Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del
Offentligt
1703997_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. december 2016
EU-retskontoret
Louise Degn Brammer
2016-0032/06-0068
2152537
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 26 (Alm. del), som Folketin-
gets Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 1. december 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Katrine Ledam Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om EU’s og dansk vurdering af Rumæniens og Bulgariens implementering af egen lovgivning, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 26 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg:
”Under justitsministerens forelæggelse i Europaudvalget den
16. november 2016 af rådsmøde (retlige og indre anliggender)
den 18. november 2016 vedr. pkt. 1. i samlenotatet om infor-
mationsudveksling og interoperabilitetsløsninger henviste mi-
nisteren til, at de indsamlede oplysninger vil blive behandlet i
henhold til national lovgivning. I den sammenhæng er det rele-
vant, hvor langt Rumænien og Bulgarien er kommet i arbejdet
med at implementere og efterleve allerede vedtaget lovgivning.
Begge lande har som bekendt gennem flere år haft vanskeligt
ved at gennemføre juridiske reformer og bekæmpe korruption
(jf. den såkaldte CVM -mekanisme). I det lys bedes ministeren
give en status for henholdsvis EU’s og dansk vurdering af Ru-
mæniens og Bulgariens implementering af egen lovgivning.
Ministeren bedes endvidere vurdere, hvordan Rumæniens og
Bulgariens implementering af egen lovgivning vil kunne på-
virke området inden for informationsudveksling
og interoperabilitetsløsninger”.
Svar:
I forbindelse med forelæggelsen af dagsordenens punkt 1 om informati-
onsudveksling og interoperabilitet i Folketingets Europaudvalg den 16.
november 2016 nævnte daværende justitsminister Søren Pind forskellige
EU-initiativer til styrkelse af informationsudveksling mellem medlemssta-
terne.
Den daværende justitsminister gav i den forbindelse bl.a. udtryk for, at
”[…] regeringen lægger vægt på, at nationale databaser med klassificere-
de oplysninger skal behandles særskilt og i overensstemmelse med natio-
nal lovgivning”.
Ministeren sigtede hermed til, at medlemsstaternes efter-
retningsmæssige indsats på terrorbekæmpelsesområdet, herunder udveks-
ling af klassificerede oplysninger gennem databaser, er medlemsstaternes
enekompetence og som sådan i udgangspunktet alene varetages af med-
lemsstaterne.
For så vidt angår behandling af personoplysninger, gælder der EU-retlige
regler om beskyttelse af sådanne, herunder på det strafferetlige område,
når medlemsstaterne udveksler personoplysninger med henblik på at fore-
bygge, efterforske eller retsforfølge strafbare handlinger. EU vedtog i april
2016 en ny databeskyttelsespakke med henblik på at opdatere og moderni-
sere de gældende regler. Hverken de nuværende regler eller den nye data-
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om EU’s og dansk vurdering af Rumæniens og Bulgariens implementering af egen lovgivning, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
beskyttelsespakke finder anvendelse på medlemsstaternes efterretningstje-
nester.
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets besvarelse af 1. december
2016 af det spørgsmål, som Folketingets Europaudvalg stillede til justitsmini-
steren den 16. november 2016 i forbindelse med ministerens forelæggelse af
de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der skulle behandles på
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 18. november 2016. Kopi af
besvarelsen vedlægges til orientering.
For så vidt angår samarbejds- og verifikationsmekanismen (CVM-
mekanismen), bemærkes det, at mekanismen blev etableret i forbindelse
med Rumæniens og Bulgariens tiltrædelse af EU-samarbejdet, idet der i de
to lande var behov for yderligere fremskridt i forhold til reform af retsvæ-
senet, korruption og organiseret kriminaliseret. CVM-mekanismen fastsæt-
ter herved alene kriterier for vurdering af Rumæniens og Bulgariens frem-
skridt på disse områder, hvorimod mekanismen ikke fastsætter kriterier,
der direkte relaterer sig til udveksling og behandling af personfølsomme
oplysninger.
3