Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 947
Offentligt
1795395_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 Fax: 33 92 03 03
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015 - 30240
29. september 2017
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger
i retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat proces-
delegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse af ge-
neraladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den danske
regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af dom. Ge-
neraladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens hjemmeside
(http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
T-68/15
Titel og kort sagsresumé
HH Ferries I/S (tidligere Scandlines Øresund
I/S) m.fl. mod Kommissionen
Scandlines Øresund I/S, HH Ferries Helsingør ApS
og HH-Ferries Helsingborg AB har den 12. februar
2015 anlagt sag mod KOM ved Retten med påstand
om, at KOM’s statsstøtteafgørelse af 15. oktober
2014 vedrørende statsstøtte ydet af Danmark og
Sverige til Øresundsbro Konsortiet annulleres. Den
anfægtede KOM-afgørelse behandler tre statsstøtte
klager indgivet af Scandlines Øresund I/S vedr. fi-
nansieringen af Øresundsforbindelsen. I klagerne har
Scandlines navnlig anført, at de statsgarantier, som
DK og SE har tildelt konsortiet og de for konsortiet
særlige skatteregler vedr. underskudsfremførsel og
afskrivninger, er ulovlige og uforenelig statsstøtte.
KOM påstår frifindelse. DK og SE støtter KOM
herunder med argumenter om, at konsortiet ikke
udfører økonomiske aktiviteter, men myndighedsop-
gaver.
Fidelity Funds (sag forelagt af Østre Landsret)
Udgør en beskatningsordning, som den af hovedsa-
gerne omhandlede, der indebærer, at udenlandske
investeringsinstitutter omfattet af Rådets direktiv
85/611/EØF1 (UCITSdirektivet) kildebeskattes af
udbytter fra danske selskaber, en tilsidesættelse af
artikel 56 TEF (artikel 63 TEUF) om kapitalens frie
bevægelighed eller artikel 49 TEF (artikel 56 TEUF)
om den frie udveksling af tjenesteydelser, hvis tilsva-
rende danske investeringsinstitutter kan opnå fritagel-
Deltager i PD
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet
Kammeradvokaten
Processkridt
Mundtlig
forhandling
Dato
04.10.17
C-480/16
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Kammeradvokaten
Skatteministeriet
Finanstilsynet
Mundtlig
forhandling
05.10.17
1
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 947: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 29/9-17
1795395_0002.png
se for kildeskatten, enten fordi de faktisk udlodder en
minimumsudlodning mod indeholdelse af kildeskat til
deres medlemmer, eller teknisk skal opgøre en mini-
mumsudlodning, hvoraf der skal indeholdes kildeskat
i forhold til institutternes medlemmer?
De forenede
sager C-
115/16, C-
118/16 og
C-119/16
N Luxembourg 1 m.fl. (sag forelagt af Østre
Landsret)
Det bemærkes, at sagerne omhandler forskellige
parter, og at de forelagte præjudicielle spørgsmål
varierer fra sag til sag. Grundet de meget lange
spørgsmål, er nedenstående et uddrag af de forelagte
spørgsmål.
1. Skal artikel 1, stk. 1, i direktiv 2003/49/EF, jf.
samme direktivs artikel 1, stk. 4, fortolkes således, at
et i en medlemsstat hjemmehørende selskab, der er
omfattet af direktivets artikel 3, og som under om-
stændigheder som de i sagen foreliggende modtager
renter fra et datterselskab i en anden medlemsstat, er
"retmæssig ejer" af disse renter i direktivets forstand?
T Danmark m.fl. (sag forelagt af Østre Landsret)
Det bemærkes, at sagerne omhandler forskellige
parter, og at de forelagte præjudicielle spørgsmål
varierer fra sag til sag. Grundet de meget lange
spørgsmål, er nedenstående et uddrag af de forelagte
spørgsmål.
1. Forudsætter en medlemsstats påberåbelse af direk-
tivets artikel 1, stk. 2, om anvendelsen af interne
bestemmelser, som er nødvendige for at hindre svig
og misbrug, at den pågældende medlemsstat har
vedtaget en specifik national bestemmelse til gennem-
førelse af direktivets artikel 1, stk. 2, eller at der i
national ret findes almindelige bestemmelser eller
grundsætninger om svig og misbrug, der kan fortol-
kes i overensstemmelse med artikel 1, stk. 2?
Z Denmark (sag forelagt af Østre Landsret)
1. Skal artikel 1, stk. 1, i direktiv 2003/49/EF, jf.
samme direktivs artikel 1, stk. 4, fortolkes således, at
et i en medlemsstat hjemmehørende selskab, der er
omfattet af direktivets artikel 3, og som under om-
stændigheder som de i sagen foreliggende modtager
renter fra et datterselskab i en anden medlemsstat, er
"retmæssig ejer" af disse renter i direktivets forstand?
Europa-Kommissionen mod Kongeriget Dan-
mark
KOM har den 25. oktober 2016 indgivet stævning
ved EU-Domstolen mod DK for tilsidesættelse af
forpligtelser på området for cabotagekørsel i henhold
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1072/2009 om fælles regler for adgang til marke-
det for international godskørsel. I stævningen ned-
lægger KOM påstand om, at DK ikke har opfyldt sine
forpligtelser i henhold til artikel 2, nr. 6, jf. artikel 8, i
forordningen, da det i dansk ret er fastsat, at ӎn
cabotagekørsel” kan bestå enten af flere læssesteder
eller af flere lossesteder, men ikke begge dele. KOM
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Skatteministeriet
Kammeradvokaten
Mundtlig
forhandling
10.10.17
De forenede
sager C-
116/16 og
C-117/16
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Skatteministeriet
Kammeradvokaten
Mundtlig
forhandling
10.10.17
C-299/16
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Skatteministeriet
Kammeradvokaten
Mundtlig
forhandling
10.10.17
C-541/16
Justitsministeriet
Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet
Mundtlig
forhandling
11.10.17
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 947: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 29/9-17
1795395_0003.png
påstår desuden, at DK tilpligtes at betale sagens om-
kostninger.
KOM gør gældende, at forordningen udtømmende
regulerer transportvirksomheders adgang til at udføre
cabotagekørsel på de betingelser, der er fastsat i for-
ordningen, og at det derfor er i strid med forordnin-
gen, når DK begrænser antallet af losse- eller læsse-
steder.
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Sagsnr.
T-656/16
Titel og kort sagsresumé
PM mod ECHA
Påstande: Sagsøgeren har nedlagt påstand om, at
Retten anser nærværende søgsmål for anlagt med
henblik på prøvelse af afgørelse nr. SME(2016) 3198
og som følge deraf erklærer denne ugyldig under
hensyn til, at PM hører til i gruppen af små og mel-
lemstore virksomheder (SMV), og dermed foretager
den ansøgte registrering efter betaling af de lovbe-
stemte gebyrer og afgifter.
Mercedes Benz Financial Services UK
1) Hvad skal der forstås ved ordene »en kontrakt [...]
med den klausul, at ejendomsretten under normale
forhold erhverves senest ved betaling af det sidste
afdrag« i artikel 14, stk. 2, litra b)[, i direktiv
2006/112]? 2) Kræver udtrykket »under normale
forhold«
navnlig i forbindelse med den foreliggende
sag
at en skattemyndighed begrænser sig til at iden-
tificere eksistensen [org. s. 14] af en købsoption, som
kan udnyttes senest ved betaling af det sidste afdrag?
3) Eller kræver udtrykket »under normale forhold«, at
den nationale myndighed går videre og fastlægger det
økonomiske formål med kontrakten? 4) Hvis det
tredje spørgsmål bevares bekræftende: a. Bør fortolk-
ningen af artikel 14, stk. 2,[i direktiv 2006/112] påvir-
kes af en analyse af, om det er sandsynligt, at kunden
udnytter en sådan option? b. Er størrelsen af den pris,
der skal betales ved udnyttelsen af købsoptionen,
relevant med henblik på at fastlægge kontraktens
økonomiske formål?
LitSpecMet
Skal artikel 1, stk. 9, i direktiv 2004/18/EF fortolkes
således, at et selskab:
der er stiftet af en ordregiven-
de myndighed, der driver virksomhed på jernbane-
transportområdet navnlig ved drift af offentlig jern-
baneinfrastruktur, person- og godstransport
der
uafhængigt udøver en erhvervsmæssig virksomhed,
hvor den fastsætter en forretningsstrategi, træffer
beslutninger vedrørende vilkårene for virksomhedens
aktivitet (produktmarked, kundesegment osv.), hand-
ler på et konkurrencepræget marked i hele Den Eu-
ropæiske Union og uden for EU’s marked, leverer
tjenesteydelser i form af fremstilling og reparation af
Interessent
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Processkridt
Dom
Dato
03.10.17
C-164/16
Skatteministeriet
Dom
04.10.17
C-567/15
Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet
Dom
05.10.17
3
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 947: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 29/9-17
1795395_0004.png
rullende materiel og deltager i offentlige udbud, der er
forbundet med denne virksomhed og søger at få
ordrer fra tredjemand (andre end moderselskabet)
der leverer tjenesteydelser i form af reparation af
rullende materiel til sin stifter på grundlag af interne
transaktioner, og hvor værdien af disse tjenesteydelser
udgør 90% af virksomhedens samlede virksomhed
hvis levering af tjenesteydelser til stifteren tager sigte
på at sikre stifterens person- og godstransportvirk-
somhed, ikke skal betragtes som en ordregivende
myndighed? Såfremt Domstolen fastslår, at selskabet
skal betragtes som en ordregivende myndighed under
de ovennævnte omstændigheder, skal artikel 1, stk. 9,
i direktiv 2004/18/EF da fortolkes således, at et
selskab mister sin status som ordregivende myndig-
hed, såfremt værdien af reparationer af rullende mate-
riel, der ydes på baggrund af interne transaktioner
med den ordregivende myndighed, som er selskabets
stifter, falder og udgør mindre end 90% eller ikke
udgør hovedparten af den samlede omsætning fra
selskabets virksomhed?
C-473/16
F
1) Skal artikel 4 i direktiv 2004/83/EF, sammenholdt
med artikel 1 i Den Europæiske Unions charter om
grundlæggende rettigheder, fortolkes således, at den
ikke er til hinder for, at der i forbindelse med asylan-
søgere, der tilhører gruppen af LGBTI-personer
[lesbiske, bøsser, biseksuelle, transseksuelle og inter-
seksuelle] indhentes og vurderes en sagkyndig erklæ-
ring fra en retsmedicinsk psykolog, der er baseret på
projektive personlighedstests, når der i forbindelse
med udarbejdelsen af erklæringen hverken stilles
spørgsmål vedrørende asylansøgerens seksuelle vaner
eller foretages en fysisk undersøgelse af vedkommen-
de? 2) I tilfælde af, at den i det første spørgsmål
nævnte sagkyndige erklæring ikke kan anvendes som
bevis, skal artikel 4 i direktiv 2004/83/EF, sammen-
holdt med artikel 1 i Den Europæiske Unions charter
om grundlæggende rettigheder, da fortolkes således,
at
i de tilfælde, hvor asylansøgningen baseres på
forfølgelse på grund af seksuel orientering
hverken
de nationale administrative myndigheder eller dom-
stolene har mulighed for ved hjælp af sagkyndige
metoder at undersøge sandfærdigheden af asylansøge-
rens udtalelser, uanset disse metoders nærmere ken-
detegn?
Hanssen Beleggingen
Omfatter begrebet »sager om registrering eller gyldig-
hed af [...] varemærker« som omhandlet i artikel 22,
nr. 4), i Rådets forordning (EF) nr. 44/2001 af 22.
december 2000 om retternes kompetence og om
anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det
civil- og handelsretlige område også en sag anlagt
mod den i Benelux-varemærkeregistret registrerede
formelle indehaver af et Beneluxvaremærke med
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
GA
05.10.17
C-341/16
Patent- og Varemær-
kestyrelsen
Dom
05.10.17
4
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 947: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 29/9-17
1795395_0005.png
påstand om, at sagsøgte over for Benelux-
varemærkekontoret skal afgive erklæring om, at
sagsøgte ikke har ret til det pågældende varemærke og
giver afkald på sin registrering som indehaver af va-
remærket?
T-149/15
Ben Ali mod Rådet
Påstande: Rådets afgørelse 2011/72/FUSP af 31.
januar 2011 om restriktive foranstaltninger over for
visse personer og enheder på baggrund af situationen
i Tunesien (EUT L 28, s. 62) og Rådets forordning
(EU) nr. 101/2011 af 4. februar 2011 om restriktive
foranstaltninger over for visse personer, enheder og
organer på baggrund af situationen i Tunesien (EUT
L 31, s. 1), som regelmæssigt fornyet (1) og ændret (2)
(herefter »de anfægtede afgørelser«), annulleres, for så
vidt som de vedrører sagsøgeren.
Rådet tilpligtes at betale sagens omkostninger.
Mabrouk mod Rådet
Annullation af Rådets afgørelse (FUSP) 2015/157
(EUT 2015 L 26, s. 29) om ændring af afgørelse
2011/72/FUSP om restriktive foranstaltninger over
for visse personer og enheder på baggrund af situati-
onen i Tunesien (EUT 2011 L 28, s. 62), for så vidt
som de vedrører sagsøgeren, idet disse restriktive
foranstaltninger består i indefrysning af aktiver i EU.
Sagsøgte tilpligtes at betale sagens omkostninger.
Farrell
Sagen vedrører: 1. Skal testen i dom Foster m.fl. (sag
C-188/89), jf. dommens præmis 20, vedrørende
spørgsmålet om, hvad der udgør et statsligt organ i en
medlemsstat, forstås således, at betingelserne i denne
test skal finde anvendelse (a) kumulativt, eller (b) hver
for sig? 2. For så vidt som visse særlige forhold, der
blev henvist til i dom Foster m.fl. [udelades] (sag C-
188/89), subsidiært kan anses for at være forhold,
hvortil der skal tages behørigt hensyn ved en over-
ordnet bedømmelse, findes der da et grundlæggende
princip bag de særlige forhold, der blev lagt til grund i
den nævnte dom, som en ret skal anvende ved afgø-
relsen af, om et bestemt organ er et statsligt organ? 3.
Er det tilstrækkeligt, at en medlemsstat har tildelt et
organ en omfattende forpligtelse med det angivelige
formål at opfylde EU-retlige forpligtelser, for at dette
organ kan anses for at være et statsligt organ i med-
lemsstaten, eller er det herudover nødvendigt, at et
sådant organ endvidere har a) særlige beføjelser eller
b) fungerer under medlemsstatens direkte kontrol
eller tilsyn?
Tigers
I. Tillader artikel 1, stk. 3, i Rådets gennemførelses-
forordning (EU) nr. 412/2013 af 13. maj 2013 om
indførelse af en endelig antidumpingtold og endelig
opkrævning af den midlertidige told på importen af
bordservice og køkkenartikler af keramisk materiale
med oprindelse i Folkerepublikken Kina (EUT L
Udenrigsministeriet
Erhvervsstyrelsen
Dom
05.10.17
T-175/15
Erhvervsstyrelsen
Dom
05.10.17
C-413/15
Udenrigsministeriet
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Dom
10.10.17
C-156/16
Skatteministeriet
Erhvervsministeriet
Erhvervsstyrelsen
SKAT
Dom
12.10.17
5
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 947: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 29/9-17
1795395_0006.png
131/1 af 15.5.2013, herefter: »gennemførelsesforord-
ning nr. 412/2013«), at en gyldig handelsfaktura med
henblik på den første fastsættelse af den endelige
antidumpingtold indgives efterfølgende, hvis alle
andre nødvendige forudsætninger for at opnå en
individuel antidumpingtoldsats foreligger? II. Såfremt
første spørgsmål besvares benægtende: Er artikel 78 i
Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober
1992 om indførelse af en EF-toldkodeks (EUT L
302, s. 1) som ændret ved Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 2700/2000 af 16. novem-
ber 2000 (EUT L 311, s. 17) til hinder for, at told-
myndigheden i forbindelse med en revision afviser at
refundere en antidumpingtold med den begrundelse,
at klarereren først har forelagt en korrekt handelsfak-
tura efter toldangivelsen?
C-664/15
Protect Natur-, Arten- und Landschaftschutz
Umweltorganisation
1. Giver artikel 4 i direktiv 2000/60/EF 1 om fast-
læggelse af en ramme for Fællesskabets vandpolitiske
foranstaltninger (vandrammedirektivet) eller vand-
rammedirektivet som sådant i en sag, som ikke er
underlagt en miljøkonsekvensvurdering i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU
af 13. december 2011 om vurdering af visse offentlige
og private projekters indvirkning på miljøet (VVM-
direktivet), en miljøorganisation rettigheder, til be-
skyttelse af hvilke organisationen i henhold til artikel
9, stk. 3, i konventionen om adgang til oplysninger,
offentlig deltagelse i beslutningsprocesser samt ad-
gang til klage og domstolsprøvelse på miljøområdet,
som er indgået ved Rådets afgørelse 2005/370/EF af
17. februar 2005 på Det Europæiske Fællesskabs
vegne (Århuskonventionen), har ret til adgang til
administrative eller retslige procedurer?
Såfremt spørgsmål 1 besvares bekræftende:
2. Skal disse rettigheder i henhold til Århuskonven-
tionens bestemmelser kunne gøres gældende allerede
under den administrative procedure, eller er det til-
strækkeligt, at der er mulighed for at indbringe den
administrative myndigheds afgørelse for en domstol?
3.
Er det lovligt, at den nationale procesret (§ 42
AVG) henviser miljøorganisationen til
på samme
måde som andre parter i sagen
ikke først at gøre
sine indsigelser gældende i en klage ved forvaltnings-
domstolen, men at gøre dem gældende rettidigt alle-
rede under den administrative procedure, idet den i
modsat fald mister sin partsstatus og heller ikke læn-
gere kan indgive klage til forvaltningsdomstolen?
Bolagsupplysningen et Ilsjan
1. Skal artikel 7, nr. 2), i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 1215/2012 af 12. decem-
ber 2012 om retternes kompetence og om anerken-
delse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil- og
handelsretlige område fortolkes således, at en person,
hvis rettigheder er blevet krænket ved offentliggørelse
af urigtige oplysninger om vedkommende på internet-
Energistyrelsen
GA
12.10.17
C-194/16
Justitsministeriet
Dom
17.10.17
6
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 947: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 29/9-17
1795395_0007.png
tet og gennem manglende fjernelse af kommentarer
om vedkommende, kan anlægge sag med påstand om
berigtigelse af de urigtige oplysninger og fjernelse af
de kommentarer, som krænker vedkommendes ret-
tigheder, ved retterne i enhver medlemsstat, på hvis
område de på internettet offentliggjorte oplysninger
er eller var tilgængelige, for så vidt angår den i denne
medlemsstat opståede skade? 2. Skal artikel 7, nr. 2), i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
1215/2012 af 12. december 2012 om retternes kom-
petence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af rets-
afgørelser på det civil- og handelsretlige område for-
tolkes således, at en juridisk person, hvis rettigheder
hævdes at være blevet krænket ved offentliggørelse af
urigtige oplysninger om vedkommende på internettet
og ved undladelse af at fjerne kommentarer herom,
kan anlægge sag med påstand om berigtigelse af op-
lysningerne, forpligtelse til at fjerne kommentarerne
og erstatning for det økonomiske tab, der er lidt ved
offentliggørelse af de urigtige oplysninger om ved-
kommende på internettet, for så vidt angår det sam-
lede tab, som den pågældende juridiske person har
lidt, gældende ved retterne i den stat, hvori centrum
for denne persons interesser ligger? 3. Såfremt det
andet spørgsmål besvares bekræftende: Skal artikel 7,
nr. 2), i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 1215/2012 af 12. december 2012 om retter-
nes kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse
af retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område
fortolkes således, at
det må antages, at centrum for
en juridisk persons interesser og dermed det sted,
hvor den pågældende juridiske persons tab er lidt,
ligger i den medlemsstat, hvor den har sit hjemsted,
eller– der ved fastsættelsen af det sted, hvor den
juridiske person har centrum for sine interesser og
dermed det sted, hvor dens tab er lidt, skal tages
hensyn til samtlige forhold, såsom den juridiske per-
sons hjemsted og forretningssted, dens kunders
hjemsted og den måde, hvorpå forretningerne indgås?
C-409/16
Kalliri
Er artikel 1, stk. 1, i præsidentdekret nr. 90/2003,
som har ændret artikel 2, stk. 1, i præsidentdekret nr.
4/1995, og hvorefter civile ansøgere til politiakademi-
ets skoler for uddannelse af politiembedsmænd og -
betjente bl.a. skal opfylde kravet om, at »ansøgernes
højde skal (for både mænd og kvinder) være min. 1
meter og 70 centimeter«, forenelig med bestemmel-
serne i direktiv 76/207/EØF, 2002/73/EF og
2006/54/EF, som forbyder enhver form for indirekte
forskelsbehandling på grund af køn for så vidt angår
adgang til beskæftigelse, erhvervsuddannelse og for-
fremmelse samt arbejdsvilkår i den offentlige sektor
(medmindre denne faktiske forskellige behandling er
objektivt begrundet i mål, som intet har at gøre med
forskelsbehandling på grund af køn, og ikke går vide-
re end rimeligt og nødvendigt for at nå det med for-
anstaltningen tilsigtede mål)?
Beskæftigelsesministe-
riet
Dom
18.10.17
7
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 947: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 29/9-17
1795395_0008.png
C-531/15
Otero Ramos
Sagen vedrører: Første spørgsmål: Finder reglerne om
bevisbyrde i artikel 19 i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2006/54/EF af 5. juli 2006 om gen-
nemførelse a princippet om lige muligheder for og
ligebehandling af mænd og kvinder i forbindelse med
beskæftigelse og erhverv (omarbejdning) anvendelse
på risikosituationen under amning som omhandlet i
artikel 26, stk. 4, sammenholdt med stk. 3, i lov om
forebyggelse af arbejdsrisici, som er en spansk regel,
der gennemfører artikel 5, stk. 3, i Rådets direktiv
92/85/EØF af 19. oktober 1992 om iværksættelse af
foranstaltninger til forbedring af sikkerheden og
sundheden under arbejdet for arbejdstagere som er
gravide, som lige har født, eller som ammer?
Ruiz Conejero
Er direktiv 2000/78 til hinder for at anvende en nati-
onal lovbestemmelse, hvorefter en arbejdsgiver har
ret til at opsige en medarbejder af objektive grunde på
grund af tilbagevendende fraværsperioder, der, selv
om de er berettigede, når op på 20% af hverdagene i
to på hinanden følgende måneder, såfremt det samle-
de antal fraværsperioder i de 12 forudgående måneder
når op på 5% af hverdagene, eller 25% i løbet af fire
vilkårlige måneder inden for en periode på 12 måne-
der, over for en medarbejder, der må anses for handi-
cappet i direktivets forstand, når fraværet er forårsa-
get af dette handicap?
Flightright m.fl.
Skal ankomststedet for den anden delstrækning i
forbindelse med en persontransport med en flyfor-
bindelse, som består af to flyvninger uden nævnevær-
digt ophold i omstigningslufthavnen, betragtes som
opfyldelsessted i henhold til artikel 7, nr. 1), litra a), i
forordning (EU) nr. 1215/2012, hvis søgsmålet er
rettet mod det transporterende luftfartsselskab for
den første delstrækning, hvor uregelmæssigheden
fandt sted, og et andet luftfartsselskab gennemførte
transporten på den anden delstrækning?
Becker
Skal afgangsstedet for den første delstrækning i for-
bindelse med en passagertransport med to flyvninger
uden nævneværdigt ophold i omstigningslufthavnen
også betragtes som opfyldelsessted i henhold til arti-
kel 5, nr. 1), litra b), andet led, i forordning (EF) nr.
44/2001, hvis det krav om kompensation i henhold
til artikel 7 i forordning (EF) nr. 261/2004, som gøres
gældende med søgsmålet, støttes på en forstyrrelse,
som er indtrådt på den anden delstrækning, og søgs-
målet er rettet mod kontrahenten for transportkon-
trakten, som ganske vist er transporterende luftfarts-
selskab for den anden flyvning, men ikke for den
første flyvning?
Beskæftigelsesministe-
riet
Dom
19.10.17
C-270/16
Beskæftigelsesministe-
riet
GA
19.10.17
Forenede
sager
C-274/16,
C-447/16 og
C-448/16
Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet
GA
19.10.17
8
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 947: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 29/9-17
1795395_0009.png
C-395/16
DOCERAM
1. Foreligger der også en teknisk bestemt karakter,
der udelukker beskyttelse, som omhandlet i artikel 8,
stk. 1, i Rådets forordning (EF) nr. 6/2002 af 12.
december 2001 om EF-design (EFT L 003/2003, s.
1) i de tilfælde, hvor den formgivningsmæssige virk-
ning ingen betydning har for produktets design, men
produktets (tekniske) funktionalitet er den eneste
faktor, der bestemmer designet? 2. Såfremt Domsto-
len besvarer det første spørgsmål bekræftende: Ud fra
hvilket synspunkt skal det vurderes, om de enkelte
formgivningselementer ved et produkt udelukkende
er valgt på grundlag af funktionalitetsbetragtninger?
Er en »objektiv iagttager« afgørende, og i bekræftende
fald, hvordan skal denne defineres?
Yanukovych mod Rådet (appel) EUT C 30 af
30.01.17 s. 26
Påstande:
—Dom
afsagt af Retten (Niende Udvidede
Afdeling den 15. september 2016 i sag T-346/14
ophæves i det omfang, der fremgår af appelskrifet,
navnlig domskonklusionens punkt 2 og 4.
Appellanten gives medhold i sine påstande for Retten
i det omfang, der fremgår nedenfor, navnlig annulle-
res:
Rådets afgørelse (FUSP) 2015/143 af 29.
januar 2015 om ændring af afgørelse 2014/119/FUS?
(1) (»den anden ændringsafgorelse)
Rådets afgørel-
se (FUSP) 2015/364 af 5. marts 2015 om ændring af
afgørelse 2014/11 9/FUSP (2), og— Rådets gennem-
foøelsesforordning (BU) 2015/357 afS. marts 2015
om gennemførelse af forordning (BU) nr. 208/ 2014
(3) for så vidt som disse foranstaltninger vedrører
appellanten.
—Rådet
for Den Europæiske Union tilpligtes at
betale appelsagens omkostninger og omkostningerne
i forbindelse med annullationspåstanden i anmodnin-
gen om tilpasning af påstandene
Yanukovych mod Rådet (appel) EUT C 30 af
30.01.17 s. 27
—Dom
afsagt af Retten (Niende Udvidede Afdeling
den 15.september 2016 i sag T-348/14 ophæves i det
omfang, der fremgår af appelskriftet, navnlig doms-
konldusionens punkt 2 og 4.—Appellanten gives
medhold i sine påstande for Retten i det omfang, der
fremgår nedenfor, navnlig annulleres:
—Rådets
afgø-
relse (FUSP)2015/143 af 29. januar2015 om ændring
af afgørelse 2014/119/FUSP (1) den anden æn-
dringsafgørelse«)
Rådets afgørelse (FUSP)
2015/364 af 5. marts 2015 om ændring af afgørelse
2014/1 19/FUSP (2), og—Rådets gennemførelses-
forordning (BU) 2015/357 af 5. marts 2015 om gen-
nemførelse af forordning (BU) nr. 208/ 2014 (3) for
så vidt som disse foranstaltninger vedrører appellan-
ten.
—Rådet
for Den Europæiske Union dipligtes at
betale appelsagens omkostninger og omkostningerne
i forbindelse med annullationspåstanden i anmodnin-
Patent- og Varemær-
kestyrelsen
GA
19.10.17
C-598/16 P
Udenrigsministeriet
Dom
19.10.17
C-599/16 P
Udenrigsministeriet
Dom
19.10.17
9
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 947: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 29/9-17
1795395_0010.png
gen om tilpasning af påstandene.
T-502/15
Spanien mod Kommissionen
Påstande: Kommissionens gennemførelsesafgørelse
af 22. juni 2015 om udelukkelse fra EU-finansiering
af visse udgifter, som medlemsstaterne har afholdt
inden for rammerne af Den Europæiske Garantifond
for Landbruget (EGFL) og Den Europæiske Land-
brugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (EL-
FUL), annulleres delvis, for så vidt som den vedrører
Kongeriget
Spanien.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale sagens
omkostninger.
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Dom
19.10.17
10