MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
27. juni 2017
2017-3612
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 7. juni 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Julie Skovsby (S).
Spørgsmål nr. 574:
Er det korrekt, at Danmark har forpligtet sig til, at TEN-T-nettet skal være fuldt
udbygget i år 2030, og hvilke konkrete anlægsprojekter skal stå færdige i 2030,
for at Danmark lever op til sine forpligtelser, jf. artiklen ”Lose: EU-kattelem
kan hjælpe tredje motorvejsspor på vej”, bragt på www.tv2fyn.dk den 2. maj
2017?
Svar:
Det fremgår af TEN-T-forordningens (EU/1315/2013) artikel 38-39, at med-
lemslandene skal sørge for, at TEN-T-infrastrukturen på det såkaldte TEN-T-
hovednet skal leve op til en række krav senest ved udgangen af år 2030. Krave-
ne vedrører særligt jernbaneinfrastrukturen. På vejområdet findes krav vedrø-
rende rastepladser og adgangen til alternative rene brændstoffer.
E20, Fynske Motorvej, ligger på den såkaldte TEN-T-hovednetkorridor Skan-
dinavien-Middelhavet. Europa-Kommissionen, de involverede medlemslande
(Finland, Sverige, Danmark, Tyskland, Østrig, Italien, Malta og Norge som
associeret medlem) og øvrige transportaktører samarbejder bl.a. om at øge
kapaciteten på korridoren ved at bekæmpe flaskehalse i transportsystemet. En
forøget kapacitet på motorvejen over Vestfyn er således ikke blot en vigtig nati-
onal prioritet, men også bredere for transportforbindelserne imellem Skandi-
navien og resten af Europa.
TEN-T-forordningen eller anden EU-lovgivning forpligter dog ikke Danmark
til, at bestemte motorvejsstrækninger skal være udbygget i et givent år, fx
2030. Det gælder således heller ikke motorvejen over Vestfyn.
Der er ingen tvivl om, at motorvejen over Vestfyn på strækningen fra Nørre
Aaby til Odense Vest er trafikalt belastet. Jeg er derfor også meget opmærksom
på behovet for at løse dette problem.