Europaudvalget
REFERAT
AF 22. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
fredag den 3. februar 2017
kl. 10.45
vær. 2-133
Erik Christensen (S), formand, Kenneth Kristensen Berth (DF),
næstformand, Claus Kvist Hansen (DF), Jakob Ellemann-Jensen (V),
Christina Egelund (LA), Peter Hummelgaard Thomsen (S), Nikolaj
Villumsen (EL), Rasmus Nordqvist (ALT), Zenia Stampe (RV) og
Holger K. Nielsen (SF).
udenrigsminister Anders Samuelsen, erhvervsminister Troels Lund
Poulsen og transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen
Desuden deltog:
Punkt 1. Modtagelse af deputation: Oxfam IBIS om offentliggørelse af selskabs-
skatteoplysninger for visse virksomheder og filialer
KOM (2016) 0198 (2016-17)
–
bilag 4 (henvendelse af 1/2-17 fra Oxfam IBIS
og Mellemfolkeligt Samvirke)
Formanden
bød Lars Koch, international chef i Oxfam IBIS, velkommen. Deputationen var
på dagsordenen i anledning af punktet om regnskabsstandardsdirektivet.
Lars Koch, international chef, Oxfam IBIS,
takkede for at kunne få foretræde med så
kort varsel. Regnskabsstandardsdirektivet var fuldstændig afgørende for at genskabe tilli-
den til skattesystemet, der gør, at alle bidrager, og at danske virksomheder har fair konkur-
rencevilkår med deres udenlandske kolleger, der ofte er mere kreative med skattebetalin-
gen. Regnskabsstandarder er afgørende
–
også i et udviklingsperspektiv.
Det lå i direktivet, at det skulle være offentligt i de enkelte lande, hvad store selskaber
betaler i skat, hvor mange medarbejdere de har, hvad deres omsætning er m.m. Ud fra de
oplysninger kan man vurdere, om de laver det, OECD kalder aggressiv profitflytning, hvor
man flytter sit overskud til lavskattelande for at minimere beskatningen. Det var imod det
princip, alle var enige om
–
at man skal betale skat der, hvor virksomheden har sin værdi-
tilvækst. OECD siger, at der skal være land for land-rapportering, ligesom EU har nu. Det
var afgørende for at genskabe tilliden, at oplysningerne bliver offentligt tilgængelige. Det
ville ikke blive en ekstra byrde for selskaberne, for de havde allerede oplysningerne som
følge af det, man var ved at implementere i årsregnskabsloven.
For en udviklingsorganisation var det afgørende, at oplysningerne blev offentligt tilgænge-
lige. Mange udviklingslande havde ikke adgang til de informationer, fordi man ikke ville
udveksle informationer med disse lande. Man havde ikke tillid til, at de kunne håndtere
dem, og de var ikke med i de internationale aftaler om udveksling af skatteinformationer,
fordi de ikke kunne levere tilstrækkeligt med data. Så mens Danmark støttede Tanzania
og Ghana ret effektivt i at øge deres skatteindtægter via udviklingsmidlerne, tillod man dem
ikke at få adgang til den information, der var afgørende for, at de kunne lave en fornuftig
659