Investment Court System:
ISDS i forklædning
10 grunde til at EU’s forslag ikke ændrer de
fundamentale dele af ISDS-mekanismen
Introduktion
EU-Kommissionen har foreslået et nyt ”Investment Court System” (ICS)
eller investeringsdomstol, som skal erstatte den nuværende investor-
stat tvistbilæggelsesmekanisme (ISDS) i det transatlantiske handels- og
investeringspartnerskab (Transatlantic Trade and Investment Partnership, TTIP)
samt andre fremtidige handelsforhandlinger. Men den foreslåede nye mekanisme vil
stadig udvide systemets nuværende rækkevidde, hvilket vil øge risikoen for sager
mod EU og vil samtidig ikke afhjælpe de største problemer med ISDS.
Kommissionens forslag kommer efter en offentlig høring om ISDS, hvor 97 % af de
150.000 besvarelser afviste mekanismen. Mere end tre millioner europæere har
underskrevet en underskriftindsamling imod TTIP og ISDS.
Vi har identificeret 10 essentielle problemer med det nye forslag, som
viser, hvordan investorer bliver tilgodeset i forhold til borgere, hvilket øger
udenlandske investorers magt i forhold til suveræne stater. Der er stadig ingen
overbevisende argumenter for at inkludere nogen form for ISDS i TTIP – heller
ikke selv om mekanismen misvisende omdøbes til ”Investment Court System”.
NOAH
Friends of the Earth Denmark
#1
Forslaget ignorer den
offentlige høring om ISDS
#2
Forslaget udvider drastisk
muligheden for virksomheder
til at sagsøge regeringer i EU
Efter offentlig modstand mod ISDS igangsatte EU-Kommissionen en
offentlig høring baseret på den foreslåede reform indeholdt i EU-
Canada handelsaftalen (CETA). Overvældende 97 % af besvarelserne
afviste ISDS.
3
Kommissionens forslag ignorerer offentlighedens
bekymringer og bibeholder særlige rettigheder for investorer.
Det nye forslag skjuler den kendsgerning, at ICS drastisk vil øge
investorers rettigheder
4
, da den vil beskytte alle amerikanske
investeringer i EU. På nuværende tidspunkt er kun otte procent af
amerikanske virksomheder, der opererer i EU, beskyttet af ISDS
(gennem bilaterale aftaler). Der er allerede blevet krævet mindst 30
mia. euro i kompensation fra EU’s medlemsstater gennem ISDS.
5
Forslaget vil markant øge risikoen for, at regeringer i EU bliver sagsøgt.
#3
Særlige rettigheder for
udenlandske virksomheder
uden forpligtelser
#4
Ingen rettigheder for
offentligheden eller dem der
bliver krænket af investorer
ICS prioriterer stadig udenlandske investorers rettigheder over
offentlighedens uden at pålægge investorerne forpligtelser i forhold
til miljømæssige, sociale, sundhedsmæssige og sikkerhedsmæssige
forhold eller andre standarder. Det vil stadig være tilladt for
udenlandske investorer at omgå nationale domstole og sagsøge stater
direkte gennem internationale tribunaler. Dette diskriminerer videre
indenlandske investorer.
ICS er en envejs-mekanisme, som kun er tilgængelig for udenlandske
investorer. Borgere, som krænkes af mineselskaber, banker, store
fødevarevirksomheder eller kemikalieproducenters aktiviteter, har
ikke adgang til internationale tribunaler, når aktiviteterne er ansvarlige
for at overtræde menneskerettighederne eller for miljøødelæggelse.
På samme tid modarbejder EU’s medlemsstater og Kommissionen
forslag på FN-niveau om at etablere mekanismer, der kunne give
borgere adgang til internationale domstole, når deres rettigheder
bliver krænket af investorer.
6