Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del EU-note E 36
Offentligt
1783030_0001.png
Europaudvalget
EU-konsulenten
EU-note
om EU’s vejpakke
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
24. november 2017
EU’s
vejpakke
Sammenfatning
Under overskriften Et Mobilt Europa lancerede Kommissionen den 31. maj
2017 en ny vejpakke. Vejpakken har til hensigt at samle centrale aspekter
af EU’s transportpolitik, herunder transport af
gods, varer og personer,
miljø- og arbejdsmarkedsvilkår, konkurrencevilkår og teknologi for derigen-
nem at forberede EU’s borgere og EU’s indre marked på fremtidens mobili-
tet.
Denne note ser nærmere på nogle af de centrale punkter i pakken, herun-
der cabotagekørsel, social- og arbejdsmarkedsforhold i transportsektoren
og anvendelse af vej og brugsafgifter. I den sammenhæng kommer noten
især nærmere ind på de ændrede regler, der kan have interesse for Dan-
mark.
Indledning
EU’s transportpolitik er allerede
reguleret på store områder. TEN-T, det
trans-
europæiske transportnetværk,
forbinder større infrastrukturprojekter i og på
tværs af landegrænser i EU. Det har været under opbygning gennem mere
end 20 år. Til at understøtte TEN-T og initiativet for et bedre og mere forbun-
det EU har man etableret en fond, CEF (Connecting Europe Facility), der har
investeret mere end 27,4 mia. euro i transport-, energi- og telekomsektoren.
EU’s transportpolitik
understøttes også af
Horizon 2020, som er EU’s forsk-
nings- og innovationsprogram, der med mere end 80 mia. euro i ryggen bl.a.
finansierer forskning i og udvikling af smart, energieffektiv og grøn transport.
1/11
EU-note - 2016-17 - E 36: EU's vejpakke
1783030_0002.png
EU’s
Marco Polo-program skal ved at fremme omstillingen af fragt til mere
bæredygtige løsninger, begrænse især luftforurening og flaskehalsproblemer i
transportsektoren.
Kommissionens nye vejpakke sigter især på at revidere EU-lovgivningen om
adgangen til markedet for transportvirksomhed, social-, og arbejdsmarkeds-
forhold for chauffører og EU-reglerne for vej-, og brugsafgifter, for især tunge
køretøjer.
Hvad indeholder
EU’s vejpakke?
Kommissionens
vejpakke sigter på at ændre EU’s transportlovgivning inden
for især tre indsatsområder:
Adgangen til det europæiske transportmarked
Sociale vilkår og kontrol
Automatisering af vej- og brugsafgifter.
Adgangen til det europæiske transportmarked
1
Kommissionens forslag om at lette adgangen til EU’s transportmarked, hand-
ler især om regler for cabotagekørsel og hvilke grundlæggende forpligtelser
transportvirksomheder skal opfylde, når de etablerer sig på det internationale
transportmarked.
1. Cabotagekørsel
Kommissionen forslår med egne ord en regelforenkling, hvad angår selve ca-
botagekørslen, og introducerer til gengæld krav om transportkontrakt for hver
cabotagekørsel, krav om øget vejsidekontrol og krav til den dokumentation
chaufførerne skal kunne fremvise ved vejsidekontrollen
Cabotageregler
Gældende regler
Cabotagekørsel er kørsel i værtslandet
efter international transport
tre af-
og/eller pålæsning af gods i et værts-
land inden for 7 dage
Der må ikke være tale om en perma-
nent eller løbende aktivitet i værtslan-
det
Forslåede ændringer inkl. bl.a.
Et ubegrænset antal af-, og pålæs-
ninger inden for 5 dage.
En transportkontrakt, så den plan-
lagte transport kan dokumenteres
Transportkontrakt for hver cabotage-
kørsel
1
Forslag til forordning om ændring af forordning EF nr. 1071/2009 og EF nr. 1072/2009 med hen-
blik på at tilpasse dem til udviklingen i sektoren
KOM(2017)281,
forslag til direktiv om ændring
af direktiv 2006/1/EF om anvendelse af udlejningskøretøjer uden fører til godstransport af lan-
devej
KOM(2017) 282
2/11
EU-note - 2016-17 - E 36: EU's vejpakke
1783030_0003.png
Enhver international transport giver ret
til cabotagekørsel.
Risikorating særlig for virksomheder
som systematisk bryder med reg-
lerne
Øget vejsidekontrol og dokumenta-
tion hos chaufførerne ved vejside-
kontrol
Både afsender og speditør gøres an-
svarlig for, at reglerne overholdes.
Figur 1: Cabotagekørsel i Danmark
3/11
EU-note - 2016-17 - E 36: EU's vejpakke
1783030_0004.png
Et dansk perspektiv
2
For et lille land som Danmark er konkurrencen på det nationale marked for
godstransport stor. Reglerne for cabotagekørsel giver transportfirmaer og
chauffører i andre lande mulighed for at køre cabotagekørsel i Danmark (se
figur 1 ovenfor). Reglerne gør, at det er tilladt at gennemføre tre af- og/eller
pålæsninger efter hver gennemført international transport.
Danmark har en selvstændig konflikt med Kommissionen, da Danmark fortol-
ker reglerne om tre cabotagekørsler inden for 7 dage, således at en chauffør
enten må gennemføre losning eller læsning af gods tre gange. Kommissionen
siger på den anden side, at cabotagekørsel betyder, at det er tilladt at gen-
nemføre tre losninger og læsninger som cabotagekørsel. Det betyder i realite-
ten, at der kan blive tale om adskillige kørsler, og ikke som forudset i forord-
ningen kun tre kørsler. Den danske fortolkning af forordningen betyder, at
Kommissionen har indledt en
sag
ved EU-Domstolen mod Danmark for ikke
at overholde forordningens bestemmelser om cabotagekørsel.
2. Opgør med postkasseselskaber
krav om bevis for etablering af virk-
somhed
Kommissionens foreslår at ændre i kravene til, hvad der skal til for at en trans-
portvirksomhed kan siges at været etableret i et medlemsland.
Regler for etablering af transportvirksomheder til international kørsel
Gældende regler
Forslag til ændringer inkl. bl.a.
Mulighed for nationale krav til kvalifika-
Krav til kvalifikationer defineres og
tioner
samtidig fjernes muligheden for yder-
Mulighed for nationale krav ved etable-
ligere nationale krav
ring af virksomhed
Fyldestgørende liste over krav ved
Begrænset liste over overtrædelser,
etablering af virksomhed, bevis for
der betyder, at vandelskrav
3
ikke er
forretningssted og minimumskrav til
opfyldt.
tilstrækkeligt økonomisk grundlag
Minimumsliste over vandelskrav æn-
dres til fuldstændig liste, der inklude-
rer overtrædelse af skattelovgivning,
udstationering af arbejdstagere og
lovvalgsregler for kontraktlige forplig-
telser som grunde til, at vandelskra-
vet kan vurderes ikke at være opfyldt
Kommentarer opsummeret fra
Cabotagekørsel i Danmark
en rapport om et samfundsproblem
og høringssvar i de respektive grund- og nærhedsnotater til de enkelte forslag.
3
Vandelskrav er krav om god forretningsførelse og adfærd
2
4/11
EU-note - 2016-17 - E 36: EU's vejpakke
1783030_0005.png
Introduktion af sanktioner overfor af-
sendere, speditører, aftalepartnere
og underleverandører, der bevidst af-
giver ordrer på transporttjenester,
som medfører overtrædelser af be-
stemmelser i forordningen.
Et dansk perspektiv
Udenlandske virksomheder kan ifølge forordningen frit etablere sig med hen-
blik på at køre cabotagekørsel og altså også i Danmark. Men i realiteten har
det vist sig, at virksomheder er etableret som postkasseselskaber, og på den
måde kan virksomhederne omgå reglerne og efterfølgende være svære at
retsforfølge for svindel. Der har været eksempler på sådanne sager i relation
til cabotagekørsel i Danmark. Resultatet kan blive unfair konkurrence og so-
cial dumping.
3. Varebiler under 3.500 kg omfattes af lovgivningen
Kommissionen foreslår at medlemslandenes myndigheder i højere grad skal
kontrollere virksomhederne, der står bag internationale kørsler og bl.a. at
sikre at de reelt er etableret i værtslandet, som nævnt ovenfor. Dertil kommer
at de nye skærpede krav også gælder for transport i varebiler under 3.500 kg.
Regler for mindre last- og varebiler
Gældende regler for krav til køretøjer
Køretøjer under 3.500 kg undtaget fra
forordningens bestemmelser
Minimumskrav for samarbejde mellem
medlemslandene om udveksling af in-
formation om køretøjer
Forslag til ændringer inkl. bl.a.
Køretøjer under 3.500 kg omfattes
af forordningen, men virksomhe-
der undtages fra de generelle reg-
ler om vandelskrav (krav til god
forretningsførelse), kvalifikations-
krav etc.
Betingelser for samarbejdet mel-
lem medlemslandene præciseres.
Der fastsættes tidsfrister for svar
på forespørgsler, og landene for-
pligtes til at oplyse nummerplader
på alle køretøjer, der er til rådig-
hed for en transportvirksomhed, i
deres respektive nationale elektro-
niske registre.
5/11
EU-note - 2016-17 - E 36: EU's vejpakke
1783030_0006.png
4. Mindstekrav til antallet af kontroller af arbejdstidsbestemmelser
Kommissionens foreslår at udvide håndhævelsen af de arbejdstidsbestem-
melser, der allerede er fastsat i det gældende direktiv, ved at etablere et krav
om kontrol af minimum 2 pct. af alle cabotagekørsler fra 2020 og mindst 3 pct.
i 2022. Samtidig forpligtes medlemsstaterne til at foretage 3 årlig samordnet
vejkontrol for overholdelse af bestemmelserne om cabotagekørsel.
5. Ny mulighed for at anvende udlejningskøretøjer overalt i EU.
Kommissionens forslag vil give mulighed for at bruge lejede lastvogne fra et
medlemsland i alle medlemslande. Medlemslandene får mulighed for at fast-
sætte en tidsgrænse for anvendelsen, der dog ikke må være på under 4 må-
neder.
Sociale vilkår og kontrol
4
Kommissionens forslag omhandler en række ændringer til eksisterende lov-
givning særlig målrettet vejtransportsektoren. Sociale vilkår og kontrol i trans-
portsektoren handler om, at der ved international transport er tale om aktivite-
ter på kryds og tværs af nationale grænser, hvor forskellige arbejdsmarkeds-
vilkår gør sig gældende. Eksisterende EU-lovgivning har harmoniseret vilkå-
rene i sektoren og ensartet bestemmelser om, hvordan der føres kontrol med
overholdelse af reglerne. Men vejtransportområdet er ifølge Kommissionen et
område, der kræver en særlig indsats for at skabe også mere fair og lige kon-
kurrencevilkår i EU.
1. Køre- og hviletid
Kommissionens foreslår en række nye regler for overholdelse af køre- og hvi-
letid og introducerer bindende krav om brug af takografer til registrering
5
.
Regler for køre- og hviletidsbestemmelser
Gældende regler
Forslag til ændringer inkl. bl.a.
Fastlæggelse af regler for køretid
Regler for daglig og ugentlige hviletid
Forpligtelse til registrering af andre
aktiviteter end køretid
4
Forslag til forordning til ændring af forordning EF nr. 561/2006, om minimumskrav for maksimal
daglig og ugentlig køretid, minimumspauser samt daglig og ugentlig hviletid og forordning EU nr
165/2014 om lokalisering ved hjælp af takografer.
KOM(2017) 277,
forslag til direktiv om æn-
dring af direktiv 2006/22/EF om håndhævelseskrav og om fastsættelse af særlige regler med
hensyn til direktiv 96/71/EF og direktiv 2014/67/EU om udstationering af førere i vejtransport-
sektoren
KOM(2017) 278
5
En takograf, også kaldet en fartskriver, er et instrument som det er lovpligtigt at installere i alle
tunge køretøjer, hvor den måler hastighed samt køre- og hviletid.
6/11
EU-note - 2016-17 - E 36: EU's vejpakke
1783030_0007.png
Vejledende regler om pauser afholdt i
køretøjet ved flermandsbetjening.
Fastlæggelse af bestemmelser om kør-
sel af forskellige typer af køretøjer
Der skelnes ikke mellem erhvervs-
mæssig og ikkeerhversmæssig kørsel
Generelle regler om transportvirksom-
heders ansvar
Afholdelse af pause ved flermands-
betjening præciseres
Regler om ugentlig hviletid skal
kunne opgøres over en periode på 4
uger for at skabe mere fleksibilitet
Ugentlig hviletid på mere end 45 ti-
mer må ikke afholdes i køretøjet
Forpligtelse til at chaufførerne kan
afholde mindst en 45 timers hviletid
i hjemmet inden for en periode på
hinanden følgende 3 uger.
Reduceret ugentlig hviletid kan af-
vikles på færger, hvis der er adgang
køje eller liggeplads
Force majeur-regel, der skal give
fleksibilitet, når chauffører ikke kan
afholde hviletid pga. uforudsete
hændelser undervejs.
Forpligtelse til at redegøre for natio-
nale regler for buschauffører, der
ikke er omfattet af forordningen
Udvidet samarbejde om udveksling
af data mellem medlemslandene.
Et dansk perspektiv
Chaufførerne i de udenlandske lastbiler kører cabotagekørsel på arbejdsbe-
tingelser, som ikke altid er i overensstemmelse med de danske krav om løn,
ferie, køre/hviletid etc. Det betyder ifølge de danske transportfirmaer og deres
chauffører, at de udsættes for unfair konkurrence. Yderligere registrering og
kontrol vil muligvis kunne afhjælpe problemet, hvis arbejdstidsbestemmel-
serne samtidig håndhæves.
2. Udvidet brug af takograffer
Kommissionens foreslår udvidet brug af takografer, der skal afhjælpe myndig-
hedernes overvågning af trafikken i forbindelse med godstransport på tværs
af grænserne, herunder ved at indføre en forpligtelse til at registrere førerens
position, når vedkommende krydser en grænse. Derudover stilles en række
specifikke krav til de oplysninger, som chaufførerne skal kunne fremvise do-
kumentation for ved vejkontrol.
7/11
EU-note - 2016-17 - E 36: EU's vejpakke
1783030_0008.png
3. Udvidet kontrol af arbejdstidsbestemmelserne
Kommissionen foreslår at indskærpe at køre- og hviletider skal overholdes.
En ting er kontrollen med chaufførerne, der skærpes ved brug af de intelli-
gente takograffer, men arbejdsgivere og speditører spiller også en vigtig rolle
for udarbejdelse af kontrakter, også hvad angår overholdelse af køre- og hvi-
letider.
4. Udstationering i vejtransportsektoren
Kommissionen foreslår nye regler, der betyder at al international kørsel, her-
under cabotagekørsel, vil blive opfattet som udstationering, hvis kørslen varer
mere end 3 dage i en kalendermåned.
Kommissionens forslag lægger også op til en udvidelse af anvendelsen af na-
tionale risikoklassificeringssystemer. Systemerne skal bruges til at registrere
arbejdsgivere og virksomheder, der systematisk overtræder reglerne.
Et dansk perspektiv
Forslaget om at al international kørsel over 3 dage vil blive defineret som ud-
stationering vil betyde, at chauffører der eksempelvis kører cabotagekørsel i
Danmark i over tre dage, skal aflønnes, optjene ret til ferie og køre- hviletid i
henhold til branchens regler i Danmark.
Nye regler vedrørende udstationering i transportsektoren
Eksisterende regler
Nye regler specifikt på transportområdet inkl.
bl.a.
Håndhævelse af arbejdstidsbestem-
Udvidelse af håndhævelseskrav (di-
melser ifølge direktiv 2002/15/EF
rektiv 2006/22/EF) til at omfatte kon-
trol med overholdelse af arbejdstids-
bestemmelser (direktiv 2002/15/EF)
for personer, der udfører mobile vej-
transportaktiviteter
Førere i vejtransportsektoren, der ud-
fører international transport, betrag-
tes som udstationeret og er dermed
underlagt værtslandets regler for
mindsteløn og ferie når udstationerin-
gen er længere end tre dage i en ka-
lendermåned
Udvidelsen af kontrol, foreslået i rela-
tion til arbejdstid og cabotagekørsel
til også at omfatte kontrol med over-
holdelse af udstationeringsreglerne
8/11
EU-note - 2016-17 - E 36: EU's vejpakke
1783030_0009.png
Introduktion af et risikoklassifice-
ringssystem til en målrettet indsats
mod de virksomheder og speditører,
der mere systematisk bryder reglerne
Selvkørende vognmænd er ikke om-
fattet af reglerne om udstationering
Vej- og brugsafgifter
6
Kommissionen foreslår en række tiltag rettet mod generelle fælles regler for
vej- og trængselsafgifter og mere teknologisk moderne opkrævningsmetoder.
I flere EU-lande er der i dag systemer for vej- og brugsafgifter. Det kan ek-
sempelvis være bompenge, typisk ved større infrastruktur og motorveje, eller
roadpricing som anvendes til opkrævning af trængselsafgift ved nogle større
byer i medlemslandene.
1. Åbning af markedet for generel opkrævning af vejafgifter
Kommissionen foreslår at åbne markedet for vejafgifter for at sikre interopera-
bilitet mellem bompengesystemer i de enkelte lande, og for at opnå mulighed
for at få registreret manglende betaling af vejafgifter i Unionen. Det sidste er
særlig relevant for international transport, hvor de forskellige landes bompen-
gesystemers registrering af betaling ikke er samkørt, og hvor dårlige betalere
dermed ikke opkræves manglende betaling, når de forlader det opkrævende
land.
2. Fælles principper for fastsættelse af afgifter for benyttelse af infra-
struktur
Kommissionen foreslår at fastsætte principper for takster for vej- og brugsaf-
gifter for alle typer køretøjer med udgangspunkt i princippet om, at brugeren
og forureneren betaler. Kommissionen lægger op til, at vej- og brugsafgifter
skal omfatte busser, person- og varebiler, udfasning af tidsbaserede brugsaf-
gifter og forenkling af eksterne afgifter (ved støj, luftforurening og trængsel).
Endelig foreslås tiltag til fremme af brug af trængselsafgifter, hvor provenuet
skal øremærkes til forbedringer af infrastrukturen eller andre tiltag, der kan re-
ducere trængsel.
6
Forslag til direktiv om ændring af direktiv 1999/62/EF om afgifter på tunge godsfartøjer for be-
nyttelse af visse infrastrukturer
KOM(2017) 275,
direktiv til ændring af direktiv 1999/62/EF om
visse bestemmelser om afgifter på køretøjer
KOM(2017) 276
og forslag til nyt direktiv om inter-
operabilitet mellem elektroniske bompengesystemer og fremme af udvekslingen på tværs af
landegrænser om manglende betaling af vejafgifter i Unionen (omarbejdning)
KOM(2017) 280
9/11
EU-note - 2016-17 - E 36: EU's vejpakke
3. Bompengetjenester
Kommissionens foreslår nye tekniske løsninger til opkrævning af afgifter med
bompengetjenester. Der er fortsat 11 ud af de 28 medlemslande, der har nati-
onale bompengetjenester, der ikke kan anvendes uden for disse lande, og
dermed begrænser effektiviteten i opkrævning af bompenge i en tid, hvor vej-
transporten på tværs af grænser fortsat stiger.
Et dansk perspektiv
For de tre forslag samlet vil udfordringen for transportsektoren i Danmark ge-
nerelt være, at danske køretøjer allerede er belagt med afgifter, og yderligere
vej-, og brugsafgifter i andre EU-lande vil komme oven i disse nationale afgif-
ter, og øge den økonomiske byrde for de enkelte transportvirksomheder.
Hvordan er vejpakken blevet modtaget i Danmark?
Det overordnede budskab fra de danske aktører (speditører, arbejdsgivere og
lønmodtagere) er, at der er behov for klarere regler, og mere effektiv kontrol
med aktørerne på markedet. De byder derfor vejpakken velkommen. Men der
er mere grundlæggende uenigheder mellem de samme aktører, når det hand-
ler om de enkelte forslags formål og mulige håndhævelse.
I dele af transportsektoren i Danmark er der f.eks. stigende bekymring for so-
cial dumping og unfair konkurrence i forhold til den internationale godstrans-
port. Vil de nye regler være tilstrækkelige til at dæmme op for bekymringerne?
Eller vil de få en negativ effekt i form af mere bureaukrati og flere administra-
tive byrder for virksomhederne? Høringssvarene fra de danske organisationer
i vejtransportsektoren er omfattende og detaljerede. Høringssvarene til de en-
kelte forslag er afgivet med kort varsel og vil sandsynligvis blive fulgt op af
yderligere kommentarer, bemærkninger og forslag. Tilbage står, at en stor og
vigtig sektor for dansk økonomi er under pres, samtidig med at mange EU-
lande presser på for en yderligere liberalisering af markedet.
Den videre proces
Forslagene, der alle behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure,
der er fælles med Rådet og Europa Parlamentet, skal nu behandles i de re-
spektive fora. De enkelte medlemslandes parlamenter har ligeledes mulighed
for at gennemføre nærhedstjek (deadline
er den 7. september 2017)
for at
konstatere, om nærhedsprincippet i den enkelt tiltag er overholdt. Desuden
kan de nationale parlamenter også afgive politiske udtalelser om de enkelte
forslag eller om vejpakken samlet, hvor der ikke er en fastlagt deadline for
indgivelse af udtalelser.
10/11
EU-note - 2016-17 - E 36: EU's vejpakke
Danmark er ifølge Udenrigsministeriets samlenotat om vejpakken del af en
vejtransportalliance (Østrig, Belgien, Danmark, Tyskland, Frankrig, Italien, Lu-
xembourg, Sverige og Norge), der overordnet bakker op om skærpede regler
og kontrol for international vejgodstransport. Heroverfor står en anden gruppe
af medlemslande (Bulgarien, Tjekkiet, Ungarn, Letland, Litauen, Polen, Ru-
mænien og Slovakiet), der ønsker yderligere liberalisering af den internatio-
nale vejgodstransport og mere lempelige regler på det sociale område.
11/11