Europaudvalget 2016-17
B 74 Bilag 14
Offentligt
1754903_0001.png
NOAH Friends of the Earth Denmark
1
August 2016
EU/Canada handelsaftale – udsalg af demokrati,
EU/Canada handelsaftale
udsalg af demokrati, miljø og
miljø og offentlige tjenesteydelser
offentlige tjenesteydelser
CETA vil føre til liberalisering af offentlige tjenesteydelser, lempelse af miljø- og
forbrugerbeskyttelse og indførelse af særdomstole.
CETA underminerer vores
demokrati.
Udarbejdet af
Saba Kiros og Nanna Langevad Clifforth
Den 26. september 2014 offentliggjorde Canada og EU den vidtrækkende økonomiske handels- og
investeringsaftale CETA (Comprehensive Economic Trade Agreement).
1
Aftalen mangler nu at blive
ratificeret i EU-Parlamentet, Rådet og de nationale parlamenter.
2
Men hvad har EU-Kommissionen
forhandlet på vegne af EU's medlemsstater, og hvad betyder det for Danmark?
Formålet med CETA er at fjerne told, åbne offentlige kontrakter og markedet for tjenesteydelser og
beskytte investorer.
3
Det betyder, at såkaldte
”tekniske handelshindringer” skal fjernes, men dette
kan dække over alle former for demokratisk besluttede regler og love. Derfor vil eksisterende og
fremtidige lovtiltag af f.eks. arbejdstagerrettigheder og miljø- og forbrugerstandarder være områder
under beskydning gennem reguleringssamarbejde og restriktioner på national lovgivning, hvis CETA
gennemføres. Desuden vil CETA også føre til liberaliseringer og udvidede rettigheder til
virksomheder.
På trods af at aftalen skal godkendes i de nationale parlamenter kan Kommissionen vedtage en
provisorisk ikrafttræden af aftalen.
4
Dette vil omgå de nationale parlamenter og tvinge en upopulær
aftale igennem.
1 http://corporateeurope.org/sites/default/files/trading-away-democracy.pdf
2 http://europa.eu/rapid/press-release_IP-16-2371_en.htm
3 http://ec.europa.eu/trade/policy/in-focus/ceta /
4 http://europa.eu/rapid/press-release_IP-16-2371_en.htm
B 74 - 2016-17 - Bilag 14: Henvendelse af 8/5-17 fra NOAH vedr. CETA
1754903_0002.png
NOAH Friends of the Earth Denmark
2
August 2016
ISDS
et mangelfuldt og udemokratisk system
CETA indeholder en særdomstol kaldet investor-stat-tvistbilæggelse (ISDS), hvor virksomheder og
investorer kan sagsøge en stat, hvis de mener, deres investering kompromitteres af en ny lovgivning.
Det gælder netop også love, der er vedtaget af hensyn til det fælles bedste som f.eks. miljø- og
forbrugerbeskyttelse. ISDS er en privat særdomstol uden om de nationale retssystemer.
5
På trods af at CETA skal repræsentere nye, præcise standarder for investeringsbeskyttelse, og
Kommissionen har givet mekanismen et nyt navn, Investment Court System (ICS),
6
giver
mekanismen stadig særrettigheder til udenlandske virksomheder. Udenlandske virksomheder får
rettigheder, som borgere og indenlandske virksomheder ikke har, og ISDS/ICS er et udtryk for, at
EU og Canada ikke har tiltro til hinandens retssystemer. ISDS/ICS er udemokratisk fordi:
Private særdomstole får magt til at vurdere, om ændringer i regulering er ”forkerte eller rigtige”,
og fratager derfor stater retten til at regulere.
ISDS-sager kræver enorme summer af borgernes penge. Omkostningerne forbundet med én
enkelt ISDS-sag beløber sig i gennemsnit til otte millioner dollars (47,7 mio. kr.) dækket af
skatteyderne, hvilket kun dækker rets- og voldgiftsgebyrer og ikke evt. erstatning.
7
De kosmetiske ændringer af mekanismen i CETA ændrer ikke ved de grundlæggende
problemer.
8
Antallet af ISDS-sager er voksende og udfordrer i stigende grad demokratisk besluttet lovgivning.
Flere sager er endt med
sænkelse af specielt miljø- og sundhedsstandarder og har resulteret i
milliardregninger til borgerne. 60 % af de 127 sager, der har været mod EU's medlemsstater siden
1994, har omhandlet miljølovgivning. Sagerne mod EU har kostet 26 mia. kr., hvilket kun er i 11 %
af sagerne, da resten af sagsdokumenterne ikke er tilgængelige.
9
Sagerne inkluderer den svenske energigigant Vattenfall søgsmål mod Tyskland pga. nye miljøkrav til
spildevand fra et kulkraftværk i Hamborg. Vattenfall krævede 10 mia. kr. i erstatning. Sagen endte
med et forlig, som resulterede i lavere miljøstandarder for behandling af spildevand ved
kulkraftværket i Hamborg.
10
I Canada er Québec blevet sagsøgt af Lone Pine for at indføre et
midlertidigt stop for udvindingen af skifergas, da de ville undersøge sikkerheden af
udvindingsmetoderne. Sagen er endnu ikke afgjort.
11
5 http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2014/september/tradoc_152806.pdf
6 http://europa.eu/rapid/press-release_IP-16-2371_en.htm
7 http://noah.dk/wp-content/uploads/2014/12/Briefing_Paper_Danish_Low_Res_V3.pdf
8 http://noah.dk/wp-content/uploads/2016/02/ISDS-10-REASONS_Doc_Danish_v4_screen.pdf
9 http://noah.dk/wp-content/uploads/2014/12/Briefing_Paper_Danish_Low_Res_V3.pdf
10 Ibid
11 http://canadians.org/blog/nafta-challenge-against-fracking-moratorium-fast-tracked
B 74 - 2016-17 - Bilag 14: Henvendelse af 8/5-17 fra NOAH vedr. CETA
1754903_0003.png
NOAH Friends of the Earth Denmark
3
August 2016
Der er bred kritik fra civilsamfund, politiske partier og fagforeninger i både Canada og EU af ISDS.
Som svar på EU-kommissionens høring svarede 147.000 europæere (97 % af alle svar), at de ikke
ønskede en ISDS-mekanisme.
12
Samtidig har jurister analyseret, at ISDS- og ICS-mekanismerne muligvis ikke er kompatible med
EU-lov, da mekanismerne underminerer EU's retsvæsen og især EU-domstolenes beføjelser og har
en negativ indvirkning på gennemførelsen af det indre marked og mere specifikt på EU-
konkurrencereglerne.
13
Tvungen liberalisering
CETA er den første handelsaftale indgået af EU med en negativliste. Negativlisten betyder, at alle
tjenesteydelser er underlagt muligheden for liberalisering, medmindre de eksplicit er undtaget. Det
inkluderer også fremtidige tjenesteydelser, som vi ikke engang har tænkt på i dag.
Listen udvider
rækkevidden af handelsaftalen dramatisk og
er en radikal afvigelse fra de hidtil anvendte
positivlister, der kun indeholder de ydelser, som regeringer har aftalt at liberalisere
14
. Yderligere
indeholder CETA en
standstill klausul
og en
skraldeklausul,
således at liberaliseringer ikke kan
rulles tilbage.
15
På trods af at EU-Kommissionen gentagne gange har hævdet, at offentlige tjenesteydelser vil
forblive upåvirket af CETA, viser den konsoliderede tekst, at man åbner for liberaliseringer af mange
tjenesteydelser.
16
Danmark har valgt ikke at undtage kerneområder som generelle ydelser på
miljøområdet,
elektricitetsproduktion
og
lokale
distributionsnetværk,
affaldshåndtering,
sundhedsområdet, dele af transportsektoren og det meste af uddannelsessektoren, på trods af at andre
EU-medlemslande har valgt at undtage disse områder.
17
Dette betyder, at den danske regering vil
miste politisk råderum til at organisere offentlige tjenester i henhold til samfundets bedste.
EU og Canada har også bundet sig til obligatorisk udbud i flere sektorer ved leverancer og
tjenesteydelser. På den måde bliver flere offentlige services gradvist privatiseret. Samtidig betyder
liberalisering, at skoler, hospitaler eller andre kommunale institutioner kun må tage hensyn til pris
ved offentlig indkøb. Hensyn til miljømæssige og sociale aspekter (fx ”køb lokalt”
fødevarepolitikker) kan blive betragtet som tekniske handelshindringer.
18
12 http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2015/march/tradoc_153301.pdf
13 http://documents.clientearth.org/wp-content/uploads/library/2015-10-15-legality-of-isds-under-eu-law-ce-en.pdf
14 http://corporateeurope.org/international-trade/2015/10/public-services-under-attack-through-ttip-and-ceta
15 http://www.epsu.org/sites/default/files/article/files/EPSU%20briefing%20on%20CETA%2016.06.15%20EN_0.PDF
16 Ibid
17 http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2014/september/tradoc_152806.pdf
18https://www.policyalternatives.ca/sites/default/files/uploads/publications/National%20Office/2014/09/making_sense_of_the_ceta_PROCUREMENT
.pdf
B 74 - 2016-17 - Bilag 14: Henvendelse af 8/5-17 fra NOAH vedr. CETA
1754903_0004.png
NOAH Friends of the Earth Denmark
4
August 2016
Reguleringssamarbejde fjerner lovgivning
Under CETA er demokratisk vedtaget lovgivning blevet behandlet som
”tekniske handelshindringer”
på trods af EU-Kommissionens løfter om, at fødevaresikkerhed og miljøhensyn vil forblive
uændrede.
19
Europæiske borgere er
som landet ligger nu
beskyttet mod GMO-forurening i
importerede fødevarer, og frø er beskyttet af EU’s ”zero tolerance” lov. Denne lov er blevet
behandlet som en handelsbarriere i CETA. Den konsoliderede CETA tekst viser, at EU har aftalt at
samarbejde med Canada med hensyn til at tillade GMO-forurening i fødevarer og frø, og man er
blevet enige om fælles mål om at minimere handelsmæssige barriere som følge af stærkere EU-
lovgivning på området.
20
.
Dertil hentyder et lækket brev
21
fra marts 2014 til, at EU’s tidligere chef for
fødevaresikkerhed var villig til at øge importen af GM-raps som del af handelsaftalen.
22
CETA vil
altså åbne døren for GMO.
Brændselsdirektivet, der blev indført som del af EU’s forpligtigelse til at holde den globale
temperaturstigning under 2 ºC og reducere drivhusgasintensiteten af transportbrændstoffer med 6%
ved at tage højde for de ekstra emissioner skifergas udledes ved udvinding og procession,
23
er
desuden udvandet i CETA. Med heftig lobbyindsats blev de ekstra udledninger fra skifergas ikke
medtaget i direktivet og CETA fik altså udvandet Brændselsdirektivet og en af muligheden for at
imødekomme klimaforandringerne.
CETA indeholder desuden et kapitel om indenrigsregulering og reguleringssamarbejde, som bl.a. vil
bestå af et såkaldt ”Regulatory Co-operation Forum” (RCF).
Denne nye institution er dog kun vagt
beskrevet, hvilket giver EU-Kommissionen meget magt til at forme dens rolle. Hertil er institutionen
åben for direkte indflydelse fra virksomheders lobbyister.
24
25
Reguleringssamarbejdet skal fungere
permanent efter CETA og give mulighed for at påvirke ny regulering allerede før det når EU-
Parlamentet. På den måde vil reguleringssamarbejdet kunne blokere ny EU-lovgivning.
19 http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2014/december/tradoc_152982.pdf
20 http://noah.dk/wp-content/uploads/2014/09/GMO-Briefing.pdf
21 https://www.scribd.com/doc/239784824/Leaked-EU-Side-Letter-on-GMOs-in-CETA
22 https://www.foeeurope.org/trojan-horse-trade-deal-increase-gm-food-crops-europe-290914
23 http://foeeurope.org/sites/default/files/publications/foee-fqd-trade-ttip-170714_0.pdf
24https://www.policyalternatives.ca/sites/default/files/uploads/publications/National%20Office/2014/09/making_sense_of_the_ceta_REGULATION.p
df
25https://www.policyalternatives.ca/sites/default/files/uploads/publications/National%20Office/2014/09/making_sense_of_the_ceta_PROCUREMENT
.pdf
B 74 - 2016-17 - Bilag 14: Henvendelse af 8/5-17 fra NOAH vedr. CETA
1754903_0005.png
NOAH Friends of the Earth Denmark
5
August 2016
Anbefalinger
CETA giver særrettigheder til udenlandske virksomheder, fremme liberaliseringer, behandler
demokratisk vedtaget lovgivning som tekniske handelshindringer og fratager stater retten til at
regulere. CETA undergraver i høj grad den demokratiske beslutningsproces og beskyttelse af
mennesker og miljø. Dette bliver især forstærket gennem ISDS og reguleringssamarbejdet.
For at beskytte offentlige tjenesteydelser, miljøbeskyttelse og demokrati og bevare staters ret
til at regulere anbefaler NOAH:
at afvise CETA, da aftalen ikke formår at beskytte nationalstaters evne til at regulere i
offentlighedens interesse.
at ISDS og lignende mekanismer fjernes fra CETA, TTIP og andre EU-handelsaftaler.
at spørgsmål om regulering og reguleringssamarbejde fjernes fra CETA, TTIP og andre EU-
handelsaftaler.
NOAH opfordrer politikere i det danske Folketing og EU-Parlamentet til at stemme mod
ratificeringen af CETA.
B 74 - 2016-17 - Bilag 14: Henvendelse af 8/5-17 fra NOAH vedr. CETA
1754903_0006.png
NOAH Friends of the Earth Denmark
6
August 2016
NOAH arbejder for at forbedre det levende miljø ved aktivt at bekæmpe miljøødelæggelsen og dens årsager – og anvise
alternativer.
alternativer.
Grænserne for Jordens bæreevne er allerede væsentligt overskredet. Det globale Nord bruger og har historisk brugt flest
Grænserne for Jordens bæreevne er allerede væsentligt overskredet. Det globale Nord bruger og har historisk brugt flest
ressourcer og bærer hovedansvaret for miljøødelæggelserne og den globale opvarmning. En bæredygtig omstilling af
ressourcer og bærer hovedansvaret for miljøødelæggelserne og den globale opvarmning. En bæredygtig omstilling af
lokale og globale produktions-, transport- og forbrugsmønstre er nødvendig, hvis alle nutidige og fremtidige generationer
lokale og globale produktions-,
ressourcer,
forbrugsmønstre er nødvendig, hvis alle nutidige og fremtidige
bæredygtig
skal have lige adgang til Jordens
transport- og
uden at miljøet overbelastes. NOAH kæmper for en retfærdig og
generationer
verden, hvor beslutningerne bliver taget demokratisk. Vi kæmper for miljøretfærdighed.
for en retfærdig og bæredygtig
skal have lige adgang til Jordens ressourcer, uden at miljøet overbelastes. NOAH kæmper
verden, hvor beslutningerne bliver taget demokratisk. Vi kæmper for miljøretfærdighed.
NOAH er det danske medlem af det største internationale netværk af miljøorganisationer Friends of the Earth.
NOAH er det danske medlem af det største internationale netværk af miljøorganisationer Friends of the Earth.