Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon 7221 8800
Fax 7262 6790
tbst.dk
Notat
[Sagsnr.]
[Brevdato]
Opsummering af de væsentligste pointer i Lex Luftfart
–
bidrag til svar på TRU alm. del spørgsmål 476.
Dokumentet ”Draft proposal for targeted
initiatives in the aviation sec-
tor concerning fair competition”, i daglig tale kaldet ”Lex Luftfart”, be-
står af to dele. Første del er en cover-skrivelse, der forklarer bag-
grund for initiativet, regeringens generelle holdning til spørgsmålet,
hensigt med initiativets løsningsforslag, samt overvejelser om lovgiv-
ningskompleks. Anden del udgøres af konkrete tekstforslag til lovgiv-
ning.
Første del - coverskrivelse
Baggrunden
for initiativet er en situation, hvor liberaliseringen af luft-
fartsmarkedet har skabt forretningsmuligheder for europæiske selska-
ber, der opererer inden for EU. Skarp konkurrence mellem luftfartssel-
skaber for at reducere driftsomkostninger og øge fleksibiliteten for
luftfartsselskaberne, har resulteret i fremkomsten af nye forretnings-
og ansættelsesmodeller. Markedsliberalisering har dog også været en
drivkraft for ikke-fair konkurrence i form af udnyttelse af ikke-
tilsigtede forskelle blandt medlemsstaternes implementering, anven-
delse og administration af EU-regler og
–forordninger.
Den danske regering finder,
at der bør tages skridt på EU-niveau for
at sikre selskaberne ensartede rammer for en fair konkurrence og for
at sikre acceptable arbejdsforhold for ansatte i den europæiske luft-
fartssektor. Luftfartsselskaberne bør konkurrere på innovation, kvali-
tet og pris og ikke på basis af regelshopping og udnyttelse af huller i
lovgivningen.
Hensigten
med Lex Luftfart er at bidrage til at sikre, at der for ansatte
er klarhed om i hvilken EU medlemsstat, den pågældende er beretti-
get til bl.a. sociale sikringsydelser, hvilket ikke bør være genstand for
hyppige ændringer. Derudover bør arbejdsmiljøet om bord på fly i Eu-
ropa være genstand for ensartet og standardiseret regulering og til-
syn.
Side 1 (3)