Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 472
Offentligt
1732366_0001.png
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 326
Offentligt
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. marts 2017
2017-1205
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 10. februar 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 326:
Vil ministeren tage initiativ til, at der på EU-niveau indføres et digitalt køre-
kort, der kan samle de forskellige kørekortstyper og -kategorier og andre rele-
vante oplysninger?
Svar:
Jeg er generelt positiv indstillet overfor anvendelse af nye digitale løsninger på
kørekortområdet. Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der har
udtalt følgende:
”Som reglerne er nu, skal kørekort, der udstedes i EU, være baseret på den EU-
model, der er fastsat i det Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/126/EF af 20. december 2006 om kørekort (3. kørekortdirektiv). Direk-
tivet fastsætter blandt andet krav til kørekortets fysiske egenskaber og krav til,
hvilke teknikker (obligatoriske sikkerhedselementer) og metoder (supplerende
sikkerhedselementer) materialet skal være fremstillet af for at beskytte mod
forfalskning.
En ændring af det nuværende fysiske kørekort vil derfor kræve en ændring af 3.
kørekortdirektiv.
Færdselsstyrelsen ønsker generelt at skabe mere tidssvarende regler og herun-
der også en øget digitalisering på kørekortområdet. Det er derfor nærliggende
at kigge på, om det fysiske kørekort i fremtiden kan gøres digitalt.
Færdselsstyrelsen er i forhold til dette bekendt med, at der i øjeblikket er stor
international interesse for at gøre kørekortet digitalt. Endvidere forventer EU-
kommissionen et kommende arbejde omkring et 4. kørekortdirektiv, hvor det
kan indgå, at kørekortet digitaliseres.
I forhold til overvejelser om indførelse af et digitalt kørekort bemærker Færd-
selsstyrelsen vigtigheden af, at et kørekort i en sådan form fortsat bør være
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 472: Kopi af TRU alm. del - svar på spørgsmål 326, om ministeren vil tage initiativ til, at der på EU-niveau indføres et digitalt kørekort, der kan samle de forskellige kørekortstyper og -kategorier og andre relevante oplysninger, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1732366_0002.png
sikret mod fx forfalskning og misbrug, ligesom myndighederne fortsat skal
kunne føre kontrol på området. Herunder bør det også overvejes, hvem der skal
have adgang til informationerne på kørekortet og i hvilket omfang, der skal
være adgang til at rette i eksisterende informationer og tilføje nye.
Et digitalt kørekort kan være sårbart ved nedbrud og evt. tab af information,
hvor man i dag har det fysiske kørekort som bevis på, at man har eller har haft
førerret til en eller flere kategorier.
Endvidere skal det overvejes, hvorvidt kørekortet fortsat skal kunne fungere
som identifikation og i hvilken form.
Modsat er der en række fordele ved et digitalt kørekort. Et digitalt baseret kø-
rekort vil altid være opdateret og processerne omkring erhvervelse og fornyelse
forventes at være både nemmere og billigere for kørekortindehaveren.
Et digitalt kørekort vil ligeledes give mulighed for, at indehaveren påmindes
om fx fornyelse og indhentelse af lægeattest.”
Som det fremgår, vil der være en række fordele ved at indføre et digitalt køre-
kort, men jeg er samtidigt også bevidst om de udfordringer, der kan være for-
bundet hermed.
Kørekortområdet er i vidt omfang EU-reguleret og indførelse af et digitalt kø-
rekort er et område, som skal håndteres på EU-niveau.
Jeg vil derfor arbejde for, at mulighederne for at indføre et digitalt kørekort
drøftes i EU.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen