Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 460
Offentligt
1731514_0001.png
Notat om komitésag til Folketingets Europaudvalg
Dato
6. marts 2017
Kommissionens forslag til forordning, der implementerer Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 714/2009 af
13. juli 2009 for så vidt angår balancering af elsystemet
1. Resumé
Kommissionen fremsatte forslag til forordning om balancering af elsystemet den 1.
marts 2017. Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 6 og 8 i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 714/2009 af 13. juli 2009 om betingel-
serne for netadgang i forbindelse med grænseoverskridende elektricitetsudveksling
med henblik på at sikre et fuldt fungerende indre marked for elektricitet. Forslaget
forventes sat til afstemning på et møde i Udvalget for grænseoverskridende elektri-
citet den 16. marts 2017. Afgørelsen træffes efter forskriftsproceduren med kontrol.
Forslaget etablerer et regelsæt for balancering af det europæiske elsystem, og en
fælles og transparent juridisk ramme for indkøb, aktivering og afregning af balance-
ringsydelser. Forslaget angiver også krav til standardisering af balanceringsproduk-
ter efterspurgt af systemoperatører og etablering af en fælles europæisk platform
for handel med balanceringsprodukter. Regelsættet har til formål at sikre en opti-
meret og koordineret drift af det europæiske elsystem, der understøtter EU’s mål-
sætninger for anvendelse af vedvarende energi, samt fremmer gennemsigtighed og
lige vilkår for alle aktører.
Forslaget til forordning vil, hvis det vedtages, være direkte gældende i Danmark og
skal ikke implementeres i dansk lovgivning. Da Energinet.dk’s gældende markeds-
forskrifter stiller lignende regler til markedsaktørerne i Vestdanmark, forventes for-
slaget at medføre en ændring i Energinet.dk’s markedsregler for indkøb af reserver
i Østdanmark. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske konsekven-
ser, idet forordningen hovedsageligt omfatter en udbredelse af eksisterende og
planlagte nordiske markedsforskrifter til resten af EU. Forslaget skønnes desuden
ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Den danske regering støtter initiativer, som kan sikre rette prissignaler, og som kan
fremme yderligere sammenkobling af markederne. I denne sammenhæng anser
regeringen udvikling og implementering af fælles markedsforskrifter for balancering
af elsystemet som afgørende for at øge den grænseoverskridende handel, fremme
konkurrencen i energisektoren og som bidrag til at færdiggøre de regionale mar-
kedskoblingsprocesser. Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/4
www.efkm.dk
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 460: Notat om komitésag om balancering af elsystemet
1731514_0002.png
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 1. marts 2017 udkast til en forordning omhandlende
fælles regler for balancering af elsystemet.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 6 og 8 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 714/2009 af 13. juli 2009 om betingelserne for netadgang i for-
bindelse med grænseoverskridende elektricitetsudveksling.
Forslaget skal behandles efter forskriftsproceduren med kontrol, jf. artikel 5 i Rå-
dets afgørelse 1999/468/EF. Forslaget forventes sat til afstemning i Udvalget for
Grænseoverskridende Elektricitet på et møde den 16. marts 2017.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget i udvalget, forelægger Kommissionen
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalifi-
ceret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig
imod inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i udvalget, kan Kom-
missionen forelægge sagen for Rådet, der udtaler sig med kvalificeret flertal inden
for to måneder, og herefter Europa-Parlamentet, der udtaler sig med absolut flertal.
Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter
sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
3. Formål og indhold
For at kunne sikre velfungerende elektricitetsmarkeder i EU, er det væsentligt, at
der etableres fælles regler for balancering af elsystemet, der sikrer, at de europæi-
ske transmissionssystemoperatører driver elsystemet på en måde, der understøtter
det indre marked for elektricitet. Forskelle i regler for indkøb, aktivering og afreg-
ning af balanceydelser mellem medlemsstaterne kan medføre konkurrenceforvrid-
ning.
Forslaget til forordning har til formål at definere et harmoniseret regelsæt for balan-
cering af elsystemet og en fælles og transparent juridisk ramme for indkøb, aktive-
ring og afregning af balanceringsydelser. Regelsættet har til formål at sikre en op-
timeret og koordineret drift af det europæiske elsystem, der understøtter EU’s mål-
sætninger for anvendelse af vedvarende energi, samt fremmer gennemsigtighed og
lige vilkår for alle aktører, herunder fleksibelt forbrug. Herudover skal de fælles
regler bidrage til en mere effektiv anvendelse af det overordnede elnet og øget
konkurrence til fordel for forbrugere.
Forslaget beskriver:
-
ansvar og rollefordeling i balancemarkedet
-
regler for en fælles europæisk platform for handel med balanceydelser
-
regler for indkøb af balanceydelser
-
regler for deling af reserver og handel med balanceydelser på tværs af
grænser
-
regler for afregning af balanceydelser
-
regler for afregning af ubalancer.
Side 2/4
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 460: Notat om komitésag om balancering af elsystemet
1731514_0003.png
Forslaget implementeres bl.a. ved, at transmissionssystemoperatørerne (i Dan-
marks tilfælde Energinet.dk) opretter en fælles europæisk platform for handel med
de forskellige balanceydelser, der anvendes til at sikre, at der opretholdes en konti-
nuerlig balance mellem forbrug og produktion i det europæiske elsystem. Gennem-
sigtighed i implementeringen af forordningen sikres ved, at metoder og procedurer
skal godkendes af den relevante nationale myndighed, inden de kan implemente-
res i praksis.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil i overensstemmelse med den gældende komitéprocedure
udtale sig efter, at Udvalget for Grænseoverskridende Elektricitet har behandlet
forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Idet forslaget er en gennemførelsesforanstaltning til en allerede vedtaget retsakt, er
det regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
6. Gældende dansk ret
Bekendtgørelse nr. 891 af 17/08/2011 om systemansvarlig virksomhed og anven-
delse af eltransmissionsnettet mv. tildeler Energinet.dk beføjelser til at udarbejde
forskrifter for benyttelsen af det kollektive elforsyningsnet samt at udarbejde kriteri-
er for opretholdelsen af en rimelig grad af driftssikkerhed i transmissionsnettet.
Energinet.dk har i den forbindelse udstedt tekniske og markedsmæssige forskrifter,
der regulerer, hvordan aktørerne skal agere og optræde i elsystemet.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget til forordning vil, hvis det vedtages, være direkte gældende i Danmark og
skal ikke implementeres i dansk lovgivning. Imidlertid stiller Energinet.dk’s gælden-
de markedsforskrifter lignende regler til markedsaktørerne i Vestdanmark. Nye og
ændrede krav forventes derfor at omfatte en ændring i Energinet.dk’s markedsreg-
ler for indkøb af reserver i Østdanmark.
Energinet.dk bibeholder retten til at formulere metoder og procedurer til at imple-
mentere de forslåede regler. Godkendelsen af metoder og procedurer gennemfø-
res af de ansvarlige nationale myndigheder, i dette tilfælde Energistilsynet.
Det vurderes, at forslaget hovedsageligt indebærer en udbredelse af eksisterende
samt planlagte nordiske markedsforskrifter for balancemarkedet.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser.
Forslaget indfører fælleseuropæiske markedsregler for indkøb af balanceydelser,
og fælles regler for balancering på tværs af EU forventes overordnet set at være
Side 3/4
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 460: Notat om komitésag om balancering af elsystemet
1731514_0004.png
gavnligt for danske aktører, idet det vil fremme lige vilkår for alle aktører i det indre
marked, forhindre anvendelse af markedsforvridende foranstaltninger i systemope-
ratørernes indkøb af reserver samt fremme konkurrencen i det indre marked.
Andre konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Energinet.dk og Energistyrelsen har været i løbende dialog med danske markeds-
aktører om forslaget. Det er bl.a. sket på Energinet.dk’s aktørfora, hvor aktørerne
fik mulighed for at diskutere og kommentere forslaget fra Kommissionen. Løbende
udkast til forslaget har også været publiceret på Energinet.dk’s hjemmeside. Ener-
ginet.dk har ikke modtaget bemærkninger til forslaget.
Forslaget har været i høring i Specialudvalget for Energi, Forsyning og Klimapolitik.
Der er modtaget et høringssvar fra Dansk Industri.
Dansk Industri fremfører, at det på grund af den korte svarfrist ikke har været muligt
at gennemgå alle detaljerne i guidelinen, og at der derfor kan være detaljer, som DI
ikke støtter. DI støtter dog mere markedsbaserede regulering og mere samarbejde
på tværs af EU's medlemslande, ligesom DI ser mere konkurrence i det indre mar-
ked som en fordel og har derfor ingen kommentarer til høringen
.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke specifikt kendskab til andre landes holdninger til forslaget, men det for-
ventes, at et flertal vil stemme for forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter et velfungerende liberaliseret indre marked for energi med det
sigte at reducere energiomkostningerne for virksomhederne og forbrugerne samt at
sikre en omkostningseffektiv integration af vedvarende energi og øget forsynings-
sikkerhed.
Regeringen støtter initiativer, som kan sikre de rette prissignaler og kan fremme
yderligere sammenkobling af markederne. I denne sammenhæng anser regeringen
udvikling og implementering af fælles markedsforskrifter for balancering af elsyste-
met som afgørende for at øge den grænseoverskridende handel, fremme konkur-
rencen i energisektoren og færdiggøre de regionale markedskoblingsprocesser.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 4/4