Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 663
Offentligt
1756901_0001.png
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen
Den 11. maj 2017
MFVM 279
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om udkast til plan for videreførelse af udsmidsforbuddet (landingsforplig-
telsen) for bestande i Østersøen (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
BALTFISH
1
, som er forum for det regionale samarbejde om fiskeriforvaltningen i Østersøen, har
udarbejdet udkast til fælles henstilling om forlængelse af den gældende delegerede retsakt,
forordning 1396/2014, der er det juridiske grundlag for gennemførelse af udsmidsforbuddet
(landingsforpligtigelsen) i Østersøen. Landingsforpligtelsen for fiskeri efter torsk, sild, brisling og
laks trådte i kraft med virkning fra 1. januar 2015 og for rødspætte fra 1. januar 2017. Den
delegerede retsakt indeholder undtagelser fra landingsforpligtelsen for torsk og laks fanget med
nærmere definerede redskaber. Derudover er den bevaringsmæssige mindstereferencestørrelse
2
35 cm for torsk fastsat i denne forordning. BALTFISH har udarbejdet en fælles henstilling om
videreførelse af de gældende regler, herunder undtagelserne, samt om at rødspætte omfattes af
samme undtagelsesbestemmelser, som gælder for torsk og laks. Det forventes, at formandskabet for
BALTFISH fremsender den fælles henstilling til Kommissionen ultimo maj 2017 med henblik på
forelæggelse for Den Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF), således at
Kommissionen kan udstede den delegerede retsakt, som forventes at kunne træde i kraft med
virkning fra den 1. januar 2018. Regeringen kan støtte den fælles henstilling om en videreførelse af
det gældende regelsæt for Østersøen suppleret med en undtagelsesbestemmelse for rødspætte, som
må genudsættes ved fiskeri med nærmere definerede redskaber, herunder bundgarn og tejner, på
tilsvarende betingelser som gælder for torsk og laks, og vil otte dage fra oversendelsen af
nærværende notat, lægge dette til grund.
Baggrund
Grundforordningen 1380/2013, særligt artikel 18, lægger op til at styrke det regionale samarbejde
mellem medlemsstater med en direkte forvaltningsmæssig interesse i geografiske områder inden for
rammerne af den fælles fiskeripolitik. De pågældende medlemslande kan med hjemmel i artikel 18 i
1
Regionalt samarbejdsforum om fiskeriforvaltningen i Østersøen, som dels mødes i en bred kreds i BALTFISH Forum
(Østersøens regionale Råd, grønne organisationer, ICES samt berørte medlemslande), dels en BALTFISH High Level Gruppe,
hvor fiskeridirektørerne mødes og beslutter de endelige henstillinger. EU-Kommissionen er repræsenteret i begge fora.
BALTFISH er i Østersøen drivkraften i regionaliseringsprocessen, ikke mindst med hensyn til formulering af fælles henstillinger
på fiskeriområdet.
2
Fisk under bevarelsesmæssig mindstereferencestørrelse må i henhold til grundforordningen ikke sælges, frembydes eller
udbydes til salg til direkte konsum, og anvendelsen begrænses således til andre formål, herunder fiskemel, fiskeolie, foder til
selskabsdyr, tilsætningsstoffer, lægemidler og kosmetik.
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 663: Delegeret retsakt om videreførelse af udsmidsforbuddet (landingsforpligtelsen) for bestande i Østersøen
1756901_0002.png
forordning 1380/2013 samt for Østersøen med hjemmel i artikel 7 i forordning 2016/1139 fremsende
en fælles henstilling om indholdet af en plan for gennemførelse af landingsforpligtelsen (udsmidsplan)
til Kommissionen. Kommissionen kan på baggrund heraf vedtage den fælles henstilling i form af en
endelig udsmidsplan i form af en delegeret retsakt.
Ifølge artikel 15, stk. 6, i forordning 1380/2013 om den fælles fiskeripolitik kan gennemførelsen af
landingsforpligtelsen for en periode af højest tre år fastsættes i en delegeret retsakt, hvis en
forvaltningsplan ikke foreligger for de bestande, der er omfattet af landingsforpligtelsen. Den treårige
periode for den gældende delegeret retsakt udløber med udgangen af 2017, og derfor skal en ny
delegeret retsakt vedtages baseret på den flerårige forvaltningsplan for Østersøen, forordning
2016/1139. Laks er imidlertid ikke omfattet af en flerårig plan. Der pågår drøftelser mellem Rådet,
Kommissionen og Europa-Parlamentet om hjemmelsgrundlaget for nye udsmidsplaner, der vedtages
efter udløbet af den første treårige periode, når der ikke foreligger en flerårig plan. Dette spørgsmål
forudsættes løst.
Den delegerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse
inden for en frist på to måneder. Fristen for indsigelse kan forlænges med yderligere to måneder efter
anmodning fra enten Europa-Parlamentet eller fra Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om
indsigelse med et flertal af sine medlemmer, mens Rådet træffer beslutning med kvalificeret flertal.
Kommissionen forventer, at forslaget kan vedtages som en delegeret retsakt senest seks måneder efter,
at den fælles henstilling er modtaget officielt af Kommissionen.
Formål og indhold
Et af de helt centrale elementer i reformen af den fælles fiskeripolitik er gradvist at bringe udsmid til
ophør i alle fiskerier ved indførelse af landingsforpligtelse. Tidsplanen for indførelsen af
landingsforpligtelsen fremgår af grundforordning 1380/2013. Landingsforpligtelsen for fiskeri torsk,
sild, brisling og, laks trådte i kraft den 1. januar 2015, mens rødspætte først blev omfattet af forbuddet
fra den 1. januar 2017. Forbuddet er fra 1. januar 2017 fuldt indfaset i Østersøen.
Med reformen af den fælles fiskeripolitik indgår det regionale samarbejde mellem medlemsstaterne
som et vigtigt element i forbindelse med udarbejdelse af fælles henstillinger og forslag inden for
fiskeriforvaltningen. I maj 2014 fremsendte BALTFISH en fælles henstilling til Kommissionen
vedrørende udsmidsplanen for Østersøen, som efterfølgende blev vedtaget med ikrafttrædelse pr. 1.
januar 2015.
BALTFISH har efter konsultation med BALTFISH Forum og det rådgivende råd for Østersøen, BSAC
3
,
i foråret 2017 udarbejdet en fælles henstilling, som forventes fremsendt til Kommissionen ultimo maj
2017.
En udsmidsplan kan i henhold til grundforordningen indeholde følgende elementer:
Bestemmelser for fiskeri eller arter omfattet af landingsforpligtelsen, herunder ændring af
tekniske regler med henblik på at øge redskabernes selektivitet.
Bestemmelser om undtagelser fra landingsforpligtelsen for så vidt angår arter, som ifølge
videnskabelig dokumentation udviser en høj overlevelsesrate.
3
Det Rådgivende Råd for Østersøen(BSAC)
er sammensat af repræsentanter fra erhvervet, NGO’er og andre
interesseorganisationer i henhold til nærmere fastsatte EU-regler herom.
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 663: Delegeret retsakt om videreførelse af udsmidsforbuddet (landingsforpligtelsen) for bestande i Østersøen
1756901_0003.png
Bestemmelser om særlige undtagelser
(”de minimis”)
4
.
Bestemmelser om fangstdokumentation.
Hvis det er relevant, fastsættelse af bevarelsesmæssige mindstereferencestørrelser
5
.
Den fælles henstilling fra BALTFISH indeholder en anbefaling om, at der for torsk og laks på baggrund
af de allerede fremlagte videnskabelige dokumentationer i 2014 forsat skal være undtagelser for
landingsforpligtigelsen på grund af høj overlevelse, når fangster sker med særligt definerede
redskaber, herunder bundgarn og tejner. Tilsvarende undtagelser anbefales for rødspætte.
Fremsendelse af den fælles henstilling til Kommissionen vil blive suppleret med et notat om
videnskabelig dokumentation for høj overlevelse for rødspætte, hvor godkendelse heraf vil være en
forudsætning for undtagelse.
BALTFISH henstiller endvidere, at den bevarelsesmæssige mindstereferencestørrelser for torsk
opretholdes uændret på 35 cm.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt.
Nærhedsprincippet
Indførelse af udsmidsplaner er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor
nærhedsprincippet er tilgodeset.
Konsekvenser
Der er allerede forudset statsfinansielle og administrative konsekvenser for det offentlige ved
indførelse af landingsforpligtelsen, der er vedtaget i forbindelse med vedtagelse af grundforordningen
1380/2013. Ligeledes er det forudset, at indførelsen af landingsforpligtelsen i en overgangsperiode vil
have erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Det er vurderingen, at landingsforpligtelsen på sigt vil bidrage til en mere effektiv og bæredygtig
anvendelse af marine ressourcer og vil dermed få en positiv indvirkning på beskyttelsesniveauet i
Danmark og i EU. Den foreliggende nye udsmidsplan er en videreførelse af den gældende plan for
Østersøen.
Høring
Sagen har været i høring i §5-udvalget (fiskeri), hvor der indkommet følgende bemærkninger:
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation (DFPO) bemærker, at der for Østersøen nationalt
har været et konstruktivt samarbejde mellem erhvervet og myndighederne omkring implementeringen
af landingspligten. DFPO bakker fuldt ud op om opretholdelsen af mindstestørrelsen for torsk på 35
cm, og at der også for rødspætte skal være undtagelse for landingspligten begrundet i høj overlevelse
efter genudsættelse. Efter
DFPO’s opfattelse
er det endvidere på høje tide, at der for Østersøen bliver
foretaget de nødvendige tilpasninger til de tekniske regler, så der er sammenhæng med
4
”De minimis” er en begrænset undtagelsesbestemmelse, som indebærer, at visse fangster inden for en nærmere fastsat grænse
ikke skal fratrækkes en kvote, ligesom der ikke er krav om, at sådanne fangster skal bringes i land, men de skal dog registreres
fuldt ud. Den overordnede bestemmelse fremgår af grundforordningen 1380/2013, mens de nærmere betingelser fastlægges i
udsmidsplanerne.
5
Fisk under bevarelsesmæssig mindstereferencestørrelse må i henhold til grundforordningen ikke sælges, frembydes eller
udbydes til salg til direkte konsum, og anvendelsen begrænses således til andre formål, herunder fiskemel, fiskeolie, foder til
selskabsdyr, tilsætningsstoffer, lægemidler og kosmetik.
3
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 663: Delegeret retsakt om videreførelse af udsmidsforbuddet (landingsforpligtelsen) for bestande i Østersøen
1756901_0004.png
landingspligten, og fiskeriet blandt andet får mulighed for at øge selektiviteten i fiskeriet og kan undgå
uønskede bifangster uden, at det skal ske på bekostning af indtjeningen i fiskeriet.
Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) støtter pointerne i DFPO’s
høringssvar.
Marine Ingredients Denmark finder det generelt problematisk, at den nærmere fortolkning af
anvendelsen af en række helt centrale elementer i artikel 15 i grundforordningen 1380/2013, som skal
muliggøre indførelsen af landingsforpligtelsen, endnu ikke er afklaret. De støtter en regional tilgang til
implementering af landingsforpligtelsen, men finder, at der med de nuværende forslag fortsat lægges
op til et kludetæppe af regulering, som ikke synes at sikre lige vilkår for europæisk fiskeri og
forarbejdning. Derudover bemærkes det, at der fortsat er behov for afklaring af håndteringen af
bifangster og 9 %-reglen i forhold til discardplanerne.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det vurderes ikke, at der fra Rådet vil blive gjort indsigelse mod Kommissionens delegerede retsakt.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forholder sig positivt til gennemførelse af tiltag i fiskeriforvaltningen, der følger af
grundforordningen 1380/2013.
Regeringen vil arbejde for at få en praktisk velfungerende landingsforpligtelse, og for at reglerne bliver
så enkle, kontrollerbare og omkostningseffektive som muligt.
Regeringen arbejder for en harmoniseret tilgang regionalt i forhold til dokumentation og kontrol.
Regeringen kan støtte, at der indføres tilsvarende undtagelsesbestemmelser for rødspætte, som gælder
for torsk og laks.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Et orienterende notat om regionalt samarbejde inden for den fælles fiskeripolitik er oversendt til
Folketingets Europaudvalg den 2. april 2014.
Den 9. maj 2014 blev grundnotat om indførelse af udsmidsforbuddet (landingsforpligtelsen) i
Østersøen oversendt.
Notaterne er tillige fremsendt til Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
4