Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 360
Offentligt
1719322_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 14. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Onsdag den 14. december
Mødet startede kl. 11.12
Vær. 2-133
Erik Christensen (S), formand, Kenneth Kristensen Berth (DF),
næstformand, Claus Kvist Hansen (DF), Carsten Kudsk (DF), Jan E.
Jørgensen (V), Christina Egelund (LA), Peter Hummelgaard
Thomsen (S) og Søren Søndergaard (EL).
Statsminister Lars Løkke Rasmussen
Desuden deltog:
Punkt 1. Forelæggelse af møde i Det Europæiske Råd og uformelt EU-27-topmøde
den 15. december 2016
Det Europæiske Råd 15-16/12-16
bilag 1 (udkast til kommenteret dagsorden)
Det Europæiske Råd 15-16/12-16
bilag 4 (revideret udkast til
konklusioner)
Det Europæiske Råd 15-16/12-16
bilag 5 (udkast til erklæring
fra uformelt EU27-møde i Bruxelles 15/12-16)
Statsministeren
sagde, at der den følgende dag ville være møde i Det Europæiske Råd.
Efter mødet var der en arbejdsmiddag for de 27 EU-lande om de kommende forhandlin-
ger med Storbritannien. Det var et kort endagsmøde, et forretningsmæssigt topmøde
kunne man kalde det, med fokus på at give fremdrift til de prioriteter for EU, som blev
fastlagt i Bratislava: migration, sikkerhed, vækst og arbejdspladser. Der var ikke lagt op til
store nye beslutninger, og for en gangs skyld var der heller ikke nogen større europæisk
krise på dagsordenen. Statsministeren mente, at migration og sikkerhed ville komme til at
fylde mest.
Migration/asylsøgning
Statsministeren:
Hvad angår migration, er der fortsat meget arbejde at gøre, selv om vi
heldigvis står et helt andet sted, end vi gjorde for 1 år siden. Jeg tror, at der vil være fokus
på tre emner: EU-Tyrkiet-aftalen, migrationspartnerskaber og Kommissionens forslag til
reform af det fælles asylsystem.
For så vidt angår EU-Tyrkiet-aftalen, har lukningen af Vestbalkanruten medført et drastisk
fald i antallet af flygtninge og migranter, der kommer til Grækenland. Det er positivt, og
derfor vil vi på topmødet bekræfte aftalen og drøfte, hvordan vi kan sikre, at den fortsat
bliver overholdt af begge parter. Jeg havde selv lejlighed til at mødes med den tyrkiske
premierminister, Binali Yildirim, i Ankara i weekenden. Jeg blev efterladt med det indtryk,
at man også fra Tyrkiets side står ved aftalen.
523
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 360: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 14/12-2016
14. Europaudvalgsmøde 14/12-2016
For så vidt angår migrationspartnerskaber, kan vi glæde os over, at arbejdet, som jo er
baseret på princippet om noget for noget, skrider fremad. Der er udvalgt fem prioritets-
lande, og de erfaringer, man har gjort sig indtil nu, tror jeg kan danne grundlag for en se-
nere udvidelse af kredsen af lande. Det vil vi fra dansk side støtte fuldt ud.
Dernæst forventer jeg, at der vil være en diskussion om Kommissionens forslag til reform
af det fælles asylsystem. Det er et forslag, der er omfattet af det danske retsforbehold,
men vi har en parallelaftale om Dublin og Eurodac-samarbejdet, og jeg vil benytte lejlig-
heden til at opfordre til, at vi prøver at tænke nyt på området. Vi skal lette presset på Eu-
ropas ydre grænser, og vi skal sørge for at underminere menneskesmuglernes forret-
ningsmodel. Derfor bør vi over tid bevæge os hen imod et system, hvor vi har så meget
kontrol over de ydre grænser, at vi ikke ser en spontan asylsøgning mod Europa. I stedet
kan man have sikre faciliteter på den anden side af den ydre grænse, hvorfra man i et vist
omfang kan løfte folk ind i Europa.
På den måde kan vi flytte os væk fra et system, der understøtter menneskesmuglernes
kyniske forretningsmodel. Der er selvsagt lang vej igen, og der vil være et hav af prakti-
ske og juridiske spørgsmål, som skal afklares og drøftes. Det vil tage tid, men det rokker
ikke ved, at det er fornuftigt at komme i gang med debatten, og jeg noterer mig, at den
vokser frem i en række europæiske lande.
Kenneth Kristensen Berth
havde noteret sig, at statsministeren igen rundede den del af
regeringsgrundlaget, der gik på, at man ikke længere skulle acceptere den spontane
asylansøgning, men i stedet hente folk i nærområderne. Skulle statsministerens opbak-
ning til det synspunkt tolkes som støtte til det velkendte tyske synspunkt om, at de euro-
pæiske lande i større omfang skulle hente syrere og andre direkte i Tyrkiet for derefter at
omfordele dem i Europa? Tyskland havde forsøgt at få opbakning til det igennem længe-
re tid. Regeringen havde vel også overvejet, hvor mange mennesker man ville give ad-
gang til at komme til Danmark, hvis man fik sat en prop i hullet i Middelhavet. Det var
umiddelbart lettere at søge asyl i Danmark, hvis man kunne gøre det på en dansk am-
bassade eller ved et checkpoint i Libyen. At det var nemmere, kunne jo medføre, at der
kom flere, der ville anmode om asyl. Havde regeringen gjort sig tanker om, hvorvidt tallet
skulle være inden for rammen af FN-kvoteflygtninge, eller om det var yderligere f.eks. 100
eller 1.000 personer, der skulle inviteres indenfor i Danmark uden at krydse Middelhavet?
Statsministeren
vidste ikke, om der var tale om en bevidst misforståelse fra Kenneth
Kristensen Berths side. Sigtet var at beskytte de ydre grænser og give udtryk for den visi-
on, som han ellers mente, at han og Kenneth Kristensen Berth var enige om: Man skulle
tage et opgør med de spontane asylansøgninger og den vilkårlighed, man oplevede, hvor
folk via mennesmuglere kom til Europa og bevægede sig rundt, indtil de ved et tilfælde
indgav en asylansøgning i f.eks. Danmark. Man skulle have ryddet op i det og finde frem
til den mest effektive måde, som ultimativt kunne resultere i, at der ikke var mulighed for
at komme ind i Europa, med mindre man havde et legalt opholdsgrundlag. Det betød, at
man var nødt til at opbygge partnerskaber, som det EU havde med Tyrkiet, hvor man
sørgede for, at folk, der var på flugt, fik mulighed for et helle, som ikke var til stede i Eu-
524
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 360: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 14/12-2016
14. Europaudvalgsmøde 14/12-2016
ropa. Det ville betyde, at man kunne hjælpe mange flere med de ressourcer, der var af-
sat, og at det ville være op til det enkelte EU-land at vurdere, hvor mange flygtninge det
ville huse. Statsministeren havde ikke taget stilling til antallet. Da han blev statsminister,
var tallet allerede for højt ifølge ham, derefter blev det endnu højere, da der i 2015 gik hul
på Europa. Siden da havde man kæmpet med at bringe antallet af flygtninge ned, og i
2016 havde der kun været godt 6.000 ansøgere mod de godt 20.000 året før. Det gik alt-
så den rigtige vej. Hvis man kunne nå dertil, hvor der ikke var spontane ansøgere, kunne
man tage en diskussion om, hvor mange UNHCR-kvoteflygtninge man skulle tage. Dan-
mark havde historisk set modtaget 500 personer i en situation, hvor der også var spon-
tanansøgere. Han ville ikke udelukke, at hvis antallet af spontane ansøgere blev lig nul,
kunne det medføre en villighed til at øge antallet. Det var dog en teoretisk diskussion, for
forudsætningerne var ikke til stede. Det handlede om at få skabt den forudsætning, at
Europa selv kan beslutte, hvem og hvor mange man ønsker at modtage.
Claus Kvist Hansen
henviste til statsministerens brug
af den dækkende metafor ”gået
hul på Europa”. Normalt ville man fare hen for at lappe det, men her kneb det
med farten.
Han havde svært ved at overskue, hvilke initiativer der skulle gennemføres. Var det EU-
systemets manglende vilje, eller var det evnen til at sikre de ydre grænser, der mangle-
de? Eller var det begge dele?
Kenneth Kristensen Berth
sagde, at det ikke var en bevidst misforståelse, men en inte-
resse for statsministerens synspunkt. Hvis statsministeren skulle være i tvivl, måtte han
understrege, at de delte opfattelsen af, at grænserne skulle tætnes yderligere, og at en
situation uden spontane asylansøgninger i Danmark ville være god. Som det var blevet
fremlagt, virkede det dog, som om regeringen forestillede sig en anden måde at søge
asyl i Danmark på, som inkluderede muligheden for at søge asyl uden for landets græn-
ser. Det var de ikke enige om. Danmark skulle modtage UNHCR-flygtninge, men han var
imod at modtage flygtninge i den forstand, at de kan gå på ambassaden og bede om
asyl. Den tyske regering havde haft en ambition om at skulle lette Tyrkiet for nogle af de
opgaver, de havde, ved at tage folk fra Syrien og flytte dem til europæiske lande, så de
slap for turen over Det Ægæiske Hav. Var det en ambition, som statsministeren i den nu-
værende situation kunne skrive under på?
Jan E. Jørgensen
bad statsministeren redegøre for den aftale, som EU var ved at indgå
med Mali som led i partnerskabsaftalerne.
Statsministeren
havde ikke kendskab til detaljerne for EU-Mali-aftalen og kunne dermed
ikke gøre status over den mulige aftale. Der var stillet en række spørgsmål til udlændin-
ge- og integrationsministeren, og han ville henvise til hende som ressortminister. Det var
hensigten at indgå partnerskabsaftaler med fem udvalgte afrikanske lande. På den måde
kunne man sikre, at den økonomiske bistand, der kunne være med til at give et håb for
fremtiden for landenes befolkninger, blev modsvaret af de samme landes villighed til at
tage egne statsborgere retur. Man så de første konturerer, og dem bakkede man fuldt op
om fra dansk side. I takt med at man høstede erfaringer, så statsministeren også meget
gerne, at man udvidede samarbejdet til også at inkludere flere afrikanske lande.
525
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 360: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 14/12-2016
14. Europaudvalgsmøde 14/12-2016
Statsministeren var med på, at det forekommer logisk at lappe et hul så hurtigt som mu-
ligt. Problemet var bare, at lappegrejet ikke kun var i egne hænder, og at hullet kunne
betragtes fra to sider. Det var ikke realistisk at tro, at man kunne nøjes med at stoppe det
på den europæiske side. Man kunne næsten ikke forestille sig, hvad der skulle til af mure,
pigtråd, militær og brutalitet, hvis man ville lukke hullet uden at samarbejde med dem på
den anden side. Kontrollen ved de ydre grænser hvilede altså på et samarbejde, og det
var Tyrkietaftalen et godt eksempel på
med alle de problemer, der også fulgte med den.
Man måtte konstatere, at aftalen havde virket efter hensigten om at begrænse antallet af
flygtninge og migranter ind i EU. I oktober 2015 ankom der 200.000 mennesker via Det
Ægæiske Hav, i oktober 2016 kom der kun 3.500. Det var immervæk en forskel, og det
var vel at mærke i en situation, hvor Tyrkiet var det land i verden, der husede fleste flygt-
ninge, nemlig ca. 3 millioner. På trods af de problemer, som Tyrkiet oplevede med et ny-
ligt kup og terrornedslag i kølvandet på, at Tyrkiet havde lukket grænsen i Syrien, var det
alligevel lykkedes at indgå aftalen.
Statsministeren svarede Kenneth Kristensen Berth, at EU-Tyrkiet-aftalen blev drevet frem
af en mekanisme, der gik på, at Tyrkiet forpligtede sig til at tage folk tilbage, der var
kommet via Det Ægæiske Hav, og at EU i så fald skulle tage en anden flygtning i Tyrkiet
ind i EU. Det var muligvis en for åben analyse, men man måtte forstå, at EU-landenes
bekymringer om flygtningepres på eget land også gjorde sig gældende i Tyrkiet. Tyrkiske
politikere havde også brug for at kunne forklare over for den tyrkiske befolkning, hvorfor
man indgik en aftale, der forpligter landet til at beholde de 3 millioner flygtninge i Tyrkiet.
Måske kunne en enkelt tyrkisk vælger finde på at sige, at der da måtte være en nemmere
løsning. Aftalen var baseret på noget for noget og på princippet om, at hvis folk alligevel
kom over, udvekslede man 1:1. Det var ikke mange, der var sendt retur, og aftalen havde
virket efter hensigten om at sikre, at tilstrømningen var meget lavt.
Statsministeren mente, at man i Europa nu var mere enige om den fremtidige løsning: så
meget kontrol over de ydre grænser som muligt, så de tilfældige flow stopper - og, at
dem, der kom, kom på baggrund af en beslutning i EU-landene. Ræsonnementet havde
vundet indpas på forskellige tidspunkter i EU-landene. Buddet i 2015 var
og som stats-
ministeren hele tiden havde udtrykt stor bekymring over
at man skulle starte med at
tage stilling til, hvordan man skulle fordele og tage imod de mennesker, der kom til Euro-
pa. På den måde ville man udvise solidaritet, og når man havde fået styr på fordelingen,
kunne man tale om de ydre grænser. Det var den omvendte rækkefølge at tage tingene i,
men det var baggrunden for, at Danmark havde budt ind med at ville modtage 1.000
flygtninge. Efter statsministerens mening havde man brugt for meget tid på at tale om,
hvordan man skulle fordele flygtningene i stedet for at løse problemet ved de ydre græn-
ser. Debatten havde flyttet sig siden, og den tyske debat matchede langt hen ad vejen
tankegangen om, at Europa var nødt til at få kontrol over eget territorium. Det var første
og sidste forudsætning for alle de andre diskussioner om, hvor mange man skulle tage
imod, hvem, hvordan, nationalitet, vilkår, opholdets varighed etc. Den debat gav først for
alvor mening, hvis man havde skabt forudsætningen for den.
526
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 360: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 14/12-2016
1719322_0005.png
14. Europaudvalgsmøde 14/12-2016
Carsten Kudsk
henviste til listen over de lande, som de enkelte EU-lande anså for at
være sikre. Man talte om et fælles sted, hvor folk kunne søge asyl, men hvordan ville
man håndtere det, når flere lande i Europa anerkendte mange afrikanske lande som sik-
re? Danmark havde ingen afrikanske lande på listen. Kunne man ikke komme i den situa-
tion, at mange afrikanske borgere ville vælge at søge asyl i de lande, som ikke havde
dem på deres sikre liste? Havde man planer om at lave en fælles liste over, hvilke lande
EU betragtede som sikre eller ikkesikre lande?
Statsministeren
mente, at spørgsmålet lå på kanten af rådsmødedagsordenen og hen-
viste til udlændinge- og integrationsministeren for et mere fyldestgørende svar. EU arbej-
dede på at have fælles lister over sikre tredjelande, men Danmark havde et forbehold på
den del af EU-samarbejdet og var derfor ikke en del af det. Hvordan man arbejdede på at
definere status for de forskellige afrikanske lande var ikke en del af statsministerens pa-
ratviden, og han henviste også her til udlændinge- og integrationsministeren.
Sikkerhed/forsvar
Statsministeren:
Punktet om sikkerhed handler om, hvad vi kan gøre for at styrke be-
kæmpelsen af terror og kriminalitet inden for EU. Det handler også om, hvordan vi kan
øge evnen til at imødegå truslen udefra mod vores sikkerhed.
Jeg forventer, at vi på topmødet vil understrege behovet for at prioritere det lovgivnings-
mæssige arbejde med at styrke den indre sikkerhed. Det gælder ikke mindst forslagene
om en mere effektiv kontrol af de eksterne grænser, bl.a. forslaget om et elektronisk rej-
seregistreringssystem, så man på forhånd kan kontrollere rejsende, der er fritaget for vi-
sumpligt, og om nødvendigt nægte dem indrejse. Det er noget, som vi fra dansk side støt-
ter varmt.
I forhold til ekstern sikkerhed forventer jeg, at vi vil have en drøftelse af, hvordan vi i Eu-
ropa i fremtiden i højere grad tager vare på vores egen sikkerhed gennem øget samar-
bejde på forsvarsområdet. Det er selvsagt en diskussion, som langt hen ad vejen også er
berørt af et dansk forbehold, nemlig forsvarsforbeholdet. Ikke desto mindre er det en re-
levant drøftelse, hvor vi bl.a. skal følge op på EU-NATO-erklæringen fra i sommer, hvor
man vedtog konkrete punkter for et styrket samarbejde mellem EU og NATO.
Jeg forventer en første drøftelse af Kommissionens meddelelse om en europæisk hand-
lingsplan for forsvarsområdet. Det formål, man har skitseret her, er en plan for at under-
støtte en innovativ og konkurrencedygtig europæisk forsvarsindustri. Der lægges op til en
række initiativer på europæisk niveau: styrke det indre marked på forsvarsområdet, støtte
små og mellemstore virksomheder i forsvarssektoren
noget, vi også vil have glæde af i
Danmark
etablere et forskningsprogram om forsvarsteknologier og fremme EU-
landenes fælles investeringer i og anskaffelse af forsvarskapaciteter. Der er hverken tale
om, at EU’s budget skal anvendes
til at indkøbe forsvarsmateriel, eller om, at vi opbygge
en EU-hær,
men der er god fornuft i et tættere samarbejde om at styrke EU’s forsvarska-
527
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 360: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 14/12-2016
1719322_0006.png
14. Europaudvalgsmøde 14/12-2016
paciteter og forbedre vilkårene for europæisk forsvarsindustri med fokus på de små og
mellemstore virksomheder. Det vil også være til gavn for Danmark, når man ser på nogle
af de kompetencer, der er i dansk industri på det her felt. Det er endnu uklart, hvordan
samarbejdet skal udformes, men jeg forventer dog, at dele af det vil være omfattet af for-
svarsforbeholdet.
Vi skal også vedtage konklusioner om en række økonomiske spørgsmål. Først og frem-
mest forventer jeg, at vi vil byde en forlængelse af udvidelsen af Den Europæiske Inve-
steringsfond (EFSI) velkommen. Jeg synes, det er positivt, at EU kan stille yderligere risi-
kovillig kapital til rådighed. Det giver mulighed for, at der kan investeres mere i infrastruk-
tur, innovation og små og mellemstore virksomheder over hele Europa.
Det indre marked
Statsministeren:
Jeg forventer også, at vi vil bekræfte vores fælles ambition om at vide-
reudvikle det indre marked og det digitale indre marked inden for en ambitiøs tidsramme.
Jeg har sammen med 15 andre regeringschefer sendt et brev til formanden for DER forud
for topmødet og understreget, at vi ikke må slække på ambitionerne på det her område.
Det er vigtigt for vores borgere og virksomheder, at vi fortsætter arbejdet med at fjerne
unødige og omkostningsfulde barrierer for digitalt indhold i EU.
Hollandsk ratifikation af EU-Ukraine-aftale
Statsministeren:
Jeg forventer også, at vi på topmødet vil nå til enighed om en løsning,
der kan imødekomme de bekymringer, der lå til grund for det hollandske nej ved den vej-
ledende folkeafstemning i april 2016, hvor befolkningen stemte imod ratifikationen af as-
socierings- og frihandelsaftalen mellem EU og Ukraine. Det er vigtigt at få ryddet den sten
af vejen, og regeringen støtter den løsning, der nu ligger på bordet. Den tager dels hen-
syn til de hollandske bekymringer, dels til ønsket fra Ukraine og de øvrige 27 EU-lande
om at sikre, at aftalen endelig kan træde i kraft. Jeg håber, at denne løsning vil gøre det
muligt for den hollandske regering at sikre en ratifikation af aftalen med Ukraine.
Søren Søndergaard
påpegede, at den hollandske befolknings beslutning om at stemme
nej til aftalen med Ukraine på grund af frygten for omfattende korruption var fornuftig. En
rapport fra Revisionsretten havde nemlig sidenhen vist, at de fleste penge til Ukraine var
forsvundet i kriminelle og korrupte lommer. Var den del af den nye aftale, der handler om
korruptionsbekæmpelse, blevet skærpet? Det handlede netop om at imødekomme de
hollandske bekymringer.
Statsministeren
ville undlade at tolke hollændernes begrundelse for at stemme nej. Hol-
lænderne havde stemt nej til at ratificere aftalen, men den var allerede sat i værk, og man
skulle finde en løsning. Han mente, at det ville lykkes. Problemet handlede måske mere
om perspektivet om Ukraine som medlemsland, men en klarlæggelse af det spørgsmål
var faktisk ikke var en del af den aftale, der skulle ratificeres. Det var korrekt, at der var
store udfordringer i Ukraine, men det skulle også siges, at revisionsrapporten dækkede
528
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 360: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 14/12-2016
1719322_0007.png
14. Europaudvalgsmøde 14/12-2016
perioden fra 2007 til 2015 og dermed også perioden under Janukovitjs regime frem til
oprøret på Maidanpladsen i 2014. Det rokkede ikke ved, at Ukraine, så vidt man vidste,
var Europas mest korrupte lande. Der var dog sket fremskridt, og der var tegn på, at en
grundlæggende lovgivning om korruptionsbekæmpelse var kommet på plads. Der var
oprettet antikorruptionsinstitutioner, og der var indført en lovgivningsmæssig forpligtelse
for politikere og ledende embedsmænd til offentligt at oplyse om deres indtægts- og for-
mueforhold. Man var endnu ikke i mål, og statsministeren forsøgte i sine udtalelser om
Ukraine at give udtryk for en balanceret tilgang. Begge parter skulle leve op til diverse
aftaler, og for Ukraine handlede det først og fremmest om at gøre fremskridt inden for
reformdagsordenen. Den agenda skulle påtales og understøttes, bl.a. bilateralt, med be-
villinger, der fremmer god regeringsførelse. EU havde også et antikorruptionsprogram i
Ukraine til 16 mio. euro, som Danmark ledede på vegne af Kommissionen.
Situationen i Syrien
Statsministeren:
Jeg forventer også, at vi fra EU’s side vil benytte mødet til at gentage
vores fordømmelse af det syriske regimes
og Ruslands
meget voldsomme angreb i
Aleppo, som har ført til mange civile tab. Situationen i Syrien blev indgående drøftet på
udenrigsministrenes møde for et par dage siden, og jeg forudser ikke, at der vil være no-
gen større diskussion, men at mødet vil blive brugt til at sende et klart signal om fordøm-
melse.
Jan E. Jørgensen
syntes, at situationen i Syrien og navnlig i Aleppo fremstod som det
mest presserende dagsordenspunkt. Hvor stort et pres ville Danmark udøve, for at for-
dømmelsen af situation blev så klar som muligt? Og hvad kunne EU gøre? Der var ingen
tvivl om, at et EU med 500 millioner stemmer taler med en mere gennemtrængende
stemme end 5 millioner danskere.
Søren Søndergaard
var enig med Jan E. Jørgensen i, at der var et stort behov for at for-
dømme situationen i Aleppo, som bare var et forsmag på, hvad der ville komme til at ske
andre steder. Nødhjælp var ikke nok til at rette op på situationen, så ville statsministeren
lægge et ord ind for, at der blev givet genopbygningshjælp og eventuelt også militær
hjælp til de områder, der havde befriet sig fra henholdsvis Assads diktatur og IS? Der var
områder, der var under voldsomt pres og led under belejringerne.
Statsministeren
var enig i, at der var brug for, at man kraftigt fordømte overgrebene i
Aleppo og den form for krigsførelse, der ikke på nogen måde tager højde for at minimere
civile tab. Han blev vred og ked af det, når han så den fremfærd, og så, hvordan byen
blev bombet til ruiner, når han i øvrigt vidste, at man kunne føre intelligent krig, hvis man
overhovedet kunne sige det. Med det mente han brug af teknologi, der med stor akkura-
tesse kunne gå efter miltære mål uden at gøre afledt skade på andre. Det, man så i Alep-
po, var den mest primitive krigsførelse. Det kunne man kun fordømme, og man havde en
forpligtelse til at følge op på situationen. I EU som institution var nogle europæiske lande
en del af koalitionen, og EU kunne bidrage med humanitær hjælp. Den hjælp skulle gerne
blive ved med at komme, så det ikke kun handlede om at give folk mad i munden, men
529
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 360: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 14/12-2016
1719322_0008.png
14. Europaudvalgsmøde 14/12-2016
også om at give dem adgang til vand, sanitet og uddannelse. I et fremtidigt perspektiv
ville det skabe færre flygtningestrømme, hvilken var den primære forudsætning for en
genopbygning.
Peter Hummelgaard Thomsen
var enig angående situationen i Syrien og i Aleppo. Hav-
de regeringen overvejet, hvilke udenrigspolitiske håndtag man kunne tage i brug i Dan-
mark og i EU? Havde man overvejet at indkalde den russiske ambassadør til en samtale
og udstyre udenrigsrepræsentanten, Federica Mogherini, med et mandat til at rejse til
Moskva el. lign.?
Statsministeren
svarede, at den relevante ramme for politisk pres på håndteringen af
den menneskelige katastrofe i Syrien var FN’s Sikkerhedsråd. De synspunkter, som man
fra dansk side fremførte i EU, var sammenfaldende med det, som der var givet udtryk for.
Det var den høje repræsentants egen vurdering, hvordan hendes indsats bedst kunne
understøtte de europæiske bestræbelser, og der var altså ikke brug for at udstyre hende
med andre mandater end den politikramme, som statsministeren havde givet udtryk for.
Brexit
Statsministeren:
I forlængelse af topmødet vil der være et uformelt EU-27-møde, hvor
formålet er at gøre status og drøfte rammerne for de kommende forhandlinger med Stor-
britannien. Det er min forventning, at man her vil bekræfte de principper, som vi fastlagde
på EU-27-topmødet tilbage i juni. Vi er klar til at forhandle med briterne, når artikel 50 er
aktiveret
ikke før. Det er ikke min forventning, at vi vil have en substantiel debat om den
fremtidige relation, men nok så meget diskutere spørgsmålet om, hvordan vi organiserer
forhandlingerne fra EU’s side.
Det vil være det, der kommer til at fylde. Det er vigtigt for
regeringen og for de øvrige medlemslande, at vi sikrer en fortsat fælles EU-tilgang til for-
handlingerne med Storbritannien. Vi støtter, at Kommissionen leder forhandlingerne i tæt
samarbejde med DER. Jeg forventer, at drøftelserne på det her punkt vil munde ud i en
kort erklæring, der danner grundlag for de mere substantielle retningslinjer for de kom-
mende forhandlinger, der skal vedtages, når Storbritannien har aktiveret artikel 50 i løbet
af foråret.
Europol
Statsministeren:
Jeg vil gerne nævne, at jeg forud for topmødet
altså i morgen tidlig
mødes med kommissionsformanden og med formanden for DER for at søge at opnå
enighed om den model for fortsat dansk tilknytning til Europol, som Kommissionen har
skitseret oven på de forhandlinger, vi har ført. Den blev bekræftet i en politisk aftale på
mit kontor for et par dage siden med deltagelse af alle Folketingets partier. Det er jeg rig-
tig glad for, for det vil være en styrke, når aftalen i morgen skal danne grundlag for en
egentlig aftale inden 1. maj 2017. Det er af særlig værdi, at vi kan sige, at det er et enigt
dansk Folketing, der ønsker den fremtidige tilknytning, når vi må forlade Europol den 1.
maj 2017. Jeg regner også med at få lejlighed til at mødes med Europa-Parlamentets
formand, Martin Schulz, for i opfølgning på den telefonsamtale, vi havde for nogle dage
530
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 360: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 14/12-2016
1719322_0009.png
14. Europaudvalgsmøde 14/12-2016
siden, at understrege sagens betydning for Danmark og for vores parathed til at arbejde
sammen med Europa-Parlamentet for at sikre en smidig proces.
Nord Stream 2
Statsministeren nævnte ikke Nord Stream i sin forelæggelse, men modtog spørgsmål fra
udvalget.
Søren Søndergaard
havde behov for at få vished om, at der ikke ville blive truffet beslut-
ninger om Nord Stream på topmødet.
Statsministeren
understregede, at Nord Stream 2 ikke var dagsordenen. Han ville på
mødet eller bilateralt spørge til Kommissionens bedømmelse, idet Kommissionen havde
givet tilsagn om at lave en vurdering af Nord Stream 2 op imod den europæiske energipo-
litik osv. Sammen med den svenske statsminister havde han bedt om en diskussion om
Nord Stream i et mere geopolitisk perspektiv, som ville være anderledes end den diskus-
sion, der skulle være i de enkelte lande.
Peter Hummelgaard Thomsen
spurgte, om regeringen havde lagt sig fast på en hold-
ning til Nord Stream 2, og om Danmark ville tage skridt til at blokere det spørgsmål.
Statsministeren
svarede, at Danmark modsat Sverige ikke havde modtaget en ansøg-
ning fra konsortiet bag Nord Stream, og derfor var der ikke noget at tage stilling til. Som
det var tilfældet i Sverige, ville den blive behandlet i henhold til landets love. Statsministe-
ren havde af den grund efterspurgt en europæisk diskussion om de geopolitiske aspek-
ter, for det var forudsætningen, hvis sagen skulle håndteres på anden vis end ved blot en
miljøgodkendelse. Den geopolitiske diskussion var som sagt ikke taget, fordi man afven-
tede Kommissionens vurdering. Den havde han i samarbejde med bl.a. sin svenske kol-
lega presset på for at få på det sidste topmøde, og det ville han gøre igen.
Møde sluttede kl. 12.03
531