Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del
Offentligt
1749645_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
28. april 2017
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Jacob Guldborg Rasmus-
sen
Sagsnr.: 2017-0032/06-0087
Dok.:
2274078
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 106 (Alm. del), som Folketin-
gets Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 31. marts 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kenneth Kristensen Berth (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Jens Teilberg Søndergaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om, hvilke oplysninger ministeren kan give om det østrigske forslag om forbud mod islamistiske ekstremisters uddeling af informationsmateriale, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 106 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg:
”Hvilke oplysninger kan ministeren give om det østrigske for-
slag om forbud mod islamistiske ekstremister – såkaldte salafi-
sters – uddeling af informationsmateriale, herunder koraner, og
finder ministeren det ikke betimeligt at overveje et lignende
forslag i dansk ret?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra de
østrigske myndigheder gennem Udenrigsministeriet.
2.
Det østrigske Udenrigs- og Integrationsministerium har oplyst, at lov-
forslaget, som der refereres til i spørgsmålet, er en del af den østrigske
koalitionsregerings samlede integrationslovpakke (Integrationsgesetz).
Lovforslaget indfører en underretningspligt til sikkerhedsmyndighederne i
den østrigske færdselslovs § 83, stk. 3 (Straßenverkehrsordnung 1960,
BGB1. Nr. 159). I forbindelse med udstedelse af bevilling til brug af of-
fentlige veje til ikke-trafikmæssige formål tager myndighederne i dag ude-
lukkende højde for eksisterende og forventelige trafikforhold (§ 82).
Fremadrettet skal sikkerhedsmyndighederne underrettes om mistænkelige
sager, når der er betænkelighed ved, om formålet med den ikke-
trafikmæssige benyttelse strider med den offentlige orden eller sikkerhed.
Politidirektoratet i det ansvarlige forbundsland (Bundesland) skal herefter
undersøge, om formålet med den ikke-trafikmæssige benyttelse stemmer
overens med de faktiske omstændigheder og underrette den ansvarlige
færdselsmyndighed om, hvorvidt der er fare for den offentlige orden eller
sikkerhed. Der må først træffes beslutning om tildeling af bevilling, når
vurderingen foreligger. Hvis politidirektoratet erklærer, at en gennemførel-
se af forehavendet vil udgøre en fare for den offentlige orden eller sikker-
hed, må der ikke tildeles bevilling.
3.
Den danske ambassade i Wien har i en uofficiel oversættelse oplyst, at
den del af lovforslaget, som spørgsmålet angår (§ 83, stk. 3), har følgende
ordlyd:
”Artikel
7
Ændring af færdselsloven 1960
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om, hvilke oplysninger ministeren kan give om det østrigske forslag om forbud mod islamistiske ekstremisters uddeling af informationsmateriale, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Færdselsloven fra 1960 (StVO 1960), BGB1. Nr. 159/1960,
…, bliver ændret således:
1. Til § 83 bliver der efter afsnit 2 tilføjet følgende afsnit 3:
§ 83. Undersøgelse af forehavendet
(1) Inden tildelingen af en bevilling jf. § 82, skal forehavendet
efterprøves under hensyntagen til de nuværende og forventede
trafikforhold. En væsentlig - en bevillingstildelings udeluk-
kende - påvirkning af sikkerheden, letheden og den glidende
afvikling af trafikken foreligger især, såfremt:
a) gaden bliver beskadiget,
b) gadebelysningen og gade- eller husskilte bliver dækket til,
c) tingene i luftrummet over gaden ikke mindst befinder sig
2.20 m over fortovet og 4.50 m over kørebanen,
d) tingene ved siden af kørebanen hæmmer fodgængere på for-
tovet eller i vejrabatten og ikke mindst er i en afstand på 60 cm
fra kørebanen.
(2) Såfremt der i et fodgængerområde, en boliggade eller i en
mødezone (Begegnungszone) ikke er et fortov, så gælder af-
standsangivelsen jf. afsnit 1 lit. c [...].
(3) Såfremt det grundet bestemte omstændigheder kan anta-
ges, at formålet med forehavendet (§ 82 afsnit 1) er til fare for
den offentlige orden jf. § 81 SPG (sikkerhedspolitiloven) eller
den offentlige sikkerhed, skal sikkerhedsmyndighederne un-
derrettes derom. En bevilling i henhold til § 82 afsnit 1 må ik-
ke tildeles, hvis det respektive forbundslands politidirektorat i
dets udtalelse har tilkendegivet, at gennemførelsen af foreha-
vendet (§ 82 afsnit 1) ville udgøre en fare for den offentlige
orden eller sikkerhed. Såfremt det er muligt, bør udtalelsen –
uden unødig udsættelse - fremsendes indenfor 10 arbejdsdage.
2. Til § 103 bliver der efter afsnit 17 tilføjet følgende afsnit 18:
”(18) § 83 afsnit 3 i udgaven jf. Bundesgesetz BGB1. I Nr.
xx/2017 træder i kræft med udgangen af dagen for bekendtgø-
relsen.”
4.
Det er om baggrunden for lovforslaget oplyst, at myndighederne ønsker
proaktivt at kunne modvirke potentiel radikalisering i Østrig i forbindelse
med spredning af radikalt tankegods.
3
EUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om, hvilke oplysninger ministeren kan give om det østrigske forslag om forbud mod islamistiske ekstremisters uddeling af informationsmateriale, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Tyske erfaringer i forbindelse med den såkaldte ”Lies-kampagne” (en ko-
ranuddelingskampagne som organisationen DWR (Die Wahre Religion)
stod bag i mange tyske samt enkelte østrigske byer i 2016) har herved spil-
let en rolle forud for udformningen af det østrigske lovforslag. Særligt den
tyske efterretningstjenestes offentliggørelse af, at 140 personer, der aktivt
havde deltaget i koranuddelingsaktiviteter i Tyskland, efterfølgende var
draget i krig i Syrien eller Irak som såkaldte ”foreign terrorist fighters”
(fremmedkrigere), har bidraget til et skærpet fokus på lovgrundlaget på
området. Østrigske sikkerhedsmyndigheder skulle i den forbindelse have
tilkendegivet, at den aktuelle lovgivning på området til en vis grad be-
grænsede myndighederne i at kunne modvirke en eventuel trussel i forbin-
delse med spredningen af radikalt informationsmateriale på offentlige veje.
Det er hensigten med lovforslaget, at uddelingsaktioner, hvis formål er
rettet mod den offentlige orden og sikkerhed, eksempelvis spredningen af
radikalt tankegods på offentlige veje, skal modvirkes.
5.
Det er om lovforslagets status oplyst, at lovforslaget i marts 2017 er
vedtaget i det østrigske ministerråd. Lovforslaget skal herefter behandles i
det udenrigspolitiske udvalg, dernæst i ”Nationalrat” og i ”Bundesrat”
(parlamentets to kamre), hvorfor der fortsat kan ske ændringer af lov-
forslaget. Lovforslaget kan blive vedtaget og træde i kraft til sommer.
6.
Jeg vil understrege, at jeg tager skarpt afstand fra personer, som drager
til Syrien og Irak for at kæmpe for f.eks. Islamisk Stat, eller som søger at
undergrave danske love og værdier. Regeringen har stor og vedholdende
fokus på problemstillingen. I øvrigt indeholder straffeloven en række be-
stemmelser, der bl.a. forbyder hvervning til og deltagelse i kamphandlin-
ger i udlandet som fremmedkriger og kriminaliserer ytringer i forskellig
form. I den forbindelse kan f.eks. nævnes straffelovens § 114 c om bl.a.
hvervning til terrorisme og tilslutning til væbnede styrker, straffelovens §
266 b om udbredelse af trusler og forhånende udtalelser mv. og straffelo-
vens § 136, stk. 2, om offentlig billigelse af terror. Endvidere kan nævnes
straffelovens § 136, stk. 3, som trådte i kraft den 1. januar 2017, og som
indebærer, at det nu er strafbart som led i religiøs oplæring udtrykkeligt at
billige terror, drab, voldtægt, voldshandlinger, incest, pædofili, frihedsbe-
røvelse, tvang og flerkoneri.
7.
Som anført ovenfor angår det østrigske initiativ ikke et forbud mod ud-
deling af koraner.
4
EUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om, hvilke oplysninger ministeren kan give om det østrigske forslag om forbud mod islamistiske ekstremisters uddeling af informationsmateriale, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Indførelsen af et forbud mod uddeling af koraner, som ikke vedrører andre
religiøse skrifter, vil rejse alvorlige spørgsmål i forhold til religionsfrihe-
den i grundlovens § 67 og artikel 9 i Den Europæiske Menneskerettig-
hedskonvention (EMRK) samt diskriminationsforbuddet i grundlovens §
70 og artikel 14 i EMRK om forbud mod diskrimination på baggrund af
religiøse tilhørsforhold.
5