Landbrugs- og Fiskeristyrelsen
Den 11. maj 2017
MFVM 279
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om udkast til plan for videreførelse af udsmidsforbuddet (landingsforplig-
telsen) for bestande i Østersøen (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
BALTFISH
1
, som er forum for det regionale samarbejde om fiskeriforvaltningen i Østersøen, har
udarbejdet udkast til fælles henstilling om forlængelse af den gældende delegerede retsakt,
forordning 1396/2014, der er det juridiske grundlag for gennemførelse af udsmidsforbuddet
(landingsforpligtigelsen) i Østersøen. Landingsforpligtelsen for fiskeri efter torsk, sild, brisling og
laks trådte i kraft med virkning fra 1. januar 2015 og for rødspætte fra 1. januar 2017. Den
delegerede retsakt indeholder undtagelser fra landingsforpligtelsen for torsk og laks fanget med
nærmere definerede redskaber. Derudover er den bevaringsmæssige mindstereferencestørrelse
2
på
35 cm for torsk fastsat i denne forordning. BALTFISH har udarbejdet en fælles henstilling om
videreførelse af de gældende regler, herunder undtagelserne, samt om at rødspætte omfattes af
samme undtagelsesbestemmelser, som gælder for torsk og laks. Det forventes, at formandskabet for
BALTFISH fremsender den fælles henstilling til Kommissionen ultimo maj 2017 med henblik på
forelæggelse for Den Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF), således at
Kommissionen kan udstede den delegerede retsakt, som forventes at kunne træde i kraft med
virkning fra den 1. januar 2018. Regeringen kan støtte den fælles henstilling om en videreførelse af
det gældende regelsæt for Østersøen suppleret med en undtagelsesbestemmelse for rødspætte, som
må genudsættes ved fiskeri med nærmere definerede redskaber, herunder bundgarn og tejner, på
tilsvarende betingelser som gælder for torsk og laks, og vil otte dage fra oversendelsen af
nærværende notat, lægge dette til grund.
Baggrund
Grundforordningen 1380/2013, særligt artikel 18, lægger op til at styrke det regionale samarbejde
mellem medlemsstater med en direkte forvaltningsmæssig interesse i geografiske områder inden for
rammerne af den fælles fiskeripolitik. De pågældende medlemslande kan med hjemmel i artikel 18 i
1
Regionalt samarbejdsforum om fiskeriforvaltningen i Østersøen, som dels mødes i en bred kreds i BALTFISH Forum
(Østersøens regionale Råd, grønne organisationer, ICES samt berørte medlemslande), dels en BALTFISH High Level Gruppe,
hvor fiskeridirektørerne mødes og beslutter de endelige henstillinger. EU-Kommissionen er repræsenteret i begge fora.
BALTFISH er i Østersøen drivkraften i regionaliseringsprocessen, ikke mindst med hensyn til formulering af fælles henstillinger
på fiskeriområdet.
2
Fisk under bevarelsesmæssig mindstereferencestørrelse må i henhold til grundforordningen ikke sælges, frembydes eller
udbydes til salg til direkte konsum, og anvendelsen begrænses således til andre formål, herunder fiskemel, fiskeolie, foder til
selskabsdyr, tilsætningsstoffer, lægemidler og kosmetik.