Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 898
Offentligt
1789301_0001.png
Europapolitisk standpunktspapir
Maj 2017
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 898: Europapolitisk standpunktspapir fra LO
1789301_0002.png
Europapolitisk standpunktspapir
Titel:
Udgivet af:
LO-sagsnr.:
Europapolitisk standpunktspapir
Landsorganisationen i Danmark
17-672
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 898: Europapolitisk standpunktspapir fra LO
1789301_0003.png
Europapolitisk standpunktspapir
Indhold
Indledning ..................................................................................... 4
Status for det europæiske samarbejde .................................................. 5
Mulige fremtidsscenarier for det europæiske samarbejde ......................................... 6
LO’s overordnede europæiske interesser
............................................... 8
I hvilken retning bør EU bevæge sig? ................................................................... 8
Europæiske løsninger, hvor det giver mening ........................................................ 10
Nye tider efter Brexit .................................................................................... 12
Europæisk interessevaretagelse og social dialog .................................................... 14
Sikring af den danske model og af en social balance i EU ........................... 16
Den danske model ......................................................................................... 16
En europæisk søjle af sociale rettigheder ............................................................ 17
Bekæmpelse af social dumping ........................................................... 20
Forskelle i levestandard i EU ............................................................................ 20
De EU-retlige rammer for fri bevægelighed .......................................................... 21
Udfordringer ............................................................................................... 22
Bekæmpelse af social dumping ......................................................................... 23
Vækst og beskæftigelse i Europa ........................................................ 26
En økonomisk politik, der gavner alle ................................................................. 26
Flere midler til regional- og socialfondene ........................................................... 28
Handelsaftaler, en løftestang for bedre arbejdstagerrettigheder ............................... 29
Afsluttende bemærkninger ............................................................... 31
LO’s overordnede europæiske interesser
............................................................. 31
Sikring af den danske model og en social balance i EU ............................................. 32
Bekæmpelse af social dumping ......................................................................... 32
Vækst og beskæftigelse i Europa ....................................................................... 33
Side 3 af 36
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 898: Europapolitisk standpunktspapir fra LO
1789301_0004.png
Europapolitisk standpunktspapir
Indledning
EU har bidraget til at skabe fred og sikkerhed i store dele af Europa igennem 60 år,
hvilket er noget af en bedrift taget det europæiske kontinents historie i betragtning.
Det er i sig selv en væsentlig årsag til, at LO som udgangspunkt er positiv over for EU.
Desuden er dansk økonomi afhængig af et velfungerende indre marked, der muliggør
en stor eksport til andre EU-lande med dertilhørende danske arbejdspladser. Samtidig
må vi dog også anerkende, at den sociale dumping, som visse sektorer på det danske
arbejdsmarked udsættes for, i høj grad hænger sammen med det indre markeds prin-
cipper om fri bevægelighed af tjenesteydelser og arbejdskraft.
Derfor skal der gøres en større indsats for at bekæmpe social dumping ved at forbedre
de fælles europæiske regler på området
1
og sikre en markant forbedring af deres hånd-
hævelse i hele EU. Samtidig skal der ske en større opadgående konvergens i leve- og
indkomstvilkårene i Europa. Det vil både gavne almindelige arbejdstagere i andre
europæiske lande, og det vil modvirke et nedadgående pres på løn- og arbejdsvilkår
i de udsatte danske brancher.
EU har altid været et projekt under udvikling, men de seneste år har været skelsæt-
tende med særligt resultatet af den britiske folkeafstemning om EU. Derfor er det
relevant, at LO
med udgangspunkt i en vurdering af, hvordan EU kan udvikle sig
fremover
overvejer, hvordan LO skal navigere mellem de aktuelle tendenser. Vi bør
se på, hvad der fremadrettet er vores ønsker til EU og til dansk europapolitik.
1
Det gælder fx de fælles europæiske regler for arbejdskraftens frie bevægelighed, for arbejdsmiljø og reglerne på
transportområdet.
Side 4 af 36
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 898: Europapolitisk standpunktspapir fra LO
1789301_0005.png
Europapolitisk standpunktspapir
Status for det europæiske samarbejde
EU har mødt mange kriser i sin levetid, men ikke desto mindre har
vi været vidne til nogle særdeles store udfordringer for samarbej-
det i de seneste par år. Først og fremmest den britiske folkeafstem-
ning om deres EU-medlemsskab, der formentlig betyder, at Stor-
britannien vil forlade EU inden for en årrække. Derudover har
flygtningekrisen
sat EU’s åbne grænser under voldsomt pres og
resulteret i, at der er indført midlertidig grænsekontrol i flere
lande, hvilket ellers strider imod en central kerne i Schengen-
samarbejdet.
Selvom der er flere årsager til den mangelfulde håndtering af flygt-
ningesituationen, så er den blevet et symbol på, at EU ikke formår
at løse netop de store og grænseoverskridende problemer i Europa,
som EU burde kunne løse.
Dertil kommer, at mange lande fortsat døjer med efterdønningerne
af den økonomiske krise i form af lav vækst og høj arbejdsløshed.
Koblet med det faktum, at EU stadig kæmper med store leve- og
indkomstforskelle mellem særligt de øst- og sydeuropæiske lande
og landene i nord, så har behovet for en stærkere social dimension
i EU fået nyt momentum. Der er en udbredt opfattelse af, at EU
ikke i tilstrækkelig grad gavner almindelige mennesker.
Den nuværende Kommission har meldt ud, at EU bør begrænse
sine retsakter til absolut nødvendige tiltag. Generelt har Kommis-
sionen i de seneste år fremsat færre lovgivningsforslag end
tidligere og har erstattet dem med mere bløde forslag om udvalgte
emner. Det betyder, at LO skal operere på andre vilkår, når vi søger
indflydelse på den europapolitiske dagsorden, da vi fx ikke blot
kan fokusere på at arbejde for ændringsforslag til lovgivnings-
initiativer.
Vi har også set, at EU-Domstolen har fået stigende betydning, og
at den i flere tilfælde har givet hensynet til det frie marked fortrin
i forhold til respekten for forhandlings- og konfliktretten. Dog ser
det ud til, at den kritik, som blandt andet europæisk fagbevægelse
har rettet mod Domstolen, har hjulpet, idet vi i de senere år ikke
har set samme forrang til det frie marked. Det viser, at der er gro-
bund for en mere socialt ansvarlig tilgang også hos EU-Domstolen.
Side 5 af 36
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 898: Europapolitisk standpunktspapir fra LO
1789301_0006.png
Europapolitisk standpunktspapir
EU-skepsis er ikke et nyt fænomen i hverken Danmark eller de an-
dre medlemslande, men det har fortsat tag i den danske befolk-
ning, hvilket senest kom til udtryk ved afstemningen om omdan-
nelsen af retsforbeholdet i december 2015.
Den danske befolkning bakker dog stadig stærkt op om EU og det
danske EU-medlemskab. I en måling fra efteråret 2016 svarede 62
procent, at dansk EU-medlemskab er en god ting. 77 procent
svarede, at Danmark har haft fordel af at være medlem af EU, og
70 procent af danskerne svarede bekræftende på spørgsmålet om,
hvorvidt de føler, at deres stemme bliver hørt i EU
2
.
De fleste danskere
støtter vore EU-
medlemsskab
I en tid med stort fokus på EU-skepsis og splittelse mellem de
europæiske befolkninger er det afgørende at holde fast i, at dan-
skerne i overvejende grad støtter EU og det danske medlemskab.
Vi må dog alligevel forholde os til et politisk landskab, hvor der
både er skepsis i befolkningen og blandt nogle af de politiske
partier.
Mulige fremtidsscenarier for det europæiske samarbejde
Hvidbog om
Europas fremtid
De aktuelle udfordringer for EU har ført til, at Kommissionen den
1. marts 2017 præsenterede deres hvidbog om Europas fremtid
3
. I
hvidbogen præsenteres overvejelser
om EU’s udfordringer, og
den baggrund opstilles fem scenarier for EU-27 frem mod 2025.
Hensigten er ikke, at EU skal udvikle sig til et af de fem scenarier i
ren form. Det er snarere et forsøg på at starte en debat om, hvilket
Europa vi ønsker os fremover. Hvidbogen skal derfor også danne
udgangspunkt for en løbende debat med Europa-Parlamentet,
nationale parlamenter, lokale samt regionale myndigheder og med
civilsamfundet. De fem scenarier, som opstilles, er følgende:
1. Scenarie: Uændret kurs
EU fortsætter i samme stil som nu. Det vil sige, at der fortsat
sker trinvis integration i euroområdet, det indre marked styr-
kes, og EU bevarer sine enekompetence til at indgå aftaler på
handelsområdet. Der vil også fortsat være grænsesamarbejde
og koordinering af sikkerhedsspørgsmål. Men beslutnings-
processerne vil stadig være vanskelige at forstå.
2
3
Eurobarometer-undersøgelsen er gennemført for Europa-Parlamentet i samtlige EU-lande i perioden 24. september
3. oktober 2016 blandt i alt 27.768 repræsentativt udvalgte deltagere over 15 år.
Europa-Kommissionen (marts 2017):
”Hvidbog om Europas fremtid –
EU-27
i 2025: Overvejelser og scenarier”.
Side 6 af 36
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 898: Europapolitisk standpunktspapir fra LO
1789301_0007.png
Europapolitisk standpunktspapir
2. Scenarie: Kun det indre marked
EU fokuserer kun på at styrke det indre marked for varer og
kapital. Der vil ikke være garanti for fri bevægelighed af ar-
bejdskraft og tjenesteydelser. Derfor vil der opstå stadig større
forskelle mellem medlemsstaterne. Samarbejdet vil være be-
grænset, når det gælder euroen, migrations- og asylpolitik
samt sikkerhedspolitik. Bilaterale løsninger vil blive mere
udbredt.
3. Scenarie: De, som vil mere, gør mere
Det vil reelt være et EU i to hastigheder, hvor de medlemssta-
ter, der ønsker mere integration, vil gå den vej, mens de øvrige
lande fortsat vil være medlemmer, men ikke vil indgå i den
øgede integration. Man vil således se en kerne i EU, hvor der
vil ske øget integration, når det gælder det indre marked,
beskatning, sociale standarder, samt retlige og sikkerhedsmæs-
sige anliggender. Beslutningsprocesserne i EU vil blive mere
komplekse.
4. Scenarie: Mindre, men mere effektivt
EU vil blive mere effektivt på udvalgte områder såsom dele af
det indre marked, euroområdet, asylpolitik, grænseforvaltning
og forsvarssamarbejde. Til gengæld vil EU gøre mindre på
områder såsom beskæftigelse og socialpolitik. Forskellen mel-
lem medlemsstaterne vil derfor vokse inden for de områder,
der ikke prioriteres.
5. Scenarie: Mere integration
Dette er det mest føderale scenarie, hvor der kommer turbo på
integrationen i hele EU-27 på en lang række områder såsom det
indre marked, økonomi- og finanspolitik, asyl- og grænse-
samarbejde samt forsvarssamarbejde. EU vil også stå stærkere
som samlet stemme internationalt. Man vil få en effektiv og
mere gennemskuelig beslutningsproces, men der vil også
flyttes væsentlig mere magt fra medlemsstaterne til EU-
niveauet.
Side 7 af 36
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 898: Europapolitisk standpunktspapir fra LO
1789301_0008.png
Europapolitisk standpunktspapir
LO’s overordnede europæiske interesser
I hvilken retning bør EU bevæge sig?
Danmarks position
LO’s interessevaretagelse i EU-sammenhænge
er stærkt afhængig
i EU er vigtig
af den position, som Danmark har i EU. Danmark er en lille og åben
økonomi, og danske arbejdspladser er helt afhængige af eksport til
udlandet og i særdeleshed EU. Knap 70 procent af danske virksom-
heders eksport går til EU-lande, og ca. 500.000 danske job afhænger
af det indre marked. Derfor er det også i LO’s interesse, at en lang
række udfordringer løses på EU-niveau. Det gælder fx vilkår for
tjenesteydelsernes og arbejdskraftens frie bevægelighed, social sik-
ring, arbejdsmiljø, handel og det indre marked. Samtidig skal vi
bekæmpe social dumping.
Det er også i LO’s interesse, at vi bevarer og udvikler et funktions-
dygtigt og handlekraftigt EU, hvor Danmark sidder mest muligt
med ved bordet. Vi har derfor ikke en interesse i et EU i to
hastigheder, hvor eurozonen buldrer fremad, imens de øvrige
medlemsstater
herunder Danmark
befinder sig i periferien.
Integration i eurozonen
Øget integration i
eurozonen mind-
sker Danmarks
indflydelse
En øget integration i eurozonen vil sætte Danmark uden for døren
i vigtige spørgsmål
4
. Vi kan risikere, at eurosamarbejdet i endnu
højere grad vil komme til at omfatte social- og arbejdsmarkeds-
relaterede spørgsmål. Vi har allerede set, at fx beskæftigelsesmini-
strene fra de 19 eurolande har haft formøder, inden den fulde kreds
af EU-beskæftigelsesministre mødtes. Så selv om LO måske har
været i stand til at påvirke den danske beskæftigelsesministers
holdning i en konkret sag, så nytter det ikke meget, hvis den
danske minister er sat uden for døren, når beslutningerne reelt
træffes.
I og med de 19 eurolande er i overtal i forhold til de ni (snart otte)
ikke-eurolande, vil en øget integration reelt betyde, at det er
eurozonen, som kommer til at sætte dagsordenen på en lang række
områder, som handler om meget mere end den fælles valuta. Det
gælder fx finanspolitik samt arbejdsmarkeds- og socialpolitik. Og
det er jo netop områder, hvor det er
afgørende for LO’s interesser,
at der er en stærk dansk indflydelse.
4
Ud over Danmark er følgende EU-lande ikke med i den fælles valuta euroen: Storbritannien, Sverige, Polen,
Tjekkiet, Ungarn, Rumænien, Bulgarien og Kroatien,
jf. bilag 1.
iSide 8 af 36
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 898: Europapolitisk standpunktspapir fra LO
1789301_0009.png
Europapolitisk standpunktspapir
Mindre EU
"Mindre EU" kan
Vi har heller ikke en interesse i de to scenarier, hvor EU kun inte-
give større ulighed
grerer på udvalgte områder såsom det indre marked og euroområ-
i Europa
det, fordi man samtidig vil skrue ned for samarbejdet, når det gæl-
der arbejdsmarkeds- og socialpolitik. Det er netop nogle af de
områder, hvor det er afgørende for LO, at der findes fælles euro-
pæiske løsninger. Fx når det gælder sociale ydelser knyttet til
arbejdskraftens og tjenesteydelsernes frie bevægelighed, eller når
det gælder arbejdsmiljøregulering.
Hvis disse spørgsmål skubbes tilbage til medlemsstaterne, vil
forskellene i EU vokse, hvilket kan føre til øget social dumping og
lægge et nedadgående pres på de danske standarder.
Samtidig vil disse to scenarier også indebære flere bilaterale løsnin-
ger i Europa. Risikoen er, at beslutningerne vil blive taget uden for
EU-regi i en snæver kreds af de store europæiske lande. Det vil
ikke
være til gavn for Danmark, fordi EU’s beslutningsstrukturer
netop er med til at sikre, at også små lande har formelle indfly-
delseskanaler i både EU-Kommissionen, Europa-Parlamentet og
Rådet. I værste fald kan det betyde, at Danmark reelt vil være
underlagt beslutninger truffet i fora, hvor vi ikke har haft en
indflydelse.
Mere føderalisme
Mindre plads til
et mere føderalt
Europa
Hvis der sættes fuld skrue på integrationen i EU, vil vi nærme os
ger, vi ser i Danmark, når det gælder mangelfuld regulering af den
frie bevægelighed, dårlig håndhævelse af eksisterende regler på fx
arbejdsmiljøområdet og de store indkomst- og leveforskelle mel-
lem særligt Øst- og Nordeuropa. Men der vil i mindre grad være
plads til nationale særtræk i et mere føderalt EU. Det vil give stadig
større udfordringer for den danske model, hvor arbejdsmarkedet i
høj grad reguleres via aftaler frem for lovgivning. Samtidig er det
stærkt tvivlsomt,
om der blandt LO’s medlemsgrupper (og EU’s
befolkning generelt) vil være opbakning til, at man flytter mere
magt fra medlemsstaterne til EU-niveauet.
nationale særtræk i
en mere føderal model. Det vil givetvis løse nogle af de udfordrin-
Side 9 af 36
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 898: Europapolitisk standpunktspapir fra LO
1789301_0010.png
Europapolitisk standpunktspapir
LO’s kurs
Fælles løsninger
gavner flertallet
LO har ikke en interesse i et EU, der i endnu højere grad deler sig i
les løsninger på en lang række problemer i stedet for kun at redu-
cere EU til en union for frihandel. LO engagerer sig gerne i en debat
om, hvordan vi kan genskabe tilliden til EU. Det sker ikke via for-
kromede udspil eller højtragende debatter, men igennem konkrete
resultater, som løser de grænseoverskridende problemer, vi har i
Europa, og som kommer almindelige lønmodtagere til gavn.
Europæiske løsninger, hvor det giver mening
på fælles problemer
flere hastigheder. Vi har brug for et EU, hvor man fortsat søger fæl-
Samarbejdet
alle forpligter sig
Det kan virke som noget af et paradoks, at danskerne på den ene
for Danmark, og at befolkningen på den anden side har stemt nej
ved en række folkeafstemninger om Danmarks relation til EU. EU-
samarbejdet fungerer jo kun, hvis alle lande forpligter sig til at
være med
også når deres egne interesser ikke får førsterang.
Et EU a la carte, hvor medlemsstaterne selv bestemmer, hvor og
hvornår de vil være med i samarbejdet, vil sandsynligvis hurtigt
føre til en opløsning af EU, som vi kender det i dag. En sådan
udvikling vil bære i retning af et mere mellemstatsligt samarbejde,
hvilket kan fungere på nogle områder, men som slet ikke vil være
med den form for integration, som vi kender i dag i fx det indre
marked.
Dette scenarie vil sandsynligvis også gavne de store og magtfulde
lande i Europa på bekostning af mindre lande som Danmark. En
ansvarlig og samfundsbærende organisation som LO bør derfor
bidrage til, at den danske EU-debat sker på et solidt grundlag, hvor
det står klart, at Danmark på sigt kun kan bevare fordelene ved
EU, hvis vi også er villige til at påtage os forpligtelserne i samarbej-
det.
Måske ligger noget af roden til EU-mistilliden i den evigt gentagne
sætning:
”EU skal beskæftige sig med de store ting og overlade små ting
til medlemsstaterne selv”.
Det er måske en forkert analyse. Den mere
forståelige
og nok også fornuftige
er, at EU skal beskæftige sig
med det grænseoverskridende og overlade de rent nationale anlig-
gender til nationerne. Så er det i den sammenhæng ligegyldigt, om
det er store eller små problemer. Både geografisk og økonomisk
fungerer kun, hvis
side mener, at dansk medlemskab af EU er et gode, der er til gavn
Side 10 af 36
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 898: Europapolitisk standpunktspapir fra LO
1789301_0011.png
Europapolitisk standpunktspapir
hænger Europa så meget sammen, at en lang række spørgsmål lø-
ses bedst på europæisk plan. Derfor skal LO bidrage til at definere,
hvilke emner og områder EU bør beskæftige sig med.
Det bør ikke overlades til aktører, som udelukkende ønsker en øget
liberalisering og udvidelse af det indre marked uden tilsvarende
beskyttelse af arbejdstagere. LO er for den frie bevægelighed, men
under forudsætning af, at nationale og europæiske regler om be-
skyttelse af arbejdstagerrettigheder respekteres. Det er forkert at
tro, at disse regler hæmmer den frie bevægelighed og væksten. De
sætter i stedet nogle ordentlige rammer, som sikrer, at vækst ikke
sker på bekostning af social fremskridt.
Sund økonomi og
arbejdstagerbe-
skyttelse kan godt
gå hånd i hånd
Det danske samfund er langt hen ad vejen et eksempel på, at en
sund økonomi i vækst kan gå hånd i hånd med høje standarder for
arbejdstagerbeskyttelse. Arbejdsmiljø er et område, som ofte frem-
hæves som eksempel på, at EU blander sig i emner, som ligeså godt
kunne reguleres nationalt. Men høje fælles minimumsstandarder
for arbejdsmiljø i EU er med til at fremtidssikre et højt niveau i
Danmark og til at sikre, at danske virksomheder ikke spekulerer i
at flytte arbejdspladser grundet mere lempelig regulering i andre
lande.
LO arbejder for, at EU:
Sikrer, at tjenesteydelsernes og arbejdskraftens frie bevægelig-
hed sker på ordnede vilkår
Sikrer faglige og kollektive rettigheders forrang i forhold til de
økonomiske friheder
Skaber bedre beskyttelse af arbejdstagerne, når det gælder fx
arbejdsmiljø
Sikrer en bedre og mere effektiv regulering af vilkårene inden
for grænseoverskridende sektorer som fx luftfart og vejtrans-
port
Etablerer rammer, som sikrer en sund og holdbar økonomi i
Europa, men som samtidig giver medlemsstaterne mulighed
for at føre en politik, der understøtter vækst og beskæftigelse
Understøtter, at de fattigste EU-lande får et løft, så vi får skabt
en opadgående konvergens, når det gælder leve- og indkomst-
vilkår
Understøtter, at de europæiske lønmodtagere også i fremtiden
er rustet til at begå sig på arbejdsmarkedet
Sikrer ordentlig håndhævelse i alle medlemsstater af eksiste-
rende og ny EU-regulering.
Side 11 af 36
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 898: Europapolitisk standpunktspapir fra LO
1789301_0012.png
Europapolitisk standpunktspapir
Samtidig er det afgørende, at EU giver plads til, at medlemssta-
terne kan indrette deres samfund og deres arbejdsmarkeder på den
måde, som de enkelte lande ønsker. Der skal fortsat være mulighed
for, at vi i Norden kan bevare de velfærdsmodeller, som vi har op-
bygget igennem mange år. Ligesom man i fx Syd- eller Østeuropa
skal have mulighed for at have den samfundsindretning, som man
selv finder mest hensigtsmæssigt. Her er det selvfølgelig altafgø-
rende for LO, at EU ikke blander sig i, hvordan man indretter de
nationale arbejdsmarkedsmodeller. Vores aftalebaserede model,
hvor parterne selv regulerer centrale dele af arbejdsmarkedet
såsom løndannelsen, skal kunne eksistere side om side med
modeller, hvor løn- og arbejdsvilkår fastsættes gennem lovgivning.
Fælles løsninger,
men ikke formåls-
løs ensretning
Opbakningen til EU styrkes ikke gennem formålsløs ensretning af
medlemsstaterne for enhver pris, men ved at lade forskellighe-
derne eksistere side om side, samtidig med at vi finder fælles
løsninger på vores fælles problemer.
Nye tider efter Brexit
Den 29. marts 2017 aktiverede Storbritannien artikel 50 og
meddelte dermed formelt EU, at de ønsker at træde ud af samarbej-
det. De har nu knap halvandet år til at forhandle en udtrædelsesaf-
tale med EU på plads, da aftalen skal godkendes af Europa-
Parlamentet og de 27 nationale parlamenter, inden traktatens to-
årige frist udløber.
Det er noget nær umuligt at spå om, hvordan forhandlingerne vil
forløbe, og hvordan den endelige aftale vil se ud. Der skal
forhandles en bodelingsaftale, hvor det blandt skal opgøres, hvor
meget Storbritannien vil skylde EU efter skilsmissen
5
. Derudover
skal der findes en model for det nye forhold mellem de to parter.
Det bliver formentlig en form for frihandelsaftale, da Storbritan-
nien har meddelt, at de ikke ønsker sig en EØS- lignende ordning
6
.
5
6
Der hersker stor usikkerhed om det forventede beløb, som Storbritannien vil skylde EU efter deres udtræden, men
der har været nævnt beløb på op til 60 mia. euro, svarende til 444 mia. danske kroner.
EØS (Det Europæisk Økonomiske Samarbejdsområde) består af Norge, Island og Lichtenstein.
Side 12 af 36
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 898: Europapolitisk standpunktspapir fra LO
1789301_0013.png
Europapolitisk standpunktspapir
God aftale mellem
EU og Storbritan-
nien er vigtig for
Danmark
Brexit stiller Danmark i en særdeles vanskelig situation, fordi vi
har mange interesser i forhold til Storbritannien. Det gælder kon-
krete områder såsom fiskeri, landbrug og andre erhverv og danske
statsborgere i Storbritannien. Danske arbejdspladser er derfor af-
hængige af, at der indgås en god aftale mellem EU og Storbritan-
nien.
Men på det mere overordnede og langsigtede plan stiller Brexit
også Danmark i en særdeles vanskelig situation. Storbritannien har
altid været ”the odd one out” i EU-sammenhænge,
men nu vil
Danmark stå tilbage som medlemslandet med flest forbehold. Men
modsat Storbritannien har vi en størrelse, der gør det nemmere for
de øvrige lande at se stort på vores forbehold og reservationer. Det
vil blive sværere for Danmark at komme igennem med forslag, der
skal tage særligt hensyn til ikke-euromedlemmer.
På andre områder har Danmark traditionelt også haft fælles
interesser med Storbritannien. Man har ønsket et stramt EU-
budget og en klar kompetenceafgrænsning mellem EU og med-
lemsstaterne. Storbritannien har ligesom Danmark modarbejdet et
EU i flere hastigheder, men de har samtidig også støttet os, når vi
har haft brug for fleksibilitet for fx at opnå vores forbehold. I for-
hold til arbejdsmarkedsområdet, så har Storbritannien altid været
fodslæbende.
De har modarbejdet højere arbejdsmiljøstandarder og ønsket
undtagelser fra fx arbejdstidsdirektivet. Så hvis man tager lønmod-
tagerbrillerne på, kan det tænkes, at Brexit vil gøre det lettere at få
LO-mærkesager igennem i EU. Samtidig er der dog en risiko for,
at EU efter Brexit vil udfordre kompetencefordelingen på det
sociale område. Det vil ikke være i LO’s interesse.
Der er også en risiko for, at Storbritannien vil udnytte deres nye
position til at slække på kravene til erhvervslivet, så de kan
tiltrække virksomheder på bekostning af EU. Det kan fx være la-
vere selskabsskat og dårligere arbejdstagervilkår. Det kan lægge et
nedadgående pres på beskyttelsesniveauet i EU-27.
Samlet set må man nok konkludere, at de eventuelle fordele, som
Brexit kan give i forhold til lønmodtagerinteresser, næppe opvejes
af de store udfordringer, som Danmark vil stå over for, når vi ikke
længere har Storbritannien som allieret.
Side 13 af 36
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 898: Europapolitisk standpunktspapir fra LO
1789301_0014.png
Europapolitisk standpunktspapir
Ændret magt-
alliancer
Man må forvente en ændret magtbalance i EU, og det vil stille krav
ditionelle nordeuropæiske akse. Selvom Tyskland stadig vil være
toneangivende, så vil vi nok se de sydeuropæiske lande og særligt
Frankrig få større indflydelse. I Sydeuropa har man traditionelt
færre forbehold over for, at EU blander sig i arbejdsmarkedsfor-
hold og sociale anliggender. Derfor kan den ændrede magtbalance
i EU også få betydning for LO’s interessevaretagelse.
balance fordrer nye
til, at Danmark får skabt nye alliancer, der rækker ud over den tra-
Danmark skal lære
Der er en udbredt forventning om, at en udtrædelsesaftale mellem
at navigere i det
nye EU
EU og Storbritannien ikke kan komme i hus inden for to år. Så pro-
cessen vil muligvis blive forlænget. Men de magtforskydninger,
som Brexit medfører er allerede gået i gang, og de vil kun blive
forstærket, som tiden går. Storbritannien vil blive mere og mere
isoleret, og britiske medlemmer af fx Europa-Parlamentet og det
Økonomiske og Sociale Udvalg vil næppe få særlig lang snor til at
blande sig i andre emner end Brexit. Så allerede nu er der behov
for, at Danmark og danske organisationer, så som LO forholder sig
til, hvordan man skal navigere i dette nye EU.
Europæisk interessevaretagelse og social dialog
Lønmodtagerinte-
resser varetages
ved nærvær i
Bruxelles …
Da EU vedtager en del af de regler, der gælder på det danske
arbejdsmarked, er det oplagt, at LO aktivt forfølger vores
interesser i forhold til beslutningstagerne i EU. Danske lønmod-
tageres interesser tilgodeses ved en tæt tilstedeværelse og interes-
sevaretagelse i Bruxelles. Konkret spiller dansk fagbevægelses EU-
sekretariat en central rolle i arbejdet med at følge lovgivnings-
processen og videreformidle danske faglige holdninger og forslag
til beslutningstagerne. Politikudviklingen foregår i København,
men en stærk indflydelse opnås kun ved at være til stede dér, hvor
beslutningerne træffes. LO har også en tæt dialog med den danske
regering, Folketinget og relevante danske organisationer herunder
arbejdsgiverne.
… og ved samar-
bejde med nordisk
og europæisk
fagbevægelse
LO’s interesser varetages også gennem vores samarbejde med de
nordiske og europæiske fagbevægelser. Vi kan ikke stå alene, og i
LO er vi helt afhængige af vores evne til at arbejde sammen med
den europæiske faglige sammenslutning, ligesom LO’s
forbund
samarbejder med de europæiske føderationer. Selvom vi ikke altid
er enige med vores europæiske organisationer, så skal vi prøve at
påvirke deres politik, og selv når det ikke lykkes, er det afgørende,
Side 14 af 36
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 898: Europapolitisk standpunktspapir fra LO
1789301_0015.png
Europapolitisk standpunktspapir
at vi kan forklare, hvorfor vi har andre synspunkter. Fx at vores
økonomi er afhængig af frihandel, og at vi som faglig organisation
opnår en stor indflydelse i samfundet via det kollektive aftalesy-
stem.
Dette kræver også, at vi taler med organisationer fra lande, som vi
ikke umiddelbart er enige med. Nordisk samarbejde er godt, men
vi skal også tale med dem, som ikke ligner os. Dette er en opgave,
som LO og forbund skal løse i fællesskab gennem vores europæi-
ske organisationer. Det kræver gensidig orientering og samar-
bejde, når danske faglige interesser skal formidles i forhold til
konkrete europæiske sager.
God social dialog
fremtidssikre EU
En afgørende forudsætning for, at danske arbejdstageres interesser
sektorielt og tværsektorielt niveau. Kommissionen skal respektere
de sociale parter på europæiske niveau og involvere dem i rele-
vante dagsordener. Samtidig skal parterne have muligheden for at
løfte dagsordener, når de kan nå til enighed. Også selvom et givent
emne ikke står højt på Kommissionens dagsorden.
Vi ser for ofte, at det halter med respekten for den sociale dialog,
men desværre også med parternes egne evner til at samarbejde og
finde konstruktive løsninger i fællesskab. Begge dele må forbedres.
Både LO og forbund gør en aktiv indsats for at styrke vores
respektive europæiske organisationer og dialogen med arbejds-
giversiden. En mere velfungerende social dialog kan være en
løftestang til at fremtidssikre et EU, hvor arbejdstagerrettigheder
står stærkt.
kan være med til at
varetages i EU, er også en velfungerende social dialog på både
Side 15 af 36
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 898: Europapolitisk standpunktspapir fra LO
1789301_0016.png
Europapolitisk standpunktspapir
Sikring af den danske model og af en social balance i
EU
Den danske model
Respekt for den
danske model er
grundstenen for
LO's EU-arbejde
Den grundlæggende præmis for LO’s EU-arbejde
er respekten for
den danske model. Den danske model indebærer, at arbejdsmar-
kedets parter og regeringen respekterer hinanden og anerkender,
at de mest holdbare løsninger findes ved forhandling mellem de
direkte involverede parter uden andres indblanding. LO arbejder
ikke for at udbrede den danske model til resten af Europa, men
hvis andre finder inspiration i vores måde at gøre tingene på, er
det selvfølgelig kun positivt.
En af LO’s kerneopgaver er at
sikre,
at regulering fra EU udformes på en måde, så den danske arbejds-
markedsmodel ikke antastes. Vi kan ikke have et EU, der i et forsøg
på at løse ét problem skaber nye.
I udgangspunktet er vi sikret af traktatens artikel 152, der fastslår,
at EU-regulering på arbejdsmarkedets området skal respektere de
nationale arbejdsmarkedsmodeller. Det betyder dog ikke, at vi kan
læne os trygt tilbage.
Vi skal styrke
fortællingen om
den danske model
Respekt for den danske model er en løbende opgave, som vareta-
ges både ved at arbejde i forhold til udformningen af konkret EU-
regulering og ved hele tiden at styrke vores evne til at forklare de
grundlæggende mekanismer i modellen
også over for de aktører,
som vi ikke har et naturligt tilhørsforhold til.
Udfordringen af den danske model i EU-sammenhænge har
delvist sit udspring i den EU-regulering,
der i 1990’erne skulle
realisere det indre marked for så vidt angår vandrende arbejds-
kraft. Det gælder fx direktiver om arbejdstid og udstationering, der
udgør en del af den europæiske arbejdsmarkedsregulering.
En mindre del af disse direktiver, fx arbejdsmiljødirektiverne, blev
omsat til dansk lovgivning, da de vedrørte forhold, som allerede
var reguleret ved dansk lov. Men størstedelen af arbejdsmarkeds-
direktiverne vedrørte forhold, der var reguleret i det danske aftale-
system. Derfor blev der udviklet en særlig dansk implementerings-
model, hvor direktiverne blev gennemført via overenskomsterne.
Den gruppe lønmodtagere, der ikke var dækket af disse, blev om-
fattet af direktiverne gennem en supplerende lovgivning. Dermed
blev direktiverne alment gyldige, og Danmark levede således op
Side 16 af 36
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 898: Europapolitisk standpunktspapir fra LO
1789301_0017.png
Europapolitisk standpunktspapir
til sin forpligtelse i EU, samtidig med at arbejdsmarkedets parters
særlige indflydelse på det danske arbejdsmarked blev fastholdt.
Dette system fungerer stadig i dag, og det er fortsat ikke selve gen-
nemførelsen af EU-direktiverne, der giver alvorlige udfordringer
for det danske aftalesystem, selvom balancen mellem lov og aftale
er blevet lidt mere uklar. Det er dog ikke givet, at denne situation
vil vare ved. Europa-Kommissionen taler fx i stigende grad om en
såkaldt lovfastsat mindsteløn. Selvom der efter LO’s opfattelse
ikke er hjemmel til, at EU kan regulere lønforhold, så virker det
ikke til at holde Kommissionen tilbage.
Selvom det indtil videre bliver ved snakken, så må vi sandsynligvis
forholde os til, at Kommissionen i fremtiden vil forsøge at udfordre
grænserne for EU’s kompetencer
på fx løndannelsesområdet. Det
kræver selvfølgelig medlemsstaterne opbakning, hvis der skal
gøres alvor af truslen, og det er tvivlsomt, om de vil følge trop med
Kommissionen. Men eksemplet illustrerer,
at LO’s arbejde for at
forklare og bevare den danske model er helt afgørende.
En europæisk søjle af sociale rettigheder
Søjlen skal sikre
arbejdstagerbe-
skyttelse …
Et af de EU-områder, hvor LO og den danske model i stigende grad
bliver udfordret, er på det sociale område. Kommissionens forslag
om en europæisk søjle af sociale rettigheder er seneste skud på
stammen af initiativer, der forsøger at adressere nogle af de sociale
ubalancer internt i og mellem medlemsstaterne. Det udfordrer LO.
… og respektere de
På den ene side ønsker vi fortsat at have mulighed for nationalt at
nationale arbejds-
markedsmodeller
fastholde vores arbejdsmarkedsmodel og velfærdssamfund samt
dermed arbejde imod europæiske tiltag på fx det sociale område.
På den anden side har fagbevægelserne i andre europæiske i lande
og EFS
7
et stærkt ønske om flere EU-tiltag på det sociale område.
Det har selvfølgelig rod i, at der i mange medlemsstater er en
begrænset social beskyttelse og en manglende politisk vilje til at
gøre noget ved det. Og derfor ser man mod EU for at finde en
løsning.
Det er vigtigt, at LO understreger,
at EU’s adkomst til at beskæftige
sig med det sociale område har hjemmel i traktatens artikel 48, der
kun vedrører social tryghed for vandrende arbejdstagere. EU har
7
Den Europæiske Faglige Sammenslutning (European Trade Union Confederation, ETUC).
Side 17 af 36
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 898: Europapolitisk standpunktspapir fra LO
1789301_0018.png
Europapolitisk standpunktspapir
dermed ikke en generel hjemmel til at regulere social beskyttelse i
medlemsstaterne.
Social dumping
hænger sammen
med forskellig
levestandard i øst
og vest
Samtidig må vi også indse, at en række af de danske udfordringer
med social dumping bunder i, at der er betragtelige indkomst- og
leveforskelle mellem øst og vest. Og derfor kan vi også have en
interesse i, at der gøres en større indsats for at løfte både deres løn-
niveau og deres sociale beskyttelsesniveau. I flere medlemsstater
oplever lønmodtagerne således en manglende social dialog og et
fravær af politisk vilje til at sikre ordentlige arbejdsforhold og løn-
vilkår.
Oftest vil vores position være, at opgaven bør løftes i de enkelte
medlemsstater. Men når viljen ikke er til stede dér, vil nationale
fagbevægelser og andre aktører naturligt søge at fremme deres in-
teresser gennem EU-systemet. Fx er der i EFS et stigende ønske om
flere EU-tiltag på det sociale område, herunder lovgivning om
mindsteløn.
EU skal ikke
blande sig i
løndannelsen
I LO må vi holde fast i, at EU hverken kan eller bør lovgive om
løndannelsen, lønniveauet eller den sociale beskyttelse i medlems-
staterne. Hvis fagbevægelserne i Europa via EU-systemet skal
arbejde for en højere løn eller bedre social beskyttelse i de enkelte
lande, så må det ske på en måde, der giver de enkelte medlems-
lande mulighed for at gøre det i overensstemmelse med deres
respektive arbejdsmarkedsmodeller og velfærdsordninger. LO vil
ikke acceptere, at EU begynder at lovgive om emner, hvor der i
henhold til traktaterne slet ikke eksisterer EU-kompetencer.
Når det gælder andre politikområder, så har vi flere gange set, at
danske lønmodtageres rettigheder også er blevet forbedret af EU-
regulering. Fx på ligestillingsområdet, hvor EU i flere tilfælde har
været mere progressiv end skiftende danske regeringer. Direktivet
om ligebehandling har været til klar gavn for danske
lønmodtagere. Ligeledes har vi med EU-direktiverne om ansættel-
sesbeviser, kollektive afskedigelser og arbejdstagerrettigheder ved
virksomhedsoverdragelse set en EU-regulering, der har været på
forkant i forhold til Danmark.
LO arbejder derfor aktivt for, at den sociale søjle vil fremme en
mere ambitiøs tilgang til arbejdsmiljø, ligestilling, social dialog og
anbefalinger til medlemslandene om at satse på livslang læring og
Side 18 af 36
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 898: Europapolitisk standpunktspapir fra LO
1789301_0019.png
Europapolitisk standpunktspapir
et solidt socialt sikkerhedsnet. Men samtidig ønsker vi at have mu-
lighed for nationalt at fastholde vores arbejdsmarkedsmodel og
velfærdssamfund. Den danske model skal med andre ord respek-
teres.
LO deler som udgangspunkt Kommissionens ønske om at sikre op-
adgående social konvergens og fair konkurrence. Der er mange
gode tanker bag idéen om et mere socialt Europa, som det kommer
til udtryk i den sociale søjle. Det er på tide, at almindelige lønmod-
tagere føler, at EU arbejder for dem i stedet for imod dem; at
samarbejdet er en fordel frem for en trussel. Men samtidig vil vi
være opmærksomme på, om de konkrete forslag, der følger i
forlængelse af søjlen, er den rette medicin mod de problemer, vi
har i EU.
Der skal sikres en
Arbejdet for en social balance i EU skal således balancere mellem
for lønmodtagere i hele EU
også i Danmark. For selvom vi har en
velfungerende dansk velfærdsstat, så bør vi indse, at også på dette
område er der mulighed for, at EU kan styrke vores hjemlige
forhold. Vores engagement i et socialt Europa skal derfor både
afspejle, at vi er åbne over for, at EU også kan levere gode løsninger
til gavn for Danmark på det arbejdsmarkedspolitiske og sociale
område, og at vi har forståelse for, at vores kammerater i resten af
Europa har brug for en hjælpende hånd fra EU, hvis de skal have
forbedret deres levevilkår.
Det overordnede sigte er en social balance i EU, hvor velstanden
bliver mere ligelig fordelt, og hvor samhandlen og samarbejdet
ikke sker på bekostning af lønmodtagerne, men tværtimod kom-
mer lønmodtagerne i Europa til gode. Også i Danmark. Grund-
vilkåret må dog fortsat være, at den danske model kan bevares i et
socialt EU.
social balance i EU
hensynet til den danske model og ønsket om reelle forbedringer
Side 19 af 36
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 898: Europapolitisk standpunktspapir fra LO
1789301_0020.png
Europapolitisk standpunktspapir
Bekæmpelse af social dumping
Bekæmpelse af
social dumping
skal også ske på
EU-plan
Udfordringerne med social dumping er ikke udelukkende knyttet
til EU. Men tjenesteydelsernes frie bevægelighed og arbejdskraf-
tens frie bevægelighed er alligevel nogle af årsagerne til de udfor-
dringer, som opleves i Danmark med social dumping. Samtidig er
det også et problem, som man kæmper med i mange andre med-
lemslande. Derfor er det også klart, at løsningerne til at bekæmpe
social dumping delvist skal findes på EU-niveau.
Den stigende vandring af arbejdskraft fra især de central- og
østeuropæiske lande udfordrer principperne om arbejdskraftens
og tjenesteydelsernes frie bevægelighed og har afsløret store
udfordringer for det europæiske samarbejde. Social dumping,
migration og rettigheder til social sikring er således en konstant
voksende dagsorden.
For hjemlandene resulterer det i affolkning og hjerneflugt af unge
og uddannede borgere. Det er et problem, som er særdeles
alvorligt i dele af Østeuropa, fx de baltiske lande. For de modtagne
lande i særligt Nordeuropa resulterer udviklingen i social dum-
ping, der lægger et voldsomt nedadgående pres på løn- og arbejds-
vilkår i udvalgte brancher. Det gælder fx byggeri- og anlægsbran-
chen, transportbranchen samt landbrug- og fødevaresektoren.
Vigtigt, at EU
leverer løsninger
på udfordringerne
Det er først og fremmest et problem for de mennesker, som oplever
social dumping i deres daglige arbejdsliv. Men det bliver også et
politisk problem for hele EU, fordi de selvsamme mennesker
typisk vil vende sig imod det europæiske samarbejde. Derfor er det
er bydende nødvendigt, at EU leverer konkrete løsninger på disse
udfordringer.
Forskelle i levestandard i EU
I takt med EU’s udvidelser er det klart, at forskellen imellem
medlemsstaterne også er forøget. Når man går fra de oprindelige
seks lande til de nu 28 lande, må der alt andet lige blive en større
diversitet i levestandarden. Da man i 1980’erne optog de dengang
meget fattige sydeuropæiske lande Grækenland, Spanien og
Portugal, der næsten lige var kommet ud af en lang periode med
diktatur, så skabte det også udfordringer. Men det resulterede ikke
i det omfang af social dumping, der er kommet i kølvandet på øst-
udvidelsen i 2004.
Side 20 af 36
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 898: Europapolitisk standpunktspapir fra LO
1789301_0021.png
Europapolitisk standpunktspapir
Bl.a. østudvidelsen
I modsætning hertil har optagelsen af de øst- og centraleuropæiske
har givet anled-
ning til social
dumping
stater i 2004 efter overgangsperioden på fem år givet anledning til
social dumping i en række sektorer især i byggeriet, transportsek-
toren og i servicesektoren
8
.
Hovedforklaringen herpå er, at der ved optagelserne af nye lande
i 1980’erne (og til dels Irland i 1973) var tilstrækkeligt med
midler
i de sociale og regionale fonde til en massiv EU-øgning af
levestandarden i disse lande. Det var ikke tilnærmelsesvis tilfældet
i 2004 og senere. Dels var der også tale om et større antal lande, der
blev optaget på samme tid eller kort tid efter hinanden.
Der opstod herefter i langt højere grad incitamentsstrukturer på
baggrund af de socioøkonomiske forskelle. Fx var BNP pr. indbyg-
ger i 2015 i Danmark 46.900 euro, hvor de tilsvarende tal for Polen
var omkring 11.000 euro. BNP for de baltiske lande lå lidt højere,
mens Bulgarien og Rumænien lå betydeligt lavere.
Set med danske briller er en del af forklaringen også, at de
østeuropæiske lande er tættere beliggende på Danmark end de
sydeuropæiske. Sammenholdt med, at transport også er væsentlig
billigere i dag, end
det var i 1980’erne, så har det givet helt andre
muligheder for at bevæge sig på tværs af grænserne. Forskellene
har ført arbejdskraft og tjenesteydelser fra de nye til de gamle EU-
lande. Om størrelsen af de faktiske bevægelser hersker der stor
usikkerhed. Men at der er tale om et stadig stigende antal, er sik-
kert.
Løsningen kræver
ændring i bl.a.
EU's budget
Det er vurderingen, at levestandarden i de østeuropæiske lande
først vil nærmere sig et tilsvarende niveau som i Vesteuropa i løbet
af 30-35 år. Som nævnt ovenfor, kan dette problem ikke løses uden
ændringer i EU’s budget
og en styrkelse af de sociale og regionale
fonde.
De EU-retlige rammer for fri bevægelighed
Reglerne for det indre marked foreskriver fri bevægelighed. Når
det gælder social dumping, er det primært reglerne om fri
bevægelighed for tjenesteydelser og arbejdskraft, der er interes-
sante.
8
De danske overgangsbestemmelser ophørte 1. maj 2009.
Side 21 af 36
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 898: Europapolitisk standpunktspapir fra LO
1789301_0022.png
Europapolitisk standpunktspapir
For så vidt angår tjenesteydelserne indebærer reglerne, at det skal
være muligt frit at levere tjenesteydelser over grænserne. Det bety-
der, at restriktioner, der hindrer en sådan fri udveksling, som
udgangspunkt er forbudte. Den frie bevægelighed for tjeneste-
ydelser indbefatter bl.a., at tjenesteyderen kan anvende ansatte fra
hjemlandet i forbindelse med leverance af tjenesteydelser i
modtagerlande. Disse arbejdstageres ansættelsesforhold er som
udgangspunkt reguleret af hjemlandets lov. Værtslandet skal så
også sørge for, at en afgrænset kerne af forpligtelser og rettigheder
efter værtslandets lovgivning finder anvendelse (udstationerings-
direktivet).
Reglerne om arbejdskraften indebærer navnlig, at arbejdstagere
frit kan tage ophold og beskæftigelse i en anden medlemsstat, og
at en hver forskelsbehandling begrundet i arbejdstagerens
nationalitet er forbudt. Der er således stor forskel på grundlaget for
henholdsvis udstationeredes arbejdsforhold og de vandrende
arbejdstageres.
Udfordringer
De
bevægelser
af
arbejdskraft
og
tjenesteydelser,
som
østudvidelsen har medført, giver den udfordring, at der nu er en
ny arbejdsstyrke til rådighed enten direkte (arbejdskraftens frie
bevægelighed) eller via entreprise- og vikarforhold (tjenesteydel-
ser). Denne arbejdsstyrke er villig til at udføre arbejde til en
betaling og på vilkår, der ligger langt fra, hvad en dansk
arbejdstager har mulighed for taget de danske leveomkostninger i
betragtning.
Udfordringen er at
Udfordringen for fagbevægelsen består overordnet i at sikre, at
sikre arbejde på
ordentlige vilkår
arbejde, der udføres i Danmark, udføres på vilkår, der er i
overensstemmelse med de repræsentative overenskomster for de
pågældende faglige områder, og således sikrer medlemmerne mod
den unfair konkurrence, vi betegner social dumping.
I et system, hvor den primære regulering af det lønnede
arbejdsforhold består i privatretlige aftaler indgået i foreningsret-
lige rammer, består udfordringen i første omgang i at få de
udenlandske aktører omfattet af reguleringen.
Side 22 af 36
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 898: Europapolitisk standpunktspapir fra LO
1789301_0023.png
Europapolitisk standpunktspapir
Når der er tale om direkte ansættelse i indenlandske virksomhe-
der, svarer den udfordring til, hvad der kendes fra almindeligt fag-
ligt arbejde, og arbejdet vil i mange tilfælde allerede være
overenskomstdækket. Det modificeres dog af, at fagbevægelsen i
stigende omfang møder arbejdsgivere fra de nye EU-lande, der har
etableret sig i Danmark. Er der derimod tale om arbejde, der
udføres af en udenlandsk virksomhed og således i regi af den frie
bevægelighed for tjenesteydelser, må fagforeningen sørge for at få
arbejdet overenskomstdækket.
Udfordringen består her blandt meget andet i, at de udenlandske
virksomheder kommer i ganske stort antal, og det at skulle indgå
overenskomster med en dansk fagforening fremstår som noget
fremmed, og ofte også uforudset og dermed fordyrende i forhold
til opgaven. Derfor kan den udenlandske arbejdskraft frygte at
miste arbejdet og vil måske modsætte sig overenskomstindgåelse.
Desuden sætter reglerne om fri bevægelighed snævre rammer for
at indgå overenskomst. I mange tilfælde er de pågældende
virksomheder enkeltmandsvirksomheder med et ofte camoufleret
ansættelsesforhold (arme og ben). I alle tilfælde giver det ikke
megen mening at søge at indgå overenskomst med en sådan
virksomhed.
Derudover er der sjældent en person til stede, der har kompetence
til at indgå kollektiv overenskomst for virksomheden. Da arbejdet
ofte tilrettelægges i entreprisekæder, skydes ansvaret for løn- og
arbejdsvilkår ned i kæden ofte til foretagender, der hverken er
særligt samarbejdsvillige over for fagbevægelsen eller solide
økonomisk.
I forhold til transportområdet er der den særlige udfordring, at
både virksomhedernes og arbejdernes fysiske tilstedeværelse er
flygtig som følge af arbejdets natur.
Når et arbejde er overenskomstdækket, består den næste udfor-
dring i at håndhæve overenskomsten.
Bekæmpelse af social dumping
Der skal sættes ind
Det er altafgørende, at der sættes stærkt ind på flere områder, hvis
på flere fronter for
at bekæmpe social
dumping
vi skal komme social dumping til livs. Nogle løsninger ligger lige
for, og andre vil kræve en længerevarende indsats. I begge tilfælde
kræver det, at LO formår at sætte en ambitiøs dagsorden og skabe
Side 23 af 36
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 898: Europapolitisk standpunktspapir fra LO
1789301_0024.png
Europapolitisk standpunktspapir
de nødvendige alliancer, der kan bidrage til, at vi får gjort en ende
på social dumping.
Den danske fagbevægelse skal blive bedre til at organisere uden-
landske arbejdstagere, og vi skal gøre en større indsats for at for-
klare over for udenlandske virksomheder, der kommer hertil,
hvorfor de bør indgå en overenskomst med en dansk fagforening.
Vi skal forklare, at det bidrager til at sikre ordentlige vilkår på
arbejdspladsen, tilfredse medarbejdere og et lavt konfliktniveau.
Udbredelsen af overenskomster er den bedste måde til at sikre, at
udenlandske arbejdstagere og udenlandske virksomheder ikke un-
derbyder danske løn- og arbejdsvilkår.
Der skal gøres en langt større indsats for at sikre, at
medlemsstatsstaterne implementerer og håndhæver de arbejdsret-
lige direktiver, der allerede eksisterer, og som netop har til formål
at regulere arbejdskraftens og tjenesteydelsernes frie bevægelig-
hed. På EU-plan bør der være en langt stærkere kontrol af, om
myndigheder og arbejdspladser lever op til disse regler i alle lande.
Der skal være adgang til tvangsinddrivelse af fagretlige afgørelser
på tværs af landegrænser, og der bør sikres effektive inddri-
velsesregler. I en dansk kontekst giver vores retsforbehold dog
visse udfordringer, selv hvis EU-reguleringen forbedres. Når det
gælder fastlæggelse af lovvalget i arbejdsaftaler, bør arbejdsstedets
geografiske placering tillægges afgørende betydning.
Der er behov for forskellige løsninger inden for de forskellige
sektorer. Byggeri- og anlægsbranchen og landbrug- og fødeva-
resektoren er primært udfordret af, at udenlandske serviceudby-
dere og arbejdstagere kommer til Danmark og udfører et stykke
arbejde til en langt lavere løn og under langt dårligere vilkår, end
hvad der er standarden her i landet.
Transportområdet er så grænseoverskridende i sin natur, at det er
særligt udsat for social dumping. Dertil kommer, at vi ser en stadig
større liberalisering af området, hvor man tidligere havde en højere
grad af statslig regulering af fx lufttransporten. Hvis EU ikke
kommer på banen med lovgivning, der beskytter arbejdstagere og
faglige rettigheder, så skuer vi mod en fremtid, hvor underbetalte
udlændinge vil varetage den danske vejtransport, og hvor fly-
selskaberne vil shoppe mellem de forskellige nationale regelsæt
Side 24 af 36
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 898: Europapolitisk standpunktspapir fra LO
1789301_0025.png
Europapolitisk standpunktspapir
afhængig af, hvilke der har den dårligste beskyttelse af arbejdsta-
gerne. Samtidig skal der gøres en langt større indsats fra både EU
og nationalt hold for at sikre håndhævelse af de eksisterende reg-
ler. At bekæmpe social dumping i transportsektoren bør være en
af EU’s hovedprioriteter på arbejdsmarkedsområdet. Ellers risike-
rer vi på sigt, at europæisk arbejdskraft vil være en sjældenhed i
den europæiske transportbranche.
Grundlæggende
kollektive rettig-
heder skal have
forrang
Et andet vigtigt tiltag, som dog har lidt længere udsigter, er
arbejdet for at få indført en social protokol i EU. Det skal være en
protokol til de eksisterende EU-traktater, der fastslår, at grundlæg-
gende kollektive rettigheder såsom strejkeretten og retten til
organisering altid har forrang i forhold til den økonomiske frihed.
Det betyder konkret, at fx EU-domstolen i sine afgørelser vil være
forpligtet til at vægte de faglige rettigheder højere, hvis de har en
sag, hvor der er en konflikt i forhold til de økonomiske friheder i
EU. Dette behov blev særligt tydeligt ved Laval- og Viking-
afgørelserne fra 2007, men det er ikke blevet mindre aktuelt siden
da
9
. Indførelsen af en social protokol kan kun ske i forbindelse med
en revision af EU-traktaterne, da protokollen skal have
traktatmæssig status.
Det er ikke realistisk at få åbnet traktaterne med det ene formål at
indføre en social protokol. Det vil derfor skulle ske i forbindelse
med en revision af traktaterne i anden sammenhæng. Alternativt
kan det ske ved, at en social protokol knyttes til EU-traktaterne, så
protokollen opnår traktatmæssig status. Selvom der p.t. ikke er den
store appetit på traktatændringer i EU, så kan det ikke udelukkes
at blive aktuelt i forbindelse med fx regulering inden for
eurobestemmelserne. I mellemtiden skal LO sammen med EFS
udvikle forslaget om en social protokol og arbejde for at få lagt et
politisk pres for indførelsen af protokollen ved en kommende
traktatændring. LO skal også søge et samarbejde med den danske
regering, så der sikres bred politisk opbakning til forslaget.
9
I begge sager fastslog EU-Domstolen, at retten til kollektive kampskridt er en EU-retlig grundrettighed, men at
denne skal vægtes i forhold til reglerne om fri bevægelighed.
Side 25 af 36
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 898: Europapolitisk standpunktspapir fra LO
1789301_0026.png
Europapolitisk standpunktspapir
Vækst og beskæftigelse i Europa
Der skal gang i
vækst og beskæfti-
gelse i hele EU
Danske arbejdspladser er afhængige af vores samhandel med
Europa, og det er derfor nødvendigt, at der kommer mere gang i
vækst og beskæftigelse i hele EU. Opbakningen til EU svækkes,
hvis befolkningerne ikke oplever, at EU bidrager til at forbedre
deres hverdag, fx fordi de ikke kan få et arbejde, eller fordi de er
nødt til at arbejde på dårlige vilkår. En række europæiske lande
oplever i stil med Danmark, at der er kommet gang i økonomien
igen, men det er langt fra tilfældet i alle lande. Det skal der gøres
noget ved.
Vi ser desværre for ofte, at den europæiske fagbevægelse ikke i
tilstrækkelig grad formår at byde ind på de vækstdagsordener, der
er i EU, men i stedet stiller krav om brug af endnu flere midler. Når
det gælder handelspolitik, oplever LO tilsvarende udfordringer i
forhold til EFS. Også på dette område vil LO agerer konstruktivt i
forhold til mulighederne for at sikre, at
EU’s frihandelsaftaler med
andre verdensdele sikrer en høj beskyttelse af arbejdstagerne.
Derved kan handelsaftaler mellem EU og resten af verden blive en
løftestang på den globale scene i bestræbelserne for social lighed
og beskyttelse af arbejdstagerrettigheder.
En økonomisk politik, der gavner alle
EU skal fastlægge rammer, der gør det muligt for landene at føre
en politik, der sætter gang i økonomien. Samtidig skal EU
iværksætte initiativer, der kan understøtte medlemsstaternes
indsatser, som det fx er sket med Junckers investeringsplan. Det er
selvfølgelig først og fremmest de enkelte medlemsstater, der skal
skabe vækst og beskæftigelse.
Læren af den nedskæringspolitik, der blev ført i Europa efter
krisen, er, at landene i gode tider skal være bedre til at spare op til
krisetider. Hvis man allerede i en højkonjunktur opererer med et
underskud, så er man dårligt stillet, når lavkonjunkturen rammer.
Derudover førte man fra EU’s side en alt for aggressiv
nedskæringspolitik i årene efter krisen bl.a. via vækst- og stabili-
tetspagtens stramme krav, der tvang medlemslandene til en
nedskæringspolitik til skade vækst, beskæftigelse og velfærd.
Samtidig gjorde man ikke en indsats for at få løst op for de meget
store ubalancer mellem de forskellige økonomier i eurozonen, og
Side 26 af 36
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 898: Europapolitisk standpunktspapir fra LO
1789301_0027.png
Europapolitisk standpunktspapir
der blev ikke ført en politik, der kunne sætte gang i vækst og be-
skæftigelse i årene efter krisen. Det var ikke gavnligt og har bidra-
get til en stadig større EU-skepsis hos de europæiske befolkninger.
Der findes ikke én
løsning for alle
Selvom der er visse lyspunkter i den europæiske økonomi, så
mangler Europa stadig at vriste sig afgørende fri af den økonomi-
ske krise. Løsningen på disse problemer er ikke enkel. Men der er
behov for, at
man fra EU’s side bliver mere specifik i sine
anbefalinger til de enkelte lande og i højere grad tager højde for
konkrete forhold, der gør sig gældende i hver enkelt medlemsstat.
Der er ikke en onesize-model til at skabe vækst og beskæftigelse i
de 28 EU-lande. I den forbindelse er det europæiske semester et
udmærket middel til at sikre en koordinering af medlemsstaternes
indsatser i forhold til økonomi og beskæftigelse mv. Men det
forudsætter samtidig, at de sociale parter involveres løbende i
semesterprocessen på både nationalt og europæisk niveau.
Der skal løsning af
Derudover er der grundlæggende strukturelle problemer i mange
strukturelle
problemer til, før
økonomien kan
blomstre
EU-lande, som man er nødt til at komme til livs, hvis europæisk
økonomi igen skal blomstre. I flere lande er der behov for
arbejdsmarkedsreformer, som skaber et mere fleksibelt arbejds-
marked, der går hånd i hånd med et socialt sikkerhedsnet. Der skal
satses mere på uddannelse og ikke mindst opkvalificering og
omskoling af voksne, som enten er på arbejdsmarkedet, eller som
står på kanten af arbejdsmarkedet. Mange lande har slet ikke den
tradition for efter- og videreuddannelse, som vi kender i Danmark.
Der er også behov for, at EU understøtter udviklingen inden for de
sektorer, der rummer det største udviklingspotentiale, når det
gælder beskæftigelse og eksport. Fx bør der gøres en større indsats
for at fremme en europæisk energipolitik, der både kan gavne
væksten i europæisk økonomi og bidrage til indfrielsen af klima-
målsætningerne.
Danmark ligger i top, når det gælder kvinders erhvervsfrekvens,
men den halter bagefter i mange andre EU-lande. Det hæmmer
væksten og beskæftigelsen, når en stor del af den potentielle
arbejdsstyrke ikke er på arbejdsmarkedet. Den stærke danske
offentlige sektor, der bl.a. tilbyder pasning af børn og ældre, spiller
en afgørende rolle for, at kvinderne kan tage del i arbejdsmarkedet.
Det vil gavne den europæiske økonomi, hvis den offentlige sektor
Side 27 af 36
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 898: Europapolitisk standpunktspapir fra LO
1789301_0028.png
Europapolitisk standpunktspapir
styrkes i andre lande også, så kvinderne kan udgøre en større del
af arbejdsstyrken, end det er tilfældet i dag.
Endelig er det afgørende, at de unge kommer ud på arbejdsmarke-
det. De hårdest ramte lande står nærmest med en tabt generation,
der aldrig har haft mulighed for at få fodfæste på arbejdsmarkedet,
fordi jobmulighederne ikke var der. Dette må ikke gentage sig.
Selvom EU allerede har gjort meget fx med ungdomsgarantien fra
2013, så er der behov for en endnu større indsats over for unge i
form af tilbud om enten uddannelse, praktik eller arbejde.
Flere midler til regional- og socialfondene
Som nævnt tidligere, så er det afgørende for LO, at EU's program-
mer under den flerårige finansielle ramme tilrettelægges, så man
på sigt kan reducere og omlægge den fælles landbrugsstøtte til
gengæld for en udvidelse af regional- og socialfondene. Dette skal
sikre, at fondene får tilstrækkeligt volumen til at kunne hæve
indkomst- og levestandarden i de fattigste EU-lande. Eftersom en
større indsats via disse fonde over for Grækenland, Spanien og
Portugal var en af de medvirkende årsager til at hæve disse landes
levestandard i 1980’erne og
1990’erne,
bør en tilsvarende indsats
gøres i forhold til nogle af de østeuropæiske lande.
Der skal investeres
Vi er nødt til at erkende, at det ikke er tilstrækkeligt, at man fra
i langsigtet vækst
og beskæftigelse
EU’s side forsøger at sætte nogle mere vækstfremmende rammer
for økonomien. Når det gælder de lande, som halter mest bagefter,
så er der simpelthen behov for at poste flere penge i dem. Midlerne
skal selvfølgelig ikke gå til tomme lufthavne og affolkede
motorveje. Der skal investeres i initiativer og projekter, som skaber
langsigtet vækst og beskæftigelse ved fx at understøtte kompe-
tenceudvikling, opkvalificering af arbejdsstyrken og et rummeligt
arbejdsmarked
10
. Det er ikke mindst aktuelt i lyset af den
teknologiske udvikling, som påvirker arbejdsmarkedet i alle med-
lemsstater.
Ligeledes kan det overvejes at udvide EU’s globaliseringsfond, så
den ikke kun hjælper arbejdstagere med at finde nyt job i tilfælde
af massefyringer
men også i tilfælde hvor fx politisk boykot ram-
mer specifikke sektorer. Her er der ofte behov for en indsats for at
efter- og videreuddanne medarbejdere.
10
Det er også på disse områder, at regional- og socialfondene har gjort en forskel i Danmark.
Side 28 af 36
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 898: Europapolitisk standpunktspapir fra LO
1789301_0029.png
Europapolitisk standpunktspapir
Der er brug for
opadgående kon-
vergens i Europa
Vi ser tydeligt i dag, at det på sigt ikke er holdbart med et EU, hvor
der er så store indkomst- og leveforskelle mellem de europæiske
lande. Vi kan ikke vente op til 35 år på, at de fattigste lande kom-
mer tættere på vores niveau. En mere aktiv indsats bør derfor være
en afgørende prioritet, når Kommissionen forbereder den kom-
mende flerårige
finansielle ramme, der skal regulere EU’s
overordnede budget i perioden 2020-2027.
Handelsaftaler, en løftestang for bedre
arbejdstagerrettigheder
Handelspolitik har
spillet en stigende rolle i EU’s virke. Trods
usikkerhed om hvordan Donald Trumps entre i Det Hvide Hus vil
påvirke USA’s fremtidige handelspolitik, må vi forvente, at nye
handelsaftaler formentligt vil sætte yderligere skub i den interna-
tionale handel.
I vores nordiske samarbejde har vi været i stand til at udvikle fælles
politiske holdninger på det handelspolitiske område. Vores fælles
synspunkter afspejler, at de nordiske lande er små økonomier med
mange job i eksporterende erhverv. Derfor er vi afhængige af at
kunne handle med omverdenen. Vi har i forhold til EFS en betyde-
lig mere positiv indstilling til værdien af EU’s bilaterale
handelsaftaler.
Det er selvfølgelig en forudsætning for LO’s arbejde, at handels-
aftaler ikke må få negative konsekvenser for den danske
arbejdsmarkedsmodel og det danske velfærdssystem. En undersø-
gelse fra november 2016 viser, at et flertal af de danske
lønmodtagere var positive over for handelsaftaler. Tallene viser
dog også, at det kun var et mindretal, som vurderede, at
handelsaftalerne vil få konsekvenser for deres løn- og ansættel-
sesforhold
11
.
Handelsaftaler kan reducere toldsatser på både import og eksport
og derigennem stimulere handel og produktion til gavn for dansk
økonomi. Samtidig har vi også set handelsaftaler med kvotesyste-
mer, der beskytter konkurrenceudsatte erhverv, så man har
forhindret uhensigtsmæssig konkurrence.
11
LO-barometeret undersøgte holdningerne hos danske lønmodtagere i forhold til CETA og TTIP handelsaftalerne.
Side 29 af 36
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 898: Europapolitisk standpunktspapir fra LO
1789301_0030.png
Europapolitisk standpunktspapir
Vi skal have
frihandelsaftaler,
der værner om
arbejdstager-
rettighederne
I LO har vi en åben og positiv tilgang til handelsaftaler, hvor vi har
valgt at se dem som en mulig løftestand, der kan styrke respekten
for arbejdstagerrettigheder og derigennem bidrage til at bekæmpe
global ulighed. I sammenligning med resten af verden har vi i
Europa en høj grad af arbejdstagerbeskyttelse. Vi står over for en
ny verdensorden, hvor EU vil udgøre en stadig mindre andel af
den globale økonomi, mens lande som Kina, Indien og Brasilien vil
fylde mere. Hvis vores arbejdstagervilkår ikke skal komme under
pres i den nye økonomiske verdensorden, så er vi nødt til at sikre,
at de nye økonomier også forpligter sig til et højere beskyttelsesni-
veau, end de har i dag. Her er frihandelsaftaler med ambitiøse
standarder for arbejdstagerrettigheder et vigtigt instrument.
Der synes at være lydhørhed over for dette hos bl.a. Kommissio-
nen, men udfordringen er også at sikre, at en ambitiøs tilgang i
frihandelsaftalerne bliver fulgt op af en effektiv håndhævelse. I
EFS er man stærkt optaget af, at EU satser på, at der indføres sank-
tioner ved brud på arbejdstagerrettighederne. EU har i stedet valgt
at satse på dialog og inddragelse af bl.a. arbejdsmarkedets parter.
LO vil fortsætte sit arbejde med at gennemføre analyser af de
hidtidige erfaringer med, hvordan handelsaftaler kan have en
påvirkning af udviklingen af arbejdstagerrettigheder i de lande,
som EU indgår handelsaftaler med. Ligeledes vil vi løbende moni-
torere effekten af de handelsdomstole, som indgår i aftalerne (fx
ICS).
På baggrund af vores analyser vil LO fremlægge bud på en effektiv
implementering og
håndhævelse af arbejdstagerrettigheder i EU’s
kommende bilaterale handelsaftaler.
Side 30 af 36
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 898: Europapolitisk standpunktspapir fra LO
1789301_0031.png
Europapolitisk standpunktspapir
Afsluttende bemærkninger
Lønmodtagerne
Nærværende papir gør det klart, at LO støtter og har en interesse i
skal også opleve, at
et stærkt og funktionsdygtigt EU, hvor Danmark har mest mulig
EU arbejder for
indflydelse. Den aktuelle situation i EU, hvor samarbejdet er under
dem …
pres både udefra og indefra stiller derfor både Danmark og LO i en
vanskelig situation. Kun gennem konkrete resultater kan tilliden
til EU genskabes. LO skal bidrage til at sikre, at EU i langt højere
grad formår at komme med fælles løsninger af de fælles problemer,
vi har i Europa. Det er på tide, at almindelige lønmodtagere føler,
at EU arbejder for dem i stedet for imod dem.
LO’s overordnede
europæiske interesser
… og det sker kun
gennem konkrete
resultater
LO ønsker et EU, hvor man fortsat søger fælles løsninger på en lang
række problemer. Det er kun igennem konkrete resultater, som lø-
ser de grænseoverskridende problemer, vi har i Europa, og som
kommer almindelige lønmodtagere til gavn, at vi kan få genskabt
tilliden til EU. LO vil bidrage til at definere, hvilke emner og om-
råder EU bør beskæftige sig med. LO er for den frie bevægelighed,
men under forudsætning af, at nationale og europæiske regler om
beskyttelse af arbejdstagerrettigheder respekteres. Disse regler
sætter nogle ordentlige rammer, som sikrer, at vækst ikke sker på
bekostning af sociale fremskridt.
LO er allerede nu nødt til at forholde sig til de magtforskydninger,
som Brexit vil medføre i EU. Vi kan fx forvente en øget indflydelse
til de sydeuropæiske lande og måske også nogle af de
østeuropæiske. Dette sætter nye krav til LO’s interessevaretagelse.
LO er afhængig af vores evne til at arbejde sammen med den
europæiske
faglige sammenslutning, ligesom LO’s forbund sam-
arbejder med de europæiske føderationer. Selvom vi ikke altid er
enige med vores europæiske organisationer, så skal vi prøve at
påvirke deres politik, og selv når det ikke lykkes, er det afgørende,
at vi kan forklare, hvorfor vi har andre synspunkter. Der er også
behov for en mere velfungerende social dialog i EU.
Ofte halter det med respekten for den sociale dialog, men desværre
også med parternes egne evner til at samarbejde og finde konstruk-
tive løsninger i fællesskab. LO vil gøre en indsats for, at begge dele
forbedres.
Side 31 af 36
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 898: Europapolitisk standpunktspapir fra LO
1789301_0032.png
Europapolitisk standpunktspapir
Sikring af den danske model og en social balance i EU
Den grundlæggende præmis for LO’s EU-arbejde
er respekten for
den danske model. Den skal sikres ved løbende at påvirke EU’s
lovgivningstiltag, som det fx er sket i forbindelse med revisionen
af udstationeringsdirektivet. Men det er også en vedvarende op-
gave at forklare og eksemplificere vores arbejdsmarkedsmodel
over for europæiske aktører. Det gælder også dem, som ikke er
vores normale samarbejdspartnere.
LO arbejder for
sikring af den
sociale balance
LO arbejder for en sikring af den sociale balance i EU, der udformes
i respekt for de nationale samfundsmodeller. Der er et behov for at
styrke den sociale beskyttelse i mange medlemsstater, men det skal
ske gennem de legitime kanaler og ikke ved traktatstridige tiltag
om fx EU-regulering af løndannelsen. LO støtter op om i de
grundlæggende tanker bag principperne i den Europæiske Søjle af
Sociale Rettigheder. Der er behov for, at almindelige lønmodtager
føler, at EU arbejder for dem og ikke imod dem.
Bekæmpelse af social dumping
Større indsats mod
Hvis opbakningen til EU kan styrkes, er det afgørende, at der gøres
social dumping
kan skabe større
opbakning til EU
en langt større indsats for at bekæmpe social dumping. Fra dansk
fagbevægelse skal vi selv blive bedre til at organisere udenlandske
arbejdstagere og til at få udenlandske virksomheder til at indgå
overenskomster.
Men det er ligeså vigtigt, at EU kommer på banen med løsninger
på problemet. Implementeringen og håndhævelsen af de allerede
eksisterende arbejdsretlige direktiver, der regulerer arbejdskraf-
tens og tjenesteydelsernes frie bevægelighed, skal sikres i alle
medlemsstater.
På transportområder er der behov for ny, ambitiøs lovgivning, der
hindrer, at underbetalte udenlandske arbejdstagere befolker de
danske veje og hindrer, at flyselskaberne shopper mellem lande
med de dårligste arbejdstagervilkår. Transportområdet er grænse-
overskridende i sin natur, og er derfor et kerneeksempel på, hvor
EU kan gøres en forskel for almindelige lønmodtagere, hvis viljen
er der.
På den lange bane arbejder LO for, at EU-traktaten suppleres med
en social protokol, der sikrer, at faglige rettigheder såsom strejke-
retten har forrang i forhold til de økonomiske friheder i EU.
Side 32 af 36
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 898: Europapolitisk standpunktspapir fra LO
1789301_0033.png
Europapolitisk standpunktspapir
Vækst og beskæftigelse i Europa
EU skal sætte klare
EU skal fastsætte nogle ordentlige rammer, der giver medlemssta-
rammer for vækst
og beskæftigelse
terne mulighed for at skabe vækst og beskæftigelse. Der er behov
for, at der igen kommer gang i økonomien i hele Europa, ellers gen-
vinder vi aldrig tilliden til det europæiske projekt.
Der er behov for, at EU bliver bedre til at foreslå de rette løsninger
til de enkelte medlemsstater, når det fx gælder behovet for refor-
mer, der kan sikre, at fleksibilitet går hånd i hånd med et socialt
sikkerhedsnet.
Der skal gøres en langt større indsats for at sikre opadgående
konvergens i leve- og indkomstniveauet i EU. Det kan blandt andet
ske ved at øge regional- og socialfondene og derigennem investere
i tiltag, der kan hæve levestandarden i særligt de østeuropæiske
lande.
LO vil fortsat have en konstruktiv tilgang til EU’s bilaterale
handelsaftaler. Dansk økonomi er helt afhængig af vores mulighe-
der for handel med omverdenen, så det er i vores interesse, at EU
indgår handelsaftaler. Samtidig skal de fungere som løftestang for
bedre arbejdstagerrettigheder på globalt plan. Det vil også bidrage
til at fremtidssikre vores egne rettigheder i Danmark.
Side 33 af 36
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 898: Europapolitisk standpunktspapir fra LO
1789301_0034.png
Europapolitisk standpunktspapir
Bilag 1. EU og euroområdet
Side 34 af 36
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 898: Europapolitisk standpunktspapir fra LO
1789301_0035.png
Europapolitisk standpunktspapir
Side 35 af 36
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 898: Europapolitisk standpunktspapir fra LO
1789301_0036.png
Landsorganisationen i Danmark
Islands Brygge 32D
2300 København S
Tlf.
3524 6000
Fax
3524 6300
www.lo.dk
[email protected]
Europapolitisk standpunktspapir