Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 66
Offentligt
1681920_0001.png
Rådet for
Den Europæiske Union
Bruxelles, den 13. oktober 2016
(OR. en)
13136/16
Interinstitutionel sag:
2016/0249 (NLE)
SCH-EVAL 176
FRONT 381
COMIX 664
RESULTAT AF DRØFTELSERNE
fra:
dato:
til:
Tidl. dok. nr.:
Vedr.:
Generalsekretariatet for Rådet
13. oktober 2016
delegationerne
12625/16
Rådets gennemførelsesafgørelse om fastlæggelse af en henstilling om
afhjælpning af de mangler, der blev konstateret ved evalueringen i 2016 af
Danmarks anvendelse af Schengenreglerne for så vidt angår forvaltning af
de ydre grænser (Københavns Lufthavn Kastrup)
Hermed følger til delegationerne Rådets gennemførelsesafgørelse om fastlæggelse af en henstilling
om afhjælpning af de mangler, der blev konstateret ved evalueringen i 2016 af Danmarks
anvendelse af Schengenreglerne for så vidt angår forvaltning af de ydre grænser (Københavns
Lufthavn Kastrup), som Rådet vedtog på 3490. samling den 13. oktober 2016.
I overensstemmelse med artikel 15, stk. 3, i Rådets forordning (EU) nr. 1053/2013 af 7. oktober
2013 fremsendes denne henstilling til Europa-Parlamentet og de nationale parlamenter.
13136/16
DG D 1 A
ef
DA
1
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 66: Evaluering af Danmarks opfyldelse af krav til implementering af Schengen-reglerne
1681920_0002.png
BILAG
Rådets gennemførelsesafgørelse om fastlæggelse af en
HENSTILLING
om afhjælpning af de mangler, der blev konstateret ved evalueringen i 2016 af Danmarks
anvendelse af Schengenreglerne for så vidt angår forvaltning af de ydre grænser
(Københavns Lufthavn Kastrup)
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
som henviser til Rådets forordning (EU) nr. 1053/2013 af 7. oktober 2013 om indførelse af en
evaluerings- og overvågningsmekanisme til kontrol af anvendelsen af Schengenreglerne og om
ophævelse af Eksekutivkomitéens afgørelse af 16. september 1998 om nedsættelse af et stående
udvalg for evaluering og anvendelse af Schengenreglerne
1
, særlig artikel 15,
som henviser til forslag fra Europa-Kommissionen, og
som tager følgende i betragtning:
(1)
Formålet med denne afgørelse om fastsættelse af en henstilling er at fremsætte en række
henstillinger om foranstaltninger til Danmark for at afhjælpe de mangler, der blev
konstateret under evalueringen i 2016 af anvendelsen af Schengenreglerne for så vidt angår
forvaltning af de ydre grænser. Efter evalueringen vedtog Kommissionen ved
gennemførelsesafgørelse C(2016) 6005 en rapport om resultaterne og vurderingen heraf med
en liste over bedste praksis og mangler, der blev konstateret under evalueringen.
1
EUT L 295 af 6.11.2013, s. 27.
ef
DG D 1 A
13136/16
BILAG
DA
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 66: Evaluering af Danmarks opfyldelse af krav til implementering af Schengen-reglerne
1681920_0003.png
(2)
Rigspolitiet gennemfører regelmæssigt både anmeldte og uanmeldte besøg i politikredsene
for at sikre, at grænsekontrollen foretages i overensstemmelse med såvel nationale som
internationale krav. Denne type intern kontrol gør det også muligt at indkredse
uddannelsesbehovene.
Københavns Lufthavne har indført et overvågningssystem med henblik på mere effektivt at
forvalte passagerstrømmene og mindske ventetiden. Systemet er baseret på en kombination
af infrarøde sensorer og kameraer, der er placeret i venteområderne, og som leverer billeder
til skifteholdslederne i realtid af køen af passagerer ved kontrolskrankerne, hvilket sikrer en
bedre forvaltning af ressourcerne. Systemet gør det muligt for skifteholdslederne at træffe de
nødvendige foranstaltninger for at begrænse ventetiderne ved f.eks. at åbne flere
kontrolskranker, hvis det er nødvendigt.
I Kastrup lufthavn er det muligt elektronisk at ændre kontrolskrankernes højde til en lavere
eller højere position afhængigt af personalets behov for på en mere hensigtsmæssig måde at
profilere passagererne.
(3)
I betragtning af betydningen af at overholde Schengenreglerne, navnlig gennemførelsen af
Rådets direktiv 2004/82/EF og indrejsekontrol, bør gennemførelsen af henstilling 9, 10, 11,
12 og 13 prioriteres.
(4)
Denne afgørelse om fastsættelse af en henstilling bør sendes til Europa-Parlamentet og
medlemsstaternes parlamenter. Inden tre måneder efter vedtagelsen skal den evaluerede
medlemsstat i medfør af artikel 16, stk. 3, i forordning (EU) nr. 1053/2013 udarbejde en
handlingsplan for at afhjælpe de mangler, der blev konstateret i evalueringsrapporten, og
fremlægge handlingsplanen for Kommissionen og Rådet,
13136/16
BILAG
ef
DG D 1 A
DA
3
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 66: Evaluering af Danmarks opfyldelse af krav til implementering af Schengen-reglerne
1681920_0004.png
HENSTILLER
til Danmark:
1.
at det udarbejder en handlingsplan for gennemførelsen af den nationale strategi for
grænseforvaltning,
2.
at det udarbejder risikoprofiler (med tydelige risikoindikatorer) i tilknytning til
grænsekontrol og fænomenet udenlandske krigere og sender dem til alle grænsevagter, der
udfører grænsekontrol. Desuden bør der tilbydes uddannelse vedrørende disse
risikoprofiler for alle betjente/civilt personale ved indledende og efterfølgende kontrol,
3.
at stemplernes sikkerhedsniveau øges ved at give grænsevagterne klare instrukser om,
hvordan de skal håndtere ind- og udrejsestempler,
4.
at det sikrer, at alt personale i dokumentkontrollen har fået specialiseret uddannelse i at
opdage falske dokumenter, og sikrer løbende uddannelse på stedet inden for dette område,
5.
at det sikrer en bedre brug af og uddannelse vedrørende Schengenvejledningen (praktisk
vejledning for grænsevagter),
6.
at det øger sikkerheden ved kontrolskrankerne yderligere for at forhindre, at
uvedkommende kan kigge på computerskærmene,
7.
at det forbedrer den supplerende efterfølgende kontrol med henblik på at opdage
forfalskede dokumenter ved at anvende de faciliteter og det specialiserede udstyr, der
findes hertil; at det stiller faciliteter til rådighed til nærmere kontrol af dokumenter ved
siden af kontrolskranken for den indledende kontrol; at det reviderer det eksisterende
system og præciserer personalets forskellige roller i forbindelse med de indledende og
efterfølgende kontrolaktiviteter for at sikre en klar adskillelse af undersøgelsen af
dokumenter ved den indledende og den efterfølgende kontrol,
8.
at det udarbejder et uddannelsesprogram med regelmæssig uddannelse og regelmæssige
briefingtimer for personalet i arbejdstiden og sikrer, at alle grænsevagter møder op til
skifteholdsbriefingerne eller modtager dagligt opdaterede oplysninger om de nyeste
tendenser hvad angår dokumentfalsk, migranternes fremgangsmåder og
risikoanalyseprodukter,
13136/16
BILAG
ef
DG D 1 A
DA
4
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 66: Evaluering af Danmarks opfyldelse af krav til implementering af Schengen-reglerne
1681920_0005.png
9.
at det sikrer den praktiske gennemførelse af Schengengrænsekodeksens artikel 8, stk. 5,
ved at give grænsevagterne instrukser om at give passagererne skriftlige oplysninger om
formålet med den supplerende kontrol og proceduren herfor,
10.
at det på forhånd (forud for ankomst) anmoder om generelle oplysninger, bl.a. om
flyplaner og information om passagerernes identitet for privatfly fra tredjelande,
11.
at det hurtigt indfører et API-system på nationalt niveau for at muliggøre overførsel af
passageroplysninger til politiet og sikre automatisk kontrol af passageroplysninger i SIS
inden afrejsen med henblik på at øge situationsbevidstheden i alle lufthavne og yderligere
bekæmpe irregulær migration og fænomenet udenlandske krigere. Indtil det elektroniske
system er tilgængeligt, bør API-oplysningerne regelmæssigt indsamles i trykt form (på
papir) fra flyselskaberne og anvendes i forbindelse med de daglige
grænsekontrolprocedurer,
12.
at det forbedrer den praktiske gennemførelse af grænsekontrolprocedurerne ved at
kontrollere, at alle indrejsebetingelser for tredjelandsstatsborgere er opfyldt, og altid
anvende alt til rådighed stående udstyr til at opdage falske dokumenter,
13.
at det indkredser og løser det tekniske problem i forbindelse med dårlige resultater fra
systemet for indsamling af fingeraftryk ved den indledende kontrol for at sikre, at det altid
kontrolleres, at indrejsebetingelserne for visumpligtige tredjelandsstatsborgere er opfyldt.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Rådets vegne
Formand
13136/16
BILAG
ef
DG D 1 A
DA
5