Foretræde fredag d. 5/5 2017: EU’s handelsaftale med Canada, the Com-
prehensive Economic and Trade Agreement (CETA)
1. Suverænitetsafgivelse
Ifølge advokat Georg Letts notat (august 2016) vil investeringsmekanismen ICS føre til
suverænitetsafgivelse ifølge grundlovens paragraf 20, da der er tale om ”overgivelse af
dømmende myndighed med direkte virkning i landet”. CETA bør derfor udløse folkeaf-
stemning i Danmark. Vi stiller os uforstående over for Udenrigsministeriets argumenta-
tion om, at ICS ikke indebærer suverænitetsafgivelse, da den kun har effekt på staten og
ikke borgerne.
2. Investeringsbeskyttelse
Den oprindelige investor/stat tvistbilæggelsesmekanisme ISDS er blevet reformeret til
ICS, men problemerne ved mekanismen består. ICS er ligesom ISDS en investeringsbe-
skyttelses-mekanisme, der giver særrettigheder til udenlandske virksomheder. Vi synes
ICS indeholder flere problematikker, særligt vil vi gerne lægge vægt på følgende tre:
-
Selvom nationalstaterne har retten til at regulere, er de ikke beskyttet imod at skulle be-
tale erstatning til store virksomheder, når de implementerer ny lovgivning. Det kan også
skabe et ”regulatory chill”, som fraholder stater fra at regulere af frygt for søgsmål. Gen-
nem ICS (ligesom ISDS) kan udenlandske virksomheder og investorer omgå nationale
domstole.
-
Ifølge ICS skal voldgiftsmænd ikke være uafhængige dommere. Det vil sige, at virk-
somheders advokater kan blive valgt til dommere. Derudover er der ikke fastsat hverken
salær eller bestemt fastansættelse, derfor kan en voldgiftsmand både være lønnet i den
funktion, og samtidig have relateret ansættelse i en virksomhed. En dommer kan dermed
få incitament til at dømme til fordel for virksomheden. Det etiske kodeks er derfor ikke
tilfredsstillende, da det fx ikke stiller krav om en karensperiode eller tydeligt definerer
interessekonflikter.
-
Borgere og ofrer for investorers handlinger (det kan fx være forurening, eller sundheds-
problemer) har ingen rettigheder.