Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 453
Offentligt
1730510_0001.png
1. marts 2017
J.nr. 2017 - 685
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 25 af 25. oktober 2016 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rasmus Nordqvist (ALT).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 453: Kopi af KUU alm. del - svar på spm. 25 om, hvilke konsekvenser EU-dommen om, at det er ulovligt at lægge moms på tv- og radiolicenser i Tjekkiet, har for Danmark, fra skatteministeren
1730510_0002.png
Spørgsmål
I juni 2016 faldt der en EU-dom, hvor det blev fastslået, at det er ulovligt at lægge moms
på tv- og radiolicens i Danmark. Vil ministeren redegøre for, hvilke konsekvenser dommen
har for Danmark, herunder om det fremover vil være ulovligt at lægge moms på licens i
Danmark, og hvilke overvejelser det i bekræftende fald giver ministeren anledning til?
Svar
I min foreløbige besvarelse af 22. november 2016 på KUU alm. del - spørgsmål 25 tilken-
degav jeg, at jeg ville vende tilbage, når analysen af EU-Domstolens dom var afsluttet, hvil-
ket den er nu. Indledningsvist bemærkes, at EU-dommen omhandler det tjekkiske licens-
system, da der er tale om en tjekkisk sag anlagt ved EU-Domstolen. EU-dommen slår med
andre ord ikke fast, at det er ulovligt at lægge moms på tv- og radiolicens i Danmark. Skat-
teministeriet har imidlertid undersøgt, om dommen har betydning for den danske praksis.
Overordnet finder momsreglerne anvendelse ved køb og salg af varer og ydelser (levering
mod vederlag). Levering af varer og ydelser mod vederlag forudsætter, at der er en direkte
sammenhæng mellem varen eller ydelsen, som leveres og vederlaget som erlægges. Det
betyder, at der skal være et retsforhold mellem leverandøren og aftageren, der vedrører en
gensidig udveksling af varer og ydelser.
Som det fremgår af den foreløbige besvarelse af KUU alm. del spørgsmål 25, har EU-
Domstolen afsagt dom i C-11/15, Česk�½ rozhlas, som netop omhandler betingelsen om,
hvornår der foretages ”levering mod vederlag”. EU-Domstolen udtaler, at en tjekkisk of-
fentlig radiovirksomhed, der finansieres af en obligatorisk lovpligtig licensafgift, som beta-
les af de personer, der ejer eller er i besiddelse af en radiomodtager, og udøves af et ved lov
oprettet radioselskab,
ikke
udgør levering af tjenesteydelser, som foretages mod vederlag,
da der ikke er den fornødne direkte sammenhæng mellem de leverede ydelser og vederlaget
i form af licensbetalingen. Den tjekkiske licensbetaling kan derfor ikke pålægges moms i
henhold til de fælles momsregler.
I Danmark opkræves der moms af radio- og tv-licens. Momsen opkræves med hjemmel i
en særlig undtagelse (stand still-klausul) i momssystemdirektivets artikel 370. Stand still-
klausulen medfører, at medlemsstater, som pr. 1. januar 1978 opkrævede moms på bl.a.
offentlige radio- og fjernsynsforetagenders ikke-kommercielle virksomhed, kan fortsætte
med at gøre det. Da Tjekkiet ikke er omfattet af en sådan stand still-klausul, har Tjekkiet
ikke mulighed for at lægge moms på licensbetalingen.
Skatteministeriet har rettet henvendelse til Frankrig og Østrig, der ligesom Danmark lægger
moms på radio- og tv-licens med hjemmel i den nævnte stand still-klausul. Disse lande
vurderer, i overensstemmelse med Skatteministeriets vurdering, at EU-Domstolens dom i
den tjekkiske sag ikke har betydning for landenes opkrævning af moms på licens. Dette
skyldes, at opkrævningen af moms beror på stand still-klausulen.
På baggrund af ovenstående vurderes EU-dommen ikke at få betydning for dansk prak-
sis.
Side 2 af 2