Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 727
Offentligt
1767746_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
2. juni 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 324 (Alm. del) af 3. maj
2017 stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF)
Spørgsmål
I
den økonomiske analyse ”Indvandreres nettobidrag til offentlige finanser” be-
skrives på side 65 forskellen i forudsætninger i to folketingssvar. Kan ministeren
oplyse, hvilke forudsætninger der er brugt til beregningen af analysens resultater
vedr. østeuropæiske indvandreres nettobidrag?
Svar
I analysen
Indvandreres nettobidrag til de offentlige finanser
fra april 2017 opgøres for-
skellig befolkningsgruppers nettobidrag til de offentlige finanser, herunder ind-
vandrere fra de nye østeuropæiske EU-medlemslande, der er blevet medlemmer af
EU siden 2004.
Som det fremgår af analysen, er der tidligere afgivet svar til Folketingets finansud-
valg angående virkningen på de offentlige finanser af indvandringen fra Østeuro-
pa. I besvarelsen af spørgsmål nr. 69 fra Finansudvalget, februar 2014 indebar
personer med østeuropæisk statsborgerskab en nettoudgift på 0,5 mia. kr. i 2010,
mens ovennævnte analyse fra Finansministeriet viser et positivt nettobidrag på
godt 0,6 mia. kr. i 2014 for indvandrere fra Østeuropa
afgrænset på baggrund af
Danmarks Statistik definition af indvandrere,
jf. tabel 1.
Forskellen afspejler blandt andet, at der i den nye analyse fra Finansministeriet er
anvendt oprindelsesland og ikke statsborgerskab til afgrænsning af østeuropæere.
Hvis der i stedet var anvendt statsborgerskab til afgrænsning af østeuropæere, ville
østeuropæere indebære en nettoudgift på omkring 0,2 mia. kr. i 2014.
Det andet svar til Folketingets finansudvalg, der henvises til i analysen, er besva-
relsen af spørgsmål nr. 109 fra februar 2013, hvor afgrænsningen af indvandrere
fra Østeuropa er baseret på Danmarks Statistiks definition af indvandrere
som i
den nye analyse fra Finansministeriet. Opgørelsen for 2010 heri viser, at indvan-
dringen fra Østeuropa havde en omtrent neutral virkning på de offentlige finan-
ser.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 727: Kopi af FIU alm. del - svar på MFU spm. 324 om, hvilke forudsætninger der er brugt til beregningen af analysens resultater vedr. østeuropæiske indvandreres nettobidrag, fra finansministeren
1767746_0002.png
Side 2 af 4
Tabel 1
Sammenligningstabel over FMs analyser vedrørende virkningen på de offentlige finanser af indvandringen
fra Østeuropa
FIU 109, 2013
Virkning på de offentlige finan-
ser, mia. kr. i årets priser
År for opgørelse
Afgrænsning af indvandrere
Afgrænsning af Østeuropa
Antal indvandrere fra Østeuropa
ved den pågældende afgrænsning, i
1.000 helårspersoner
Medtagne offentlige indtægter
Medtagne offentlige udgifter
0,0
2010
1)
DSTs definition af ind-
vandrere
Samme afgrænsning
som ved ØA 2017, men
inkl. Malta og Cypern og
ekskl. Kroatien
51
FIU 69, 2014
-0,5
2010
2)
Udenlandske statsbor-
gere
Samme afgrænsning
som ved ØA 2017, men
ekskl. Kroatien
56
ØA 2017
0,6
2014
DSTs definition af ind-
vandrere
Nye medlemslande af
EU siden 2004
81
Samtlige indtægter
Samtlige udgifter
Indkomstskatter og
Indkomstskatter og
forbrugsafgifter mm.
3)
forbrugsafgifter mm.
4)
Overførsler og offentlige Overførsler og offentlige
serviceudgifter
serviceudgifter
Anm.: 1) Virkningen på de offentlige finanser er opgjort for årene 2005-2010, men kun 2010 indgår i ovenstående
tabel. 2) Virkningen på de offentlige finanser er opgjort for årene 2005-2011, men kun 2010 indgår i
ovenstående tabel. Det bemærkes, at gennemgangen af FIU 69 i den økonomiske analyse fra 2017 vedrører
opgørelsesåret 2011, hvor virkningen på de offentlige finanser af indvandringen fra Østeuropa var -0,6 mia.
kr., og antallet af østeuropæiske indvandrere var ca. 63.000 helårspersoner ved den pågældende afgrænsning.
3) Indtægterne fra forbrugsafgifter er opgjort som 15 pct. af disponibel indkomst. 4) Indtægterne fra
forbrugsafgifter er opgjort som 20 pct. af disponibel indkomst.
Kilde: Egne beregninger
De nye EU-medlemslande udgøres i analysen fra 2017 af 11 Østeuropæiske lande,
der tæller Bulgarien, Polen, Rumænien, Ungarn, Estland, Letland, Litauen, Kroati-
en, Slovenien, Tjekkiet og Slovakiet. Dette afviger fra folketingsvaret fra 2013, idet
Cypern og Malta var indeholdt i afgrænsningen af Østeuropa, hvorimod Kroatien,
der blev medlem af EU i 2013, ikke var medtaget.
Indvandrere fra de nye østeuropæiske EU-medlemslande udgjorde i 2014 ca.
81.000 personer, hvilket netto er 1.000 personer højere, end hvis afgrænsningen af
østeuropæiske indvandrere fra folketingssvaret fra 2013 var blevet benyttet. Af-
grænsningen af indvandrere fra de nye østeuropæiske medlemslande, der blev
benyttet i analysen fra 2017, er således relativt enslydende med afgrænsningen fra
folketingsvaret fra 2013.
Forskellen i de to opgørelser afspejler derfor i høj grad året for opgørelsen af
gruppernes nettobidrag, idet befolkningsgruppers nettobidrag blandt andet påvir-
kes af den gældende lovgivning, konjunkturerne og særlige begivenheder. Fra 2010
til 2014 er konjunktursituationen således væsentligt forbedret, hvilket medfører, at
indvandreres nettobidrag forbedres, da flere kommer i arbejde, og dermed bidra-
ger positivt til de offentlige finanser, og færre dermed modtager offentlige over-
førsler. Endvidere steg gruppen af indvandrere fra de nye østeuropæiske EU-
medlemslande markant fra 2010 til 2014. Således udgjorde gruppen 51.000 i 2010
mod 81.000 i 2014. Dette påvirker alt andet lige gruppens samlede nettobidrag til
de offentlige finanser.
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 727: Kopi af FIU alm. del - svar på MFU spm. 324 om, hvilke forudsætninger der er brugt til beregningen af analysens resultater vedr. østeuropæiske indvandreres nettobidrag, fra finansministeren
Side 3 af 4
Endelig afspejler forskellene i de to opgørelser også forskelle i de beregningstekni-
ske antagelser, opgørelserne bygger på. Således indeholder det opgjorte nettobi-
drag i folketingssvaret fra 2013 kun en delmængde af de samlede offentlige ind-
tægter og udgifter, mens analysen fra 2017 fordeler samtlige offentlige indtægter
og udgifter ud på befolkningen.
En række indtægts- og udgiftsområder kan uden videre fordeles ud på befolknin-
gen på baggrund af Danmarks Statistiks registre. Det er fx tilfældet for indkomst-
skatter, ejendomsskatter samt udgifter til overførselsindkomster.
For de øvrige indtægts- og udgiftsområder er individualiseringen så vidt muligt
foretaget på baggrund af registeroplysninger om aktivitetsmål og beregnede en-
hedsudgifter (fx udgifter til uddannelse, sundhed og børnepasning) eller ved lov-
modelberegninger ud fra gældende regler (fx vægtafgift og registreringsafgift). Der
er imidlertid en række indtægts- og udgiftsområder, som ikke er knyttet direkte til
den enkelte, eller hvor der ikke foreligger registeroplysninger. Dette gælder fx for
indtægterne fra selskabs- og produktionsskatter, forbrugsafgifter og udgifter til
visse former for kollektivt forbrug. I disse tilfælde er det derfor nødvendigt at
anvende forskellige fordelingsnøgler til individualiseringen.
Produktionsskatter og forbrugsafgifter er fordelt ud på befolkningen på baggrund
af den enkeltes disponible indkomst, da disse beregningsteknisk antages, at blive
overvæltet i højere priser. Indtægterne fra selskabsskatter er fordelt ud på befolk-
ningen på baggrund af den enkeltes lønindkomst, da det beregningsteknisk anta-
ges, at højere selskabsskatter overvæltes i lavere lønninger.
Opgørelsen af de enkelte borgeres træk på de offentlige serviceydelser tager ud-
gangspunkt i Økonomi- og Indenrigsministeriets opgørelse af det individuelle
offentlige forbrug, der er blevet suppleret med registeranalyser indenfor udgifts-
områderne retsvæsen, aktive beskæftigelsesindsats og asyl. Endelig er udgifterne til
udsatte personer indeholdt i analysen, idet datagrundlaget fra
Socialpolitisk redegørelse
(2016)
af det tidligere Social- og Indenrigsministerie er medtaget.
For yderligere dokumentation vedrørende de anvendte fordelingsnøgler, der er
benyttet til individualiseringen af de offentlige indtægter og udgifter, henvises til
bilag 1
i analysen
Indvandreres nettobidrag til de offentlige finanser
fra april 2017.
Ved begge de tidligere svar til Folketinget var alene indtægterne fra personlig be-
skatning og forbrugsafgifter medtaget. Indtægter fra bl.a. selskabsskat og PAL-
skat, var således ikke indeholdt, ligesom en mindre andel af de samlede indtægter
fra produktions- og forbrugsafgifter var indeholdt. På udgiftssiden indeholdt de
tidligere svar alene overførsler, serviceydelser og kollektivt forbrug. Udgifter til
bl.a. subsidier, internationale organisationer (herunder EU) og offentlige investe-
ring var således ikke medtaget. Det bemærkes, at udgifterne til retsvæsen, den
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 727: Kopi af FIU alm. del - svar på MFU spm. 324 om, hvilke forudsætninger der er brugt til beregningen af analysens resultater vedr. østeuropæiske indvandreres nettobidrag, fra finansministeren
Side 4 af 4
aktive beskæftigelsesindsats, asyl, og udsatte personer var fordelt fladt ud på be-
folkningen i de tidligere svar til Folketinget.
Da analysen fra april 2017 indeholder samtlige offentlige indtægter og udgifter,
vurderer Finansministeriet, at denne opgørelse er mere retvisende for indvandre-
res bidrag til de offentlige finanser.
Det bemærkes slutteligt, at Finansministeriet arbejder på en ny analyse, der bl.a.
belyser indvandreres nettobidrag i de kommende årtier. Finansministeriet forven-
ter, at offentliggøre analysen i løbet af 3. kvartal 2017.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister