emballage
1694126_0003.png
o
RAC konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstalt-
ninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i
forhold til at begrænse risikoen for arbejdstagere, som kun eksponeres indirekte, og for den
generelle befolkning. RAC har videre konkluderet, at for arbejdstagere, som eksponeres
direkte, er der usikkerhed relateret til om risikohåndteringsforanstaltningerne og
anvendelsesforholdene er passende og effektive i forhold til arbejdspladser, som ikke anvender
forseglede systemer som standard. RAC anbefaler, at der for at imødekomme denne
usikkerhed skal gennemføres regelmæssige målinger af den erhvervsmæssige eksponering.
SEAC har i sin analyse konkluderet, at fordi ansøgningen vedrører to specifikke anvendelser af
stoffet, som ikke indebærer en selvstændig funktion, da stoffet skal overdrages til downstream
users, er vurderingen af alternativer irrelevant. SEAC har desuden konkluderet, at ansøgeren
har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for menneskers sundhed eller
miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
o
Da ansøgningen omfatter en bestemt virksomheds blanding og pakning af TCE, vil forbrugerne ikke
blive udsat for stoffet hverken direkte eller gennem miljøet, som følge af denne godkendelse.
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 12 år fra solnedgangsdatoen frem til
den 21. april 2028 for begge de beskrevne anvendelser. Det er en forudsætning for godkendelsen, at
ansøgeren implementerer et overvågningssprogram, der mindst omfatter årlige målinger af arbejdsta-
gernes inhalation af stoffet og af nedbrydningsprodukter i urinprøver mv.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i alle-
rede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau
3
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 181: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af trichlorethylen (TCE) til formulering og i emballage
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da stoffet
markedsføres til professionelle brugere, som skal have særskilt godkendelse til brugen.
Høring
Forslaget sendes i høring i Miljøspecialudvalget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Regeringens generelle holdning
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemslande, som vil stemme for forslaget.
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socio-økonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
I det konkrete tilfælde drejer det sig om en konkret virksomheds blanding og pakning af trichlorethy-
len. Kemikalieagenturets risikovurderingskomité, RAC, har konkluderet, at der for arbejdstagere, som
eksponeres direkte, er usikkerhed relateret til, om risikohåndteringsforanstaltningerne og anvendel-
sesforholdene er passende og effektive, hvis der ikke anvendes forseglede systemer som standard. RAC
anbefaler, at der for at imødekomme denne usikkerhed skal gennemføres regelmæssige målinger af
den erhvervsmæssige eksponering. Kemikalieagenturets socio-økonomiske komité, SEAC, har konklu-
deret, at de socio-økonomiske fordele opvejer risici for arbejdstagere. SEAC har endvidere foreslået, at
godkendelsen gives for en periode på 12 år, hvilket Kommissionen har fulgt. Herudover fremgår i
Kommissionens udkast til beslutning om godkendelse vilkår om overvågning af arbejdstagernes ud-
sættelse for stoffet gennem årlige moniteringer.
Regeringen kan tilslutte sig forslaget til gennemførelsesretsakt, idet den beregnede maksimale koncen-
tration i luften i arbejdsmiljøet (ca. 15 mg/m
3
) er væsentligt lavere end den gældende danske grænse-
værdi for arbejdsmiljøet på 55 mg/m
3
. Da ansøgningen omfatter en bestemt virksomheds blanding og
pakning af TCE, vil forbrugerne ikke blive udsat for stoffet hverken direkte eller gennem miljøet, som
følge af denne godkendelse. Regeringen vil dog arbejde for at tydeliggøre, at risici for arbejdstagere
skal reduceres, samt at fristen for fornyet vurdering skal være på maksimalt 7 år.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4