Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 496
Offentligt
1734536_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. februar 2017
Sikkerhedskontoret
Niels Dam Dengsøe Peter-
sen
2017-0035-0395
2180093
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål AA og
AB (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg den 2.
marts 2017
Samrådsspørgsmål AA:
”Hvad agter den danske regering at foretage sig som
reaktion på dommen i Tele2-Watson sagen ved EU-
domstolen?”
Samrådsspørgsmål AB:
”Vil ministeren suspendere den logning, der finder sted
med hjemmel i den danske logningsbekendtgørelse, ind-
til lovgivningen er ændret, så lovgivningen ikke er i
strid med grundlæggende menneskerettigheder”
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 496: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 415 om talepapir fra det åbne samråd den 2/3-17 om logning og dommen i Tele2-Watson sagen, fra justitsministeren
1734536_0002.png
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Svar:
[Indledning]
Tak for ordet.
Temaet for samrådet her i dag er logning. Jeg er blevet
stillet 2 samrådsspørgsmål, som begge udspringer af
den dom, som EU-Domstolen afsagde kort før jul om de
svenske og britiske logningsregler i den såkaldte Tele2-
sag.
[Hvad er logning?]
Selvom der de senere år er talt meget om logning – eller
måske netop derfor – vil jeg gerne starte med at lige at
rekapitulere, hvad logning er, og hvad logning ikke er.
Logning drejer sig om at stille nogle krav til teleudby-
derne om opbevaring af oplysninger om deres kunders
tele- og internettrafik. Det er navnlig oplysninger om,
hvem der kommunikerede med hvem, samt hvor og
hvornår kommunikationen fandt sted.
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 496: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 415 om talepapir fra det åbne samråd den 2/3-17 om logning og dommen i Tele2-Watson sagen, fra justitsministeren
1734536_0003.png
Logning angår derimod ikke indholdet i en kommunika-
tion, f.eks. hvad der bliver sagt i en telefonsamtale, eller
hvad der bliver skrevet i en SMS-besked.
Det er vigtigt at holde sig for øje, at hverken politiet el-
ler PET har direkte adgang til loggede oplysninger. Op-
lysningerne befinder sig hos de danske teleselskaber.
Hvis politiet eller PET skal have adgang til konkrete op-
lysninger, skal de anmode om det efter retsplejelovens
regler. Det betyder bl.a., at der skal indhentes en ret-
skendelse, og at de kun kan få adgang til de specifikke
oplysninger, som kendelsen omfatter.
Det er således ikke muligt for politiet og PET løbende
at sidde og følge med i, hvem vi taler med, eller hvor vi
befinder os.
[EU-Domstolens dom af 21. december 2016]
Med den indledning vil jeg nu vende mig mod det første
samrådsspørgsmål: Hvad vil regeringen foretage sig i
lyset af Tele2-dommen, der blev afsagt lige før jul?
Jeg skal starte med at understrege, at vi ikke er færdige
med at analysere konsekvenserne af dommen i Tele2-
sagen for de danske logningsregler.
3
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 496: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 415 om talepapir fra det åbne samråd den 2/3-17 om logning og dommen i Tele2-Watson sagen, fra justitsministeren
1734536_0004.png
Der er dog to centrale konklusioner i EU-domstolens
dom, som ligger fast allerede på nuværende tidspunkt.
For det første:
Ifølge dommen er EU-retten til hinder
for en såkaldt ”generel og udifferentieret” logning af al-
le oplysninger. Det vil med andre ord sige, at regler om
logning ikke må omfatte alle teleselskabernes kunder til
enhver tid.
For det andet:
Ifølge dommen er EU-retten ikke til hin-
der for såkaldt ”målrettet” logning af oplysninger med
henblik på bekæmpelse af grov kriminalitet eller en fare
mod den offentlige sikkerhed.
[Dommens betydning for dansk ret]
De danske regler om logning indebærer i dag, at teleud-
byderne skal logge oplysninger om alle deres kunder.
Med visse variationer er det, når vi taler teleoplysnin-
ger, også tilfældet i de øvrige EU-lande, der har regler
om logning.
Dommen i Tele2-sagen rejser derfor en væsentlig pro-
blemstilling i forhold til den måde logningsreglerne i
EU-landene er skruet sammen på i dag.
4
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 496: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 415 om talepapir fra det åbne samråd den 2/3-17 om logning og dommen i Tele2-Watson sagen, fra justitsministeren
Den problemstilling skal der selvfølgelig findes en løs-
ning på, ikke bare i Danmark, men også i de øvrige be-
rørte lande.
Det skal efter regeringens opfattelse være en løsning,
der ”målretter” logningen, og som samtidigt sikrer, at
politiet i videst muligt omfang har adgang til de loggede
oplysninger, som de har brug for i konkrete efterforsk-
ninger.
EU-domstolen har ikke taget præcis stilling til, hvordan
”målrettede” regler om logning kan se ud.
Derfor er både vi her i Danmark, vores kollegaer i de
øvrige EU-lande samt EU-kommissionen i gang med at
overveje,
hvordan
logningsreglerne
bør
indrettes
fremadrettet.
EU-kommissionen har bl.a. for nyligt tilkendegivet, at
man vil udarbejde retningslinjer for, hvordan regler om
logning fremadrettet kan konstrueres.
Justitsministeriet og Rigspolitiet har desuden – sidelø-
bende med EU-processen – indledt drøftelser med tele-
selskaberne om de tekniske muligheder for at målrette
logningsreglerne. Den viden skal vi selvfølgelig også
5
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 496: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 415 om talepapir fra det åbne samråd den 2/3-17 om logning og dommen i Tele2-Watson sagen, fra justitsministeren
1734536_0006.png
have, før vi kan tage stilling til, hvordan vi skal tilpasse
logningsreglerne.
Derfor er det bedste svar jeg på nuværende tidspunkt
kan give på, hvad regeringen vil foretage sig i lyset af
dommen, ret overordnet:
Vi kommer til at lave nogle tilpasninger af logningsreg-
lerne, således at de ikke længere omfatter alle telesel-
skabernes kunder, men det er for tidligt at sige, hvordan
sådanne ”målrettede” logningsregler nærmere kommer
til at se ud.
Jeg vil dog allerede nu gerne understrege, at det er rege-
ringen magtpåliggende, at politiet og PET har de efter-
forskningsredskaber, der skal til for at beskytte os.
Logning har i et årti været et centralt efterforsknings-
redskab i kampen mod alvorlig kriminalitet og terror.
Og regeringen vil derfor sikre, at politiet og PET fortsat
har adgang til loggede oplysninger i videst muligt om-
fang.
Jeg skal i den forbindelse også understrege, at rege-
ringsgrundlagets forudsætning om, at kommende regler
6
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 496: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 415 om talepapir fra det åbne samråd den 2/3-17 om logning og dommen i Tele2-Watson sagen, fra justitsministeren
1734536_0007.png
om logning også skal omfatte oplysninger om internet-
trafik, ikke er ændret.
Dommen i Tele2-sagen er således ikke til hinder for, at
der indføres regler om logning af internettrafik, så læn-
ge disse regler også er målrettede.
[Suspension af reglerne]
Det bringer mig videre til det andet samrådsspørgsmål:
Vil regeringen suspendere reglerne om logning her og
nu?
Til det spørgsmål kan jeg heldigvis give et klart svar:
Nej.
Vi kommer ikke til at suspendere eller ophæve de gæl-
dende logningsregler, uden at vi har et nyt system på
plads. Det er loggede oplysninger simpelthen for vigtige
til.
Indhentelse af loggede oplysninger er således en fast og
velafprøvet del af politiets daglige arbejde med at be-
kæmpe alvorlig kriminalitet og beskytte os.
7
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 496: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 415 om talepapir fra det åbne samråd den 2/3-17 om logning og dommen i Tele2-Watson sagen, fra justitsministeren
Bare for at tage et konkret eksempel, var det noget af
det første, som politiet gjorde i forbindelse med angre-
bet på Krudttønden den 14. februar 2015.
Og vi kan altså ikke få et nyt logningssystem på plads
fra dag til dag.
Det skyldes som nævnt bl.a., at vi i samråd med de an-
dre EU-lande og EU-kommissionen stadig er ved at af-
klare, hvordan nye logningsregler juridisk kan skrues
sammen.
Og så skyldes det, at vi skal sikre, at et nyt målrettet
logningssystem også rent teknisk kan hænge sammen
ude hos teleselskaberne. Det kræver selvfølgelig nogle
undersøgelser.
Og så må vi i øvrigt forvente, at telebranchen skal have
noget tid til systemtilpasning og opsætning af nyt ud-
styr.
Det er derfor vores opfattelse, at både vi – og de andre
medlemsstater – nødvendigvis må have en vis tid til at
tilpasse logningsreglerne i lyset af dommen.
8
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 496: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 415 om talepapir fra det åbne samråd den 2/3-17 om logning og dommen i Tele2-Watson sagen, fra justitsministeren
Jeg kan i den forbindelse i øvrigt nævne, at det – så vidt
vi ved – kun er i Sverige, der jo som bekendt forelagde
sagen for EU-Domstolen, at logningspligten er blevet
suspenderet i forhold til teleselskabet Tele2 som følge
af dommen.
De andre EU-lande har således – efter det vi har fået op-
lyst – ikke suspenderet deres logningsregler, mens der
arbejdes på en afklaring af mulighederne for at tilpasse
systemerne.
Jeg vil for god ordens skyld også nævne, at hverken
Danmark eller de andre EU-lande er blevet mødt med et
krav fra EU-kommissionen om at suspendere de natio-
nale regler.
Tværtimod har Kommissionen tilkendegivet at ville ar-
bejde konstruktivt for at finde løsninger i samråd med
medlemsstaterne. Kommission er således som sagt bl.a.
ved at udarbejde et sæt af retningslinjer for, hvordan
regler om logning fremadrettet kan skrues sammen.
[Om den fremadrettede proces]
Hvis jeg så skal opsummere og sige lidt om den fremad-
rettede proces:
9
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 496: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 415 om talepapir fra det åbne samråd den 2/3-17 om logning og dommen i Tele2-Watson sagen, fra justitsministeren
Det, vi ser ind i, er, at vi hurtigst muligt skal have afkla-
ret mulighederne for at tilpasse de danske logningsreg-
ler i lyset af dommen i Tele2-sagen.
Derefter skal Folketinget tage stilling til et forslag om
revision af logningsreglerne, der tager højde for dom-
men.
Regeringen agter i den forbindelse som nævnt samtidigt
at foreslå, at logningsreglerne udvides til at omfatte op-
lysninger om internettrafik. For den teknologiske udvik-
ling går fortsat kun i en retning: fra traditionel telefoni
til internetbaseret kommunikation – og det udhuler de
gældende logningsregler.
Det lovforslag forventer vi at kunne være klar til at
fremsætte i næste samling.
[Afrunding]
Til sidst vil jeg igen gerne understrege, at logning i et
årti har været et centralt efterforskningsredskab for poli-
tiet og PET i kampen mod alvorlig kriminalitet og ter-
ror.
10
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 496: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 415 om talepapir fra det åbne samråd den 2/3-17 om logning og dommen i Tele2-Watson sagen, fra justitsministeren
Det er afgørende for regeringen i den kommende proces
at sikre, at det også vil være tilfældet i fremtiden.
Tak for ordet.
11