Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 73
Offentligt
1682613_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 24. oktober 2016
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr.1171 (MOF alm. del) stillet 29. september
2016 efter ønske fra Maria Reumert Gjerding (Ø).
Spørgsmål nr. 1171
”Hvad kan ministeren oplyse om det franske forbud mod engangsplastikservice? Hvis
Europakommissionen er positivt indstillet over for et forbud, kan ministeren så forestille sig et
tilsvarende forbud i Danmark, og findes der i dag producenter, der vil kunne levere et alternativ til den
oliebaserede engangsservice (jf. ”France bans plastic cups, plates and cutlery” i The Independent
den 17. september 2016)?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen og Miljøstyrelsen, som oplyser følgende:
”Det kan generelt om fødevarekontaktmateriale oplyses, at alle fødevarekontaktmaterialer, herunder
engangsservice, skal leve op til kravene i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1935/2004 om materialer og genstande bestemt til kontakt med fødevarer. I medfør af denne
forordning er der fastsat særforanstaltninger for fødevarekontaktmaterialer af plast i Kommissionens
forordning (EF) nr. 10/2011 om plastmaterialer og -genstande bestemt til kontakt med fødevarer.
Den franske lov indebærer overordnet et forbud mod at stille engangskrus, -glas, og – tallerkener af
plast til rådighed, med undtagelse af hjemmekomposterbart engangsservice bestående helt eller delvis
af biomaterialer, med effekt fra 1. januar 2020.
Der kan i dag allerede anskaffes engangsservice af andre materialer end fossil plast. De kan fx være
fremstillet af træ, pap, papir og bionedbrydelig plast.
Der er i Danmark og EU gode eksisterende tekniske muligheder for genanvendelse af plast, herunder
engangsservice. Derimod kan der kan være større udfordringer ved at genanvende bionedbrydelig
plast samt madforurenet engangsservice lavet af træ, pap og papir.
Den franske lovs undtagelse for hjemmekomposterbart engangsservice må forventes at betyde en øget
brug af dette, hvis det gennemføres. Øget brug af biologisk nedbrydeligt plast medfører en række
uhensigtsmæssigheder, fx udgør biologisk nedbrydeligt plast en risiko for at ødelægge øvrig
plastgenanvendelse, hvis den bionedbrydelige plast blandes sammen med denne, enten bevidst eller
ved fejlsorteringer. Øget brug af bionedbrydeligt plast kan eventuelt også risikere at føre til øgede
mængder af henkastet affald og uhensigtsmæssige vaner, hvis folk får indtrykket af, at affald med
fordel kan smides i naturen. Størstedelen af det bionedbrydelige plastik, der findes på markedet i dag,
kan kun nedbrydes biologisk under ganske særlige forhold i industrielle komposteringsanlæg.”
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 73: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 1171 om det franske forbud mod engangsplastikservice m.v., fra miljø- og fødevareministeren
./.
På det foreliggende grundlag vil regeringen derfor ikke på nuværende tidspunkt kunne støtte det
franske forbud. En kopi af den franske lov er vedlagt.
Esben Lunde Larsen
/ Claus Torp
2