Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 444
Offentligt
1729610_0001.png
Komitesager
MFVM 227
NOTAT til Folketingets Europaudvalg
Kommissionens forslag om ændring af bilag IV til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter
(kosmetikforordningen)
Komitesag
Resumé
Europa-Kommissionen har fremsat forslag om ændring af bilag IV til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter.
Formålet med forslaget er, at brugen af zinkoxid som farvestof i kosmetiske produkter begrænses til
de anvendelser, der ikke medfører eksponering af slutbrugerens lunger ved indånding. EU's
Videnskabelige Komité for Forbrugersikkerhed(VKF) har vurderet at indånding af zinkoxidpartikler
kan forårsage lungeinflammation Det er brugen af zinkoxid som farvestof på ikke-nanoform uden
overfladebehandling i kosmetiske produkter som foreslås begrænset, da det er den form, som er
tilladt at anvende som farvestof.
Der skal stemmes om forslaget den 14. marts 2017 i Den Stående Komité for Kosmetiske Produkter
efter forskriftsproceduren med kontrol.
Forslaget vil øge beskyttelsesniveauetForslaget har ikke væsentlige statsfinansielle eller
samfundsøkonomiske konsekvenser eller økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Der er ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Regeringen er positivt indstillet over for forslaget, idet begrænsningen vil øge beskyttelsesniveaet for
forbrugerne og agter derfor at stemme for forslaget.
Baggrund
Kommissionen sendte den 31. januar 2017 ovennævnte forslag til medlemsstaterne. Der skal stemmes
om forslaget den 14. marts 2017 i Den stående Komité for Kosmetiske Produkter.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 31, stk. 1 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter (herefter kosmetikforordningen).
Forslaget vedrører tilpasning af bilag VI, som er en liste over godkendte farvestoffer.
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 444: Notat om komitésag om zinkoxid som farvestof i kosmetiske produkter
1729610_0002.png
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Kosmetiske
Produkter. Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og
Europa-Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og
absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-
Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke
kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Kosmetiske Produkter, forelægger Kommissionen sagen
for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden
for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig
forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Formål og indhold
Forslaget fra Kommissionen er baseret på en vurdering fra EU's Videnskabelige Komité for
Forbrugersikkerhed (VKF). Det omfatter, at anvendelsen af farvestoffet zinkoxid på ikke-nanoform
uden overfladebehandling i kosmetiske produkter begrænses til de anvendelser, der ikke medfører
eksponering af slutbrugerens lunger ved indånding.
VKF har vurderet, at zinkoxid er sikkert at anvende som farvestof på ikke-nanoform uden
overfladebehandling i kosmetiske produkter, som anvendes på huden. Da indånding af
zinkoxidpartikler kan forårsage lungeinflammation efter indånding, fandt VKF imidlertid også, at
anvendelsen af zinkoxid i kosmetiske produkter, hvor forbrugerens lunger kan blive eksponeret for
zinkoxid ved indånding, gav anledning til bekymring. Der findes hvide farvestoffer på listen over
tilladte farvestoffer, hvor anvendelsen ikke er begrænset i former, der kan medføre eksponering af
slutbrugerens lunger.
Forslaget tager hensyn til, at branchen bør have en passende tidsfrist i forhold til at tilpasse sig de nye
regler, og det foreslås derfor, at begrænsningerne finder anvendelse 6 måneder efter ikrafttrædelse for
så vidt angår nye produkter på markedet, og 9 måneder for tilbagetrækning af eksisterende produkter
fra markedet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som led
i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt, er det regeringens
vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kosmetikforordningen er umiddelbart gældende i dansk ret.
Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der er tale om et forslag til en forordning om ændringer i kosmetikforordningen. Idet der er tale om en
forordning, vil ændringerne få direkte virkning i Danmark, og forslaget vil derfor ikke medføre behov
for ændringer i gældende dansk lovgivning..
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for staten,
regionerne og kommunerne.
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 444: Notat om komitésag om zinkoxid som farvestof i kosmetiske produkter
1729610_0003.png
Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervs-
livet, da der er forholdsvis få kosmetikproducenter i Danmark.
Beskyttelsesniveauet
Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet, idet der er tale om en begrænsning af anvendelsen af zinkoxid
i former, der kan medføre eksponering af slutbrugerens lunger via indånding.
Høring
De foreslåede begrænsninger har været i høring på Kommissionens hjemmeside. Forslaget har
endvidere været i høring i EU-specialudvalget den 24. februar – den 1. marts 2017, og der er ikke
modtaget indholdsmæssige høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være en positiv holdning blandt de øvrige medlemsstater.
Regeringens generelle holdning
Regeringen arbejder for at begrænse brugen af stoffer, som kan medføre en sundhedsmæssig risiko for
forbrugerne. Da der er tale om en begrænsning, som vil øge forbrugersikkerheden, er regeringen
positiv over for forslaget og støtter det.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3