Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 74
Offentligt
1682641_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. august 2016
Forebyggelseskontoret
Afshin Berahmand
2016-0030-4723
2030097
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 800 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. juli 2016. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pind
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 74: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 966 om ytringsfrihed og den Europæiske Menneskerettighedsdomstols retspraksis i forhold til forsvar af lovlig tale, fra justitsministeren
Spørgsmål nr. 800 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”EU er på vej til at fjerne
din ytringsfrihed” bragt på trykkefrihed.dk den 21. juni 2016
og herunder oplyse, i hvilket omfang de nye online talekodeks
er gennemført, hvordan regeringen forholder sig og vil forhol-
de sig til disse initiativer, og om ministeren anser de online ta-
lekodeks og ekskluderingen af visse personer som følge heraf
som rimelige?”
Svar:
Europa-Kommissionen indgik den 1. juni 2016 en aftale med Facebook,
Twitter, YouTube og Microsoft om et adfærdskodeks med retningslinjer
for, hvordan udbredelsen af ulovlig hadefuld tale på internettet skal be-
kæmpes i Europa. Her forpligter IT-virksomhederne sig til at håndtere
ulovlig hadefuld tale på internettet. De skal bl.a. uddanne deres medarbej-
dere og gennemgå anmeldelser om ulovlig hadefuld tale inden for 24 timer
og om nødvendigt fjerne eller blokere adgangen til indholdet.
Det fremgår af adfærdskodekset, at ulovlig hadefuld tale defineres på bag-
grund af Rådets rammeafgørelse 2008/913/RIA af 28. november 2008 om
bekæmpelse af visse former for og tilkendegivelser af racisme og frem-
medhad. Ulovlig hadefuld tale omfatter ifølge dennes art. 1, stk. 1, litra a,
enhver ”offentlig tilskyndelse til vold eller had rettet mod en gruppe af
personer eller et medlem af en sådan gruppe, der er defineret under henvis-
ning til race, hudfarve, religion, herkomst eller national eller etnisk oprin-
delse.” Det fremgår endvidere af præamblen til Rammeafgørelsen, at den
er begrænset til bekæmpelse af visse særlig grove former for racisme og
fremmedhad.
Samtidig understreges det i adfærdskodekset, at hensynet til ytringsfrihe-
den i bestræbelserne på at håndtere ulovlig hadefuld tale på internettet,
vejer endog meget tungt. Ytringsfrihed omfatter således ifølge adfærdsko-
dekset, der citerer den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, også tale
og budskaber, der ”krænker, støder eller forstyrrer staten eller en del af be-
folkningen”.
Som jeg også gav udtryk for i min besvarelse af spørgsmål nr. S 651, som
medlem af Folketinget Peter Kofod Poulsen (DF) stillede mig den 15. fe-
bruar 2016, er jeg af den opfattelse, at ytringsfrihed er helt central i et
demokratisk samfund.
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 74: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 966 om ytringsfrihed og den Europæiske Menneskerettighedsdomstols retspraksis i forhold til forsvar af lovlig tale, fra justitsministeren
Samtidigt må vi også erkende, at der er brug for en bred indsats – som
også omfatter internetindustrien – hvis vi skal komme hadforbrydelser på
internettet til livs. Da aftalen indebærer, at IT-virksomhederne ved modta-
gelse af en anmeldelse skal foretage en nøgtern og balanceret vurdering
under hensyn til ytringsfriheden, synes jeg derfor, at der er tale om et godt
og nyttigt initiativ for at imødegå den kraftige stigning i ekstremistisk pro-
paganda og ulovlig hadefuld tale, som vi desværre oplever i disse år.
3