Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 704
Offentligt
1765122_0001.png
NOTAT
Opfølgning på tidligere orientering om statsstøtte til udflytning af
danske arbejdspladser til andre EU-lande
1. Baggrund
I december 2016 orienterede Erhvervsministeriet Folketinget om, at
Danmark havde taget initiativ til at udarbejde et fælles ministerbrev til
kommissær Magrethe Vestager, hvori der udtryktes bekymring over et
forslag til at lempe reglerne for statsstøtte til udflytning af arbejdsplader.
Brevet blev sendt af erhvervsministeren til kommissær Vestager, med den
svenske, norske og franske erhvervsminister som medunderskrivere.
Brevet var foranlediget af Kommissionens forslag til ændring af den ge-
nerelle gruppefritagelsesforordning på statsstøtteområdet, der lagde op til
at indføre mulighed for
lovligt
at yde statsstøtte til udflytning af arbejds-
pladser under visse betingelser.
Kommissionen har, i den netop offentliggjorte reviderede gruppefritagel-
sesforordning, taget de danske indvendinger til efterretning, og tilpasset
sit oprindelige forslag i overensstemmelse med den danske holdning.
Formålet med nærværende orientring er at give en status på retsstillingen
vedrørende statsstøtte til udflytning af arbejdsplader.
2. Statsstøttereglerne og Kommissionens oprindelige forslag
Den absolutte hovedregel efter de eksisterende regler er, at hvis der er
årsagssammenhæng mellem statsstøtte og en virksomheds relokalisering
af sine aktiviteter til det land hvor støtten ydes, kan Kommissionen erklæ-
re støtten uforenelig med det indre marked.
Når der ydes regional investeringsstøtte, samtidig med at en virksomhed
flytter sine aktiviteter, skal medlemsstaten anmelde støtten til Kommissi-
onen og opnå en godkendelse, før støtten kan iværksættes.
Kommissionen iværksatte i marts 2016 en høring over et udkast til revisi-
on af den generelle gruppefritagelsesforordning på statsstøtteområdet.
Kommissionen har enekompetence til at ændre gruppefritagelsen. Med-
lemsstaterne har således alene udtaleret under revisionsprocessen.
Gruppefritagelsen definerer en række områder, hvor støtte kan ydes lov-
ligt af medlemsstater uden forudgående anmeldelse og godkendelse hos
Kommissionen. I udkastet lagde kommissionen op til, at statsstøtte til
udflytning af arbejdspladser i visse tilfælde kunne ydes lovligt
dvs.
”gruppefritages”.
29. maj 2017
16/01843-76
sbk-dep
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 704: Notat om statsstøtte til udflytning af danske arbejdspladser til andre EU-lande
2/3
Ifølge udkastet skulle der fremover kun ske anmeldelse til Kommissio-
nen, hvis støtten medførte
væsentlige
tab af arbejdspladser. Ved
”væsent-
lige” skulle, efter Kommissionens oprindelige udkast, forstås tab af
mindst 100 jobs eller tab af mindst 50 % af arbejdspladserne i en virk-
somhedsenhed.
Som Folketinget er orienteret om i december 2016, har den danske rege-
ring arbejdet for, at statsstøtte ikke anvendes til udflytning af arbejdspla-
der, og at al statsstøtte, der har dette formål, skal gøres til genstand for
anmeldelse til Kommissionen. Danmark kunne således ikke støtte indfø-
relsen af en sådan tærskel, idet et land som Danmark også ville opleve tab
af fx 50 jobs eller mindre
som ”væsentlig”.
3. Kommissionens justering af forslaget i overensstemmelse med
dansk holdning
Kommissionen har 17. maj 2017 vedtaget og offentliggjort den reviderede
gruppefritagelsesforordning. Det kan konstateres, at Kommissionen har
taget den danske bekymring til efterretning.
Kommissionen har ikke medtaget det oprindelige forslag om, at statsstøtte
til udflytning af færre end 100 arbejdspladser eller mindre end 50 % af
arbejdsstyrken, kunne ydes lovligt.
Med de nye regler er der skabt klarhed om, at muligheden for at yde støtte
uden anmeldelse til Kommissionen (gruppefritaget støtte) ikke kan benyt-
tes, hvis støtten medfører udflytning af arbejdspladser.
For at kunne modtage regionalstøtte efter gruppefritagelsesforordningen
skal støttemodtageren
efter de nye regler
erklære:
At virksomheden ikke inden for de seneste 2 år fra ansøgnings-
tidspunktet har flyttet sine aktiviteter til den medlemsstat hvor
støtten ydes.
At en sådan flytning ikke vil finde sted så længe den støttede ak-
tivitet pågår, og i 2 år efter den støttede aktivitet er afsluttet.
Erklæringen er en gyldighedsbetingelse for støtten. Det vil sige, at støtten
kun er forenelig med det indre marked efter traktatens artikel 107, stk. 3,
og fritaget for anmeldelsespligten i traktatens artikel 108, stk. 3, hvis be-
tingelsen er opfyldt.
Hvis ikke virksomheden afgiver erklæringen, eller erklæringen er baseret
på urigtige oplysninger, vil Kommissionen kunne erklære støtten for
ulovlig.
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 704: Notat om statsstøtte til udflytning af danske arbejdspladser til andre EU-lande
3/3
4. Danske sager om udflytning af arbejdsplader
Der stor politisk bevågenhed på de
såkaldte ”udflytningssager”
i Danmark
hvilket er foranlediget af flere danske sager om udflytning af arbejder-
pladser til andre EU-lande med mulig statsstøtte. Derfor arbejder Er-
hvervsministeriet sammen med Udenrigsministeriet på at sikre, at produk-
tion og arbejdspladser ikke flyttes ud af Danmark med EU-støtte eller
national statsstøtte.
Et eksempel på en tidligere verserende udflytningssag er sagen vedrøren-
de virksomheden Kongskilde Industries. Her nedlagde man 125 arbejds-
pladser i Sønderborg og flyttede produktionen til Polen. Kommissionen
kunne bekræfte, at virksomheden tidligere havde modtaget statsstøtte og
EU-støtte, men lukkede dog efterfølgende sagen, idet det ikke konkret
kunne påvises, at der var årsagssammenhæng mellem støtten og udflyt-
ningen af arbejdsplader.
Der verserer fortsat én dansk udflytningssag vedrørende virksomheden
Martin Professional, der tidligere var etableret i Frederikshavn, men som
blev flyttet til Ungarn med mulig national ungarsk støtte på omkring 5
mio. EUR. Erhvervsministeriet holder sig løbende opdateret om denne
sag. Seneste melding fra Kommissionen er dog, at Kommissionen indtil
videre afventer svar på en række spørgsmål, der er stillet til de ungarske
myndigheder. Ministeriet følger løbende op på denne sag.