Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del
Offentligt
1759591_0001.png
19. maj 2017
J.nr. 2017 - 2092
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 109 af 31. marts 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kenneth Kristensen Berth (DF).
Karsten Lauritzen
/ Camilla Christensen
EUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 109: Spm. om der ved udbetaling af børne- og ungeydelse til EU-borgere ses bort fra optjeningskravet, til skatteministeren, kopi til udenrigsministeren
1759591_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes bekræfte, at Højesteret i sin dom af 6. december 2016 (Ajos-sagen) har
kendt det i strid med grundloven, såfremt dansk ret administreres i modstrid med loven
(contra legem), og ministeren bedes ligeledes bekræfte, at der ved udbetaling af børne- og
ungeydelse til EU-borgere ses bort fra optjeningskravet og således administreres contra
legem.
Svar
Det bemærkes indledningsvis, at den såkaldte Ajos-sag og sagen om administrationen af
optjeningsprincippet for børne- og ungeydelse mv. handler om to forskellige ting. Hoved-
spørgsmålet i Ajos-sagen var, om det i tiltrædelsesloven er forudset, at et
uskrevet EU-retligt
princip
om forbud mod aldersdiskrimination, skal have umiddelbar anvendelighed og for-
rang i forhold til modstående dansk lovgivning i en sag mellem private. Sagen om admini-
stration af optjeningsprincippet for børne- og ungeydelse mv. handler derimod om for-
holdet mellem en
EU-forordning
og dansk ret. Forordninger er efter artikel 288 i EUF-
Traktaten almengyldige og gælder umiddelbart i enhver medlemsstat, ligesom forordnin-
ger har forrang for en utilsigtet modstridende national lovgivning, hvilket er forudsat i
tiltrædelsesloven.
Nærmere om Ajos-sagen og optjeningsprincippet for børne- og ungeydelse mv.
Højesteret har den 6. december 2016 afsagt dom i sag 15/2014, DI som mandatar for
Ajos A/S mod boet efter A (Ajos-sagen). I sagen skulle Højesteret tage stilling til, om
Ajos A/S efter den dagældende bestemmelse i funktionærlovens § 2 a, stk. 3
der stred
mod det uskrevne EU-retlige princip om forbud mod forskelsbehandling på grund af
alder
var fritaget for at betale den fratrædelsesgodtgørelse, som boet efter A som ud-
gangspunkt havde krav på efter bestemmelsen i funktionærlovens § 2 a, stk. 1.
I dommen fastslår Højesteret, at den dagældende bestemmelse i funktionærlovens § 2 a,
stk. 3, som fortolket ved en mangeårig Højesteretspraksis var udtryk for en klar retstil-
stand, og at det ikke ville være muligt ved anvendelse af de fortolkningsmetoder, der er
anerkendt i dansk ret, at anlægge en fortolkning af bestemmelsen, som kunne bringe den i
overensstemmelse med EU-retten.
Som følge heraf skulle Højesteret tage stilling til spørgsmålet om, hvorvidt det uskrevne
EU-retlige princip om forbud mod forskelsbehandling på grund af alder kunne fortrænge
den modstridende bestemmelse i funktionærlovens § 2 a, stk. 3, i en sag mellem private
parter. Højesteret konkluderer følgende i dommen: ”Sammenfattende finder vi herefter,
at tiltrædelsesloven ikke indeholder hjemmel til i en tvist mellem private at lade det
uskrevne princip om forbud mod forskelsbehandling på grund af alder fortrænge den
dagældende bestemmelse i funktionærlovens § 2 a, stk. 3, i det omfang bestemmelsen er i
strid med forbuddet”.
Optjeningsprincippet for børne- og ungeydelsen samt børnetilskud blev indført ved lov
nr. 1609 af 22. december 2010 om ændring af lov om børnefamilieydelse, lov om børne-
tilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag og lov om et indkomstregister.
Side 2 af 4
EUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 109: Spm. om der ved udbetaling af børne- og ungeydelse til EU-borgere ses bort fra optjeningskravet, til skatteministeren, kopi til udenrigsministeren
1759591_0003.png
Det blev forudsat i bemærkningerne til loven, at det ville være i overensstemmelse med
EU-retten, hvis danske myndigheder
ved vurderingen af, om en person har optjent ret
til børne- og ungeydelser og børnetilskud
alene skulle medregne bopæls- og beskæftigel-
sesperioder, der var tilbagelagt i Danmark.
Som bekendt måtte den daværende regering på baggrund af en henvendelse fra Kommis-
sionen og en grundig juridisk vurdering i juni 2013 konkludere, at den i bemærkningerne
til loven forudsatte anvendelse af optjeningsprincippet ikke var i overensstemmelse med
det såkaldte sammenlægningsprincip i artikel 6 i forordning nr. 883/04 om koordinering
af sociale sikringsydelser.
Forordninger er efter artikel 288 i EUF-Traktaten almengyldige og gælder umiddelbart i
enhver medlemsstat.
Det har på den baggrund været muligt og nødvendigt at ændre administrationen af optje-
ningsprincippet, således at de danske myndigheder i dag medregner perioder, der er tilba-
gelagt efter en anden medlemsstats lovgivning, når det vurderes, om en person, der er
omfattet af forordning nr. 883/04 om koordinering af sociale sikringsydelser, har optjent
ret til ydelser efter børne- og ungeydelsesloven og børnetilskudsloven.
I den forbindelse bemærkes, at den EU-retlige forpligtelse i relation til anvendelsen af
optjeningsprincippet
dvs. forpligtelsen til at sammenlægge med perioder, der er tilbage-
lagt efter en anden medlemsstats lovgivning
som nævnt følger af en forordning, og at
forordningers umiddelbare anvendelighed og forrang for en utilsigtet modstridende nati-
onal lovgivning er forudsat i tiltrædelsesloven.
I overensstemmelse med ovenstående fremgår bl.a. følgende af afsnittet om gældende ret
i Forslag til lov om ændring af lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebi-
drag og lov om en børne- og ungeydelse, L 7 af 3. juli 2015:
”Skatteministeriet og Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale forhold har
den 9. juli 2013 meddelt Udbetaling Danmark, som administrerer børne- og ungeydelse
og børnetilskud, at der ved administrationen af optjeningsprincippet i forhold til perso-
ner, der er omfattet af forordning nr. 883/2004, skal medregnes perioder, der er tilbage-
lagt efter en anden medlemsstats lovgivning, ved vurderingen af, om disse personer har
optjent ret til børne- og ungeydelse og børnetilskud efter de danske regler. Det er en følge
af, at forordninger er almengyldige og gælder umiddelbart i enhver medlemsstat, jf. artikel
288 i EUF-Traktaten.”
Ajos-dommen giver således ikke anledning til ændring af administrationen af børne- og
ungeydelse og børnetilskud.
Side 3 af 4
EUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 109: Spm. om der ved udbetaling af børne- og ungeydelse til EU-borgere ses bort fra optjeningskravet, til skatteministeren, kopi til udenrigsministeren
1759591_0004.png
Side 4 af 4