Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 869
Offentligt
1786161_0001.png
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 869: Notat om komitésag om godkendelse af GMO raps MON88302 x Ms8 x Rf3, MON88302 x Ms8 og MON88302 x Rf3
1786161_0002.png
ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse eller ingen udtalelse,
vedtager Kommissionen forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder den 14.
september 2017.
Formål og indhold
I december 2013 indsendte Monsanto Europe og Bayer CropScience en ansøgning om godkendelse af
rapskrydsningen MON88302 x Ms8 x Rf3 og underkombinationer heraf til fødevarer- og foderbrug samt import
og forarbejdning i henhold til reglerne i GMO-forordningen.
Raps MON88302 x Ms8 x Rf3 kombinerer egenskaberne fra de allerede godkendte raps MON88302, Ms8 og Rf3.
Rapsen indeholder ikke antibiotikaresistensgener.
Raps MON88302 udtrykker proteinet CP4 ESPS, som gør rapsen tolerant over for glyphosat-baserede
ukrudtsmidler. Ms8 udtrykker Barnase og PAT proteiner, mens Rf3 udtrykker Barstar og PAT. Barnase og Barstar
kontrollerer planternes han-sterilitet, mens PAT gør planterne tolerante overfor glufosinat ammonium-baserede
ukrudtsmider. Hybriden MON88302 x MS8 x RF3 indeholder dermed fire indsatte gener;
barnase
og
barstar,
som medvirker til etablering og ophævelse af han-sterilitet, samt
cp4-epsps
og
pat,
som giver tolerance over for
sprøjtemidler af henholdsvis glyphosat og glufosinat-ammonium typen.
Den sundheds- og ernæringsmæssige kvalitet af raps MON88302 x Ms8 x Rf3 og dens underkombinationer
adskiller sig ifølge ansøgningen ikke fra konventionel, ikke-genmodificeret raps. Udover dokumentation for den
sundheds- og ernæringsmæssige kvalitet af rapsen var ansøgningen i henhold til reglerne ledsaget af et forslag til
miljømæssig overvågning.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har med en udtalelse af 10. april 2017 vurderet, at raps
MON88302 x Ms8 x Rf3 og underkombinationerne MON88302 x Ms8 og MON88302 x Rf3 ved de påtænkte
anvendelser er lige så sikre at anvende som tilsvarende produkter fra ikke-genmodificeret raps med hensyn til
potentielle effekter på menneskers og dyrs sundhed og på miljøet.
EFSA har i sin vurdering taget hensyn til de specifikke spørgsmål og bekymringer, der var indsendt af EU-
medlemsstaterne i forbindelse med høringen af de kompetente myndigheder i henhold til artikel 6 og 18 i GMO-
forordningen.
EFSA har desuden konkluderet, at den miljømæssige monitoreringsplan i form af en generel overvågningsplan
indsendt af ansøger er på linje med de tiltænkte anvendelser af sojaen.
Godkendelsens omfang
Kommissionens forslag lægger op til, at der gives tilladelse til import, forarbejdning og markedsføring af
fødevarer og foderstoffer, som indeholder, består af eller er fremstillet af raps MON88302 x Ms8 x Rf3 eller af
underkombinationerne MON88302 x Ms8 og MON88302 x Rf3. Samtidig gives godkendelse til anden industriel
brug på lige fod med konventionel raps. Godkendelsen omfatter ikke dyrkning af de tre typer raps i EU.
Godkendelsen vil gælde fra datoen for offentliggørelse af en eventuel beslutning om godkendelse i EU-Tidende.
Beslutningen vil gælde i 10 år fra denne dato. Såfremt godkendelsen ønskes opretholdt efter udløb af 10 års
fristen, vil der skulle ansøges om re-godkendelse.
Side 2/5
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 869: Notat om komitésag om godkendelse af GMO raps MON88302 x Ms8 x Rf3, MON88302 x Ms8 og MON88302 x Rf3
1786161_0003.png
Mærkning
Produkter til fødevarer- eller foderbrug, der består af, indeholder eller er fremstillet af raps MON88302 x Ms8 x
Rf3, MON88302 x Ms8 og MON88302 x Rf3 skal i henhold til forslaget mærkes til den endelige forbruger med
”genetisk modificeret
raps”
eller ”fremstillet af genetisk modificeret
raps”
i overensstemmelse med de almindelige
GMO-mærkningsregler.
Teksten ”Ikke til dyrkning” skal fremgå af mærkningen af foder og produkter til andre formål end fødevare-
og
foderbrug, hvis disse indeholder eller består af spiredygtige kerner af de genmodificerede raps.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens holdning,
at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
En vedtagelse af forslaget kræver ikke implementering og har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser i Danmark,
idet området overordnet er reguleret af en forordning, og dermed er reglerne umiddelbart anvendelige i Danmark.
De enkelte beslutninger er rettet til bestemte virksomheder og umiddelbart gældende for disse.
Konsekvenser
Forslaget har ikke samfundsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser og vurderes ikke at indebære
administrative byrder. Det vurderes, at forslaget kan have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser for den
animalske produktion i Danmark, idet en manglende godkendelse vil kunne afskære erhvervet fra forsyningen af
gængse råvarer på verdensmarkedet. Godkendelsen af de konkrete GM raps forventes desuden ikke at medføre
ændringer af det eksisterende importmønster.
Med hensyn til de sundheds- og miljømæssige konsekvenser af anvendelsen af raps MON88302 x Ms8 x Rf3,
MON88302 x Ms8 og MON88302 x Rf3 konkluderer EFSA, at de tre rapstyper ved de påtænkte anvendelser er
lige så sikre som tilsvarende konventionel, ikke-genmodificeret raps med hensyn til potentielle effekter på
menneskers og dyrs sundhed og på miljøet. Dette indebærer blandt andet, at de nye proteiner, der dannes som
følge af genmodificeringen, vurderes at være sundhedsmæssigt uproblematiske.
DTU Fødevareinstituttet har ligeledes vurderet det fremsendte ansøgningsmateriale. Instituttet kan tilslutte sig
EFSA’s vurdering af, at
raps MON88302 x Ms8 x Rf3 er at betragte som andre konventionelle raps i relation til de
sundhedsmæssige og ernæringsmæssige aspekter.
Vurderingen i forbindelse med godkendelsen i EU omhandler sikkerheden af de produkter der ønskes
markedsført, og ikke hvorvidt der er en nyttevirkning heraf.
Fødevarestyrelsen bemærker, at sikkerheden ved brug af ukrudtsmidler og rester heraf i fødevarer og foder
vurderes og reguleres under EU’s pesticid-regler,
ikke under GMO-reglerne. Eventuelle restindhold af pesticider
skal overholde de samme grænser, som konventionelle (ikke genmodificerede) afgrøder.
Miljøstyrelsen har i 2014 bedt eksperter ved Nationalt Center for Miljø og Energi på Aarhus Universitet (DCE) om
at vurdere de miljømæssige konsekvenser ved en godkendelse af raps MON88302 x Ms8 x Rf3.
DCE vurderer samlet, at der ved import af levende frø med meget stor sandsynlighed vil ske spredning af rapsen
til ruderater og lignende områder. Omfanget af spredningen kan ikke kvantificeres, men vil med stor
Side 3/5
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 869: Notat om komitésag om godkendelse af GMO raps MON88302 x Ms8 x Rf3, MON88302 x Ms8 og MON88302 x Rf3
1786161_0004.png
sandsynlighed ikke medføre etablering af permanente bestande. Rapsens gener vil i forbindelse med spredningen
med stor sandsynlighed blive spredt til både vilde slægtninge og dyrket raps. DCE vurderer dog, at der i
forbindelse hermed ikke vil være risici for arter, natur og miljø. Dette skyldes dels, at raps i sig selv ikke er
konkurrencedygtig uden for dyrkningsfladen, og dels at de indsatte gener ikke giver rapsen nogen
konkurrencefordel uden for dyrkningsfladen. Det kan dog ikke udelukkes, om end sandsynligheden er meget lille,
at de indsatte gener i forbindelse med krydsning mellem GM-raps og vilde slægtninge/andre rapssorter kan
forårsage, at der udvikles nye egenskaber. Da raps har potentiale til at etablere sig, og desuden har en frøbank
med en lang levetid, vil det derfor være vigtigt at overvåge de steder, hvor GM-rapsen håndteres for forekomst af
bestande af raps. DCE vurderer i den forbindelse, at den af ansøger foreslåede generelle overvågning med årlig
rapportering vil være tilstrækkelig.
På den baggrund skønnes forslaget ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:
Landbrug & Fødevarer opfordrer til, at Danmark stemmer for godkendelse i lyset af, at EFSA har konkluderet, at
GM rapsen er lige så sikker at bruge som anden raps.
Miljøbevægelsen NOAH anbefaler, at rapsen ikke godkendes, idet der ikke er fremlagt tilstrækkelige forsøg,
herunder langtidsforsøg, som beviser, at den på langt sigt er lige så næringsrig og sikker at indtage for
forbrugeren, som oprindelige raps. Organisationen påpeger, at et overvejende flertal af forbrugerne ikke ønsker at
indtage gensplejsede fødevarer og henviser til, at rapsen ikke har fået tilføjet nogle egenskaber, som gavner
forbrugeren. I tilfælde af godkendelse anbefaler NOAH, at alle varer indeholdende produkter heraf mærkes med
særlig mærkning, så forbrugerne har en mulighed for at vælge den fra.
Biodynamisk Forbrugersammenslutning opfordrer til at stemme nej til ansøgningen. Foreningen er ikke enig i
vurderingen af, at markedsføringen af majsen ikke vil have negative effekter på menneskers og dyrs sundhed.
Forbrugersammenslutningen er af den opfattelse,
at GMO’er generelt er farlige for sundhedens opretholdelse.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Hidtidige afstemninger blandt medlemsstaterne om godkendelse af GMO’er under GMO-forordningen
har
hverken vist et kvalificeret flertal for eller imod. Det forventes, at afstemningen om forslaget i den Stående Komité
vil give samme resultat. Forslaget kan på den baggrund forventes at blive sendt til appeludvalget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at afgørelser vedrørende tilladelse til at anvende genmodificerede afgrøder
skal træffes på baggrund af en sundheds- og miljømæssig risikovurdering som fastsat i GMO-forordningen.
Den sundheds- og miljømæssige vurdering af anvendelse af fødevarer og foder bestående af eller fremstillet af
raps MON88302 x Ms8 x Rf3 eller dens underkombinationer giver ikke danske og internationale eksperter
anledning til bemærkninger.
Der er ikke krav i lovgivningen om, at ansøgere skal redegøre for den samfundsmæssige
nyttevirkning af GMO’er.
Dette aspekt indgår ikke i forordningens kriterier for godkendelse.
Regeringen noterer sig, at betingelserne for opnåelse af en godkendelse er opfyldt og, at der på den baggrund ikke
er fagligt eller juridisk grundlag for at modsætte sig en godkendelse. Regeringen kan støtte forslaget.
Side 4/5
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 869: Notat om komitésag om godkendelse af GMO raps MON88302 x Ms8 x Rf3, MON88302 x Ms8 og MON88302 x Rf3
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 5/5