Tak.
Det her beslutningsforslag om dansk tiltrædelse til CETA blev fremsat den 28.
februar, ikke sidste år, men i år.
Det gik så stærkt, at der ovenikøbet var stavefejl i måneden, og efter planen skulle den her aftale, den største og mest ambitiøse handels- og investeringsaftale i historien, være kørt igennem i løbet af ingen tid.
Sådan er det ikke gået.
Vi har trods alt fået hele 3 måneder til processen, til at læse de 1.600 sider svært tilgængelig aftaletekst, til at prøve at forstå, til at holde samråd, modtage deputationer, til at stille ca.
140 spørgsmål og botanisere i svarene.
Derfor vil jeg også godt sige tak til Europaudvalgets formand for at være åben for, at det tog lidt længere tid end planlagt, og tak til alle embedsmændene i Folketinget og i ministerierne, som har måttet arbejde under stort pres, for at det her beslutningsforslag kunne tvinges igennem til afstemning inden sommerferien.
Så undrer jeg mig alligevel over, hvorfor det skulle gå så hurtigt.
I Sverige er man end ikke begyndt godkendelsesprocessen, og det samme gælder i langt, langt de fleste lande, og vi venter stadig på en afgørelse fra EU-Domstolen på, om aftalen overhovedet er i overensstemmelse med EU-traktaten.
Hvorfor skulle det gå så hurtigt i Danmark?
Er det noget, regeringen har lovet nede i Bruxelles for at vise sin store EU-begejstring?
Hvorfor har vi ikke ladet godkendelsesprocessen i Danmark køre sideløbende med de andre lande, så vi kunne lære af deres diskussioner og de af vores?
Men det er måske trods alt for internationalistisk.
Nok om proces, lad os kigge på indholdet, og her må jeg tilstå, at jeg ikke er beroliget af de svar, som vi har fået fra ministeren – i nogle tilfælde, fordi svarene er fuldstændig klare, og dem skal jeg komme tilbage til, og i andre tilfælde, fordi svarene er alt andet end klare.
Jeg er ikke den eneste, der har det på den måde.
I går havde den tidligere overvismand, Christen Sørensen, en udmærket kommentar på Altinget, hvor han er inde på det samme.
I rubrikken hedder det, og jeg citerer:
»Selv efter 137 spørgsmål fra folketingspolitikerne savner tidligere overvismand Christen Sørensen stadig klarere svar på CETA-aftalens konsekvenser.«
Det helt centrale spørgsmål, som forbliver uafklaret, er, i hvilket omfang de såkaldte investeringsdomstole de facto kan bruges til at forhindre en lovgivning i Danmark til gavn for borgerne og kan koste de danske skatteydere enorme summer i erstatninger eller bare i sagsomkostninger.
Den tidligere vismand skriver, og jeg citerer:
»Det afgørende spørgsmål er imidlertid, om legitime politiske mål om skærpede krav på områder som sundhed, miljø og sikkerhed ud fra for eksempel et forsigtighedsprincip, der er ikke-diskriminerende, kan udløse erstatning?«
Jeg vil ikke sige, at der ikke er blevet forsøgt at svare, men det klare svar mangler.
Det er jo ikke småting, vi snakker om her, hverken demokratisk eller økonomisk.
I Europaudvalget modtager vi en del samlenotater fra regeringen, og det er meget, meget sjældent, at der står, at et forslag kan have statsfinansielle konsekvenser.
Men det står der om CETA, nemlig hvis vi bliver dømt ved en af disse investordomstole.
Alene sagsomkostningerne kan blive betydelige.
Ifølge FN koster en sag af den slags i gennemsnit mere end 50 mio.
kr.
Vil de sager så komme?
Selvfølgelig vil de det.
Det kan være om Nordsøen; det kan være om et privatiseret TV 2, som efterfølgende igen ønskes på fællesskabets hænder; det kan være om alt muligt andet.
Disse sager vil blive et slaraffenland for såkaldte tredjepartsinvesteringer, hvor f.eks.
hedgefonde og kapitalfonde vil gå ind og finansiere sagsomkostningerne mod til gengæld at få en del i en eventuel erstatning.
Hvis nogen her fornemmer det amerikanske system snige sig ind, fornemmer de fuldstændig rigtigt.
Hvis Danmark så skulle blive dømt på en så urimelig måde, at danske domstole totalt afviser, at der er noget at komme efter, kan kommercielle danske aktiviteter i udlandet blive konfiskeret, hvis Danmark ikke vil bruge skatteydernes penge til at betale bøden.
Hvis det hele bliver så pebret for befolkningen, at den vælger et flertal ind i Folketinget, som ønsker at udtræde af CETA, har investorbeskyttelsen en udfasningsklausul på 20 år.
Det betyder, at fem på hinanden følgende folketingsflertal vil være bundet på hænder og fødder.
Efter Enhedslistens opfattelse er det både demokratisk og økonomisk stærkt problematisk, og det bliver endnu mere problematisk af, at vi trods alle de 140 svar ikke har fået en klokkeklar garanti for, at det danske samfunds og den danske befolknings legitime interesser ikke kan blive underkendt af disse investordomstole.
Jeg nævnte før, at der er nogle af svarene, som er fuldstændig klare – og tak for det – for det klassemæssige indhold i den aftale fremgår dermed mere og mere tydeligt.
Når det gælder varetagelsen af finanskapitalens interesser, er der ingen smalle steder i aftalen.
Så er der særlige investeringsdomstole, hvor lande kan dømmes, hvis ny lovgivning går ud over investorernes forventede profit.
Så er det præcist defineret, hvordan investorerne kan få deres penge hjem, og hvordan fædrenes synder nedarves i tredje generation.
Men når det gælder lønmodtagerrettigheder, er det hele bare varm luft.
Rituelle henvisninger til overholdelse af ILO-konventioner, men ingen, absolut ingen konsekvenser eller sanktioner, hvis de overtrædes.
Som ministeren selv må indrømme i sine svar til Folketinget, har Danmark i 25 år overtrådt ILO-konventionerne uden konsekvenser, og det vil den her aftale ikke ændre på.
For nylig kom Europa-Parlamentet med en voldsom kritik af handelsaftalen mellem EU og Sydkorea for ikke at varetage eller sikre arbejdernes rettigheder.
Som der er nævnt, selv om aftalen indeholder de samme hensigtserklæringer om overholdelse i ILO-konventionerne som den aftale, vi skal stemme om om lidt, er arbejdernes vilkår i Sydkorea blevet forringet i den tid, som aftalen har eksisteret.
Kort sagt sikrer den her aftale på ingen måde lønmodtagerne anstændige vilkår.
Mottoet er klart:
Tilhører du finanskapitalen, kan du få, tilhører du arbejderklassen, kan du gå.
Det er jo meget symptomatisk for de såkaldte moderne handelsaftaler, som CETA er en del af.
Det handler ikke først og fremmest om frihandel.
Det handler ikke først og fremmest om at komme af med nogle toldmure.
Det handler først og fremmest om at forrykke styrkeforholdet i samfundet til gavn for finanskapitalen og til skade for almindelige lønmodtagere.
Det er også derfor, at mange mennesker – og det er der så nogle hernede, kan jeg forstå, der ikke kan fatte – og et hav af forskellige organisationer fra forbrugerorganisationer, miljøorganisationer, dyreværnsorganisationer osv.
fra hele verden har reageret mod de her handelsaftaler.
Folk vil ikke længere finde sig i, at demokratiet bliver undermineret, og at dem, der har mest, skal have mere, mens dem, der har mindst, skal betale.
Enhedslisten stemmer nej til den her aftale.