Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 601
Offentligt
1750076_0001.png
MFVM 266
NOTAT til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
om forslag til begrænsning af octamethylcyclotetrasiloxan (D4) og deca-
methylcyclopentasiloxan (D5) i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EF) Nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt
begrænsning for kemikalier (REACH) (komitésag)
KOM-dokument foreligger
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om begrænsning på REACH bilag XVII af octamethylcyclotetra-
siloxan (D4) og decamethylcyclopentasiloxan (D5) i kosmetiske produkter, der vaskes af under brug.
Forslaget er sat til mulig afstemning på næste møde i REACH-komitéen den 10.maj 2017.
Forslaget vurderes generelt at øge beskyttelsesniveauet i Danmark, idet der er tale om to miljøfarlige
stoffer, som begrænses.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske eller er-
hvervsadministrative konsekvenser.
Regeringen er enig i, at risici ved anvendelse af stofferne D4 og D5 ikke er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at der derfor er behov for at begrænse anvendelsen. Regeringen agter derfor at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om begrænsning af stoffet octamethylcyclotetrasiloxan (D4) og
decamethylcyclopentasiloxan (D5) i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier
(REACH).
Begrænsningsforslaget er fremsat på baggrund af et forslag udarbejdet af Det Forenende Kongerige
(UK) i henhold til artikel 69, stk.4, hvorefter en medlemsstat skal indsende et såkaldt bilag XV-dossier
til det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, såfremt medlemsstaten vurderer, at fremstilling, mar-
kedsføring eller anvendelse af et stof som sådan, i en blanding eller i en artikel udgør en risiko for
menneskers sundhed eller miljøet, der ikke er tilstrækkelig kontrolleret.
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 68, stk. 1. Der træffes derfor endelig afgørelse
om begrænsning af stoffet i henhold til artikel 133, stk.4 i REACH-forordningen og efter forskriftspro-
cedure med kontrol i artikel 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, jf. artikel 12 i forordning nr. 182/2011.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-
Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut
flertal inden for tre måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 601: Notat om komitésag om begrænsning af octamethylcyclotetrasiloxan (D4) og decamethylcyclopentasilo-xan (D5) i kosmetiske produkter, der vaskes af under brug (REACH)
1750076_0002.png
tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i
REACH-komitéen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig
med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for to måneder. Kommissionen vedtager forsla-
get, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for fri-
sten.
Forslaget er sat til mulig afstemning på næste møde i REACH-komitéen den 10.maj 2017.
Formål og indhold
Formålet med denne begrænsning er at begrænse udledningen af stofferne D4 og D5 med spildevand.
Stofferne D4 og D5 anvendes i en række kosmetiske produkter
1
og udgør en risiko for miljøet på grund
af deres farlige egenskaber, idet D4 opfylder kriterierne for at være både et PBT- (persistent, bioakku-
mulerende og toksisk) og et vPvB-stof (meget persistent, meget bioakkumulerende), og D5 opfylder
kriterierne for at være et vPvB-stof.
Kommissionen ønsker derfor at adressere denne risiko på EU-plan. På baggrund af udtalelser fra Ke-
mikalieagenturets socioøkonomiske udvalg (SEAC) og risikovurderingsudvalg (RAC) fastsættes i be-
grænsningsforslaget en koncentrationsgrænse på 0,1 vægtprocent. Denne grænseværdi er af de to ud-
valg blevet vurderet til at være passende for at kunne udelukke al forsætlig anvendelse af D4 og D5,
eftersom disse to stoffer kun ville kunne virke efter hensigten ved en meget højere koncentration i
kosmetiske produkter, der vaskes af under anvendelse.
I kosmetiske produkter, som skal forblive i længerevarende kontakt med huden, håret eller slimhin-
derne, fordamper D4 og D5 over tid efter anvendelsen, og alle rester vaskes af ved almindelig afvask-
ning. Bilag XV-dossieret, som blev fremsat af UK, inkluderede ikke disse produkter, da de blev vurde-
ret til ikke at udgøre de største miljømæssige ricisi i forbindelse med D4 og D5. Den risiko, som disse
to stoffer muligvis udgør for miljøet i disse produkter, er derfor endnu ikke blevet vurderet af ECHA’s
udvalg for risikovurdering, RAC.
Det bemærkes, at nærværende begrænsningsforslag alene forholder sig til de miljømæssige aspekter af
stofferne D4 og D5 i kosmetiske produkter. Stoffer i kosmetiske produkter, som udgør en risiko for
menneskers sundhed reguleres således under Kosmetikforordningen. Denne afgrænsning følger af
Kosmetikforordningen.
Europa-Parlamentets udtalelser
Nærhedsprincippet
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget.
Da der er tale om gennemførselsforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt, hvor formålet vedrø-
rer realiseringen af det indre marked, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Kosmetiske produkter defineres som ethvert stof eller enhver blanding, der er bestemt til at komme i
kontakt med dele af det menneskelige legemes overflade (hud, hovedhår og anden hårvækst, negle,
læber og ydre kønsorganer) eller med tænderne og mundens slimhinder, udelukkende eller hovedsage-
ligt med henblik på at rense og parfumere dem, at ændre deres udseende, at beskytte dem, holde dem i
god stand eller korrigere kropslugt.
1
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 601: Notat om komitésag om begrænsning af octamethylcyclotetrasiloxan (D4) og decamethylcyclopentasilo-xan (D5) i kosmetiske produkter, der vaskes af under brug (REACH)
1750076_0003.png
Gældende dansk ret
Der findes ikke dansk særlovgivning for stofferne octamethylcyclotetrasiloxan (D4) og decamethylcy-
clopentasiloxan (D5).
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, fordi der er tale om en forord-
ning, som gælder umiddelbart i Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes endvidere ikke at medføre væsentlige samfundsøko-
nomiske- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget skønnes at øge beskyttelsesniveauet i Danmark, idet stofferne D4 og D5 er miljøfarlige stof-
fer, med negativ virkning på vandmiljøet. Det vurderes, at denne begrænsning vil reducere udlednin-
gen af D4 og D5 med spildevand.
Høring
Rammenotatet har været i høring i EU-miljøspecialudvalget den 24. – 26. april 2017. Forbrugerrådet
Tænk kan støtte op om anvendelsesbegrænsningen i rinse-off kosmetik og plejeprodukter, men mener
også, at anvendelsesbegrænsningen bør gælde leave-on produkter, da disse også vaskes af (det der
’slides’ af under brug ender også i naturen). Videre finder Forbrugerrådet Tænk, at det på grund
af stoffernes potentielle hormonforstyrrende effekter er på sin plads med en anvendelsesbegrænsning,
der reelt stopper brugen af stofferne, i både rinse-off og leave-on produkter.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Regeringens generelle holdning
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemslande, som vil stemme for forslaget.
Regeringen støtter, at markedsføring og anvendelse af stoffer, som udgør en uacceptabel risiko for
miljøet og/eller menneskers sundhed, skal begrænses. Regeringen agter på den baggrund at støtte
forslaget.
Regeringen bemærker, at nærværende begrænsningsforslag alene omhandler tilstedeværelsen af stof-
ferne D4 og D5 i kosmetiske produkter, der vaskes af med vand efter anvendelse. For så vidt angår en
bredere begrænsning af stofferne D4 og D5, har Kommissionen allerede anmodet ECHA om at udar-
bejde et mere generelt begrænsningsforslag på disse to stoffer, som skal gælde plejeprodukter samt
vaske- og rengøringsmidler. Dette begrænsningsforslag forventes fremsat april 2018.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3