Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 77
Offentligt
1682669_0001.png
MINISTEREN
Færøudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
26. oktober 2016
2016-4804
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Færøudvalget har i brev af 28. september 2016 stillet mig følgende spørgsmål
(FÆU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Magni Arge (T).
Spørgsmål nr. 22:
Kan ministeren redegøre for de potentielle hindringer for, at Færøerne indgår i
det Fælles Europæiske Luftfartsområde (FELO) på samme vis som Island, Nor-
ge og visse lande på Balkan, der allerede er med i aftalen?
Svar:
Det Fælles Europæiske Luftfartsområde (FELO) er baseret på en multilateral
aftale, der i 2006 blev indgået mellem det daværende EF og dets medlemsstater
og ni lande på Balkan samt Norge og Island. Aftalen kan siges at udvide
EU/EØS’ indre marked for luftfart til også at omfatte hele Balkan og dermed
give alle luftfartsselskaber fra de deltagende lande adgang til det samlede mar-
ked på basis af EU’s bestemmelser for luftfart. Der er fastsat overgangsordnin-
ger for hvert af de lande, som ikke er medlem af EU/EØS.
Færøerne har tilkendegivet interesse for at blive tilsluttet FELO-aftalen. Hvis
dette gennemføres, vil færøske luftfartsselskaber og alle andre luftfartsselska-
ber hjemmehørende hos en part omfattet af FELO-aftalen efter en evt. over-
gangsperiode kunne flyve på lige vilkår i det udvidede FELO-område, herunder
mellem Færøerne og Danmark.
Der har i nogen tid været kontakt mellem danske og færøske myndigheder og
Europa-Kommissionen om, hvordan en færøsk tilslutning kan realiseres. Der
kan eventuelt blive tale om, at Færøerne søges inkorporeret i kraft af en til-
lægsprotokol til FELO-aftalen. Kommissionen skal i så fald beslutte, at den vil
fremsætte et forslag om at indlede forhandlinger med Danmark og Færøerne
om en sådan protokol.
Dette forslag med mandat til forhandlingerne skal behandles og vedtages af
EU-medlemslandene i Transportministerrådet. Senere vil forhandlingsresulta-
tet skulle godkendes af disse lande og af Færøerne og formentlig også af de øv-
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 77: Kopi af FÆU alm. del - svar på spm. 22 om de potentielle hindringer for, at Færøerne indgår i det Fælles Europæiske Luftfartsområde, fra transport- og bygningsministeren
1682669_0002.png
rige lande i FELO-aftalen. Der kan ikke på nuværende tidspunkt siges noget
om, hvordan de forskellige parter vil stille sig i denne proces.
Da ansvaret for luftfartsområdet ikke er overtaget af Færøerne, er der tale om
dansk ansvarsområde. Derfor vil både Danmark og Færøerne som led i en til-
slutning skulle forpligte sig til, at lovgivningen for Færøerne lever op til EU's
bestemmelser på luftfartsområdet i samme omfang, som de øvrige ikke-EU-
parter i FELO-aftalen. Lovgivningen for Færøerne på luftfartsområdet skal
således stort set svare til EU’s bestemmelser.
Dette vil i udgangspunktet være lettere for Færøerne end for de andre parter i
FELO-aftalen, idet luftfartsområdet for Færøernes vedkommende hører under
danske myndigheders kompetence, og dansk luftfartslovgivning (og dermed
EU’s) på de fleste punkter i forvejen også er gældende for færøsk luftfart. Det
vil dog først i forbindelse med eventuelle forhandlinger blive klart, hvilke kon-
krete betingelser EU vil stille, herunder eventuelle undtagelser. Det kan derfor
ikke på nuværende tidspunkt vurderes, om der i den forbindelse kan opstå van-
skeligheder i processen.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt