Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 392
Offentligt
1722606_0001.png
NOTAT
9. februar 2017
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Beskæftigelsesudvalg om afgivelse af indlæg i EU-
Domstolens præjudicielle sag C-551/16, Klein Schip-
horst
J.nr. 2017-572
Center for Analyse, Internationalt
område og Jura
MOU/SHN
En nederlandsk appeldomstol, Centrale Raad van Beroep, har anmodet EU-
Domstolen om at besvare præjudicielle spørgsmål i en sag, der drejer sig om for-
tolkning af artikel 64, stk. 1, litra c, i forordning nr. 883/2004 om koordinering af
de sociale sikringsordninger, herunder muligheden for at forlænge en periode med
ret til eksport af arbejdsløshedsdagpenge under arbejdssøgning i et andet EU/EØS-
land eller Schweiz.
1. Sagens faktiske omstændigheder
Sagen vedrører en nederlandsk statsborger, som ansøgte de nederlandske myndig-
heder om at medtage (eksportere) sin arbejdsløshedsydelse under arbejdssøgning i
Schweiz i 3 måneder. Denne anmodning blev imødekommet, men den pågældende
fik senere afslag på at få perioden forlænget med yderligere tre måneder. Afslaget
blev indbragt for de nederlandske domstole, som har forelagt EU-Domstolen føl-
gende to præjudicielle spørgsmål:
”1. Kan den beføjelse, der er tillagt i artikel 64, stk. 1, litra c), i forordning
nr. 883/2004, henset til denne forordnings artikel 63 og 7, formålet med og indhol-
det af forordningen og personers og arbejdstagers frie bevægelighed forstås såle-
des, at en ansøgning om forlængelse af perioden for eksport af en ydelse ved ar-
bejdsløshed i princippet afslås, med mindre forlængelsen af eksportperioden efter
Uwv opfattelse på grundlag af sagens konkrete omstændigheder, herunder eksem-
pelvis at der foreligger en konkret og beviselig udsigt til arbejde, ikke med rimelig-
hed kan nægtes?
I benægtende fald:
2. Hvorledes skal medlemsstaterne da forstå den beføjelse, der er tillagt i
artikel 64, stk. 1, litra c), i forordning nr. 883/2004?”
2. Regeringens interesse i sagen
Sagen rejser bl.a. spørgsmål om, under hvilke omstændigheder en medlemsstat kan
afslå at forlænge retten til eksport af arbejdsløshedsydelser fra 3 til 6 måneder, jf.
artikel 64, stk. 1, litra c, i forordning nr. 883/2004.
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 392: Afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præjudicielle sag C-551/16, Klein Schiphorst vedr. forordning nr. 883/2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger.
1722606_0002.png
TEUF artikel 48 fastsætter de overordnede rammer for EU’s regulering af social
tryghed for vandrende arbejdstagere, selvstændige og pårørende, og bestemmelsen
supplerer TEUF artikel 45 om arbejdskraftens fri bevægelighed.
Forordning nr. 883/2004 er udstedt med henvisning til TEUF artikel 48. Forord-
ningen har til formål at koordinere medlemsstaternes lovgivninger om social sik-
ring for personer, der benytter retten til fri bevægelighed inden for Unionen. For-
ordningen foreskriver ikke en harmonisering af medlemsstaternes lovgivninger.
Forordningens artikel 64, stk. 1, litra c, giver arbejdsløse mulighed for at bevare
retten til arbejdsløshedsydelser under jobsøgning i et andet EU/EØS-land eller
Schweiz i 3 måneder. De 3 måneder kan i medfør af bestemmelsens sidste led af
den kompetente institution forlænges til højst 6 måneder.
Forordningens artikel 63 angiver, at forordningens artikel 7 om forbud mod at gøre
retten til ydelser betinget af et krav om bopæl i ydelseslandet bl.a. finder anvendel-
se i forbindelse med eksport af arbejdsløshedsydelser i henhold til artikel 64, dog
alene inden for de i disse bestemmelser fastlagte grænser.
Med andre ord er det almindelige bopælskrav i forhold til modtagelse af arbejds-
løshedsydelser selvsagt suspenderet i eksportperioden. Bopælskravet genopstår ved
udløb af eksportperioden.
I Danmark administreres artikel 64, stk. 1, litra c, således, at der ikke gives ret til
mere end 3 måneders eksport af arbejdsløshedsydelser til et andet EU/EØS-land
eller Schweiz.
Det er således regeringens opfattelse, at de kompetente nationale myndigheder
efter de gældende regler i artikel 64, stk. 1, litra c, ikke har pligt til at forlænge
perioden med ret til eksport af arbejdsløshedsydelser under arbejdssøgning i et
andet EU/EØS-land eller Schweiz udover de 3 måneder, som følger af forordnin-
gen.
Regeringen finder på denne baggrund, at der bør afgives indlæg i sagen.
I indlægget vil regeringen argumentere for, at artiklerne 7 og 63 i forordning nr.
883/2004 og retten til fri bevægelighed inden for Unionen ikke er til hinder for, at
medlemslandene selv fastsætter, om de vil forlænge retten til eksport af arbejdsløs-
hedsydelser fra 3 til højst 6 måneder.
Der vil i den forbindelse bl.a. blive argumenteret for, at artikel 64, stk. 1, litra c,
efter sin ordlyd ikke påbyder den kompetente nationale myndighed at forlænge
perioden med ret til eksport af ydelser udover 3 måneder.
2