Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 604
Offentligt
1750648_0001.png
MFVM 269
NOTAT til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid og dichromium tris(chromat) til bestemte anvendelser i henhold til Euro-
pa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af 4 anvendelser af
stoffet
chromtrioxid og 1 anvendelse af dichromiumtris(chromat)
til forkromning og coating af for-
skellige metal produkter til militært brug i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1907/2006 (REACH). Forslaget giver den franske virksomhed Nexter Mechanics tilladelse til
efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, fortsat at anvende stoffet i en periode på 12 år
for anvendelse 1 og 7 år for anvendelse 2, 3 og 4 fra ”solnedgangsdatoen” d. 21. september 2017.
Forslaget er sat til mulig afstemning på REACH-komiteens møde den 10. maj 2017.
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark
Sagen forventes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej
heller statsfinansielle konsekvenser.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde,
hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete
sag drejer det sig om en specifik anvendelse af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. Ansøgeren
har desuden demonstreret, at de foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger er tilstrækkelige til at
sikre arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet, og den beregnede maksimale koncentra-
tion i arbejdsmiljøet er ikke højere end Arbejdstilsynets gældende grænseværdi. Regeringen kan
derfor tilslutte sig Kommissionens forslag til godkendelse.
Baggrund
Kommissionen har den 12. april 2017 fremsendt forslag til gennemførelsesretsakt til mulig afstemning
på REACH-komiteens møde den 10. maj 2017. Kommissionen vil herefter i henhold til REACH træffe
en forvaltningsafgørelse vedrørende ansøgningen fra virksomheden Nexter Mechanics om godkendel-
se til fortsat at anvende stofferne chromtrioxid og dichromiumtris(chromat) i EU.
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 604: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af blandinger med chromtrioxid til bestemte anvendelser
1750648_0002.png
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra den franske virksomhed Nexter om fortsat anvendelse af op
til i alt ca. 1,5 ton tons om året af chromtrioxid og 0,01 ton om året af dichromiumtris(chromat) til
anvendelse som:
1.
Anvendelse af blandinger med chromtrioxid til hårdforkromning af ståldele på militær, som
udsættes for termodynamisk stress og kontakt med oxiderede gasser ved høj temperatur for at
sikre en termisk barriere med højt smeltepunkt, resistens over for slid, oxidering og korrosion.
2. Anvendelse af blandinger med chromtrioxid til hårdforkromning af ståldele på militært udstyr,
som sikrer overfladehårdhed, resistens over for atmosfærisk korrosion, resistens over for slid
fra skarpe dele og friktion for bevægelige dele
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 604: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af blandinger med chromtrioxid til bestemte anvendelser
3. Anvendelse af blandinger med chromtrioxid til sortfarvet hårdforkromning af de ydre
overflader på våbenløb af stål, som er designet til militært brug for at sikre resistens gennem
hele våbenløbets levetid.
4. Industriel anvendelse af chromtrioxid og dichromiumtris(chromat) til forkromning af
mekaniske strukturer på bevæbnede køretøjer til militær anvendelse.
Nexter Mechanics og Nexter Systems fremsendte den 23. november 2015 ansøgning om godkendelse
af chromtrioxid og dichromiumtris(chromat) til ovennævnte anvendelser. Ansøgningen har i henhold
til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA,
i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 6. september
2016 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstalt-
ninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i
forhold til at begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet. På
grund af usikkerheder relateret til data for eksponering af arbejdstagere og miljø har RAC
anbefalet, at der fastsættes betingelser om yderligere målinger af arbejdstageres udsættelse for
stofferne.
SEAC
konkluderede, at der ikke inden solnedgangsdatoen kan findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har desuden
konkluderet, at de socioøkonomiske fordele i høj grad opvejer de risici for menneskers
sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
o
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der gives en godkendelse som ansøgt med en frist for fornyet vurdering på 12 fra solnedgangsdatoen
for anvendelse 1 og 7 år for anvendelse 2, 3 og 4 under forudsætning af anvendelse af de risikohåndte-
ringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. Derudover er det en forud-
sætning for godkendelsen, at ansøgeren implementerer et overvågningssprogram omfattende årlige
målinger af arbejdstagernes inhalation af stoffet samt frigivelse til det omgivende luftmiljø fra de 4
anvendelser.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i alle-
rede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
3
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 604: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af blandinger med chromtrioxid til bestemte anvendelser
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da der er tale
om en begrænset anvendelse til militært brug.
Høring
Forslaget har været i høring i EU-miljøspecialudvalget den 26. - 28. april 2017, og der er ikke modtaget
høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Regeringens generelle holdning
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemslande, som vil stemme for forslaget.
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
I det konkrete tilfælde drejer det sig om en konkret virksomheds specifikke anvendelser af de to stoffer
i en samlet årlig mængde på op til ca. 1,5 tons, hvor det er vurderet, at der p.t. ikke findes alternativer
for ansøgeren, som er økonomiske gennemførlige. På baggrund af ansøgningen har Kemikalieagentu-
rets risikovurderingskomité, RAC, konkluderet, at de beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger er
tilstrækkelige og effektive til begrænsning af risici for arbejdstagere og den generelle befolkning via
miljøet, men RAC har dog anført, at der er usikkerheder i risikovurderingen. Kemikalieagenturets so-
cioøkonomiske komité, SEAC, har desuden konkluderet, at de socioøkonomiske fordele i høj grad op-
vejer risici for arbejdstagere. SEAC har på baggrund af ansøgerens anmodning og oplysninger om ana-
lyser og forskning vedrørende alternativer foreslået, at godkendelsen gives for en periode på 12 år for
anvendelse 1 og 7 år for anvendelse 2, 3 og 4, hvilket Kommissionen har fulgt. Herudover fremgår i
Kommissionens forslag til beslutning om godkendelse vilkår om, at ansøgeren skal gennemføre yderli-
gere overvågning af eksponeringen af arbejdstagere og miljø, og at resultaterne herfra anvendes til
yderligere at evaluere om risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold kan forbedres.
Regeringen kan tilslutte sig forslaget til gennemførelsesretsakt, idet der tages udgangspunkt i, at ansø-
geren skal overholde de generelle krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gæl-
dende arbejdsmiljø- og miljøkrav. Herudover er den beregnede maksimale koncentration af chrom
(VI), som er den toksiske komponent i chromtrioxid og dichromiumtris(chromat), i luften i arbejds-
miljøet for alle anvendelser (0,13 µg/m
3
) væsentligt lavere end den gældende danske grænseværdi for
arbejdsmiljøet på 5 µg/m
3
.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4