Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 661
Offentligt
1756789_0001.png
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen
Den 11. maj 2017
MFVM 282
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om
udkast til plan for indførelse af udsmidsforbuddet (landingsforpligtelsen) i fiskeriet
efter små pelagiske arter i Nordvestlige farvande (delegeret retsakt)
Resumé
Det Regionale Samarbejdsforum om Fiskeriforvaltningen i Nordvestlige farvande (North West
Waters gruppen)
1
har udarbejdet udkast til fælles henstilling om udformningen af en ny
udsmidsplan til afløsning af den gældende udsmidsplan 2015-2017 (Kommissionens delegerede
forordning 1393/2014). Udsmidsplanen skal sikre, at landingsforpligtelsen for fiskeri efter små
pelagiske arter i nordvestlige farvande kan fastholdes i overensstemmelse med grundforordningen
for den fælles fiskeripolitik, herunder mulighed for visse undtagelser fra landingsforpligtigelsen. På
baggrund af en fælles henstilling fra NWW-gruppen skal Kommissionen udarbejde forslag om
gennemførelsen af landingsforpligtelsen, der vedtages som delegeret retsakt. Det forventes, at
NWW-gruppens formandskab fremsender forslaget til Kommissionen inden den 1. juli 2017 med
henblik på forelæggelse for Den Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF)
til faglig vurdering. Herefter kan Kommissionen udstede den delegerede retsakt, som forventes at
kunne træde i kraft med virkning fra den 1. januar 2018. Regeringen kan støtte et samlet kompromis
om fælles henstilling til ny udsmidsplan og vil 8 dage fra oversendelse af nærværende notat lægge
dette til grund.
Baggrund
Grundforordningen 1380/2013 om den fælles fiskeripolitik, særligt artikel 18, lægger op til et udvidet
regionalt samarbejde mellem medlemsstater med en direkte forvaltningsmæssig interesse i
geografiske områder inden for rammerne af den fælles fiskeripolitik. De pågældende medlemsstater
har med hjemmel i artikel 18 kunnet fremsende en fælles henstilling om indholdet af en plan for
gennemførelse af landingsforpligtelsen (udsmidsplan) til Kommissionen. Kommissionen kan på
baggrund af den fælles henstilling vedtage en endelig udsmidsplan indeholdende de elementer, som i
henhold til grundforordningen kan inkluderes i en udsmidsplan. På baggrund af en fælles henstilling
for North West Waters-gruppen vedtog Kommissionen i 2014 en delegeret forordning 1393/2014 om
fastsættelse af en udsmidsplan for visse fiskerier efter pelagiske arter i de nordvestlige farvand for
2015-2017. Denne forordning udløber den 31. december 2017. Såfremt de gældende udtagelser til
landingsforpligtigelsen skal videreføres, skal der vedtages en ny delegeret forordning.
NWW-gruppen består af de medlemsstater, der har direkte fiskeriinteresser i nordvestlige farvande. Gruppen er drivkraften i
regionaliseringsprocessen, ikke mindst med hensyn til formulering af fælles henstillinger på fiskeriområdet, og helt aktuelt i
arbejdet med formuleringen af planer for implementeringen af landingsforpligtelsen. Kommissionen deltager ad hoc. Desuden
afholdes der tekniske møder på lavere niveau, hvor Kommissionen ikke er repræsenteret.
1
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 661: Grundnotat om delegeret retsakt om indførelse af udsmidsforbuddet (landingsforpligtelsen) i fiskeriet efter små pelagiske arter i Nordvestlige farvande
1756789_0002.png
Der er ikke som forudsat i grundforordningen vedtaget en flerårig forvaltningsplan for fiskeriet efter
pelagiske arter i de nordvestlige farvande, som fremadrettet fastsætter rammer for implementeringen
af landingsforpligtelsen i stedet for grundforordningen. Der pågår drøftelser mellem Rådet,
Kommissionen og Europa-Parlamentet om hjemmelsgrundlaget for nye udsmidsplaner, der vedtages
efter udløbet af den første treårige periode, hvilket forudsættes løst.
Forslaget til udsmidsplan forventes vedtaget af Kommissionen med hjemmel i grundforordningen,
særligt artikel 15, stk. 6, og i overensstemmelse med artikel 18 som en delegeret retsakt, der kan gælde
op til tre år, eller alternativt en ny lignende hjemmel. Den delegerede retsakt kan kun træde i kraft,
hvis Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden for en frist på 2 måneder. Fristen for
indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning fra enten Europa-Parlamentet eller Rådet.
Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med et flertal af sine medlemmer, mens Rådet
træffer beslutning med kvalificeret flertal.
Kommissionen forventer, at forslaget kan vedtages som en delegeret retsakt cirka seks måneder efter
den fælles henstilling er modtaget officielt af Kommissionen.
Formål og indhold
Med reformen af den fælles fiskeripolitik indgår det regionale samarbejde mellem medlemsstaterne
også som et centralt element i forbindelse med udarbejdelse af fælles henstillinger/forslag inden for
fiskeriforvaltningen. Det Regionale Samarbejdsforum om Fiskeriforvaltningen i Nordvestlige farvande
(NWW-gruppen) er i dialog med Kommissionen om det foreløbige udkast til fælles henstilling om en
ny udsmidsplan for fiskeriet efter små pelagiske arter i de nordvestlige farvande.
En udsmidsplan kan i henhold til grundforordningen indeholde følgende elementer:
Specifikke bestemmelser for fiskeri eller arter omfattet af landingsforpligtelsen, herunder
bestemmelser som har til formål at forbedre de anvendte fiskeredskabers selektivitet eller
mindske eller så vidt muligt eliminere uønskede fangster.
Specifikke undtagelser fra landingsforpligtelsen for så vidt angår arter, som ifølge
videnskabelig dokumentation udviser en høj overlevelsesrate.
Bestemmelser om særlige undtagelser (”de minimis”)
2
.
Bestemmelser om fangstdokumentation.
Hvis det er relevant, fastsættelse af bevarelsesmæssige mindstereferencestørrelser
3
.
I NWW-gruppen har medlemsstaterne koordineret et udkast til fælles henstilling om indførelse af
landingsforpligtelsen i de nordvestlige farvande for fiskeri efter små pelagiske arter (sild, makrel,
hestemakrel, blåhvilling, havgalt, brisling og guldlaks).
I udkastet til henstillingen er der fremsat forslag om at fortsætte de gældende
undtagelsesbestemmelser fra landingsforpligtelsen som de minimis undtagelser:
Op til 6 % i 2018 og op til 5 % i 2019 og 2020 af industrifiskeriet efter blåhvilling, der
anvendes i surimifremstilling om bord.
Op til 6 % i 2018 og 5 % i 2019 og 2020 af hvid tun, der fiskes med partrawl.
”De minimis” er en begrænset undtagelsesbestemmelse,
som indebærer, at visse fangster inden for en nærmere fastsat grænse
ikke skal fratrækkes en kvote, ligesom der ikke er krav om, at sådanne fangster skal bringes i land, men de skal dog registreres
fuldt ud. Den overordnede bestemmelse fremgår af grundforordningen, mens de nærmere betingelser fastlægges i
udsmidsplanerne.
3
Fisk under bevarelsesmæssig mindstereferencestørrelse må i henhold til grundforordningen ikke sælges, frembydes eller
udbydes til salg til direkte konsum, og anvendelsen begrænses således til andre formål, herunder fiskemel, fiskeolie, foder til
selskabsdyr, tilsætningsstoffer, lægemidler og kosmetik.
2
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 661: Grundnotat om delegeret retsakt om indførelse af udsmidsforbuddet (landingsforpligtelsen) i fiskeriet efter små pelagiske arter i Nordvestlige farvande
1756789_0003.png
Op til 1 % i 2018, 2019 og 2020 af den samlede fangstmængde for makrel, hestemakrel, sild og
hvilling fanget i fiskeriet efter disse arter af fartøjer på højest 25 meter i længde overalt.
Der forventes endvidere fortsat mulighed for undtagelse fra landingsforpligtigelsen med henvisning til
høj overlevelse i notfiskeriet efter makrel og sild (ICES område 6). Forslaget forventes som et nyt
element også at give mulighed for tilsvarende undtagelse for sild og makrel i notfiskeriet efter
ukvoterede pelagiske arter, som f.eks. sardiner (ICES område 7).
Der forventes stadig ikke at kunne opnås enighed i gruppen om at ophæve de nuværende
bevarelsesmæssige mindstereferencestørrelser for arterne omfattet af planen.
I NWW-gruppens henstilling lægges op til, at udsmidsplanen holdes åben for evaluering med henblik
på justeringer af utilsigtede virkninger af forslaget, ikke mindst i lyset af de mange usikkerheder, der
knytter sig til en gennemgribende omlægning af fiskeriforvaltningen.
Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt.
Nærhedsprincippet
Forslaget vil være et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er
tilgodeset.
Konsekvenser
Der er allerede forudset statsfinansielle og administrative konsekvenser for det offentlige ved
indførelse af landingsforpligtelsen, som er vedtaget i forbindelse med den nye grundforordning.
Ligeledes er det forudset, at overgangen i forbindelse med indførelsen af landingsforpligtelsen vil have
erhvervsøkonomiske og administrative konsekvenser for erhvervet. Det er vurderingen, at
landingsforpligtelsen på sigt vil bidrage til en mere effektiv og bæredygtig anvendelse af ressourcerne.
I relation til den konkrete udsmidsplan forudses der først og fremmest øgede udgifter til
administration og i relation til kontroldelen. Der vil endvidere være erhvervsøkonomiske
konsekvenser, der især vil afhænge af, hvordan kontroldelen tilrettelægges for fiskeriet efter små
pelagiske arter i de nordvestlige farvande.
Høring
Sagen har været i høring i §5-udvalget (fiskeri), hvor der indkommet følgende bemærkninger:
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation (DFPO) mener ikke, at arbejdet med discardplanen
for nuværende giver anledning til bemærkninger.
Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) understreger vigtigheden i at fastholde
undtagelsen for høj overlevelse i pelagisk fiskeri.
Marine Ingredients Denmark finder det generelt problematisk, at den nærmere fortolkning af
anvendelsen af en række helt centrale elementer i artikel 15 i grundforordningen 1380/2013, som skal
muliggøre indførelsen af landingsforpligtelsen, endnu ikke er afklaret. De støtter en regional tilgang til
implementering af landingsforpligtelsen, men finder, at der med de nuværende forslag fortsat lægges
op til et kludetæppe af regulering, som ikke synes at sikre lige vilkår for europæisk fiskeri og
forarbejdning. Derudover bemærkes det, at der fortsat er behov for afklaring af håndteringen af
bifangster og 9 %-reglen i forhold til discardplanerne.
3
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 661: Grundnotat om delegeret retsakt om indførelse af udsmidsforbuddet (landingsforpligtelsen) i fiskeriet efter små pelagiske arter i Nordvestlige farvande
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det vurderes ikke, at der fra Rådet vil blive gjort indsigelse mod Kommissionens delegerede retsakt.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forholder sig positivt til gennemførelse af tiltag i fiskeriforvaltningen, som følger af den
nye grundforordning. Regeringen vil arbejde for at få en praktisk velfungerende landingsforpligtelse,
og for at reglerne bliver så enkle, kontrollerbare og omkostningseffektive som muligt.
Regeringen arbejder for en harmoniseret tilgang regionalt i forhold til dokumentation og kontrol.
Regeringen arbejder for at opnå en udsmidsplan for det pelagiske fiskeri i de nordvestlige farvande,
der opfylder målene i reformen om den fælles fiskeripolitik i EU, herunder en anvendelsen af
undtagelser, som er videnskabelig begrundet.
Man arbejder fra regeringens side på en fjernelse af bevarelsesmæssige mindstestørrelser for pelagiske
bestande.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Der er oversendt et orienterende notat om regionalt samarbejde indenfor den fælles fiskeripolitik til
Folketingets Europaudvalg den 2. april 2014.
Der er oversendt grundnotat om indførelse af udsmidsforbuddet (landingsforpligtelsen) i det pelagiske
fiskeri i de Nordvestlige farvande for 2015-2017 til Folketingets Europaudvalg den 16. juni 2014.
Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
4