Til beslutningsforslag nr.
B 24
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 2. februar 2017
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om dansk tilslutning til det forstærkede
samarbejde i EU om en afgift på finansielle transaktioner
[af Lisbeth Bech Poulsen (SF) m.fl.]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 16. november 2016
og var til 1. behandling den 7. december 2016. Beslutnings-
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA, RV og KF) indstiller be-
slutningsforslaget til
forkastelse
ved 2. (sidste) behandling.
Et
mindretal
i udvalget (S, EL, ALT og SF) indstiller be-
slutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkepartis, Venstres, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, at
en afgift på finansielle transaktioner vil medføre øgede om-
kostninger for forbrugere af de finansielle ydelser og vil be-
grænse husholdningers og virksomheders muligheder for at
investere og spare op. Det skyldes, at de finansielle instituti-
oner må forventes at overvælte byrden ved afgiften på for-
brugerne. For virksomhederne betyder det, at deres låneom-
kostninger stiger og mulighederne for at skaffe kapital til
nye investeringer indskrænkes. For boligejerne vil FTT’en
føre til højere låneomkostninger, når de køber bolig og om-
lægger lån. Ligeledes øges handelsomkostningerne for pen-
sionsselskaberne m.v., når de handler værdipapirer og søger
risikoafdækning, hvilket med tiden må forventes overvæltet
på pensionsopsparerne i form af lavere pensionsudbetalin-
ger.
Der må altså forventes at være en række skadelige effek-
ter og risici forbundet med en FTT. Derudover vil det være
svært at forhindre udflytning af finansiel aktivitet til lande
uden for EU. Med risikoen for udflytning følger også risiko
for en forholdsvis stor reduktion i den økonomiske aktivitet
i EU.
DF, V, LA og KF kan ikke se argumenterne for en FTT,
mens ulemperne derimod er til at tage og føle på. Derudover
er de potentielt skadelige effekter for væksten efter partier-
nes mening et klart signal om, at man med en FTT bevæger
sig i en forkert retning. Europa har brug for tiltag, der øger
væksten – ikke det modsatte.
Radikale Venstres medlem af udvalget bemærker, at RV
ikke har nogen ideologisk modstand mod en fælleseuropæ-
isk afgift på finansielle transaktioner, idet en sådan afgift te-
oretisk set kunne have en fornuftig regulerende effekt, lige-
som et eventuelt afkast kunne anvendes til at nedsætte andre
afgifter med store forvridende effekter eller indkomstskat-
ten.
I den øjeblikkelige situation anser RV det imidlertid ikke
for realistisk at konstruere en sådan skat for en delmængde
af lande i EU�½s indre marked for finansielle ydelser. Især er
RV ikke blevet overbevist om, at der kan findes en model,
der ikke samtidig går ud over sunde investeringer, ligesom
situationen med Brexit ikke kalder på at udfordre de finan-
sielle markeder i EU27. RV kan derfor ikke støtte beslut-
ningsforslaget.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget støtter beslut-
ningsforslaget, da partiet ønsker at begrænse hurtige speku-
lative handler, der ikke skaber nogen værdi i realøkonomien.
Derfor ønsker S at pålægge regeringen, at man via EU be-
grænser udbredelsen af High Frequency Trading (HFT), der
i særlig grad motiverer til spekulative, kortsigtede kapitalbe-
vægelser uden værdi.
AX019661