Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 916
Offentligt
1790574_0001.png
NOTAT
8. august 2017
Dokumentnummer
lasnie-ERST
Status for Danmarks implementering af EU’s indre markedslovgiv-
ning (jan.
dec. 2016)
Resumé
Europa-Kommissionen offentliggør løbende (ca. 2 gange om året)
en resultattavle for implementering af regler i det indre marked
(Single
Market Scoreboard).
Ifølge Kommissionen er Danmark,
Estland, Litauen, Malta, Slovakiet og Østrig de lande, der samlet
set klarer sig bedst i den seneste resultattavle.
Grundet en stigning i antallet af direktiver, der skulle imple-
menteres på indre markedsområdet i 2016, er medlemsstater-
nes implementeringsniveau generelt forringet. I alt er 67 di-
rektiver (svarende til 7 pct.) fortsat ikke fuldt ud implemente-
ret i samtlige medlemslande.
Seks direktiver er i 2016 ikke implementeret rettidigt i dansk
lovgivning. Danmark er det ene af kun to medlemslande, der
fortsat ligger tæt på Kommissionens foreslåede mål.
Syv direktiver er i 2016 ikke vurderet korrekt implementeret i
dansk lovgivning svarende til rundt regnet det samlede EU-
gennemsnit på 0,7 %. Danmark lever dermed ikke op til
Kommissionens foreslåede målsætning for korrekt implemen-
tering på 0,5 %.
Der er i alt 16 verserende traktatkrænkelsessager imod Dan-
mark på grund af ukorrekt implementering eller forkert an-
vendelse af indre markedslovgivning. Der er siden sidste peri-
ode lukket to sager og åbnet 4 nye sager.
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 916: Oversigtsnotat over status for Danmarks implementering af EU’s indre markedslovgivning (jan – dec 2016)
1790574_0002.png
1. Indledning
EU’s indre marked er afhængigt af, at medlemslandene implementerer og
håndhæver de fælles regler rettidigt og korrekt. Når ét eller flere lande
ikke lever op til deres forpligtelser, skader det borgere og virksomheder
på tværs af EU, fordi der så gælder forskellige regler. For at undgå en
situation med et ufuldstændigt indre marked, er der behov for en effektiv
styring af det indre marked både fra medlemslandene og Europa-
Kommissionens side. Derfor står en rettidig og korrekt implementering af
indre markedslovgivning i medlemslandene højt på Europa-
Kommissionens dagsorden.
Siden 1997 har Kommissionen løbende (ca. 2 gange om året) offentlig-
gjort en resultattavle
den såkaldte
Single Market Scoreboard
over
medlemslandenes implementering af EU’s indre markedslovgivning. I
resultattavlen sætter Kommissionen fokus på medlemslandenes præstati-
oner i forhold til rettidig og korrekt implementering. Den seneste resultat-
tavle blev offentliggjort den 5. juli 2017 og dækker hele 2016.
Single
Market Scoreboard 2017
er tilgængelig på Kommissionens hjemmeside,
hvor der findes en række statistikker om landenes implementering i et
interaktivt format.
1
Ifølge Kommissionen er Danmark, Estland, Litauen,
Malta, Slovakiet og Østrig de lande, der samlet set klarer sig bedst i resul-
tattavlen for 2016.
2
Folketinget blev den 13. oktober 2016 orienteret om Danmarks placering
på resultattavlen i 2016.
2. Det totale EU-underskud i perioden 2000-2015
7 pct. af direktiverne
vedrørende EU’s indre marked mangler sta-
dig at blive implementeret i ét eller flere medlemslande.
Resultattavlen viser, at 7 pct. af samtlige af
EU’s direktiver vedrørende
det indre marked, svarende til 67 direktiver, fortsat ikke er implementeret
i ét eller flere medlemslande. Efter en længere periode, hvor underskud-
det var nede på 4 pct., er implementeringsunderskuddet steget til 7 pct. i
2016. En væsentlig årsag hertil er en stigning i antallet af nye direktiver. I
2016 skulle medlemslandene gennemføre 66 nye direktiver mod 47 direk-
tiver i forhold til den seneste resultattavle. Figur 1 viser, at andelen af
direktiver, der ikke er implementeret, har været jævnt faldende, indtil
stigningen i 2016, når der tages højde for EU-østudvidelsen i 2004.
1
2
http://ec.europa.eu/internal_market/scoreboard/
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-17-1846_en.htm
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 916: Oversigtsnotat over status for Danmarks implementering af EU’s indre markedslovgivning (jan – dec 2016)
1790574_0003.png
Det er især direktiver målrettet offentlige udbud, investeringsgoder, mil-
jø, finansielle tjenesteydelser, arbejdsmarkeds- og socialpolitik, hvor den
nationale implementering halter efter.
Figur 1: Andel af direktiver for EU's indre marked, som ikke er implementeret i ét eller flere medlemslande i
perioden 1997-2016
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Kilde: Kommissionens Single Market Scoreboard 2016 over implementering. Tal fra november 2000 er EU-
15, fra november 2004 EU-25, fra maj 2007 EU-27 og fra juli 2013 EU-28.
3. Rettidig implementering af indre markedsdirektiver
Danmark mangler at implementere 6 indre markedsdirektiver, jf.
bilag 1, svarende til 0,6 pct. Danmark er sammen med Malta det
ene af to lande, som stadig ligger tæt på Kommissionens forslåede
mål på 0,5 pct. for rettidig implementering. I december 2016 var
det gennemsnitlige implementeringsunderskud for hele EU på 1,5
pct.
Direktiver skal implementeres i national lovgivning inden for en bestemt
tidsfrist, som er nærmere specificeret i de enkelte direktiver.
Implemente-
ringsunderskuddet
omfatter den andel indre markedsdirektiver, som ikke
er blevet implementeret inden for den fastlagte tidsfrist. Kommissionen
har en målsætning
om, at EU’s gennemsnitlige implementeringsunder-
skud skal være på maksimalt 0,5 pct. af det samlede antal af indre mar-
kedsdirektiver. Det bemærkes, at det Europæiske Råds målsætning ligger
på 1 pct.
Når et medlemsland er færdig med at implementere et direktiv i national
lovgivning, skal dette notificeres til Kommissionen. For at bestemme
implementeringsunderskuddet tager Kommissionen derfor udgangspunkt
3
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 916: Oversigtsnotat over status for Danmarks implementering af EU’s indre markedslovgivning (jan – dec 2016)
1790574_0004.png
i det antal direktiver, et medlemsland ikke har notificeret inden for den
fastsatte tidsfrist.
Ifølge resultattavlen manglede Danmark at implementere seks direktiver
inden for den fastlagte tidsfrist, hvilket svarer til et implementeringsun-
derskud på 0,6 pct., jf. figur 2. Det er en fordobling i forhold til den fore-
gående måling, hvor Danmarks implementeringsunderskud lå på 0,3 pct.
svarende til tre direktiver.
Figur 2 viser, at Danmarks implementeringsunderskud med undtagelse af
2016 har ligget på eller under 0,5 pct. siden november 2008.
Figur 2: Andel direktiver, som Danmark ikke har notificeret rettidigt fra 1997-2016
3,5%
3,0%
2,5%
2,0%
1,5%
1,0%
0,5%
0,0%
Kilde: Kommissionens Single Market Scoreboard 2016 for Danmark
Figur 3 viser, at Danmark sammen med Malta er det ene af to lande, der
fortsat ligger tæt på Kommissionens målsætning om et implementerings-
underskud på 0,5 pct. Danmark er endvidere med i en gruppe på 8 med-
lemslande, som er lykkedes med at holde sig under det Europæiske Råds
tærskel på 1 pct. Malta efterfulgt af Danmark og Slovakiet er de lande
med mest rettidig implementering, hvorimod Spanien, Cypern og Portu-
gal har flest direktiver, som ikke er implementeret rettidigt.
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
4
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 916: Oversigtsnotat over status for Danmarks implementering af EU’s indre markedslovgivning (jan – dec 2016)
1790574_0005.png
Figur 3: Andel direktiver som ikke er notificeret til tiden pr. 11. december 2016 fordelt på EU's medlemslande
(antal direktiver i parentes)
4,00%
3,50%
3,00%
2,50%
2,00%
1,50%
1,00%
0,50%
0,00%
MT DK SK EL HU UK IT NL DE FR LT EE SE CZ PL AT BG LV SI IE RO FI HR LU BE ES CY PT
(4) (6) (7) (8) (8) (8) (9) (9) (11) (11) (13) (14) (14) (15) (15) (16) (17) (17) (17) (19) (20) (21) (22) (22) (23) (24) (28) (35)
Note: Den røde linje illustrerer Det Europæiske Råds mål på 1,0 pct., mens den stiplede linje illustrerer Kom-
missionens foreslåede mål på 0,5 pct.. Kilde: Kommissionens Single Market Scoreboard 2016 over implemen-
tering.
Figur 4 illustrerer det gennemsnitlige implementeringsunderskud i EU
siden 1997. Med stigningen i direktiver, der skulle implementeres, er
EU’s gennemsnitlige implementeringsunderskud fordoblet fra
0,7 pct. i
december 2015 til 1,5 pct. i december 2016. Dermed overstiger imple-
menteringsunderskuddet for første gang siden 2012 Det Europæiske Råds
tærskel på 1 pct.
Figur 4: EU's gennemsnitlige implementeringsunderskud i perioden 1997-2016
7,00%
6,00%
5,00%
4,00%
3,00%
2,00%
1,00%
0,00%
Kilde: Kommissionens Single Market Scoreboard 2016 over implementering. Tal fra november 2000 er EU-
15, fra november 2004 EU-25, fra maj 2007 EU-27 og fra juli 2013 EU-28.
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
5
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 916: Oversigtsnotat over status for Danmarks implementering af EU’s indre markedslovgivning (jan – dec 2016)
1790574_0006.png
Den tidsmæssige forsinkelse for implementeringen i Danmark er i gen-
nemsnit nu 2,7 måneder, hvilket er et betydeligt fald set i lyset af den
forgående måling, hvor Danmarks forsinkelse for implementeringen af
indre markedsdirektiver var 11,5 måneder. Reduktionen var samlet set
den næststørste af alle medlemslandene og betyder, at Danmark nu er det
medlemsland med kortest gennemsnitlig forsinkelse. EU-gennemsnittet er
på 6,7 måneder.
4. Korrekt implementering af indre markedsdirektiver
Danmark har syv direktiver, der ikke er vurderet korrekt imple-
menteret, jf. bilag 2, svarende til et såkaldt overholdelsesunder-
skud på 0,7 pct. Danmark er dermed ikke blandt de 9 EU-lande,
der opfylder Kommissionens foreslåede målsætning for korrekt
implementering på 0,5 pct. I december 2016 var det gennemsnit-
lige overholdelsesunderskud for hele EU ligeledes 0,7 pct.
Kommissionen måler ikke kun implementeringsunderskuddet, men vur-
derer også indholdet af de implementerede direktiver. Det betyder i prak-
sis, at resultattavlen måler antallet af direktiver, hvor Kommissionen har
påbegyndt en traktatkrænkelsessag som følge af, at national lovgivning
eller administrativ praksis vurderes at være i modstrid med EU-reglerne.
Her er der tale om
overholdelsesunderskud.
Overholdelsesunderskuddet udtrykker den procentdel af direktiver, som,
Kommissionen finder, ikke er gennemført korrekt, og hvor der er åbnet
traktatkrænkelsessager mod det pågældende medlemsland.
3
Kommissionen arbejder med en målsætning for ukorrekt gennemførelse
af indre markedsdirektiver i medlemslandene på maksimalt 0,5 pct. af
alle indre markedsdirektiver. Målsætningen er alene Kommissionens, og
medlemslandene har således ikke formelt bekræftet denne.
Ifølge resultattavlen ligger Danmarks overholdelsesunderskud pr. 11.
december 2016 på 0,7 pct. af det samlede antal af indre markedsdirekti-
ver. Det svarer til syv direktiver, jf. bilag 2 og to direktiver mere end ved
seneste måling. Med dette resultat lever Danmark ikke op til Kommissio-
nens målsætning på 0,5 pct., omend overholdelsesunderskuddet svarer til
det samlede gennemsnit for EU-medlemslandene.
3
Procentdelen baseres alene på antallet af konkrete direktiver og ikke på antallet af sager pr. direktiv, dvs. selv
om der er åbnet flere sager i henhold til et direktiv, tælles direktivet kun én gang.
6
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 916: Oversigtsnotat over status for Danmarks implementering af EU’s indre markedslovgivning (jan – dec 2016)
1790574_0007.png
4. Traktatkrænkelsessager
Danmark havde i alt 16 verserende traktatkrænkelsessager i rela-
tion til indre markedslovgivningen pr. 1. december 2016. Det
gennemsnitlige antal traktatkrænkelsessager
for EU’s medlems-
lande er 24 sager.
Traktatkrænkelsessager bliver indledt i de tilfælde, hvor Kommissionen
vurderer, at et medlemsland ikke opfylder sine forpligtelser i medfør af
Traktaten. Det kan være i tilfælde af, at et direktiv ikke er implementeret
til tiden, at direktivet ifølge Kommissionen ikke er implementeret korrekt
eller ved forkert eller utilstrækkelig håndhævelse af reglerne.
Med hensyn til indre markedslovgivning havde Danmark i alt 16 verse-
rende traktatkrænkelsessager pr. 1. december 2016. Det er to sager flere
end ved forrige måling, idet to sager er blevet afsluttet og fire nye åbnet.
De mest berørte sektorer er miljø og transport, som tilsammen udgør
halvdelen af de verserende danske traktatkrænkelsessager. Danmark lig-
ger fortsat bedre end EU-gennemsnittet på 24 traktatkrænkelsessager pr.
medlemsland. Estland (3), Malta (5) og Letland (7) er de lande, der har
færrest verserende sager, hvorimod Tyskland (57), Spanien (47) og
Frankrig (44) har det højeste antal sager.
Af figur 5 fremgår det, at antallet af traktatkrænkelsessager i Danmark
overordnet set har været faldende siden 2005.
Figur 5: Antal traktatkrænkelsessager i Danmark fra 2003-2006
35
30
25
20
15
10
5
0
2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
Kilde: Kommissionens Single Market Scoreboard 2016 for Danmark
7
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 916: Oversigtsnotat over status for Danmarks implementering af EU’s indre markedslovgivning (jan – dec 2016)
Resultattavlen viser desuden, at det samlede antal verserende traktat-
krænkelsessager er faldet fra 732 i december 2015 til 674 i december
2016, og antallet er dermed det laveste nogensinde. Danmark tilhører en
gruppe af i alt 7 medlemslande, der inden for det sidste år har oplevet en
stigning i traktatkrænkelsessager med relation til det indre marked, mens
19 medlemslande har formået at reducere deres antal i 2016.
Ses der på medlemsstaternes håndtering af traktatkrænkelsessager, varer
en traktatkrænkelsessag nu i gennemsnit 36,9 måneder
det vil sige fra
det tidspunkt, hvor Kommissionen fremsender en formel åbningsskrivelse
til et medlemsland, til det tidspunkt, hvor sagen afsluttes. Kommissionen
har en målsætning om at nedbringe den gennemsnitlige sagsbehandlings-
tid til et lavere niveau. For Danmark er den gennemsnitlige
sagsbehand-
lingstid
31,1 måneder, hvilket således er bedre end EU-gennemsnittet.
I forhold til
efterlevelsestiden
af afgørelser fra EU-Domstolen (f.eks. æn-
dring af den pågældende lovgivning) er den gennemsnitlige tid 5,4 måne-
der for Danmark. Blandt de 25 medlemslande, der har skullet efterleve
Domsstolens afgørelser inden for de seneste 5 år, er Danmark nu det
medlemsland, som gør det hurtigst. Det samlede EU-gennemsnit for ef-
terlevelsestiden er 22,4 måneder.
8
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 916: Oversigtsnotat over status for Danmarks implementering af EU’s indre markedslovgivning (jan – dec 2016)
Bilag 1:
Liste over indre markedsdirektiver, Danmark ikke har implementeret
inden for den fastlagte tidsramme (implementeringsunderskud)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/45/EU af 3. april 2014 om
periodisk
teknisk kontrol med motorkøretøjer og påhængskøretøjer
dertil og om ophævelse af direktiv 2009/40/EF
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/46/EU af 3. april 2014 om
ændring af Rådets direktiv 1999/37/EF om
registreringsdokumenter
for motorkøretøjer
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/47/EU af 3. april 2014 om
syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer,
der kører på Unionens område,
og om ophævelse af direktiv 2000/30/EF
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/52/EU af 16. april 2014
om ændring af direktiv 2011/92/EU om
vurdering af visse offentlige
og private projekters indvirkning på miljøet
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/94/EU af 22. oktober
2014 om
etablering af infrastruktur for alternative brændstoffer
Kommissionens direktiv 2016/774/EU af 18. maj 2016 om ændring af
bilag II til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/53/EF om
ud-
rangerede køretøjer
9
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 916: Oversigtsnotat over status for Danmarks implementering af EU’s indre markedslovgivning (jan – dec 2016)
Bilag 2:
Liste over indre markedsdirektiver, Danmark ikke har implementeret
korrekt (overensstemmelsesunderskud)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/37/EF af 5. juni 2001 om
indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative be-
stemmelser om fremstilling, præsentation og salg af
tobaksvarer
- Er-
klæring fra Kommissionen, EFT L 194 af 18.7.2001, s. 26–35
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/88/EF af 4. november
2003 om visse aspekter i forbindelse med
tilrettelæggelse af arbejdsti-
den,
EUT L 299 af 18.11.2003, s. 9–19
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/29/EF af 11. maj 2005 om
virksomheders urimelige handelspraksis over for forbrugerne på det in-
dre marked og om ændring af Rådets direktiv 84/450/EØF og Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 97/7/EF, 98/27/EF og 2002/65/EF og
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 2006/2004 (direkti-
vet om
urimelig handelspraksis)
(EØS-relevant tekst), EUT L 149 af
11.6.2005, s. 22–39
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/21/EF af 15. marts 2006
om håndtering af
affald fra udvindingsindustrien
og om ændring af
direktiv 2004/35/EF - Erklæring vedtaget af Europa-Parlamentet, Rådet
og Kommissionen, EUT L 102 af 11.4.2006, s. 15–34
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/126/EF af 20. december
2006
om kørekort
(omarbejdning) (EØS-relevant tekst), EUT L 403 af
30.12.2006, s. 18-60
10