Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 623
Offentligt
1752063_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 33. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
fredag den 7. april 2017
kl. 10.00
vær. 2-133
Erik Christensen (S), formand, Kenneth Kristensen Berth (DF),
næstformand, Christina Egelund (LA), Peter Hummelgaard Thomsen
(S), Søren Søndergaard (EL) og Zenia Stampe (RV).
Erhvervsminister Brian Mikkelsen
Desuden deltog:
FO
Punkt 1. Ændring af EU’s
antidumping- og antisubsidieforordning
Tidlig forelæggelse/generel indstilling
KOM (2016) 0721
KOM (2016) 0721
bilag 2 (samlenotat)
EUU alm. del (16)
bilag 558 (kommenteret dagsorden)
Erhvervsministeren:
Jeg vil gerne forelægge forslaget om ændring af
EU’s antidumping-
og antisubsidieforordning med henblik på tidligt forhandlingsoplæg. Det maltesiske formand-
skab arbejdede på at få vedtaget en generel indstilling på det kommende rådsmøde for
udenrigsanliggender (handel) den 11. maj 2017. Forhandlingerne vil derfor gå ind i en afgø-
rende fase efter påske. Det er årsagen til, at jeg fandt det vigtigt at mødes med jer allerede
i dag.
Forslaget består af to elementer: dels indførelse af en ny særlig metode til beregning af
dumping fra WTO-medlemmer, hvor økonomien ikke fungerer på markedsvilkår som følge
af vedvarende statslige indgreb i økonomien, dels ændringer af den måde, hvorpå EU un-
dersøger subsidier i lande uden for EU.
Kommissionens forslag om en ny særlig beregningsmetode er et ret teknisk forslag, men jeg
vil i dag fokusere på det politiske indhold. Forslaget indebærer, at der indføres nye bestem-
melser om, at dumping fra WTO-medlemmer kan håndteres efter særlige regler, hvis EU kan
dokumentere, at økonomien i landet er forvredet i væsentlig grad. Der tages her udgangs-
punkt i en række kriterier, der
indsættes i EU’s antidumpingforordning.
Kommissionen kan
dokumentere forvridningerne via såkaldte lande- og sektorrapporter. Når sådanne rapporter
er udarbejdet, kan den nye metode uden videre bringes i anvendelse over for det pågæl-
dende eksportland.
Forslaget skal ses i sammenhæng med, at Kinas status i WTO har ændret sig efter den 11.
december 2016. Da Kina blev optaget i WTO i 2001, accepterede den kinesiske regering en
overgangsbestemmelse, der tillod andre WTO-lande, herunder EU, at håndtere dumping fra
Kina på særlige vilkår i en 15-årig periode, dvs. indtil december 2016.
934
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 623: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/4-17
1752063_0002.png
33. Europaudvalgsmøde 7/4 2017
Kommissionen vurderer, at det ved udløbet af overgangsbestemmelsen i Kinas WTO-til-
trædelsesprotokol kan være nødvendigt at ændre EU's nuværende metoder til beregning
af dumping for lande, hvor der er væsentlige markedsforvridninger.
Forslaget muliggør, at EU kan anvende den nye særlige beregningsmetode over for alle lande,
hvor der er væsentlige markedsforvridninger, og ikke kun Kina. Formålet med forslaget er
derfor at sikre, at EU’s regler fortsat lever op til EU’s forpligtigelser i WTO, og at EU’s han-
delspolitiske beskyttelsesinstrumenter fortsat er effektive mod eksportlande, hvor frie mar-
kedskræfter er begrænset i væsentlig grad.
Forslaget er yderligere aktualiseret ved, at Kina har anlagt sag mod EU i WTO med påstand
om, at EU’s
nuværende metoder til beregning af kinesisk dumping er WTO-stridige. Det
understreger relevansen af at få ændret de eksisterende regler hurtigst muligt.
Regeringens holdning til ny metode
Regeringen støtter forslaget om en ny særlig beregningsmetode med henblik på at
sikre EU’s handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter fortsatte
effektivitet i lyset af æn-
dringer i både Kinas status i WTO og i de handelspolitiske realiteter i visse WTO-lande.
Regeringen finder det rimeligt, at Kommissionen ønsker at bevare det nuværende be-
skyttelsesniveau. Samtidig lægger vi vægt på, at balancen i reglerne ikke må flytte sig
i en protektionistisk retning. Som en lille og åben økonomi er det vigtigt at sikre, at
danske virksomheder har adgang til billige importvarer.
Regeringen finder det derfor positivt, at forslaget generelt vurderes ikke at medføre
højere toldsatser eller flere antidumpingsager, men at det nuværende beskyttelsesni-
veau opretholdes.
Regeringen finder det også positivt, at Kommissionen fremhæver, at den nye metode
kun kan anvendes i tilfælde, hvor markedsforvrængningerne i eksportlandet er meget
omfangsrige.
Antisubsidieforordningen:
Som jeg nævnte indledningsvis, rummer Kommissionens forslag også visse ændringer af
måden, hvorpå EU håndterer tredjelandes brug af konkurrenceforvridende subsidier. Disse
ændringer er ikke knyttet til Kinas ændrede status i WTO. Derimod udspringer de af, at
Kommissionen ikke i dag har hjemmel til at undersøge sagsrelevante subsidier, som de
først har fået kendskab til, efter at de har indledt en antisubsidieundersøgelse. Ved at give
Kommissionen beføjelser til også at undersøge disse kan de medtages i fastsættelsen af
tolden.
Regeringen støtter Kommissionens intention om at sikre,
at EU’s antisubsidieforordning
anvendes bedst muligt, og regeringen støtter derfor forslaget om at ændre den måde EU
undersøger tredjelandes brug af subsidier.
FO
Afslutningsvis vil jeg opsummere regeringens holdning til forslaget.
935
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 623: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/4-17
33. Europaudvalgsmøde 7/4 2017
Regeringen
støtter Kommissionens forslag, herunder de ændringer der har til formål at effektivere
EU’s antisubsidieinstrumenter,
lægger vægt på, at forslagets overgangsbestemmelser og nye særlige beregningsme-
toder er i overensstemmelse med EU’s internationale
forpligtelser i WTO,
lægger vægt på, at forslaget ikke medfører, at balancen i EU’s defensive handelsin-
strumenter forskydes i protektionistisk retning,
lægger vægt på, at de nye særlige beregningsmetoder kun anvendes i tilfælde, hvor
markedsforvrængningerne i eksportlandet er markante og tydeligt påvist med ud-
gangspunkt i klare og entydige kriterier,
lægger vægt på, at transparensen og forudsigeligheden bevares for alle involverede
parter i forbindelse med såvel overgangen til som brugen af de nye antidumping- og
antisubsidieregler.
Rasmus Nordqvist
spurgte, om ministeren havde en fornemmelse af, hvor kompromisfor-
slaget fra formandskabet ville bære hen. Der var jo meget forskellige holdninger landene
imellem. Kom det til at ændre på, hvor regeringen ville sætte ind i forhandlingerne? Kunne
ministeren sige, hvor meget af forslaget, der lå hundrede procent inden for WTO-reglerne?
Selvfølgelig skulle man agere i forhold til en ny udvikling, men der var allerede muligheder
inden for aftalerne i WTO. Stolede man ikke på de eksisterende regler, som man havde
lavet i fællesskab i WTO? Her tænkte han mest på antidumpingdelen.
Søren Søndergaard
spurgte, om det var regeringens opfattelse, at Kina var en fungerende
markedsøkonomi inden for rammerne af WTO.
Erhvervsministeren
svarede Rasmus Nordqvist, at formandsskabets tilgang var, at Rådet
ikke burde foreslå større ændringer af Kommissionens forslag. Han forventede dermed
ikke, at forslaget ville ændre grundlæggende karakter, men at der kun ville blive lavet min-
dre justeringer. I debatten havde der været givet udtryk for en bekymring for, om over-
gangsbestemmelserne ville være i strid med WTO-reglerne. Fra dansk side forventede
man problemet løst ved få præciseringer af forslaget.
Ministeren svarede Søren Søndergaard, at forslaget havde med dumping at gøre og ikke
handlede om, hvor markedsøkonomisk et land er, men om at
forbedre EU’s antidum-
pingregler i lyset af Kinas ændrede status i WTO som følge af overgangsordningen. Det
var korrekt, at EU normalt skelner mellem lande med eller uden markedsøkonomi. Kina
havde p.t. ikke markedsøkonomisk status, hvilket betød, at dumping, hvad angår Kina og
lignende lande
som f.eks. Vietnam
behandles efter referencelandemetode. Forslaget
ville gøre op med det system, så der blev indført et landeneutralt system, og alle lande ville
samme status i EU’s antidumpingforordning. Hvis EU kunne bevise, at et WTO-land
har
væsentlige markedsforvrængninger, kunne EU fremover anvende den nye og særlige be-
regningsmetode.
936
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 623: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/4-17
33. Europaudvalgsmøde 7/4 2017
Søren Søndergaard
kunne ikke støtte forhandlingsoplægget, idet han syntes, at Kommis-
sionen var gået for langt. Derudover var der tilmed lagt op til, at regeringen ønskede at gå
endnu længere.
Rasmus Nordqvist
havde læst regeringens holdning, hvor man lagde vægt på, at der er
overensstemmelse med internationale juridiske forpligtelser i WTO. Hvad meget vægt
lagde regeringen på det i forhandlingerne?
Erhvervsministeren
sagde, at han lagde meget, meget vægt på det
det var af afgørende
betydning. I nogle tilfælde ville der være gråzoner, og der måtte en domstol gå ind og af-
gøre sagen, men det var meget væsentligt for Danmark.
Rasmus Nordqvist
bad ministeren bekræfte, at han lagde ”afgørende vægt” på det –
i
henhold til den terminologi, som man brugte i udvalget om vigtigheden af diverse elementer
i forhandlinger.
Erhvervsministeren
bekræftede, at der ville blive lagt afgørende vægt på det fra dansk
side.
Rasmus Nordqvist
støttede dermed ministerens forhandlingsoplæg.
Peter Hummelgaard Thomsen
udtrykte sin opbakning til forhandlingsoplægget.
Formanden
konkluderede, at der ikke var et flertal imod regeringens forhandlingsoplæg,
idet kun Enhedslisten havde ytret sig imod det.
Mødet sluttede kl. 11.03
937