Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 186
Offentligt
1694408_0001.png
Den 29. november 2016
MFVM 189
Notat til Folketingets Europaudvalg og Miljø- og Fødevareudvalg
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af natrium
dichromat som proceskemikalie i industriel produktion i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stoffet na-
trium dichromat som proceskemikalie i industriel produktion i henhold til i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH). Forslaget giver den svenske virksomhed
Boliden Mineral AB (Boliden Mineral) tilladelse til efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH,
fortsat at anvende stoffet i en periode på 7 år fra vedtagelsen af godkendelsen.
Forslaget er sat til mulig afstemning på REACH-komiteens møde den 7.-8. december 2016.
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Sagen forventes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller
statsfinansielle konsekvenser.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der
ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete sag drejer det
sig om en specifik anvendelse af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. Ansøgeren har desuden demon-
streret, at de foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger er tilstrækkelige til at sikre arbejdstagere og
den generelle befolkning via miljøet, idet der dog er mangler i risikovurderingen. Den beregnede maksima-
le koncentration i arbejdsmiljøet ikke højere end Arbejdstilsynets gældende grænseværdi. Regeringen kan
derfor stemme for Kommissionens forslag. Regeringen finder dog, at risici for den generelle befolkning
overstiger et acceptabelt niveau. Regeringen lægger vægt på, at det i forslaget tydeliggøres, at ansøgeren
skal nedbringe risikoen for den generelle befolkning via miljøet.
Baggrund
Kommissionen har den 16. november 2016 fremsendt forslag til gennemførelsesretsakt til mulig afstemning
på REACH-komiteens møde den 7.-8. december 2016. Kommissionen vil herefter i henhold til REACH træffe
en forvaltningsafgørelse vedrørende ansøgningen fra virksomheden Boliden Mineral om godkendelse til fort-
sat at anvende natrium dichromat i EU.
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 186: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af natrium dichromat som proceskemikalie i industriel produktion
1694408_0002.png
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i henhold til
artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i Rådets afgørelse
1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i henhold til artikel 5 i Euro-
pa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret flertal
for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses for at bestem-
me, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod. Kommissionen kan
dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller forelægge et revideret for-
slag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er kvalificeret flertal imod i komitéen, og
hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødvendige. I appelkomitéen kan Kommissionen ved-
tage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod
forslaget.
Formål og indhold
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen træffer
afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden Boliden Mineral om fortsat anvendelse af natrium
dichromat:
1.
Til anvendelse som proceskemikalie i industriel produktion i forbindelse med kemisk separation af
kobber og bly fra malm
REACH-forordningen indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer. Godkendelses-
ordningens formål er på sigt at udfase anvendelsen af særligt problematiske stoffer, når der findes alternati-
ver, som er teknisk og økonomisk egnede og udgør en mindre risiko, og indtil da at sikre kontrol med anven-
delsen samt sikre et højt beskyttelsesniveau for mennesker og miljø.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på kandi-
datlisten. Her starter mange virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfasningsprocessen
fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer, der kræver godkendel-
se), hvorefter flere virksomheder udfaser stofferne. I sidste ende skal de virksomheder, der stadig har et be-
hov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal doku-
mentere tilstrækkelig kontrol af risici. I denne konkrete sag er der tale om en virksomhed i Sverige, som har
søgt om godkendelse til årligt at kunne anvende op til 45 tons af stoffet.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan markedsføres
eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal ophøre, med min-
dre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af fortsat markedsføring
eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og komme med en vurdering
af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Boliden Mineral fremsendte den 21. maj 2015 ansøgning om godkendelse af natrium dichromat til oven-
nævnte anvendelse. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af
det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurde-
ring, SEAC, som den 29. februar 2016 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere, og den generelle befolkning via miljøet. RAC har dog videre
konkluderet, at der er mangler i eksponeringsvurderingen.
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 186: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af natrium dichromat som proceskemikalie i industriel produktion
1694408_0003.png
o
SEAC har i sin analyse konkluderet, at uanset at det, på nuværende tidspunkt er teknisk mulig, at
fortsætte produktionen med et alternativt stof, så foreligger ikke tilstrækkelig information til at
vurdere, om det er økonomisk gennemførligt. SEAC har desuden konkluderet, at ansøgeren har
påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for menneskers sundhed eller miljøet, der
følger af anvendelsen af stoffet.
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen, at der
gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 7 år fra solnedgangsdatoen frem til den 21. sep-
tember 2024 for de beskrevne anvendelser under forudsætning af anvendelse af de risikohåndteringsforan-
staltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. Derudover er det en forudsætning for god-
kendelsen, at ansøgeren udvikler og implementerer en strategi for overvågning af arbejdstagerens udsættelse
for natrium dichromat, og at resultaterne herfra anvendes til at evaluere om risikohåndteringsforanstaltnin-
ger og anvendelsesforhold er effektive.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i allerede
gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-
pet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun vedrører
anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller kon-
sekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark, da stoffet ikke genfindes i
færdige produkter.
Høring
Forslaget har været i høring i Miljøspecialudvalget i perioden 25. – 28. november 2016.
Forbrugerrådet Tænk har i den forbindelse bemærket, at de ikke har mulighed for at kommentere på de kon-
krete godkendelser. Helt grundlæggende mener de dog, at der skal lægges vægt på, at der kun gives godken-
delser til anvendelser, der ikke findes alternativer til, og kun til anvendelser som ikke vurderes at være pro-
blematiske for miljø og sundhed. De opfordre samtidig til, at der bør arbejdes for, at importerede varer (fra
3
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 186: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af natrium dichromat som proceskemikalie i industriel produktion
udenfor EU) underlægges samme krav til indholdsstoffer, som produkter produceret i EU, der er underlagt
godkendelsesordningen.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Regeringens generelle holdning
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemslande, som vil stemme for forslaget.
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget på
REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse
er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendelse være tilstræk-
keligt kontrolleret, eller de socio-økonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje eventuelle risici for menne-
sker og miljø.
I det konkrete tilfælde drejer det sig om en konkret virksomheds specifikke anvendelse af stoffet som proces-
kemikalie i en årlig mængde på ca. 45 tons, hvor det ikke er dokumenteret, at der findes alternativer for an-
søgeren, som er økonomiske gennemførlige. På baggrund af ansøgningen har Kemikalieagenturets risikovur-
deringskomité, RAC, konkluderet, at de beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger er tilstrækkelige og
effektive til begrænsning af risici for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet, men RAC har dog
anført, at der er mangler i risikovurderingen. Kemikalieagenturets socio-økonomiske komité, SEAC, har des-
uden konkluderet, at de socio-økonomiske fordele opvejer risici for arbejdstagere. SEAC har på baggrund af
ansøgerens oplysninger om analyser og forskning vedrørende alternativer foreslået, at godkendelsen gives for
en periode på 7 år, hvilket Kommissionen har fulgt. Herudover fremgår i Kommissionens forslag til beslut-
ning om godkendelse vilkår om, at ansøgeren skal udvikle og implementere en strategi for overvågning af
arbejdstagernes udsættelse for natrium dichromat, og at resultaterne herfra anvendes til at evaluere om risi-
kohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er effektive.
Regeringen kan tilslutte sig forslaget til gennemførelsesretsakt, idet den beregnede maksimale koncentration
i luften i arbejdsmiljøet (kortvarigt op til 5 µg/m
3
) svarer til den gældende danske grænseværdi for arbejds-
miljøet. Regeringen finder dog, at risici for den generelle befolkning overstiger et acceptabelt niveau. Derfor
bør der lægges vægt på, at der fastsættes skærpede krav med henblik på beskyttelse af den generelle befolk-
ning.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4