Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del
Offentligt
1772979_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. juni 2017
EU-retskontoret
Lisa Holm Petersen
2017-0032/06-0091
2327308
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 140 (Alm. del), som Folketin-
gets Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 29. maj 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kenneth Kristensen Berth (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Katrine Ledam Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om, hvorvidt der er andre eksempler i dansk lovgivning, hvor der er et misforhold mellem eksisterende EU-forordninger og gældende dansk lov, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 140 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg:
”Vil
ministeren oplyse, hvorvidt der er andre eksempler i
dansk lovgivning, hvor der er et misforhold mellem eksiste-
rende EU-forordninger og gældende dansk lov og hvor der er
truffet beslutning om at se bort fra dansk lovgivning og admi-
nistrere i overensstemmelse med EU's forordninger ud over
forholdet mellem de danske regler om børnefamilieydelse kon-
tra forordning 883, hvor regeringen ser bort fra dansk lov og i
stedet
administrerer efter forordning 883?”
Svar:
1.
Optjeningsprincippet for børne- og ungeydelsen samt børnetilskud blev
indført ved lov nr. 1609 af 22. december 2010 om ændring af lov om bør-
nefamilieydelse, lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børne-
bidrag og lov om et indkomstregister.
Det blev forudsat i bemærkningerne til loven, at det ville være i overens-
stemmelse med EU-retten, hvis danske myndigheder
ved vurderingen af,
om en person har optjent ret til børne- og ungeydelser og børnetilskud
alene medregner bopæls- og beskæftigelsesperioder, der er tilbagelagt i
Danmark.
2.
Som bekendt måtte den daværende regering på baggrund af en henven-
delse fra Kommissionen og en grundig juridisk vurdering i juni 2013 kon-
kludere, at den i bemærkningerne til loven forudsatte anvendelse af optje-
ningsprincippet ikke var i overensstemmelse med det såkaldte sammen-
lægningsprincip i artikel 6 i forordning nr. 883/04 om koordinering af so-
ciale sikringsydelser.
Forordninger er efter artikel 288 i EUF-Traktaten almengyldige og gælder
umiddelbart i enhver medlemsstat.
Det har på den baggrund været muligt og nødvendigt at ændre administra-
tionen af optjeningsprincippet, således at de danske myndigheder i dag
medregner perioder, der er tilbagelagt efter en anden medlemsstats lovgiv-
ning, når det vurderes, om en person, der er omfattet af forordning nr.
883/04 om koordinering af sociale sikringsydelser, har optjent ret til ydel-
ser efter børne- og ungeydelsesloven og børnetilskudsloven.
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om, hvorvidt der er andre eksempler i dansk lovgivning, hvor der er et misforhold mellem eksisterende EU-forordninger og gældende dansk lov, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Det skal bemærkes, at ordlyden af de eksisterende bestemmelser om optje-
ningsprincippet ikke i sig selv udelukker, at man iagttager sammenlæg-
ningsprincippet.
I overensstemmelse med ovenstående fremgår bl.a. følgende af afsnittet
om gældende ret i Forslag til lov om ændring af lov om børnetilskud og
forskudsvis udbetaling af børnebidrag og lov om en børne- og ungeydelse,
L 7 af 3. juli 2015:
”Skatteministeriet og Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og
Sociale forhold har den 9. juli 2013 meddelt Udbetaling Danmark, som
administrerer børne- og ungeydelse og børnetilskud, at der ved admini-
strationen af optjeningsprincippet i forhold til personer, der er omfattet
af forordning nr. 883/2004, skal medregnes perioder, der er tilbagelagt
efter en anden medlemsstats lovgivning, ved vurderingen af, om disse
personer har optjent ret til børne- og ungeydelse og børnetilskud efter
de danske regler. Det er en følge af, at forordninger er almengyldige og
gælder umiddelbart i enhver medlemsstat, jf. artikel 288 i EUF-
Traktaten.”
3.
Justitsministeriet er ikke umiddelbart bekendt med andre tilfælde, hvor
det på grund af en forordning har vist sig nødvendigt at administrere lov-
bestemmelser på en anden måde end forudsat i bemærkningerne til loven.
3