Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 447
Offentligt
1730069_0001.png
Kemikalier
Den 6. marts 2017
MFVM 234
Notat til Folketingets Europaudvalg og Miljø- og Fødevareudvalg
om forslag om ændring af tillæggene til bilag XVII til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendel-
se af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) for så vidt angår CMR-
stoffer. (komitesag)
KOM-dokument foreligger
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af tillæggene til bilag XVII i Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt be-
grænsninger for kemikalier (REACH), for så vidt angår optagelse af nye CMR-stoffer, det vil heref-
ter blive forbudt at markedsføre disse stoffer og blandinger til privat brug.
Forslaget er sat til mulig afstemning på næste møde i REACH-komitéen den 16.-17.marts 2017.
Forslaget forventes at have en positiv påvirkning af beskyttelsesniveauet i Danmark.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske eller er-
hvervsadministrative konsekvenser – ej heller statsfinansielle konsekvenser.
Regeringen er enig i, at risici ved CMR-stoffer skal begrænses mest muligt. Regeringen agter derfor
at støtte forslaget om optag af nye CMR-stoffer i tillæg 1-6 til REACH-forordningens bilag XVII,
punkt 28-30. Regeringen vil samtidig arbejde for, at yderligere et stof, formaldehyd, optages som
CMR-stof på tillæg 1-6 i REACH-forordningens bilag XVII.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af tillæggene til bilag XVII til Europa-Parlamentets og
Rådets, for så vidt angår CMR-stoffer. CMR-stoffer er reguleret i REACH-forordningens bilag XVII,
punkt 28-30, hvorefter stoffer, der er klassificeret som kræftfremkaldende, mutagene eller reprodukti-
onstoksiske (CMR-stoffer) i kategori 1A eller 1B, og blandinger, som indeholder disse stoffer i bestemte
koncentrationer, ikke må markedsføres til privat brug. De pågældende stoffer er opført i tillæg 1-6 til
bilaget.
Begrænsningsforslaget er fremsat med hjemmel i artikel 68, stk.2 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for
kemikalier (REACH). Der træffes endelig afgørelse om begrænsning af stoffet i henhold til artikel 133,
stk.4 i REACH-forordningen og efter forskriftsproceduren med kontrol i artikel 5a i Rådets afgørelse
1999/468/EF, jf. artikel 12 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11.
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 447: Notat om komitésag vedr. registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) for så vidt angår CMR-stoffer
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-
Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut
flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet
tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i
REACH-komitéen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig
med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfri-
sten.
Forslaget er sat til mulig afstemning på næste møde i REACH-komitéen, som er den 16.-17.marts 2017.
Formål og indhold
CMR-stoffer er fællesbetegnelsen for stoffer, som er kræftfremkaldende, mutagene eller reprodukti-
onstoksiske. Stoffer klassificeres i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger (CLP-
forordningen), og i den udstrækning, der vedtages en harmoniseret klassificering, optages stoffet på
CLP-forordningens bilag VI, afsnit 3.
I REACH-forordningen er stoffer, der har en harmoniseret klassificering som CMR-stoffer i kategori
1A eller 1B, og blandinger, som indeholder disse stoffer i bestemte koncentrationer, optaget på bilag
XVII, punkt 28-30. Det er herefter forbudt at markedsføre disse stoffer og blandinger til privat brug.
Bilagets punkt 28-30 beskriver omfanget af begrænsningen, medens de pågældende stoffer er opført i
tillæg 1-6 til bilag XVII.
Listen over CMR-stoffer i tillæg 1-6 opdateres i takt med, at stoffer klassificeres som CMR-stoffer i
henhold til CLP-forordningen, og optages på denne forordnings bilag VI over harmoniserede klassifi-
ceringer. Siden tillæggene 1-6 i REACH-forordningen sidst blev opdateret, er der sket yderligere opda-
teringer i CLP-forordningen, for så vidt angår CMR-stoffer, idet nye stoffer er blevet klassificeret som
CMR-stoffer i henhold til CLP-forordningen. Det er disse opdateringer, Kommissionens nærværende
forslag har til formål at inkorporere i REACH. For de fleste stoffer er der fastsat en overgangsperiode,
hvorefter disse først vil være omfattet af begrænsningen under REACH-forordningens bilag XVII fra
1.marts 2018.
Stoffet formaldehyd er også omfattet af CLP-forordningen, som følge af at det blandt andet er et kræft-
fremkaldende stof i kategori 1B, men Kommissionen er på nuværende tidspunkt ved at undersøge, om
der er grundlag for at bede Det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, om at udarbejde et bilag XV-
dossier med henblik på en mere omfattende begrænsning af stoffet under REACH-forordningen. Af
denne grund er formaldehyd ikke blevet omfattet af dette fremsatte ændringsforslag som følge af op-
datering af CLP-forordningen.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet vil forud for den endelige
vedtagelse få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på legalitets-
kontrol, om hvorvidt Kommissionen har overskredet sine beføjelser i forbindelse med forslaget; om
udkastet ikke er foreneligt med basisretsaktens formål eller indhold, eller om det ikke overholder nær-
hedsprincippet eller proportionalitetsprincippet.
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 447: Notat om komitésag vedr. registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) for så vidt angår CMR-stoffer
Nærhedsprincippet
Da der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt, hvor formålet vedrø-
rer realiseringen af det indre marked, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
Bekendtgørelse nr. 1075/2011 om klassificering, emballering, mærkning, salg og opbevaring af stoffer
og blandinger (Klassificeringsbekendtgørelsen) regulerer CMR-stoffer, hvorefter stoffer, som er klassi-
ficeret som CMR-stoffer i kategori 1 og 2 i CLP-forordningen, kun må sælges mod rekvisition, som før
salget skal være forsynet med politiets påtegning om, at politiet tillader salg til det angivne formål, i
henhold til bekendtgørelsens kapitel 4.
Bekendtgørelse om begrænsning i anvendelse af visse farlige kemiske stoffer og blandinger til specielt
angivne formål nr. 1388/2015, § 5, regulerer CMR-stoffer i aerosolbeholdere, hvorefter ”stoffer, der
skal klassificeres som meget giftige, giftige, kræftfremkaldende i kategori 1 eller 2, reproduktionstoksi-
ske i kategori 1 eller 2 eller mutagene i kategori 1 eller 2 i henhold til Rådets direktiv 1967/548/EØF
om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om klassificering, emballering og mærkning af farlige
stoffer, må ikke anvendes i spraydåser (aerosolbeholdere)”. Rådets direktiv 1967/548/EØF er nu er-
stattet af CLP-forordningen.
Endvidere reguleres bly generelt ved bekendtgørelse nr. 856/2009 om forbud mod import og salg af
produkter, der indeholder bly.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, fordi der er tale om en forord-
ning, der gælder umiddelbart i Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes endvidere ikke at medføre væsentlige samfundsøko-
nomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring i EU-miljøspecialudvalget den 2. – 6. marts 2017, og der er ikke modtaget
høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Regeringens generelle holdning
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemslande, som vil stemme for forslaget.
Regeringen støtter, at kræftfremkaldende, mutagene og reproduktionstoksiske stoffer skal begrænses
videst muligt. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget. Regeringen vil samtidig arbejde
for, at stoffet formaldehyd optages som CMR-stof på tillæg 1-6 i REACH-forordningens bilag XVII.
3
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 447: Notat om komitésag vedr. registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) for så vidt angår CMR-stoffer
Kommissionen er p.t. i færd med at undersøge muligheden for at lave et generelt forbud mod formal-
dehyd. Formaldehyd er allerede begrænset nationalt i henhold til Klassificeringsbekendtgørelsen
grundet stoffets klassificering i CLP-forordningen, hvorefter stoffet kun må sælges til private mod re-
kvisition. Ved en optagelse af stoffet formaldehyd på REACH-forordningens bilag XVII, vil markedsfø-
ring, herunder salg, af det pågældende stof være forbudt. Da regeringen ønsker at sikre den bedste
forbrugerbeskyttelse vil regeringen arbejde for, at formaldehyd bliver omfattet af det generelle forbud
mod markedsføring til private, sideløbende med at Kommissionen undersøger muligheden for et mere
omfattende forbud.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4