Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 446
Offentligt
1729839_0001.png
MFVM 229
NOTAT til folketingets Europaudvalg og Miljø- og Fødevareudvalget
Kommissionens forslag om ændring af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter (kosmetikforordningen)
Komitesag
Resumé
Europa-Kommissionen har fremsat forslag om ændring af bilag III til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter.
Formålet med forslaget er at tillade brugen af zink pyrithione til andre formål end konservering i
hårprodukter mod skæl, som afrenses, i op til 2 %. Zink pyrithione er tilladt at anvende som
konserveringsmiddel i hårprodukter, som afrenses, i op til 1 % og i andre kosmetiske produkter, som
afrenses, i op til 0,5 %. Derudover er zink pyrithione tilladt at anvende i hårprodukter, som ikke
afrenses, i op til 0, 1 % til andre formål end at hindre udviklingen af mikroorganismer.
Der skal stemmes om forslaget den 14. marts 2017 i Den Stående Komité for Kosmetiske Produkter
efter forskriftsproceduren med kontrol.
Forslaget vil potentielt set sænke beskyttelsesniveauet. EU's Videnskabelige Komité for
Forbrugersikkerhed (VKF) har i 2013 vurderet, at zink pyrithione i hårprodukter mod skæl, som
afrenses, kan anvendes sikkert af forbrugeren i en koncentration på op til 2 %. Siden denne
vurdering blev vedtaget, har Sverige indsendt et forslag til klassificering af zink pyrithione som
skadende for forplantningsevnen i kategori 1B (CMR-stof
1
(rep 1b
2
)), som fortsat er under
behandling. Data, som ligger til grund for en mulig kommende CMR-klassificering var således ikke
til rådighed for VKFs vurdering i 2013, og vurderingen er derfor ikke foretaget ud fra den nyeste
tilgængelige viden om stoffet. Der kan derfor være usikkerhed om, hvorvidt stoffet kan anvendes
sikkert. Det er dog ikke lykkedes Kommissionen at skaffe de data, der ligger til grund for forslaget til
klassificering som skadende for forplantningsevnen, men alligevel sættes forslaget nu til afstemning.
1
Stoffer, der kan fremkalde kræft, skade arveanlæg eller skade fosteret og/eller menneskets frugtbarhed, kaldes
også CMR-stoffer (Carcinogen, Mutagen, Reproduktionsskadelig).
2
Stoffer i kategori 1B er stoffer med veldokumenteret CMR-virkning, hvor data primært stammer fra dyreforsøg.
Man har typisk en række dyreforsøg og evt. også reagensglasforsøg, der peger på samme konklusion, kombineret
med, at der ikke er noget, der tyder på, at stoffet skulle opføre sig væsentligt anderledes i mennesker. Man har
derfor god grund til at tro, at stoffet også har den pågældende virkning i mennesker.
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 446: Notat om komitésag om tilladelse til brugen af zink pyrithione (kosmetikforordningen)
1729839_0002.png
Kommissionen oplyser samtidig, at hvis disse data skaffes inden afstemningen, indstiller
Kommissionen, at VKF skal udarbejde en ny vurdering.
Derudover har VKF i deres vurdering ikke taget hensyn til eksponering fra ikke kosmetiske kilder, fx
biocider.
Forslaget har ikke umiddelbart væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
eller økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet. Der er heller ingen
lovgivningsmæssige konsekvenser.
Regeringen er negativt indstillet over for forslaget, idet det ikke kan udelukkes, at forslaget vil
sænke beskyttelsesniveaet for forbrugerne og agter derfor at stemme imod forslaget.
Baggrund
Kommissionen sendte den 27. februar 2017 ovennævnte forslag til medlemsstaterne. Der skal stemmes
om forslaget den 14. marts 2017 i Den stående Komité for Kosmetiske Produkter.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 31, stk. 2 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter (herefter Kosmetikforordningen).
Forslaget vedrører tilpasning af bilag III, som er en liste over stoffer, som kun må anvendes i
overensstemmelse med de fastsatte begrænsninger.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Kosmetiske
Produkter. Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og
Europa-Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og
absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-
Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke
kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Kosmetiske Produkter, forelægger Kommissionen sagen
for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden
for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig
forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Formål og indhold
Forslaget fra Kommissionen er baseret på en vurdering fra EU's Videnskabelige Komité for
Forbrugersikkerhed (VKF). Det omfatter at tillade brugen af zink pyrithione i hårprodukter mod skæl,
som afrenses, i op til 2 % til andre formål end konservering. Zink pyrithione er tilladt at anvende som
konserveringsmiddel i hårprodukter, som afrenses, i op til 1 % og i andre kosmetiske produkter, som
afrenses, i op til 0,5 %. Derudover er zink pyrithione tilladt at anvende i hårprodukter, som ikke
afrenses, i op til 0, 1 % til andre formål end at hindre udviklingen af mikroorganismer.
VKF har i 2013 vurderet, at zink pyrithione i hårprodukter mod skæl, som afrenses, kan anvendes
sikkert af forbrugeren i en koncentration på op til 2 %. Siden denne vurdering blev vedtaget har
Sverige indsendt et forslag til klassificering af zink pyrithione som skadende for forplantningsevnen i
kategori 1B (CMR-stof (rep 1b )). Dette forslag er fortsat under behandling. Data, som ligger til grund
for en mulig kommende CMR-klassificering, har ikke været til rådighed for VKF, og vurderingen er
derfor ikke foretaget ud fra den nyeste tilgængelige viden om stoffet. Der kan derfor være usikkerhed
om, hvorvidt stoffet kan anvendes sikkert. Det er dog ikke lykkedes Kommissionen at skaffe de data,
der ligger til grund for forslaget til klassificering som skadende for forplantningsevnen, og derfor
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 446: Notat om komitésag om tilladelse til brugen af zink pyrithione (kosmetikforordningen)
1729839_0003.png
sættes forslaget nu til afstemning. Kommissionen oplyser samtidig, at hvis disse data skaffes inden
afstemningen indstiller Kommissionen, at VKF skal udarbejde en ny vurdering.
Derudover har VKF i deres vurdering ikke taget hensyn til eksponering fra ikke kosmetiske kilder, fx
biocider, hvilket man normalt ville gøre ved et CMR-stof.
Da forslaget er en tilladelse af en ny anvendelse, vil forslaget være umiddelbart gældende.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som led
i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt er det regeringens
vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kosmetikforordningen er umiddelbart gældende i dansk ret.
Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der er tale om et forslag til en forordning om ændring i kosmetikforordningen. Idet der er tale om en
forordning, vil ændringerne få direkte virkning i Danmark, og forslaget vil derfor ikke medføre behov
for ændringer i gældende dansk lovgivning.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for staten,
regionerne og kommunerne.
Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervs-
livet, idet der er tale om en tilladelse.
Beskyttelsesniveauet
Det kan ikke udelukkes, at forslaget vil sænke beskyttelsesniveauet for forbrugerne. VKF har vurderet,
at den anvendelse, forslaget vil tillade, er sikker for forbrugeren, men VKF har ikke haft nyeste data til
rådighed, som ligger til grund for klassificeringsforslaget som skadende for forplantningsevnen (CMR-
stof (rep 1b)), og som p.t. er under behandling. Der kan derfor være usikkerhed om, hvorvidt stoffet
kan anvendes sikkert.
Høring
Forslaget har været i høring i EU-miljøspecialudvalget den 2. – 3. marts 2017, og der er modtaget
høringssvar fra Forbrugerrådet Tænk, som støtter den danske indstilling om ikke at støtte forslaget om
at tillade brugen af zink pyrithione i hårprodukter mod skæl, som afrenses, i op til 2 % til andre formål
end konservering. Endvidere er der modtaget høringssvar fra Det Økologiske Råd (DØR) og Danmarks
Naturfredningsforening (DN), som også støtter den danske indstilling om ikke at støtte forslaget. DØR
og DN er enige i, at forslaget vil sænke beskyttelsesniveauet for forbrugerne, og der lægges vægt på, at
der ligger en indstilling fra Sverige til behandling om at klassificere zink pyrithion på listen over CMR-
stoffer, og at Kommissionens forslag derfor ikke bygger på nyeste tilgængelige viden. DØR og DN
mener, at det generelt er den forkerte vej at gå at tillade højere grænseværdier samt flere anvendelses
3
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 446: Notat om komitésag om tilladelse til brugen af zink pyrithione (kosmetikforordningen)
muligheder for stoffer, der er mistænkt CMR, og støtter regeringen i arbejdet om at udfase disse
stoffer. Endelig gøres opmærksom på potentielle miljøkonsekvenser ved at tillade øget brug af zink
pyrithion i hårprodukter, der afrenses, da disse kan ende i miljøet med påvist skadelig effekt på
udviklingen hos flere marine organismer.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er uklart, hvad holdningen vil være hos de øvrige medlemsstater, men to lande har indikeret at
være imod forslaget.
Regeringens generelle holdning
Regeringen arbejder for at begrænse brugen af stoffer, som kan medføre en sundhedsmæssig risiko for
forbrugerne. Da der er tale om en tilladelse og en vurdering, der ikke er foretaget på baggrund af den
nyeste tilgængelige viden, kan det ikke udelukkes, at der vil ske en sænkelse af forbrugersikkerheden.
Regeringen er derfor negativ over for forslaget og kan ikke støtte det.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4