Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 897
Offentligt
1789241_0001.png
Komitésager
MFVM 346
REVIDERET
NOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens udkast til forslag om skærpelse
miljømærkekriterier for produktgruppen
TV-apparater.
og
forlængelse
af
EU-
Resumé
Et rammenotat om miljømærkekriterier for ovenstående forslag blev udfærdiget i juni 2017, på et
tidspunkt, hvor Kommissionens endelige forslag ikke forelå. Forslaget var i høring fra 27. -30. juni
2017. Kommissionen valgte imidlertid ikke at sende miljømærkekriterierne til afstemning.
Kommissionen har nu fremsendt et endeligt forslag til forlængelse af kriterier for TV-apparater.
Forslaget vurderes at påvirke beskyttelsesniveauet positivt, da energikravene samtidig skærpes.
Energikravet skærpes dog ikke i samme omfang, som oprindeligt forventet ved høringen i
specialudvalget den 27.-30. juni 2017. Baggrunden er, at de ændrede energikrav i nogen grad er
harmoniseret med det tyske miljømærke Blauer Engel, og i øvrigt, at skrappe energikrav til mindre
TV-apparater (under 90 cm) ville betyde, at de nuværende miljømærkede TV-apparater ikke ville
kunne opretholde licens til EU miljømærket desuagtet, at sådanne apparater har et mindre energi-
og materialeforbrug end store TV-apparater.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for stat,
regioner, kommuner eller erhvervslivet. Der er ingen danske miljømærkelicenser i produktgruppen.
Forslaget skal til skriftlig afstemning den 15. september 2017. Regeringen agter at stemme for
forslaget.
Baggrund
Kommissionen har den 8. september 2017 fremsat endeligt forslag om at skærpe energikravet og
forlænge gyldighedsperioden for EU miljømærkekriterier for produktgruppe
TV-apparater.
Forlængelsen af kriterierne er nødvendig, idet Kommissionen endnu ikke har fremsat forslag til
reviderede miljømærkekriterier før disse udløber (uddybes nedenfor).
Beslutningsforslaget om forlængelse af produktgruppen forventes at skulle behandles ved skriftlig
afstemning den 15. september 2017
i Kommissionens forskriftudvalg for EU’s miljømærke, Blomsten.
Forslaget har været drøftet på seneste
møde i EU’s miljømærkenævn og er
nu fremsendt af
Kommissionen i endelig version.
Forskriftudvalget træffer afgørelse i sager om miljømærkekriterier efter forskriftprocedure med
kontrol (artikel 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17.
juli 2006), jf. art. 16, stk. 2 i miljømærkeforordningen. Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for et
forslag, udsteder Kommissionen beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af
forslaget indenfor tre måneder. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelægger
Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er
kvalificeret flertal imod et forslag, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget
med kvalificeret flertal eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan
Kommissionen udstede beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget
inden for fire måneder fra Kommissionens forelæggelse.
Formål og indhold
Forlængelse af gyldighed for kriterier. Produktgruppen TV-apparater (2009/300/EF) blev vedtaget i
2009, og er tidligere forlænget tre gange. Nærværende forslag om forlængelse af gyldigheden bevirker,
at miljømærkekriterierne for TV-apparater forlænges fra 31. december 2017 til 31. december 2019 (2
år).
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 897: Revideret notat om komitésag om skærpelse og forlængelse af EU-miljømærkekriterier for produktgruppen TV-apparater
1789241_0002.png
Udover en forlængelse af selve gyldigheden for produktgruppen TV-apparater har Kommissionen
vurderet energikravene og foreslår en stramning af disse i denne produktgruppe. Ved høringen i
specialudvalget 27.-30. juni 2017 var det forventningen, at energikravet blev strammet, således at EU
miljømærkede TV-apparater
uanset TV-apparatets størrelse
skulle opnå, hvad der i dag svarer til
energimærke A++, hvor kravet tidligere svarede til energimærke B (energimærkningen er nyere end
miljømærkekriterierne fra 2009).
Kommissionens forslag af 8. september 2017 præciserer imidlertid, at energikravet til EU
miljømærkede TV-apparater afhænger af apparatets størrelse. Energimærkereglerne, jf. bilag 1 til
Kommissionens forordning (EU) nr. 1062/2010 for så vidt angår energimærkning af TV-apparater
anvendes til beregning af energimærkekravet. De foreslåede energikrav er:
1.
Energimærke A for apparater med en synlig skærm med diagonalmål mindre end eller lig 90 cm
(35,4 tommer);
2. Energimærke A+ for apparater med en synlig skærm med diagonalmål større end 90 cm (35,4
tommer) og mindre end 120 cm (47,2 tommer)
2.1. For UHD skærme (Ultra Høj Definition/opløsning) gælder kun et krav om energimærke A.
3. Energimærke A++ for apparater med en synlig skærm med diagonalmål større end eller lig 120 cm
(47,2 tommer).
3.1. For UHD skærme (Ultra Høj Definition/opløsning) gælder kun et krav om energimærke A+.
UHD skærme defineres ved skærmopløsninger på 3840 × 2160 (UHD-4K) pixels eller 7680 × 4320 (UHD-
8K) pixels. UHD skærme har et højere energiforbrug.
En forventet stramning af kravet til et EU miljømærket TV-apparats maksimale energiforbrug på 100
W
uanset TV-apparatets størrelse
er fortsat gældende, svarende til en halvering af det gældende
krav til EU miljømærkede TV-apparater. Kravet har betydning for store TV-apparater over 120 cm.
Kommissionen har argumenteret for, at de ændrede energikrav i nogen grad er harmoniseret med det
tyske miljømærke
Blauer Engel,
og i øvrigt, at skrappe energikrav til mindre TV-apparater (under 90
cm) ville betyde, at de nuværende miljømærkede TV-apparater ikke ville kunne opretholde licens til
EU miljømærket
desuagtet,
at sådanne apparater har et mindre energi- og materialeforbrug end store
TV-apparater.
Med de foreslåede ændringer fra energimærke B vil energikravet til TV-apparater i de ovenstående
størrelser (1-3) blive skærpet hhv. med godt 25 %, 40 % og 60 %. Kravet skærpes således forholdsvist
mere for miljømærkede TV-apparater over 120 cm. Kommissionen vurderer, at godt 30 % af de
nuværende EU miljømærkelicenser til TV-apparater vil ophøre med det forhøjede energikrav.
Det bemærkes, at miljømærkede TV-apparater også skal overholde andre krav, særligt kemikaliekrav.
Disse krav berøres ikke ved denne mindre tilpasning.
Kommissionens
e-katalog
for EU miljømærkede produkter (http://ec.europa.eu/ecat/) opgør antallet
af licenser med EU miljømærkede TV-apparater til over 100. Hver licens kan indeholde forskellige
produkttyper. Der er ingen danske licenshavere eller producenter.
Kommissionen meddeler, at forlængelsen skyldes forsinkelse i det parallelle arbejde med at udarbejde
ecodesign kriterier for TV-apparater mm. Det vurderes hensigtsmæssigt, at miljømærkekravene
harmoniseres med disse. Med en stramning af energikravene i miljømærkekriterierne vurderes
kriterierne fortsat at have deres berettigelse indtil arbejdet med ecodesign kriterierne er færdigt.
Kommissionen vurderer, at det sker tids nok, til at EU miljømærkekriterierne kan gennemgå en fuld
revision og træde i kraft inden 31. december 2019.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 897: Revideret notat om komitésag om skærpelse og forlængelse af EU-miljømærkekriterier for produktgruppen TV-apparater
1789241_0003.png
Gældende dansk ret
Miljømærkeordningen er frivillig. Beslutninger
om miljømærkekriterier i medfør af EU’s
miljømærkeforordning er direkte gældende i EU medlemslandene.
Konsekvenser
Forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser
Jf. afsnit om gældende dansk ret er Kommissionens beslutninger om miljømærkekriterier direkte
gældende i EU medlemslandene, og indebærer ingen ændringer i danske love og/eller
bekendtgørelser.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
Erhvervsadministrative konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsadministrative konsekvenser, idet der for de to
produktgrupper er tale om forlængelse af gyldigheden af allerede vedtagne retsakter, ligesom der ikke
er danske licenshavere eller producenter.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionen redegør ikke for de økonomiske konsekvenser i ændringsforslaget til
Kommissionsbeslutningen, men forslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Nærværende forslag vurderes at påvirke beskyttelsesniveauet positivt for EU miljømærkekriterierne
for TV-apparater pga. stramningen af energikravet.
Høring
Sagen har været forlagt i en tidligere version for EU-Miljøspecialudvalget den 27.-30. juni 2017, og der
kom i den forbindelse ingen bemærkninger. Sagen har været i høring på ny i EU-Miljøspecialudvalget
den 13.-14. september. Der indkom ikke bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at de øvrige EU medlemslande støtter Kommissionens forslag om en forlængelse af
gyldigheden af EU-miljømærkekriterier, idet der endnu ikke foreligger reviderede kriterier.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte Kommissionens forslag. Danmark stemte i 2009 imod miljømærkekriterierne
for produktgrupper TV-apparater, fordi miljømærkekriterierne ikke specifikt udelukkede
flammehæmmeren deca-BDE. En senere revision af RoHS direktivet, der regulerer bl.a.
flammehæmmere i elektronisk eller elektrisk udstyr, indførte et forbud mod at anvende deca-BDE,
herunder i TV-apparater. Derfor er det danske forbehold ikke længere aktuelt, og regeringen kan støtte
forslaget til en forlængelse af miljømærkekriterierne.
Ved tidligere forlængelse af denne produktgruppe har der i danske høringssvar været udtrykt
bekymring for, at energikravet i produktgruppen ikke fulgte med markedet. En bekymring Danmark
har fulgt op på overfor Kommissionen. Med nærværende ændring imødekommes dette ønske i nogen
grad.
Regeringen har tidligere udtrykt bekymring for at
stramme
miljømærkekriterier, hvor der ikke er
foretaget en egentlig revision af miljømærkekriterierne. Med denne fjerde forlængelse er det dog
relevant at opdatere energikravet, og regeringen støtter derfor stramningen, og i den reviderede form.
Regeringen agter at støtte Kommissionens forslag.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketinget den 6. juli 2017.
3