UDENRIGSMINISTERIET
10. februar 2017
Spørgsmål fra Udenrigsudvalget til
Udviklingsministeren af 16. januar 2017,
omstillet til udenrigsministeren..
URU alm. del – spørgsmål 60.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Nick Hækkerup (S).
URU alm. del spørgsmål 60:
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt de handelsaftaler, EU indgår med tredjeverdenslande,
og de handelsaftaler, Danmark indgår bilateralt med tredjeverdenslande, indeholder reguleringer
og krav, der har til formål at sikre ordentlige arbejdstagerrettigheder, herunder at man undgår
gældsslaveri og børnearbejde? Vil ministeren i bekræftende fald sende udvalget eksempler på
sådanne formuleringer og redegøre for, hvordan formuleringerne har udviklet sig over tid?
Svar:
EU’s frihandelsaftaler med tredjelande indeholder bestemmelser, der skal fremme bæredygtig
udvikling, herunder arbejdstagerrettigheder. Bestemmelserne fokuserer primært på at fremme
bæredygtigheden i international handel og investeringer, og de skal derfor også ses i sammen-
hæng med de mere generelle internationale og nationale bestræbelser på at sikre høje standarder
for miljø, klima og arbejdstagerforhold.
Udviklingen i bestemmelser om arbejdstagerrettigheder m.v. i EU’s handelsaftaler kan illustre-
res ved sammenligning mellem en af EU’s senest færdigforhandlede aftaler, EU-Vietnam fri-
handelsaftalen, og for eksempel handelsdelen af EU-Chile Associeringsaftalen fra 2003.
Den nye frihandelsaftale med Vietnam har særlige bestemmelser om handel og bæredygtig ud-
vikling, som tilsigter beskyttelse af arbejdstagerrettigheder. Disse bestemmelser omfatter ekspli-
cit forpligtelse til efterlevelse af ILO’s grundlæggende standarder vedrørende ret til organisering
og kollektive forhandlinger, tvangsarbejde, børnearbejde og ikke-diskrimination. Desuden for-
pligter parterne sig til fremskridt mod ratifikation af endnu ikke tiltrådte ILO-
kernekonventioner. Aftalen fastslår desuden, at aftaleparterne ikke må tilsidesætte egen lovgiv-
ning eller sænke beskyttelsesniveauer med det formål at tiltrække handel og investering. Endelig
forudser aftalen skabelse af specifikke strukturer til inddragelse af repræsentanter for civilsam-
fundet, herunder arbejdstagerorganisationer, i bestræbelserne på at sikre fuld efterlevelse af be-
stemmelserne (se bilag 1 for bestemmelser i Vietnamaftalen). Denne inddragelse er af stor be-
tydning for at få skabt det nødvendige nationale engagement og ejerskab.