Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del
Offentligt
1788183_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Europaudvalget har i brev af 14. december 2016 stillet følgende spørgsmål nr. 42
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Jan E. Jørgensen (V).
”Ministeren
bedes redegøre for gevinsten ved at tage et fuldtidsarbejde for et
kontanthjælpspar med to børn i følgende to situationer:
En uændret situation, hvor kontanthjælpsloftet og 225-timers-reglen gælder
En situation, hvor kontanthjælpsloftet og 225-timers-reglen gælder, og
hvor der er indført en minimumsløn i EU.
Ministeren bedes angive den månedlige beskæftigelsesgevinst i kroner og øre
(2017-priser), og ministeren bedes antage, at den indførte minimumsløn i EU
betyder, at der er indført en lovbestemt minimumsløn i Danmark, som udgør
60 pct. af medianindkomsten i Danmark.”
Svar:
Spørgsmål nr. 42:
xx-08-2017
J.nr. 2016 - 8673
De ønskede beregninger forstås som, at man forudsætter, at kontanthjælpsmodta-
gerne tager arbejde til den skitserede minimumsløn, samtidig med, at man fasthol-
der de gældende kontanthjælpsregler- og satser.
Som nævnt i besvarelsen af spørgsmål 41 må det forventes, at en indførelse af mi-
nimumslønninger vil have vidtrækkende konsekvenser for arbejdsmarkedets funk-
tion, parternes rolle, den danske model for arbejdsmarkedet, lønninger og de of-
fentlige ydelsessatser.
Nedenstående beregningsresultater skal derfor ses i det lys.
Beregninger
Nedenfor beregnes den umiddelbare beskæftigelsesgevinst for et kontanthjælpsæg-
tepar over 30 år, når hhv. én eller begge ægtefæller finder beskæftigelse i de to op-
stillede scenarier.
I den ”uændrede situation” er forudsat en månedsløn på 18.345
kr., svarende til den
overenskomstfastsatte mindsteløn på HK-området.
I scenariet med en
”EU-minimumsløn”
er minimumslønnen fastsat som 60 pct.
mediantimelønnen i EU, der udgør ca. 62 kr. i 2017-niveau, svarende til ca. 9.900
kr. pr. måned for en fuldtidsansat.
EUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om gevinsten ved at tage et fuldtidsarbejde for et kontanthjælpspar med to børn, til beskæftigelsesministeren, kopi til udenrigsministeren
1788183_0002.png
Ved beregningen af minimumslønnen er der således ikke taget udgangspunkt i me-
dianindkomsten men i stedet i medianlønnen.
Det skyldes, at indkomstbegrebet ikke er egnet som udgangspunkt for en mini-
mumsløn, idet indkomstbegrebet omfatter såvel beskæftigede som modtagere af
forsørgelsesydelser og endvidere indeholder tillægsydelser, som eksempelvis bo-
ligsikring og børne- og ungeydelse.
I den uændrede situation er gevinsten, ved at den ene ægtefælle finder beskæftigel-
se, hhv. 3.100 og 3.900 kr. om måneden, afhængig af om ægteparret berøres af
225-timers-reglen, jf. tabel 1.
Med den lavere EU-minimumsløn er beskæftigelsesgevinsten hhv. 2.700 og 3.700
kr. om måneden.
Når beskæftigelsesgevinsten kun er lidt forskellig i de to scenarier, skyldes det den
gensidige forsørgerpligt i kontanthjælpssystemet, der indebærer, at lønindkomsten,
udover et timefradrag på ca. 24 kr. modregnes krone for krone i ægteparrets samle-
de kontanthjælp, så længe ægteparret modtager kontanthjælp. En stigning eller et
fald i timelønnen bliver således modregnet én til én i parrets samlede kontanthjælp.
Hvis begge ægtefæller finder beskæftigelse, falder beskæftigelsesgevinsten med ca.
6.000 kr. om måneden ved EU-minimumslønnen. I den uændrede situation er be-
skæftigelsesgevinsten hhv. 3.500 kr. og 9.700 kr. om måneden, mens beskæftigel-
sesgevinsten falder til hhv. -2.500 kr. og 3.600 kr. i scenariet med EU-
minimumslønnen.
Når beskæftigelsesgevinsten påvirkes så betydeligt og negativt i de to scenarier,
skyldes det at begge kommer i arbejde til den lavere løn og når begge kommer i ar-
bejde modtager de ikke længere kontanthjælp. Den forudsatte lavere løn slår direk-
te igennem i gevinsten, der således er ca. 6.000 kr. mindre i begge scenarier.
Tabel 1. Gevinst ved overgang til beskæftigelse for kontanthjælpsægtepar over 30 år med
2 børn ved hhv. en månedsløn på 18.300 kr.
og en ”EU-minimumsløn”.
2017. Kroner pr.
måned.
Uden EU-minimumsløn Med EU-minimumsløn
En i arbejde
Ikke berørt af 225-timers-reglen
Berørt af 225-timers-reglen
Begge i arbejde
Ikke berørt af 225-timers-reglen
Berørt af 225-timers-reglen
3.500
9.700
-2.500
3.600
3.100
3.900
2.700
3.700
Anm.: Det er forudsæt, at beskæftigede arbejder 37 timer om ugen til en månedsløn på 18.345 kr. Der er endvidere
forudsat en månedlig husleje på 6.208 kr. og øvrige boligudgifter på 1.174 kr. pr. måned. Børnene antages at være 5
og 10 år. Tallene er afrundede.
Kilde: Beskæftigelsesministeriets beregninger på Familietypemodellen fra december 2016.
Det bemærkes i øvrigt, at der er tale om familietypeberegninger, hvilket indebærer,
at beregningerne kun vil være korrekte for familier med lige præcis de karakteristi-
ka (løn, skatteprocent, antal børn, børnenes alder, husleje, øvrige boligudgifter
etc.), som er lagt til grund i beregningerne.
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om gevinsten ved at tage et fuldtidsarbejde for et kontanthjælpspar med to børn, til beskæftigelsesministeren, kopi til udenrigsministeren
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3