Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del
Offentligt
1805081_0001.png
Folketingets Europaudvalg
[email protected]
Kenneth Kristensen Berth
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Europaudvalget har i brev af 21. september 2017 stillet følgende spørgsmål nr. 210
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kenneth
Kristensen Berth (DF).
Spørgsmål nr. 210:
J.nr. 2017-6297
”Ministeren
bedes redegøre for de danske regler vedrørende tilbagebetalingspligtig
af sociale ydelser og hvorvidt, der sondres i EU-regler i forhold til tilbagebeta-
lingspligtige sociale ydelser kontra sociale ydelser, der kun undtagelsestilfælde
er tilbagebetalingspligtige?”
Svar:
Jeg har ved besvarelsen valgt at sondre mellem sociale sikringsydelser, der er om-
fattet af EF-forordning 883/2004 om koordinering af sociale sikringsydelser, og
andre sociale ydelser, der ikke er omfattet af denne forordning.
For de ydelser, der er omfattet af forordning 883/2004
fx folkepension - gælder,
at når der er taget stilling til tilbagebetalingspligten efter national lovgivning
dvs.
efter den lovgivning, hvor ydelsen er udbetalt - og det er afgjort, at en social ydelse
skal tilbagebetales, sondres der ikke i EU-regler i forhold til tilbagebetalingspligti-
ge sociale ydelser kontra ydelser, der kun i undtagelsestilfælde er tilbagebetalings-
pligtige. Dette skyldes, at ydelsen er udbetalt efter reglerne i en national lovgiv-
ning.
I relation til inddrivelse af for meget udbetalte sociale ydelser eller ydelser, der er
udbetalt med urette, er der for så vidt angår sociale sikringsydelser i EF-forordning
883/2004 fastsat nærmere regler om inddrivelse og tilbagesøgning af disse ydelser,
herunder om procedurer, tvangsfuldbyrdelse, omkostningsdækning og myndig-
hedssamarbejde over landegrænserne mv.
De danske myndigheder vil i første omgang enten gennem modregning eller fast-
sættelse af en afdragsordning forsøge at få pengene hjem, men hvis en fastsat tilba-
gebetalingsordning ikke overholdes, forfalder hele kravet til betaling, og kravet
overdrages til inddrivelsesmyndigheden i SKAT, der forestår inddrivelsen efter de
regler, der er fastsat i inddrivelsesloven m.v. Med hensyn til de nærmere regler for,
hvordan SKAT inddriver krav af den pågældende art
både i Danmark og i udlan-
det
vil jeg henvise til min kollega, skatteministeren.
For så vidt angår sociale ydelser, der ikke er omfattet af forordning 883/2004
fx
kontanthjælp
vil kommunerne på tilsvarende måde i første omgang forsøge at få
etableret en afdragsordning efter regler fastsat i en bekendtgørelse, hvorefter der
EUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 210: Spm. om en redegørelse for de danske regler vedrørende tilbagebetalingspligtig af sociale ydelse, til beskæftigelsesministeren, kopi til udenrigsministeren
hvis personen har en indtægt over en vis grænse
fastsættes en tilbagebetalings-
ordning ud fra det såkaldte ”tabeltræk”, der er fastsat i Skatteministeriets inddrivel-
sesbekendtgørelse.
Også her gælder det, at hvis en fastsat tilbagebetalingsordning ikke overholdes, for-
falder hele kravet til betaling, og kravet overdrages til inddrivelsesmyndigheden i
SKAT, der forestår inddrivelsen efter de regler, der er fastsat i inddrivelsesloven
m.v.
Kontanthjælp er en social fordel her i landet, der ikke kan medtages til udlandet, og
som heller ikke er eksportabel efter EU-retten. Derfor er det ikke ønskeligt for
Danmark at få kontanthjælp omfattet af EF-forordning 883/2004, idet dette vil føre
til eksportabilitet til andre EU-lande.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2