Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 603
Offentligt
1750634_0001.png
MFVM 271
Notat til Folketingets Europaudvalg og Miljø- og Fødevareudvalget
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid i Cr(IV)baseret forkromning i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet chromtrioxid til chrom(VI)baseret forkromning i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH). Forslaget giver de syv finske virksomheder tilladelse til
efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, fortsat at anvende stoffet i en periode på 7 år
fra ”solnedgangsdatoen” d. 21.september 2017.
Forslaget er sat til mulig afstemning på REACH-komiteens møde den 10. maj 2017.
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Sagen forventes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej
heller statsfinansielle konsekvenser.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde,
hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete
sag drejer det sig om anvendelser af chromtrioxid hos 7 mindre forkromningsvirksomheder. Det er
ikke demonstreret, at de foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger er tilstrækkelige til at sikre
arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet. Den beregnede maksimale koncentration af
chrom (VI), som er den toksiske komponent i chromtrioxid, i luften i arbejdsmiljøet er lidt lavere end
den gældende danske grænseværdi for arbejdsmiljøet, men RAC har fremhævet at der er usikkerhe-
der i forhold til vurderingen af den maksimale eksponering af arbejdstagerne. Regeringen finder
samtidig, at risici for den generelle befolkning gennem udsættelse via miljøet overstiger acceptabelt
niveau. Derfor bør der arbejdes for, at virksomhederne skal udvikle og gennemføre tilstrækkelige
foranstaltninger til forbedret beskyttelse af arbejdstagere og den generelle befolkning så hurtigt som
muligt, ligesom der lægges afgørende vægt på at fristen for fornyet vurdering sættes ned til 2 år.
Regeringen vil således ikke stemme for forslaget med den nuværende formulering.
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 603: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid i Cr(IV)baseret forkromning
1750634_0002.png
Baggrund
Kommissionen har den 12. april 2017 fremsendt forslag til gennemførelsesretsakt til mulig afstemning
på REACH-komiteens møde den 10. maj 2017. Kommissionen vil herefter i henhold til REACH træffe
en forvaltningsafgørelse vedrørende ansøgningen fra de syv virksomheder Oy Kromatek Ab, Cr-Te
Plating Oy, Kova-Kromi Oy, Pirkan Kovakromaus Oy, Saizeri Plating Oy, Turun Kovakromi Oy and
Veljekset Wallenius Oy om godkendelse til fortsat at anvende chromtrioxid i EU.
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra 7 finske virksomheder om fortsat anvendelse af op til 25
ton chromtrioxid svarende til ca. 13 ton chrom (VI) om året.
1.
Til anvendelse som chrom (VI)-baseret forkromning
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 603: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid i Cr(IV)baseret forkromning
Oy Kromatek Ab, Cr-Te Plating Oy, Kova-Kromi Oy, Pirkan Kovakromaus Oy, Saizeri Plating Oy, Tu-
run Kovakromi Oy og Veljekset Wallenius Oy fremsendte den 1. oktober 2015 en fælles ansøgning om
godkendelse af chromtrioxid til ovennævnte anvendelse. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i
REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for
risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 16. september 2016 har afgivet
følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstalt-
ninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, ikke er tilstrækkelige til at
begrænse risici for arbejdstagere på virksomheder eller den generelle befolkning i
omkringliggende bebyggelser. Der er dog store variationer i implementeringen af
risikohåndteringsforanstaltninger mellem de forskellige virksomheder, der er omfattet af
ansøgningen, og nogle anvendelser med høj potentiel eksponering er ikke dækket af
måleprogrammer, og vurderingen er derfor foretaget udelukkende baseret på modellering og
et begrænset antal målinger. Udvalget foreslog derfor, at ansøgerne skulle udarbejde og
implementere en strategi for forbedring af produktionsprocesser og organiseringen af arbejdet
samt overvågningstiltag, der forventes at kunne forbedre situationen.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren inden
solnedgangsdatoen, men anbefaler en review periode på 7 år baseret på ansøgers relativt vage
beskrivelse af de fremtidige substitutionsindsatser. SEAC har desuden konkluderet, at
ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for menneskers sundhed
eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
o
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 7 år fra solnedgangsdatoen frem til
den 21. september 2024 for de beskrevne anvendelser under forudsætning af anvendelse af de risiko-
håndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. Derudover er det en
forudsætning for godkendelsen, at ansøgeren i samarbejde med kvalificerede eksperter inden for 6
måneder fremlægger en strategi for at reducere eksponeringen. Strategien skal implementeres på alle
lokaliteter og skal bl.a. sikre tiltrækkeligt effektive risikohåndteringsforanstaltninger, opdatering af
arbejdets organisering og procedurer, inkl. vedligeholdelsesaktiviteter, for at forkorte arbejdstiden i
områder med eksponering til stoffet samt et måleprogram for eksponeringen i arbejdsmiljøet på alle
lokaliteter.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i alle-
rede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
3
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 603: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid i Cr(IV)baseret forkromning
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark og EU væsentligt, da
der er tale om en anvendelse hos 7 mindre finske virksomheder.
Høring
Forslaget har været i høring i EU-miljøspecialudvalget den 26. - 28. april 2017, og der er ikke modtaget
høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemslande, som vil stemme for forslaget. Det
er dog muligt, at nogle lande vil stemme for kortere review periode
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socio-økonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
I det konkrete tilfælde drejer det sig om 7 små finske virksomheder med 2- 10 medarbejdere, som an-
vender stoffet til forkromning via electroplating teknik i en samlet årlig mængde på op til 25 tons, hvor
det er dokumenteret, at der ikke findes alternativer for ansøgerne, som er økonomiske gennemførlige
inden solnedsgangsdatoen. På baggrund af ansøgningen har Kemikalieagenturets risikovurderingsko-
mité, RAC, konkluderet, at de beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger ikke er tilstrækkelige til
begrænsning af risici for arbejdstagere og den generelle befolkning, og RAC har derfor anbefalet, at
virksomhederne skal udvikle og implementere en strategi, der kan forbedre situationen. Kemikalie-
agenturets socio-økonomiske komité, SEAC, har konkluderet, at de socio-økonomiske fordele opvejer
risici for arbejdstagere og den generelle befolkning. SEAC har på baggrund af ansøgerens oplysninger
om analyser og forskning vedrørende alternativer foreslået, at godkendelsen gives for en periode på 7
år, hvilket Kommissionen har fulgt. Herudover fremgår i Kommissionens forslag til beslutning om
godkendelse vilkår om, at ansøgeren inden 6 måneder skal udvikle en strategi for at reducere arbejds-
tagernes udsættelse for chromtrioxid. Strategien skal implementeres på alle lokaliteter..
Regeringen kan tilslutte sig forslaget til gennemførelsesretsakt, idet der tages udgangspunkt i, at ansø-
geren skal overholde de generelle krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gæl-
dende arbejdsmiljø- og miljøkrav. Den beregnede maksimale koncentration af chrom (VI), som er den
toksiske komponent i chromtrioxid, i luften i arbejdsmiljøet (4,3 µg/m
3
) er lidt lavere end den gælden-
de danske grænseværdi for arbejdsmiljøet på 5 µg/m
3
, men RAC har fremhævet at der er usikkerheder
4
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 603: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid i Cr(IV)baseret forkromning
i forhold til vurderingen af den maksimale eksponering af arbejdstagerne. Regeringen finder samtidig,
at risici for den generelle befolkning gennem udsættelse via miljøet overstiger et acceptabelt niveau.
Derfor bør der arbejdes for, at virksomhederne skal udvikle og gennemføre tilstrækkelige foranstalt-
ninger til forbedret beskyttelse af arbejdstagere og den generelle befolkning så hurtigt som muligt. Der
lægges desuden afgørende vægt på, at fristen for fornyet vurdering sættes ned til 2 år, hvorefter ansø-
geren 18 måneder før fristens udløb kan søge om en fornyet godkendelse ved fremsendelse af en re-
vurderingsrapport.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5