Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del
Offentligt
1702852_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. december 2016
Databeskyttelseskontoret
Nanna Due Binø
2016-0032/06-0069
2155906
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 29 (Alm. del), som Folketin-
gets Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 6. december 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kenneth Kristensen Berth (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Jakob Lundsager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om ændringer i persondataforordningen, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 29 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg:
”Kan ministeren bekræfte, at der er gjort ændringer i personda-
taforordningen, der skulle medføre, at foreninger fra 2018 ikke
længere må udsende nyhedsbreve og henvendelser til med-
lemmer uden, at de pågældende medlemmer aktivt har tilmeldt
sig sådanne – og vil ministeren bekræfte, at såfremt en for-
ening forbryder sig mod denne bestemmelse, så vil den kunne
blive pålagt en bøde svarende til 5 procent af foreningens om-
sætning?”
Svar:
1.
En forenings udsendelse af nyhedsbreve og henvendelser til medlemmer
udgør efter gældende ret en behandling af personoplysninger, som er regu-
leret af reglerne i persondataloven.
En forenings udsendelse af nyhedsbreve og henvendelser til medlemmer
uden, at de pågældende medlemmer aktivt har tilmeldt sig sådanne, vil
bl.a. kunne finde sted, hvis behandlingen er nødvendig for, at den dataan-
svarlige eller den tredjemand, til hvem oplysningerne videregives, kan
forfølge en berettiget interesse, og hensynet til den registrerede ikke over-
stiger denne interesse, jf. persondatalovens § 6, stk. 1, nr. 7.
Behandling af personoplysninger skal ske i overensstemmelse med de
grundlæggende principper, som er indeholdt i persondatalovens § 5 om
bl.a. god databehandlingsskik, saglighed, proportionalitet, datakvalitet og
sletning.
Endvidere skal persondatalovens øvrige regler iagttages, herunder reglerne
om oplysningspligt, indsigelsesret mv.
Overtrædelse af persondatalovens regler straffes efter lovens § 70 med
bøde eller fængsel indtil 4 måneder, medmindre højere straf er forskyldt
efter den øvrige lovgivning.
2.
Justitsministeriet kan oplyse, at der i Justitsministeriet er iværksat et
arbejde med henblik på at tilpasse dansk lovgivning til databeskyttelses-
forordningens regler, som finder anvendelse fra den 25. maj 2018.
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om ændringer i persondataforordningen, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Der foretages i arbejdet en nærmere analyse af forordningens bestemmel-
ser, herunder forordningens rammer for nationale særregler, og en analyse
af konsekvenserne for gældende dansk lovgivning.
3.
Justitsministeriet kan oplyse, at foreningers udsendelse af nyhedsbreve
og henvendelser til deres medlemmer, uden at de pågældende medlemmer
aktivt har tilmeldt sig sådanne, ikke er detaljeret reguleret i databeskyttel-
sesforordningen.
Databeskyttelsesforordningen er på dette område i vidt omfang en videre-
førelse af databeskyttelsesdirektivet, som persondataloven bygger på.
Der er således ikke regler i databeskyttelsesforordningen, som direkte for-
hindrer foreninger i at udsende nyhedsbreve og henvendelser til medlem-
mer uden, at de pågældende medlemmer aktivt har tilmeldt sig sådanne.
Foreninger vil dog skulle have hjemmel til behandlingen, idet det bemær-
kes, at forordningens artikel 6, stk. 1, litra f, indeholder en regel svarende
til den ovenfor omtalte regel i persondatalovens § 6, stk. 1, nr. 7.
Justitsministeriet kan således oplyse, at foreninger fra 25. maj 2018 kan
udsende nyhedsbreve og henvendelser til medlemmer uden, at de pågæl-
dende medlemmer aktivt har tilmeldt sig sådanne under forudsætning af, at
foreningerne har hjemmel til behandlingen. Almindeligvis må det antages,
at der er en sådan hjemmel til behandling, når foreninger udsender ny-
hedsbreve og henvendelser til deres medlemmer.
Justitsministeriet kan vedrørende bødeniveauet i databeskyttelsesforord-
ningen oplyse, at overtrædelse af databeskyttelsesforordningen eksempel-
vis ved manglende udpegelse af en databeskyttelsesrådgiver kan straffes
med administrative bøder på
op til
10.000.000 EUR eller hvis det drejer
sig om en virksomhed, med
op til
2 % af dens samlede globale årlige om-
sætning i det foregående regnskabsår, såfremt dette beløb er højere.
Justitsministeriet kan endvidere oplyse, at overtrædelse af eksempelvis de
grundlæggende principper for behandling eller de registreredes rettigheder
i databeskyttelsesforordningen kan straffes med administrative bøder på
op
til
20.000.000 EUR, eller hvis det drejer sig om en virksomhed, med
op til
4 % af dens samlede globale årlige omsætning i det foregående regnskabs-
år, såfremt dette beløb er højere.
3
EUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om ændringer i persondataforordningen, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Efter databeskyttelsesforordningen defineres ”virksomhed” som enhver
enhed, der udøver økonomisk virksomhed, uanset denne enheds retlige
status og dens finansieringsmåde. Det vil derfor ikke være alle foreninger,
som er omfattet af begrebet ”virksomhed”.
Det følger af forordningens artikel 83, stk. 9, 1. pkt., at hvis en medlems-
stats retssystem ikke giver mulighed for at pålægge administrative bøder,
kan bestemmelsen om pålæggelse af administrative bøder anvendes på en
sådan måde, at den kompetente tilsynsmyndighed tager skridt til bøder, og
de kompetente nationale domstole pålægger dem, idet det sikres, at disse
retsmidler er effektive, og at deres virkning svarer til virkningen af admi-
nistrative bøder, som pålægges af tilsynsmyndighederne.
Forordningens artikel 83, stk. 9, 1. pkt., er en undtagelse til den generelle
regel i forordningens artikel 83, stk. 1, hvoraf det fremgår, at det er til-
synsmyndighederne, der pålægger administrative bøder.
Det er Justitsministeriets vurdering, at retssystemet i Danmark ikke giver
mulighed for administrative bøder. I Danmark er det således et grundlæg-
gende princip, at bøder, der har karakter af en strafferetlig sanktion, kun
kan pålægges ved domstolene.
4.
I forlængelse Justitsministeriets arbejde med at analysere forordningen
vil der bl.a. skulle tages stilling til, om og i givet fald hvordan der inden
for rammerne af forordningen skal fastsættes særlige danske regler.
Projektarbejdets analyser, anbefalinger og udkast til lovgivningsmæssige
tilpasninger skal efter planen være afsluttet senest i første kvartal 2017.
Der er som nævnt endnu ikke taget stilling til, hvordan databeskyttelses-
forordningen gennemføres i Danmark. Det er hensigten, at der i oktober
2017 fremsættes de nødvendige lovforslag i Folketinget med henblik på
gennemførelsen.
4