Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 814
Offentligt
1778492_0001.png
Folketingets Erhvervs, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
11. juli 2017
Besvarelse af spørgsmål 166 alm. del stillet af udvalget den 22. juni
efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre både for EU’s-
og de danske udbudsreglers be-
tydning for indkøb af varer fra besatte områder, f.eks. fra israelske bosæt-
telser på Vestbredden, herunder om en kommune kan beslutte ikke at ind-
købe varer fra besatte områder?
Svar:
Såvel EU’s udbudsdirektivs
artikel 70 som udbudslovens § 176 giver mu-
lighed for, at en ordregiver kan fastsætte særlige betingelser for gennem-
førelsen af en kontrakt, hvis betingelserne er forbundet med kontraktens
genstand.
Det afgørende for, hvilket regelsæt det er, der sætter rammerne for betin-
gelserne, som ordregivere må stille og dermed hvilken vurdering, der skal
foretages, er kontraktens værdi og karakter. Grundet tærskelværdiernes
lave værdi vil en kontrakt ofte ligge over EU’s tærskelværdier, hvorfor det
ofte er EU’s udbudsdirektiv, der sætter rammerne for, hvilke betingelser
ordregivere må stille.
I forhold til det stillede spørgsmål er det vurderingen, at en
generel
ind-
købspolitik for en offentlig ordregiver, der bestemmer, at der ikke må ind-
købes varer produceret, fabrikeret mv. fra et bestemt geografisk område,
næppe vil være i overensstemmelse med princippet om ligebehandling el-
ler have den fornødne tilknytning til kontraktgenstanden Det vil dog skulle
bero på en konkret vurdering.
Mulighederne for at opstille geografiske krav til en vares produktionssted
mv. i et
specifikt
udbud vil altid bero på en konkret vurdering af, om der i
udbuddet er den fornødne sammenhæng mellem et sådan krav og kontrak-
tens genstand. Det kan tænkes, at der fx kan identificeres en sammenhæng
mellem krav til en vare og dens oprindelsessted, men det har formodningen
imod sig, at oprindelsesstedet generelt har en sådan sammenhæng til gen-
standen.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 814: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 166 om ministeren vil redegøre både for EU’s- og de danske udbudsreglers betydning for indkøb af varer fra besatte områder, fra erhvervsministeren
2/2
I det følgende redegøres der for, hvornår en kontrakt er omfattet af EU’s
udbudsdirektiv og hvornår en kontrakt er omfattet af udbudslovens regler.
Er der tale om kontrakt, der har en værdi på
over
EU’s tærskelværdier (ca.
1 mio. kr. for statslige opgaver og ca. 1,5 mio. kr. for kommunale og regi-
onale opgaver) er det EU’s udbudsdirektiv, der sætter rammerne for,
hvilke
særlige betingelser ordregivere må stille. En ordregiver kan kun stille krav,
der er forenelige med ligebehandlingsprincippet, gennemsigtighedsprin-
cippet og proportionalitetsprincippet. Det betyder i praksis, at det som ho-
vedregel en forudsætning, at betingelserne skal knytte sig til kontraktens
udførelse eller har sammenhæng med kontraktens genstand.
Det samme gør sig gældende, hvis der er tale om en kontrakt, der har en
værdi på under
EU’s tærskelværdier, men hvor
kontrakten har klar græn-
seoverskridende interesse. Ved klar grænseoverskridende interesse forstås,
at en ordregiver vurderer, at en virksomhed i en anden medlemsstat kan
være interesseret i at byde på en kontrakt.
Er der tale om en kontrakt, der har en værdi
under
EU’s tærskelværdier og
hvor kontrakten ikke har klar grænseoverskridende interesse, vil staten,
kommuner og regioner være omfattet af de almindelige forvaltningsretlige
principper om saglig forvaltning og kravet om forsvarlig økonomisk for-
valtning.
Foruden udbudsreglerne kan det desuden bemærkes, at alle varer, der kø-
bes af danske ordregivere, skal opfylde gældende dansk ret, herunder even-
tuelle importrestriktioner.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen